Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ShellOut.py -plugin for Gimp -  (gelezen 1768 keer)

ShellOut.py -plugin for Gimp -
« Gepost op: 2018/03/30, 22:25:55 »
@ Forum,

kan de plugin 'ShellOut.py' voor Gimp, gebruikt worden in een 'Linux-gestuurd besturingssysteem' ?

website:  http://steaz.altervista.org/shellout-plugin-for-gimp-and-nik-collection/

Ik heb het reeds gedownload, uitgepakt en naar de map /home/'gebruiker'/.gimp-2.8/plug-ins gekopieerd,
én ook naar: /usr/lib64/gimp/2.0/plug-ins.
Zit dit daar goed/correct?

Echter... het is niet terug te vinden in de lijst van de Filters in Gimp 2.8.

Wat heb ik ( eventueel) niet correct uitgevoerd, vergeten ... ?
Graag wat hulp en advies daaromtrent.
Met dank.

Groet,
mutse.
 
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Re: ShellOut.py -plugin for Gimp -
« Reactie #1 Gepost op: 2018/04/01, 13:49:21 »
Vervolg:

Door het uitvoerbaar te maken kan ik het nu wel zien in Gimp: Filters > SellOut nadat een foto werd geopend staat het zwart gemaakt (anders is het grijs).

Als ik het dan gebruik krijg ik echter een error:

Traceback (most recent call last):
  File "/usr/lib64/gimp/2.0/python/gimpfu.py", line 736, in response
    dialog.res = run_script(params)
  File "/usr/lib64/gimp/2.0/python/gimpfu.py", line 361, in run_script
    return apply(function, params)
  File "/home/i3/.gimp-2.8/plug-ins/ShellOut.py", line 128, in plugin_main
    child = subprocess.Popen(args, shell=False)
  File "/usr/lib64/python2.7/subprocess.py", line 710, in __init__
    errread, errwrite)
  File "/usr/lib64/python2.7/subprocess.py", line 1335, in _execute_child
    raise child_exception
OSError: [Errno 2] Bestand of map bestaat niet

--> Oplossing  ???


Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Re: ShellOut.py -plugin for Gimp -
« Reactie #2 Gepost op: 2018/04/01, 22:18:28 »
Hallo, dit lijkt een heel erg Windows-specifiek ding. Heb je de volgende acties ook uitgevoerd?

Citaat
If you want to do it yourself, download the original plugin from plugin registry shellout

and add the following code

["DFine 2", "\"C:\\Program Files\\Google\\Nik Collection\\Dfine 2\\Dfine2.exe\"", "png"],
["Sharpener Pro 3", "\"C:\\Program Files\\Google\\Nik Collection\\Sharpener Pro 3\\SHP3OS.exe\"", "png"],
["Viveza 2", "\"C:\\Program Files\\Google\\Nik Collection\\Viveza 2\\Viveza 2.exe\"", "png"],
["Color Efex Pro 4", "\"C:\\Program Files\\Google\\Nik Collection\\Color Efex Pro 4\\Color Efex Pro 4.exe\"", "jpg"],
["Analog Efex Pro 2", "\"C:\\Program Files\\Google\\Nik Collection\\Analog Efex Pro 2\\Analog Efex Pro 2.exe\"", "jpg"],
["HDR Efex Pro 2", "\"C:\\Program Files\\Google\\Nik Collection\\HDR Efex Pro 2\\HDR Efex Pro 2.exe\"", "jpg"],
["Silver Efex Pro 2", "\"C:\\Program Files\\Google\\Nik Collection\\Silver Efex Pro 2\\Silver Efex Pro 2.exe\"", "jpg"],

Vraag twee is waarom je juist in deze plug-in bent geïnteresseerd. Grote kans dat zoiets al native voor Gimp bestaat, of via een omweg.

Re: ShellOut.py -plugin for Gimp -
« Reactie #3 Gepost op: 2018/04/01, 23:27:00 »
@ Paul Matthijsse,

Citaat
Hallo, dit lijkt een heel erg Windows-specifiek ding.

Dat viel me ook op en ik las ondertussen dat dit onder het beheer van Google valt (opgekocht).

Citaat
Vraag twee is waarom je juist in deze plug-in bent geïnteresseerd.

Die vraag stelde ik omdat we in de volgende les van Gimp met deze plug-in zouden werken.
Als het enkel bruikbaar is in Windows dan kan ik het in Linux niet gebruiken niettegenstaande ik het zie (grijs) onder Filters in Gimp. ( de lesgever is een Windows-adept --- ik zal in de volgende les niet kunnen volgen, en zal dan, noodgedwongen, één les met Windows moeten werken op de computer in het leslokaal  :(  . Ik werk tijdens de les altijd met mijn laptop waarop LinuxMint 18.3 Cinnamon geïnstalleerd is -- dit doe ik om aan te tonen dat het ook mogelijk is met een 'Linux-gestuurd besturingssysteem'.)

Deze filter (plug-in) hoeft niet zo nodig voor mij, maar ik wou het toch eens weten en proberen.

Groet,
spievensterke.
« Laatst bewerkt op: 2018/04/02, 08:41:21 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

youpie123

  • Gast
Re: ShellOut.py -plugin for Gimp -
« Reactie #4 Gepost op: 2018/04/01, 23:46:13 »
Zou toch leuk zijn als je de leraar ermee zou kunnen "overdonderen" dat het ook met linux kan  ;) ^-^ :D

Heb je hier wat aan?  https://github.com/ericoporto/NikInGimp

Re: ShellOut.py -plugin for Gimp -
« Reactie #5 Gepost op: 2018/04/02, 08:46:41 »
@  youpie123,
@ Forum,

Citaat
Zou toch leuk zijn als je de leraar ermee zou kunnen "overdonderen" dat het ook met linux kan 

* Dat weet hij ondertussen wel. De leraar is daar niet negatief over en gaat daarin ook mee.

Citaat
Heb je hier wat aan?  https://github.com/ericoporto/NikInGimp

Ik heb die link geopend en gelezen wat er in staat.
Hoe moet ik dit nu verwezenlijken, wat moet ik daar mee doen?

Wat doe ik met het script? (ik heb dit nog nooit uitgevoerd en ik heb daar wel wat hulp bij nodig)
 --->  kopieëren en plakken in een editor (gedit) als root (gksudo)?

- Waarin moet het script dan geplaatst worden?
 
- Moet er een map (in de map plugins van Gimp) aangemaakt worden?

Graag hulp daarbij.
Met dank.

(Ik wil géén Play on Linux gebruiken!)

Groet,
spievensterke.
« Laatst bewerkt op: 2018/04/02, 09:48:18 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Re: ShellOut.py -plugin for Gimp -
« Reactie #6 Gepost op: 2018/04/02, 23:35:48 »
Hallo, ik raad je aan hier geen energie meer in te steken. Om te beginnen is dit iets Windows-achtigs dat je via Wine in zeer beperkte mate zou moeten kunnen draaien (vier NIK-filters, waarvan twee onbruikbaar traag - zie https://github.com/ericoporto/NikInGimp/blob/master/README.md).

Sneller is om uit te vinden wat die vier filters doen (Analog Efex Pro 2, Color Efex Pro 4, Dfine2 en SHP3RPS) en daar een equivalent in bv. G'MIC voor te vinden. Die eerste is misschien om een 'analoge look' aan je digifoto's mee te geven, dat is voorhanden in G'Mic (filmnabootsing). De tweede is een verzameling filters die vast ook elders is te vinden, in G'Mic bv.. De derde is een ruisonderdrukker, zie Ian's Fast Noise Reduction of Ian's Noise Reduction in G'Mic, terwijl de laatste een sharpener is, ook daar zijn er veel van voorhanden in G'Mic, ik gebruik standaard de Sharpen [inverse diffusion] of Sharpen [Richardson-Lucy].

Hint. Je hoeft echt niet bij Windows en bij programma's voor Windows te blijven. Kijk eens goed om je heen.
« Laatst bewerkt op: 2018/04/02, 23:37:34 door Paul Matthijsse »

youpie123

  • Gast
Re: ShellOut.py -plugin for Gimp -
« Reactie #7 Gepost op: 2018/04/02, 23:58:54 »
(Ik wil géén Play on Linux gebruiken!)

Oeps, niet  gezien vanmiddag, inderdaad, zoals Paul ook zegt... geen energie in steken  =D

Re: ShellOut.py -plugin for Gimp -
« Reactie #8 Gepost op: 2018/04/03, 10:50:22 »
Bedankt youpie123 en Paul,

ik volg jullie aanbeveling om daar geen energie meer in te stoppen.
Ik zie dan wel in de les welke alternatieven er dan bruikbaar zijn ( van G'MIC) in mijn 'Linux-gestuurd besturingssysteem = LinuxMint 18.3 Cinnamon.
Bij deze: afgesloten.
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.