Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Draadloze verbinding met Speedtouch 780  (gelezen 9181 keer)

Offline joop13

  • Lid
Draadloze verbinding met Speedtouch 780
« Gepost op: 2008/09/11, 14:36:51 »
Ik heb gisteren een experiabox gekregen van KPN. Mijn zoon kan direct verbinden met het draadloze netwerk maar ik, op mijn Thinkpad T30, niet (goed). De eerste keer invullen van WPA-PSK code leverde onmiddelijk resultaat op, de verbinding werd gelegd. Alleen: Ik kon niet met Firefox op het forum, hij kon de webstek niet vinden. Ook andere verwijzingen kende hij niet. Dus computer opnieuw opgestart en opnieuw proberen te verbinden. Nu geen enkel resultaat. Nou ja, wel dat het draadloze netwerk gezien wordt, ik kan er op klikken maar dan komt hij altijd met de vraag naar een wachtwoordzin onder WEP. Dus via Nieuw netwerk de WPA code ingevuld, geen resultaat. Via ander netwerk idem hetzelfde, handmatig levert helemaal niet wat ik wil, ik wil namelijk wel de zwevende modus kunnen blijven gebruiken. Terwijl een open netwerk gewoon gevonden wordt en ik via dat kanaal gewoon op internet kan.

Heeft iemand een idee waar ik kan zoeken en wat ik kan doen om deze problemen op te lossen zodat ik ook los van de netwerkkabel thuis kan werken met mijn laptop. Iets met iwconfig???? of zo???
Door gebrek aan visie gaat het volk ten onder, een keur van raadgevers brengt het tot bloei.

Twee laptops 16.04 Ubuntu, 1 laptop Linux Mint,

Draadloze verbinding met Speedtouch 780
« Reactie #1 Gepost op: 2008/09/11, 15:54:08 »
@Joop13: kijk eens op http://forum.ubuntu-nl.org/topic/27910 en kijk bij #14.
Daar beschrijf ik hoe het mij lukte met de experiabox. Misschien werkt dat bij jou ook.
Inmiddels zijn er wel allerlei updates voor o.a. NetwerkManager geweest, maar wie weet.

P.S. De titel van dit topic zegt Speedtouch 780. Dat is toch geen experiabox ?
Ik had vroeger een speedtouch (voor het draadloze tijdperk).
Je kunt hem volgens mij nog wel gebruiken als accesspoint. Moet dat nog eens uitproberen, maar heb die speedtouch ''ergens'' opgeborgen.
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Draadloze verbinding met Speedtouch 780
« Reactie #2 Gepost op: 2008/09/11, 16:50:22 »
Jazeker, da's een Experiabox.

Draadloze verbinding met Speedtouch 780
« Reactie #3 Gepost op: 2008/09/11, 17:11:49 »
klopt inderdaad: was vroeger de speedtouch 540.
Ik heb nu de zilveren Experiabox, ofwel de Siemens Gigaset SX551
Er is ook een speedtouch 780 (van Alcatel meen ik).
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Offline joop13

  • Lid
Draadloze verbinding met Speedtouch 780
« Reactie #4 Gepost op: 2008/09/11, 17:48:24 »
Tot nu toe werkt het niet. De methode van PeterBeter gebruikt. Op een bepaald moment zag ik wel de WLAN met 47% maar kennelijk geen internetverbinding.

Nog suggesties?
Door gebrek aan visie gaat het volk ten onder, een keur van raadgevers brengt het tot bloei.

Twee laptops 16.04 Ubuntu, 1 laptop Linux Mint,

Draadloze verbinding met Speedtouch 780
« Reactie #5 Gepost op: 2008/09/11, 17:56:18 »
Jij zegt dat er bij het pogen om een netwerkverbinding te maken eenn wachtwoord voor wep op te geven. Verder zeg je dan een wachtwoord voor wpa in te vullen. Als je het ook zo doet gaat het nooit werken. Je moet wel aan twee kanten hetzelfde protocol gebruiken.
Wie de gemakkelijkste weg niet zoekt is een luiaard. :)
Linux User #228066

Offline joop13

  • Lid
Draadloze verbinding met Speedtouch 780
« Reactie #6 Gepost op: 2008/09/11, 18:17:08 »
Citaat van: prikkebeen2
Jij zegt dat er bij het pogen om een netwerkverbinding te maken eenn wachtwoord voor wep op te geven. Verder zeg je dan een wachtwoord voor wpa in te vullen. Als je het ook zo doet gaat het nooit werken. Je moet wel aan twee kanten hetzelfde protocol gebruiken.
Nee ik heb wel het WPA-PSK wachtwoord ingevuld via Nieuw enz. netwerk.
Door gebrek aan visie gaat het volk ten onder, een keur van raadgevers brengt het tot bloei.

Twee laptops 16.04 Ubuntu, 1 laptop Linux Mint,

Draadloze verbinding met Speedtouch 780
« Reactie #7 Gepost op: 2008/09/11, 18:24:25 »
Misschien kun je wicd eens proberen. Je moet dan wel netwerk manager verwijderen.

Je kunt om het te installeren deze: http://apt.wicd.net  regel toevoegenn aan je pakket bronnen.
Wie de gemakkelijkste weg niet zoekt is een luiaard. :)
Linux User #228066

Draadloze verbinding met Speedtouch 780
« Reactie #8 Gepost op: 2008/09/11, 18:28:35 »
Heb je al eens geprobeerd om te verbinden ZONDER beveiliging? Iets wat een gezond en verstandig mens natuurlijk nooit zou doen. Maar destijds hebben meerdere mensen wel verbinding gekregen als er zonder beveiliging werd ingelogd. Daarna bleek vaak dat het hoogst haalbare een WEP sleutel was. Dat kun je met de zoek-funktie op dit forum ook nog eens nalezen. Een ander kenmerk was/is dat aanmelding op het netwerk en Internet wel lukt met de LiveCD versie. Werkt die wel bij jou Joop13?
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Offline joop13

  • Lid
Draadloze verbinding met Speedtouch 780
« Reactie #9 Gepost op: 2008/09/12, 01:41:34 »
Met de live-CD krijg ik ook geen verbinding. En zonder wachtwoord ga ik nog eens uitproberen.

Maar er zit ergens iets niet helemaal goed omdat ik wel verbinding kan krijgen met het netwerk ik heb dan bijvoorbeeld 47% signaal. Maar dan ziet de speedtouch hem niet en kan ik dus ook niet internet op.
Door gebrek aan visie gaat het volk ten onder, een keur van raadgevers brengt het tot bloei.

Twee laptops 16.04 Ubuntu, 1 laptop Linux Mint,

Draadloze verbinding met Speedtouch 780
« Reactie #10 Gepost op: 2008/09/12, 12:17:37 »
Vervelend dat de liveCd het niet doet want dan was de rit eenvoudiger te doen.  
Mocht je dual boot gebruiken dan neem ik aan dat je ook weet dat windows je kan dwarszitten (zelfs als je dat niet gebruikt op dat moment)? Wil je daarover meer weten bekijk dan ook even Pjotr's helppagina's (sowieso een aanrader om die even na te lopen). Uit je vaste tekst meen ik te lezen dat het om singleboot gaat.
Dat je het netwerk wel ziet maar niet kan internetten is op dit forum al vaker vertoond en daar moet hier dus ook meer over te vinden zijn..(heb dat nu even niet paraat).
Om vast te stellen welke configuratie je hebt neem ik aan dat je zelf al wat commando's op de terminal hebt losgelaten? Daarmee kun je vaststellen welke netwerkkaart je gebruikt en zaken omtrent je verbindings gegevens.
Mocht het niet lukken: laat dan svp zien/horen wat je wel boven tafel hebt gekregen. Hoe gedetailleerder je vraag hoe specifieker het antwoord KAN zijn.
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Draadloze verbinding met Speedtouch 780
« Reactie #11 Gepost op: 2008/09/12, 12:55:23 »
Kun je de output van iwconfig hier eens posten? En kun je wel op de router inloggen?

Dit is mijn output:

lo        no wireless extensions.

wmaster0  no wireless extensions.

wlan0     IEEE 802.11g  ESSID:"USR8054"  Nickname:""
          Mode:Managed  Frequency:2.412 GHz  Access Point: 00:C0:49:EE:11:E4  
          Bit Rate=54 Mb/s   Tx-Power=27 dBm  
          Retry min limit:7   RTS thr:off   Fragment thr=2346 B  
          Power Management:off
          Link Quality=89/100  Signal level=-38 dBm  Noise level=-48 dBm
          Rx invalid nwid:0  Rx invalid crypt:0  Rx invalid frag:0
          Tx excessive retries:0  Invalid misc:0   Missed beacon:0

eth0      no wireless extensions.

Edit: Voor de Thompson Speedtouch 780 gebruikers. Hij is simpel te hacken. Zie hier: http://www.security.nl/artikel/23041/1/KPN_waarschuwt_klanten_voor_router-hackers.html

Er is een officiële waarschuwing uitgegaan van KPN.
Wie de gemakkelijkste weg niet zoekt is een luiaard. :)
Linux User #228066

Offline joop13

  • Lid
Draadloze verbinding met Speedtouch 780
« Reactie #12 Gepost op: 2008/09/13, 17:31:35 »
Inmiddels is het probleem opgelost door met WEP te werken.

Hartelijk dank voor alle meedenken.

Maar is het een bug in Linux dat de WPA niet werkt?
Door gebrek aan visie gaat het volk ten onder, een keur van raadgevers brengt het tot bloei.

Twee laptops 16.04 Ubuntu, 1 laptop Linux Mint,