Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Secure boot is niet het enige probleem voor Linux vs UEFI  (gelezen 2038 keer)


Re: Secure boot is niet het enige probleem voor Linux vs UEFI
« Reactie #1 Gepost op: 2013/05/29, 17:30:17 »
Helaas willen een aantal zaken op sommige systemen met Windows 8 niet lukken, out of the box. Er valt altijd wel een mouw aan te passen,
alleen is dit niet voor iedereen weggelegd. Ik ben er wel van overtuigd dat er op korte termijn hiervoor een eenvoudige oplossing komt die voor iedereen geschikt is. Even wachten nog. :)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Secure boot is niet het enige probleem voor Linux vs UEFI
« Reactie #2 Gepost op: 2013/05/29, 21:24:07 »
Het kan waardevol zijn als je bij het starten van een nieuw topic in een paar Nederlandse woorden of zinnen beschrijft wat je probleem is en niet alleen wijst naar een Engelstalig artikel. Het lezen van Engelse teksten kost mij (waarschijnlijk veel) meer moeite dan jou en dit is een Nederlandstalig forum. :)

Turn on a brand new Windows 8 system and you have two choices - agree to the Windows 8 license, or power the machine off

Waar kies jij voor als je Linux wil installeren? Niet voor power off, probleem opgelost.

http://forum.ubuntu-nl.org/forum/wat-doe-je-als-je-vraag-is-opgelost/
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Secure boot is niet het enige probleem voor Linux vs UEFI
« Reactie #3 Gepost op: 2013/05/29, 21:32:29 »
@testcees: Dat van dat Engels klopt. Ik zal volgende keer je tip toepassen.

Maar waarom zou dit een vraag zijn? Algemeen is er toch ook voor discussietopics? Dit is een discussietopic. Ik post een link naar een verhaal wat ik heb gelezen en ik ben benieuwd hoe anderen erover denken. Dus niks 'wat doe je als je vraag is opgelost'.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Secure boot is niet het enige probleem voor Linux vs UEFI
« Reactie #4 Gepost op: 2013/05/29, 22:08:13 »
Maar waarom zou dit een vraag zijn? Algemeen is er toch ook voor discussietopics? Dit is een discussietopic. Ik post een link naar een verhaal wat ik heb gelezen en ik ben benieuwd hoe anderen erover denken.
Je wil op een Ubuntu forum discussiëren over het verplicht moeten accepteren van licentievoorwaarden op een nieuw Windows 8 systeem terwijl je van plan ben Linux te installeren. Lijkt me duidelijk dat niemand daar op zit te wachten maar wie er anders over denkt moet vooral reageren

* testcees pakt chips en cola. 8-)
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Secure boot is niet het enige probleem voor Linux vs UEFI
« Reactie #5 Gepost op: 2013/05/29, 22:12:15 »
Het gaat over het feit dat er kennelijk nog andere moeilijkheden zijn voor Linux op Windows 8-hardware. Gooi het artikel anders eens door Google Translate als je moeite hebt met het begrijpen ervan.

Enfin, het is wachten of anderen hier nog een mening over hebben...

Re: Secure boot is niet het enige probleem voor Linux vs UEFI
« Reactie #6 Gepost op: 2013/05/30, 08:48:45 »
Mijn Engels is dat niet, bijgevolg heb ik inderdaad moeilijk om het artikel te begrijpen. Maar graag verwijs ik ook door naar een ander aanverwant artikel?!

Onlangs had ik hier thuis zelf een laptop die niet wilde opsatrten. Als je dan online zoekt naar gekende oorzaken van het probleem, blijkt dat men ook die restore functie moet updaten alvorens het wil werken? Als men dan eerst akkoord moet gaan met een eerder ongewenste Microsoft licentie, krijgt men wel het schijt van zo'n "*#%@#§" systeem?

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Secure boot is niet het enige probleem voor Linux vs UEFI
« Reactie #7 Gepost op: 2013/05/30, 13:01:29 »
Ik ben het er wel mee eens dat we ook moeten denken aan de mensen die het Engels niet voldoende machtig zijn om alle details van een dergelijk soort artikel te begrijpen.

Nu maar terzake. Dus je kan alleen maar kiezen tussen die licentie accepteren of uitzetten? Tja. En als ik dan verder lees, kan je ook de harddisk loskoppelen? Of er tijdelijk een andere harddisk inhangen. Dan kan je wel bij de andere opties?

Nâh jâh, dan is het probleem toch iets minder lastig. Een SATA kabeltje lostrekken vind ik zo lastig nog niet en een SATA harddisk uit een laptop trekken is me tot nu toe net zo eenvoudig gebleken.

Voor de gewone man wel, maar die beginnen waarschijnlijk ook niet zo snel aan de installatie van een OS?

Het wordt wat anders als daarmee je complete garantie vervalt door het moeten verbreken van een zegel of zoiets.

met vriendelijke groeten,

Just Vecht
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Secure boot is niet het enige probleem voor Linux vs UEFI
« Reactie #8 Gepost op: 2013/05/30, 13:04:49 »
Mijn Engels is gelukkig iets dat ik elke dag gebruik en spreek/lees. Dit terzijde.

Wat me verontrust is dat Windows blijkbaar je systeem potdicht gooit, en je bijgevolg voor grote problemen kan staan net omdat je geen Windows wenst, maar iets anders (we houden het even op een Linux-distro).
Zouden de Linux-makers niet beter een globale actie voeren bij Europa (en andere contingenten) om Microsoft een halt toe te roepen om computers puur Windows-only te maken. Nu heb je nog een mogelijkheid in UEFI om iets aan te passen, maar ik vermoed dat die functie er wel eens uitgehaald kan worden, ten voordele van Microsoft.

Hopelijk kunnen ze met Linux (en ik hoop vooral *ubuntu) er een mouw aanpassen.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Secure boot is niet het enige probleem voor Linux vs UEFI
« Reactie #9 Gepost op: 2013/05/30, 14:02:50 »
Microsoft een halt toe te roepen om computers puur Windows-only te maken.
Microsoft maakt bijna geen computers, ik ken alleen de Microsoft XBox en Microsoft tablet-pc.
De meeste computers worden niet door Microsoft gemaakt (maar door HP, Dell, IBM, Lenovo, Asus, Apple, enz.) en andere producenten zijn vrij om te bepalen welk besturingssysteem ze meeleveren. Behalve Apple kiezen de meeste ervoor Windows mee te leveren op desktops en laptops. Misschien niet onze persoonlijke keuze maar een kwestie van vrije marktwerking.
most desktop and laptop computers use Microsoft Windows
Heeft weinig met dit topic te maken omdat volgens het genoemde artikel veel nieuwe linux distributies probleemloos met Secure boot kunnen omgaan:
There's now no shortage of Linux distributions that support Secure Boot out of the box, so that's a mostly solved problem
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Secure boot is niet het enige probleem voor Linux vs UEFI
« Reactie #10 Gepost op: 2013/05/30, 14:26:53 »
Heeft weinig met dit topic te maken omdat volgens het genoemde artikel veel nieuwe linux distributies probleemloos met Secure boot kunnen omgaan:
There's now no shortage of Linux distributions that support Secure Boot out of the box, so that's a mostly solved problem

Dat is het probleem niet. Het probleem is dat om in het UEFI-menu te komen (zodat je kan booten van CD/USB) je Windows nodig hebt. In plaats van vroeger, waar je op een knop drukte tijdens het opstarten, is dit nu een flag geworden dat het operating system zet. Linux kan dit ook zetten (of zo begrijp ik toch), maar zo lang je geen volledig OS hebt kan je niet in het opstartmenu. Daar je in dit menu moet geraken voor dat je zelf een OS kan installeren ben je verplicht het voorgeinstalleerde OS te gebruiken om een ander OS te laden. Je moet dus akkoord gaan met de licentieovereenkomst van Microsoft, ook al wil je dat OS nooit gebruiken. Dat betekent ook dat je geen geld meer kan terug vragen voor het OS (aangezien dat enkel gaat wanneer je niet akkoord bent met de voorwaarden).
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Re: Secure boot is niet het enige probleem voor Linux vs UEFI
« Reactie #11 Gepost op: 2013/05/30, 14:33:34 »
Dank SeySayux, eindelijk iemand die het artikel wél snapt :)

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Secure boot is niet het enige probleem voor Linux vs UEFI
« Reactie #12 Gepost op: 2013/05/30, 14:59:50 »
Dat betekent ook dat je geen geld meer kan terug vragen voor het OS (aangezien dat enkel gaat wanneer je niet akkoord bent met de voorwaarden).
Bedankt voor het vertalen, zo had ik het ook begrepen. Maar of het nu echt een probleem is dat je geen geld meer kan terug vragen voor het ongebruikte OS? Dat is afhankelijk van de verkoper. Je hebt immers zelf gekozen voor een computer met Windows en er is geen verplichting geld terug te geven, sterker nog een verkoper kan ook meer vragen voor maatwerk: een computer zonder Windows. :evil:
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Secure boot is niet het enige probleem voor Linux vs UEFI
« Reactie #13 Gepost op: 2013/05/30, 15:15:05 »
Dat betekent ook dat je geen geld meer kan terug vragen voor het OS (aangezien dat enkel gaat wanneer je niet akkoord bent met de voorwaarden).
Bedankt voor het vertalen, zo had ik het ook begrepen. Maar of het nu echt een probleem is dat je geen geld meer kan terug vragen voor het ongebruikte OS? Dat is afhankelijk van de verkoper. Je hebt immers zelf gekozen voor een computer met Windows en er is geen verplichting geld terug te geven, sterker nog een verkoper kan ook meer vragen voor maatwerk: een computer zonder Windows. :evil:

In de voorwaarden van Windows staat dat het verplicht is het licentiegeld terug te krijgen als je de voorwaarden niet accepteert. Niet dingen door de war gaan lopen gooi a.u.b. Daarbij staat het nog los van geld terugkrijgen want je moet sowieso dus Windows voor het eerst opstarten voordat je in het UEFI-bootmenu kunt komen of je het geld nu terug wilt of niet...

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Secure boot is niet het enige probleem voor Linux vs UEFI
« Reactie #14 Gepost op: 2013/05/30, 15:42:11 »
In de voorwaarden van Windows staat dat het verplicht is het licentiegeld terug te krijgen als je de voorwaarden niet accepteert.
Dat staat er niet letterlijk zo. Kijk op http://www.microsoft.com/nl-nl/legal/useterms/default.aspx voor een .pdf met de volledige tekst. Als je de voorwaarden (Windows8-NL vooraf geïnstalleerd) niet accepteert kan je:
Citaat
contact opnemen met de fabrikant of installateur om te informeren naar het retourbeleid en de software of computer retourneren voor een restitutie van de aankoopsom of een tegoed in het kader van dat beleid. U dient zich te houden aan het beleid. Dit kan vereisen dat u de software met de volledige computer waarop de software is geïnstalleerd, retourneert voor restitutie van de aankoopsom.
« Laatst bewerkt op: 2013/05/30, 16:14:05 door testcees »
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Secure boot is niet het enige probleem voor Linux vs UEFI
« Reactie #15 Gepost op: 2013/05/30, 17:25:46 »
Maar als je de voorwaarden niet accepteert kun je niet iets anders installeren omdat USB dan niet werkt. Dus je kunt nooit je geld terugkrijgen want je moet de voorwaarden accepteren en in Win 8 booten om naar het boot menu te kunnen rebooten.

Wellicht is dit artikel duidelijker: http://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=MTM4MDY

Re: Secure boot is niet het enige probleem voor Linux vs UEFI
« Reactie #16 Gepost op: 2013/05/30, 18:12:38 »
In het eerste artikel staat dat er een fall back is als je de hdd eruit haalt. In deze fall back zou de usb wel moet werken.

Niettemin verwacht ik niet dat het verwijderen van de hdd/ssd het eerste is wat veel mensen (willen) doen als ze de laptop/computer net nieuw hebben.
« Laatst bewerkt op: 2013/05/30, 18:14:32 door Erik Krom »

Re: Secure boot is niet het enige probleem voor Linux vs UEFI
« Reactie #17 Gepost op: 2013/05/30, 19:09:29 »
Niettemin verwacht ik niet dat het verwijderen van de hdd/ssd het eerste is wat veel mensen (willen) doen als ze de laptop/computer net nieuw hebben.
Ook is het niet bij alle laptops even gemakkelijk om zomaar even een schijf eruit te gaan halen... Of de schijf er terug in te steken terwijl de boel al draait.
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Secure boot is niet het enige probleem voor Linux vs UEFI
« Reactie #18 Gepost op: 2013/05/30, 21:44:37 »
Dus je kunt nooit je geld terugkrijgen want je moet de voorwaarden accepteren en in Win 8 booten om naar het boot menu te kunnen rebooten.
Geld terug? Het gaat over computers waar Windows vooraf op is geïnstalleerd, anders is er sowieso geen probleem. Van welke computerwinkel in Nederland krijg je (een deel van je) geld terug als je een gedeelte van een (1) geleverde product niet gebruikt? Je kan soms je aankoopbedrag terugkrijgen als je het hele apparaat retourneert (binnen x dagen met bon en in originele staat, inclusief verpakking, enz.). Als een winkel zo'n retourbeleid heeft zal het niet uitmaken dat je de gebruiksvoorwaarden hebt geaccepteerd.
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Secure boot is niet het enige probleem voor Linux vs UEFI
« Reactie #19 Gepost op: 2013/05/30, 21:54:22 »
@testcees: Dan nog drijft dit voorbij aan het punt van het topic.

* Vistaus zucht

Bedankt mensen die wél snappen waar dit topic over gaat :)