Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Krijg tweede mbr + grub niet verwijderd  (gelezen 629 keer)

Offline moxie

  • Lid
    • JackTummers
Krijg tweede mbr + grub niet verwijderd
« Gepost op: 2007/06/17, 13:24:32 »
Ik heb drie sata disks.
sda is de windows disk (nog even)
sdb is ubuntu
sdc is mijn backup schijf

In eerste instantie had ik de windows op SATA1 aangesloten, ubuntu op SATA2 en de backupschijf op SATA3. Blijkbaar had grub zichzelf toen geïnstalleerd op deze laatste omdat deze in het systeem als hd0 werd gezien. Deze schijf loskoppelen betekende namelijk automatisch een windows boot.
Nu heb ik het veranderd in windows op SATA3, ubuntu op SATA4. Grub staat m.i. op de windows disk (hd0) en als ik op deze manier boot krijg ik netjes de optie welk systeem ik wil starten.
Echter, als ik die backupschijf fysiek aankoppel in mijn pc wil grub denk ik nog steeds vanaf die schijf zijn bootloader gebruiken, maar dat weet ik niet zeker. Ik krijg dan een error 15.

Probleem is dat ik niet weet hoe en als dit het geval is, hoe ik die mbr op die backupschijf kan wegkrijgen. Telkens als ik hem aansluit start namelijk het systeem niet op.
Als ik dus opstart met alleen hd0 en hd1 gaat het goed, met hd2 erbij niet, dan lijkt hij een oude mbr te gebruiken.
JackTummers.nl

Offline moxie

  • Lid
    • JackTummers
Krijg tweede mbr + grub niet verwijderd
« Reactie #1 Gepost op: 2007/06/17, 16:05:06 »
Vervolg...

Ik heb het volgende eens geprobeerd: beide sda en sdb schijven loskoppelen (letterlijk) en met de resterende schijf opstarten. Dat gaat uiteraard niet, vandaar met de xp-cdrom erbij. Van daar uit fixboot en fixmbr gedaan. Vervolgens alles weer aangesloten en opnieuw opgestart. Komt het systeem met de melding dat er geen opstartbare disk is gevonden.

En dat bij situatie 1:
sata3 = windows = sda (hd0)
sata4 = ubuntu = sdb (hd1)
sata1 (of sata2) = lege schijf = sdc (hd2)

Maw, van de opstartvolgorde deugt niet veel, ook niet in het bios. Lijkt me zo (maar ik zie vast iets over het hoofd ;) ).
Toen nog een laatste strohalm en de volgorde veranderd in situatie 2:
sata4 = windows = sda (hd0)
sata1 = ubuntu = sdb (hd1)
sata2 = lege schijf = sdc (hd2)

Nu start de pc gewoon op met grub en kan ik de lege schijf eindelijk weer eens benaderen, maar begrijpen doe ik het niet :(. Grub staat op sda, da's duidelijk, en in het bios staan de windows en ubuntu schijf op bootvolgorde 1 en 2, gevolgd door de lege schijf op 3. Maar dat wás al het geval. Waarom werkte dan situatie 1 niet?

Als iemand dit voor kan ophelderen, graag! :)
JackTummers.nl