Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: 2 SSD schijven in laptop maar slecht 1 zichtbaar  (gelezen 838 keer)

2 SSD schijven in laptop maar slecht 1 zichtbaar
« Gepost op: 2021/04/19, 16:54:12 »
Ik heb gisteren ubuntu 20.4 LTS geinstalleerd.
Nu heb ik 2 harde schijven in mijn Lenovo X240

1 van 16 GB die blijkbaar in het laptop zat bij aanschaf en 1 van 240 GB die ik er zelf in gezet heb.

Tijdens de installatie heb ik Ubuntu op de SSD van 240 GB gezet maar ik krijg in Ubuntu files nu geen 2e harddisk te zien.
Tijdens de installatie was de 16 GB SSD wel zichtbaar en te selecteren als doelschijf voor de installatie van Ubuntu.

Hoe krijg ik deze harddisk ook zichtbaar en bruikbaar binnen Ubuntu?

Dank
Alex
« Laatst bewerkt op: 2021/04/19, 16:56:12 door pectoralis »

Offline vanadium

  • Lid
Re: 2 SSD schijven in laptop maar slecht 1 zichtbaar
« Reactie #1 Gepost op: 2021/04/19, 17:06:11 »
Normaal moet je de schijf zien als een icoon in de linkerkolom van bestandsbeheer. Anders kan je eens uitzoeken wat je systeem in verband met de aanwezige partities ziet via de commando's
sudo fdisk -l
blkid
(bij sommige Ubuntu versies moet je dat laatste commando ook met "sudo" aanroepen).
« Laatst bewerkt op: 2021/04/19, 18:46:22 door vanadium »

Re: 2 SSD schijven in laptop maar slecht 1 zichtbaar
« Reactie #2 Gepost op: 2021/04/19, 23:54:13 »
Daar zie ik hem wel. Waarom zie ik hem dan niet in files.
Ik heb overigens de optie "encrypt hd" aangezet. Kan dat de oorzaak zijn en is het nog mogelijk om deze SSD aan te spreken vanuit deze installatie of moet ik opnieuw installeren?

Offline vanadium

  • Lid
Re: 2 SSD schijven in laptop maar slecht 1 zichtbaar
« Reactie #3 Gepost op: 2021/04/20, 11:35:37 »
Hoe dat met encryptie werkt, weet ik niet: geen ervaring mee.

Re: 2 SSD schijven in laptop maar slecht 1 zichtbaar
« Reactie #4 Gepost op: 2021/04/20, 11:44:07 »
Zie bijlage.

Misschien anders eens het programma 'Schijven' opstarten. Een harde schijf van 16 gb??? Zit er niet toevallig nog een sd-kaartje in een slot?
'Tips & tricks', zie: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html
Op chromeOS draaien ook gewoon de linux programma's. (Chromebook kopen? Kies dan bij voorkeur een exemplaar met een Intel processor.)
Zie voor een handleiding: https://www.youtube.com/watch?v=DHqqscTuqzk
En ook: https://www.youtube.com/watch?v=AsWgzH3OzYY

Offline jan11000

  • Lid
Re: 2 SSD schijven in laptop maar slecht 1 zichtbaar
« Reactie #5 Gepost op: 2021/04/23, 05:40:51 »
Tijdens installatie moet je elke partitie of schijf, verbinden met een map, dan is deze wel zichtbaar.
Dus bij 2 extra schijven, als voorbeeld:
map maken voor "muziek"(deze bijv maken in je home map), deze koppelen aan een schijf of partitie.

Achteraf door schijven te gebruiken kun je dit ook doen, hier kun je ook aangeven of bij opstarten gekoppeld moet worden, of alleen als ji erop klikt, nadeel kan zijn dat software er niet in kan zonder dat jij de map aan klikt.