Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Kopiëren en plakken in de terminal  (gelezen 1728 keer)

Offline bert1934

  • Lid
Kopiëren en plakken in de terminal
« Gepost op: 2014/10/26, 22:58:18 »
Als je Ubuntu 14.04 geinstalleerd hebt, kun je naar Google gaan. Daar staat een cursus van (ik denk Pjotr) met wat je direct moet doen na de installatie. Duidelijk allemaal, maar ik loop stuk als hij zegt dat je in de terminal moet kopiëren en plakken. Er staat n.l. niet bij hoe je dat moet doen. Moet je na het kopiëren de cursus verlaten, de terminal starten en dan plakken. Dat lukt me niet. Hoe moet dat dan wel?

Re: Kopiëren en plakken in de terminal
« Reactie #1 Gepost op: 2014/10/26, 23:04:55 »
Je kunt het commando kopiëren door het commando te selecteren op de pagina en dan rechtermuisknop te doen en te kiezen voor 'Kopiëren'. Daarna kun je de terminal starten en daar rechtermuisknop doen en kiezen voor 'Plakken'. De pagina kan ondertussen gewoon open blijven staan.
Hopelijk lukt het hiermee wel :)

Re: Kopiëren en plakken in de terminal
« Reactie #2 Gepost op: 2014/10/26, 23:10:07 »
Plakken in de Terminal is: Ctrl+Shift+v

Re: Kopiëren en plakken in de terminal
« Reactie #3 Gepost op: 2014/10/27, 08:43:32 »
De bekende commando's Ctrl+x/c/v zijn in de terminal al bezet met andere functies.
Daarom is er de Shift knop toegevoegd.

Offline MKe

  • Lid
Re: Kopiëren en plakken in de terminal
« Reactie #4 Gepost op: 2014/10/27, 10:54:31 »
Een andere methode die bij linux goed werkt is de regel selecteren in je browser, vervolgens met je middelste muisknop (vaak het wieltje) in je terminal klikken. Bij muli-touch mousepads kan dit vaak ook door met 2 vingers op het pad te tikken.
« Laatst bewerkt op: 2014/10/27, 16:25:01 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Re: Kopiëren en plakken in de terminal
« Reactie #5 Gepost op: 2014/10/27, 13:24:54 »
Een andere methode die bij linux goed werkt is de regel selecteren in je browser, vervolgens met je middelste muisknop (vaak het wieltje) in je terminal klikken. Bij mutlit-touch mousepads kan dit vaak ook door met 2 vingers op het pad te tikken.

Vandaag toch wéér iets nieuws geleerd.   ^-^
Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (On RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.3 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)

Re: Kopiëren en plakken in de terminal
« Reactie #6 Gepost op: 2014/10/27, 14:19:39 »
Inderdaad, handig!

Offline wowo

  • Lid
Re: Kopiëren en plakken in de terminal
« Reactie #7 Gepost op: 2014/10/27, 15:12:05 »
Gebruik de selectie/middelste muisknop methode al vanaf het begin van mijn Linux-tijdperk. ^-^

Natuurlijk niet alleen voor kopiëren en plakken in de terminal, maar ook voor "normaal" gebruik.
Ik heb eigenlijk nooit begrepen waarom MS dit nooit bedacht heeft.

Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Re: Kopiëren en plakken in de terminal
« Reactie #8 Gepost op: 2014/10/27, 20:37:00 »
Omdat MS zich niet focust op de terminal; die focussen zich op andere dingen. Voor krachtige terminals moet je bij Mac OSX, Linux en AmigaOS 4 zijn.

Offline MKe

  • Lid
Re: Kopiëren en plakken in de terminal
« Reactie #9 Gepost op: 2014/10/27, 22:24:53 »
Omdat MS zich niet focust op de terminal; die focussen zich op andere dingen. Voor krachtige terminals moet je bij Mac OSX, Linux en AmigaOS 4 zijn.
Dit is ook niet terminal only. Middelste muisknop werkt overal.

Re: Kopiëren en plakken in de terminal
« Reactie #10 Gepost op: 2014/10/27, 23:35:27 »
Omdat MS zich niet focust op de terminal; die focussen zich op andere dingen. Voor krachtige terminals moet je bij Mac OSX, Linux en AmigaOS 4 zijn.
Dit is ook niet terminal only. Middelste muisknop werkt overal.

Weet ik. Ik reageerde op wowo's laatste zin. Excuses, dat had ik even moeten citeren.

Offline MKe

  • Lid
Re: Kopiëren en plakken in de terminal
« Reactie #11 Gepost op: 2014/10/28, 18:45:05 »
Best handig zo'n middelste knop. Ik ben er al zo aan gewend na 5 jaar linux , dat ik in windows steeds geirriteerd zit te klikken, om dan vervolgens te bedenken dat ik toch echt ctrl-c + ctrl-v moet doen.

Offline wowo

  • Lid
Re: Kopiëren en plakken in de terminal
« Reactie #12 Gepost op: 2014/10/28, 18:58:44 »
Best handig zo'n middelste knop. Ik ben er al zo aan gewend na 5 jaar linux , dat ik in windows steeds geirriteerd zit te klikken, om dan vervolgens te bedenken dat ik toch echt ctrl-c + ctrl-v moet doen.
:D Dat heb ik ook altijd. 
Ik werk overigens zo weinig met Windows dat ik  nooit gezocht heb om de middelste knop daar ook zo te programmeren (als dat tenminste mogelijk is.
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS