Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Intel processors die verdwijnen.  (gelezen 9711 keer)

Offline Tom

  • Lid
Intel processors die verdwijnen.
« Gepost op: 2011/12/09, 14:25:46 »
Intel haalt Core i7's voor lga 1366-socket uit productie

Door Olaf van Miltenburg, vrijdag 9 december 2011 14:13, views: 911

Intel heeft het einde van een aantal Clarkdale-, Lynnfield-, Bloomfield- en Gulftown-processors aangekondigd. De Pentiums en Core i's krijgen de end-of-life-status op 29 juni 2012. Dan moeten de Ivy Bridge-processors al gearriveerd zijn.

Intel heeft deze week een aantal product discontinuance-meldingen aan partners doorgegeven. Onder de processors die gaan verdwijnen zijn alle Core i7-processors voor de lga 1366-socket. Intel introduceerde de eerste Core i7 voor deze socket eind 2008 en onder andere de Gulftown-hexacore Core i7 990X gaat uit productie.

Ook een groot aantal processors voor lga 1156 gaat verdwijnen. Dit platform voor de Lynnfield- en Clarkdale-processors is inmiddels opgevolgd door lga 1155 voor Sandy Bridge en, straks, Ivy Bridge. Volgens Intel gaan de in de documenten genoemde chips verdwijnen omdat de vraag is verschoven naar andere processors.

De Pentium-processors die uit productie gaan zijn de G6950, G6960, G620, G620T en G840. De Core i3-540 en i3-2100T staan ook op de lijst, net als de Core i5-650, i5-660, i5-670, i5-680 en i5-2300. Van de Core i7's drukt Intel het end-of-life-stempel op de i7-860, i7-870, i7-930, i7-950, i7-960, i7-980 en i7-990X. Overigens betekent het stoppen van de productie op 29 juni volgend jaar nog niet meteen dat de processors compleet verdwijnen; Intel blijft tot 7 december aan fabrikanten leveren, zolang de voorraad strekt.
Leuk als je er juist één gekocht hebt. :evil:
Bron: http://tweakers.net/nieuws/78664/intel-haalt-core-i7s-voor-lga-1366-socket-uit-productie.html
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Intel processors die verdwijnen.
« Reactie #1 Gepost op: 2011/12/09, 14:34:11 »
Paps zal blij zijn :evil:

(alhoewel dat ook wel eens eentje van de nieuwe kan zijn :P)

Re: Intel processors die verdwijnen.
« Reactie #2 Gepost op: 2011/12/09, 14:41:22 »
Dit is toch een normale gang van zaken en heeft geen invloed als ge zo een processor bezit, toch?

Offline Tom

  • Lid
Re: Intel processors die verdwijnen.
« Reactie #3 Gepost op: 2011/12/09, 15:07:40 »
O nee zo een processor kun je nog jaren lang gebruiken ,tis alleen je denkt net het nieuwste van het nieuwste te hebben en een paar maanden later komt er al weer iets nieuws.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Intel processors die verdwijnen.
« Reactie #4 Gepost op: 2011/12/09, 15:13:10 »
Ach, op die manier :).

Hmja, ze gaan wel hard vooruit bij Intel. De Sandy Bridge CPU's zijn ook nog maar net nieuw of er komt binnenkort alweer een reeks Ivy Bridge de fabriek uit. Maar zulke "problemen" zullen er altijd zijn als ge een computer koopt. Ge kunt wachten en wachten en wachten omdat er telkens iets leukers en goedkoper komt, maar ooit moet ge de knoop doorhakken (of niet :)). De laptop die ik in april gekocht heb (met korting nog wel) is nu ook alweer heel wat goedkoper. Maar als ik tot nu had gewacht of tot de Ivy Bridge uitkomt, dan had ik er in die maanden geen plezier van gehad :).

Re: Intel processors die verdwijnen.
« Reactie #5 Gepost op: 2011/12/09, 17:04:38 »
Vind wel dat ze ze erg snel als EOL markeren.

Daar gaat de upstream-support voor mijn i3 in deze geweldige PC :(

Offline Dave

  • Lid
Re: Intel processors die verdwijnen.
« Reactie #6 Gepost op: 2011/12/09, 17:08:45 »
O nee zo een processor kun je nog jaren lang gebruiken ,tis alleen je denkt net het nieuwste van het nieuwste te hebben en een paar maanden later komt er al weer iets nieuws.

Is dat al anders geweest dan?
Maar tis al verbazend dat ze zoveel verouderde types op de markt bleven gooien natuurlijk.
Daarbij hebben ze het record aan de verschillende processor "voetjes"

Maar ja wie Linux gezind is nog vanuit de vorige eeuw wil helemaal niks van Intel

Re: Intel processors die verdwijnen.
« Reactie #7 Gepost op: 2011/12/09, 17:11:54 »
Ik ben Linux-gezind, maar ik ben ook milieu-gezind. Daarom gebruik ik liever Intel, want hun processoren zijn zuiniger dan die van AMD.

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Intel processors die verdwijnen.
« Reactie #8 Gepost op: 2011/12/09, 17:14:06 »
Ik ben AMD gezind, want ik heb nu een Intel, en ik lig haast te janken van de performance... De amd met hyperthreading was sneller dan de intel echte dualcore :')

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Intel processors die verdwijnen.
« Reactie #9 Gepost op: 2011/12/09, 17:39:11 »
Een AMD met hyperthreading?

Re: Intel processors die verdwijnen.
« Reactie #10 Gepost op: 2011/12/09, 17:42:32 »
Een AMD met hyperthreading?

AMD Bulldozer ja.
En in 2012 komt AMD met echte hyperthreading-processors.

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Intel processors die verdwijnen.
« Reactie #11 Gepost op: 2011/12/09, 17:56:50 »
Nee, een AMD Athlon 64 X2 :-[

Re: Intel processors die verdwijnen.
« Reactie #12 Gepost op: 2011/12/09, 18:01:54 »
Nee, een AMD Athlon 64 X2 :-[

Die heeft geen hyperthreading. Weet ik uit eigen ervaring, want die heb ik ook gehad een paar jaar geleden ;)
Alleen AMD's van =>2010 hebben een soort hyperthreading die "Bulldozer" heet. In 2012 komen er echte hpt-processoren van AMD.

Offline ThomasN

  • Lid
Re: Intel processors die verdwijnen.
« Reactie #13 Gepost op: 2011/12/09, 18:03:05 »
Ik denk niet dat Intel aan consumenten nog veel socket-1366-processors verkocht de laatste tijd, aangezien de snelste Sandy Bridge-processors vrijwel net zo snel en een stuk goedkoper zijn. Bovendien zijn er nu net nieuwe high-end-processors uit. Het zou wel mooi zijn als Intel nu een tijdje aan de huidige twee sockets (1155 en 2011) vasthoudt. Dat doet AMD de laatste jaren toch heel wat beter.

Offline Tom

  • Lid
Re: Intel processors die verdwijnen.
« Reactie #14 Gepost op: 2011/12/09, 18:06:03 »
Nee, een AMD Athlon 64 X2 :-[
Processor AMD Athlon  64 x 2 Dualcore 5000+  2 x  2.8 GHZ < heb deze en ben er zeer tevreden over.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Intel processors die verdwijnen.
« Reactie #15 Gepost op: 2011/12/09, 18:06:52 »
O nee zo een processor kun je nog jaren lang gebruiken ,tis alleen je denkt net het nieuwste van het nieuwste te hebben en een paar maanden later komt er al weer iets nieuws.
Intel gebruikt al een tijd wat ze het tick tock model noemen. Het ene jaar  komen ze met een nieuwe productie methode (kleinere transistors) voor de dan huidige processor architectuur (tick) en het jaar erop komen ze met een nieuwe processor architectuur die van dezelfde productie methode gebruikt maakt (tock).

http://www.intel.com/content/www/us/en/silicon-innovations/intel-tick-tock-model-general.html

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Intel processors die verdwijnen.
« Reactie #16 Gepost op: 2011/12/09, 18:13:41 »
Nee, een AMD Athlon 64 X2 :-[

Die heeft geen hyperthreading. Weet ik uit eigen ervaring, want die heb ik ook gehad een paar jaar geleden ;)
Alleen AMD's van =>2010 hebben een soort hyperthreading die "Bulldozer" heet. In 2012 komen er echte hpt-processoren van AMD.
Wel hyperthreading, want ik had de 2ghz uitvoering die als 2X 1ghz gezien werd. Maar soit, de Intel die ik nu heb is 3 ghz per core dus :P

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Intel processors die verdwijnen.
« Reactie #17 Gepost op: 2011/12/09, 18:38:39 »
Maar dit is toch normaal en zo hebben ze toch altijd gewerkt?
Je moet er altijd van uit gaan dat als je een pc koopt, dat de opvolger al klaar staat en dat het altijd iets kan zijn wat anders is dan wat je hebt.

Kun je straks wel de overgebleven processors tegen lagere prijzen kopen en kun je, je pc nog een upgrade geven.


Re: Intel processors die verdwijnen.
« Reactie #18 Gepost op: 2011/12/09, 19:11:26 »
Citaat van: weird al yankovic - It's All About The Pentiums
My new computer's got the clocks, it rocks
But it was obsolete before I opened the box
'nuff said... =D


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Re: Intel processors die verdwijnen.
« Reactie #19 Gepost op: 2011/12/09, 19:18:19 »
Iets wat een paar jaar geleden al werd gezegd:
Citaat
Je pc is al verouderd is voordat je ermee de winkel uit loopt.
Aan de uitspraak te lezen kan je zien dat dit nog voor de grote doorbraak van de webwinkels was.  ;)


...
Wel hyperthreading, want ik had de 2ghz uitvoering die als 2X 1ghz gezien werd. Maar soit, de Intel die ik nu heb is 3 ghz per core dus :P
Dus in totaal zie je 4 kernen van 1gHz ??

Verder kom ik idd ook elke keer op een AMD uit als ik een nieuwe desktop zoek.
Niet alleen performance speelt een rol maar ook zeker de prijs die er bij staat.

Re: Intel processors die verdwijnen.
« Reactie #20 Gepost op: 2011/12/09, 19:33:48 »
Nee, een AMD Athlon 64 X2 :-[

Die heeft geen hyperthreading. Weet ik uit eigen ervaring, want die heb ik ook gehad een paar jaar geleden ;)
Alleen AMD's van =>2010 hebben een soort hyperthreading die "Bulldozer" heet. In 2012 komen er echte hpt-processoren van AMD.
Wel hyperthreading, want ik had de 2ghz uitvoering die als 2X 1ghz gezien werd. Maar soit, de Intel die ik nu heb is 3 ghz per core dus :P
alle X2 processoren van AMD zijn Dual-Core, dus dat je 2x 1Ghz zag kan, maar dan wel als twee cores, niet twee threads, maar in bijde gevallen is het geen 2Ghz uitvoering.

mijn laptop heeft een AMD Athlon II X2 die is 2x 2.0Ghz.



@femke98: AMD Opteron 6200-series iets voor jou dan? (Hexadeca(16)-Core :P)


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Re: Intel processors die verdwijnen.
« Reactie #21 Gepost op: 2011/12/09, 20:01:25 »
Maar dit is toch normaal en zo hebben ze toch altijd gewerkt?
Je moet er altijd van uit gaan dat als je een pc koopt, dat de opvolger al klaar staat en dat het altijd iets kan zijn wat anders is dan wat je hebt.

Kun je straks wel de overgebleven processors tegen lagere prijzen kopen en kun je, je pc nog een upgrade geven.



Oudere Pentiums werden veel langer ondersteund.

Offline ThomasN

  • Lid
Re: Intel processors die verdwijnen.
« Reactie #22 Gepost op: 2011/12/09, 20:39:12 »

@femke98: AMD Opteron 6200-series iets voor jou dan? (Hexadeca(16)-Core :P)
Duurste uit die serie ( 6282SE) is 1019 dollar!! Moet kunnen.

En als je hem als desktop-processor gebruikt geeft hij waarschijnlijk ook nog eens niet erg indrukwekkende prestaties.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Intel processors die verdwijnen.
« Reactie #23 Gepost op: 2011/12/09, 20:48:14 »
Ik heb AMD gehad maar ik ben terug bij intel en ik ben zeer tevreden over intel en vooral hun snelheden die ze halen. Daarbij gebruiken ze ook nog eens machines van ASML om ze te maken en help je dus regio Eindhoven. XD

Maar AMD doet het zelfde als intel op dat gebied.
Het is gewoon hoe het werkt en als iets verouderd dan schrijven ze het af.
Als ik al kijk naar de aansluitingen die er in deze pc zitten en in de P4 dan zie je al dat je een deel niet meer zo maar over kunt zetten.

Wil je met een pc up to date blijven dan kost het geld en anders moet je accepteren dat je systeem op een gegeven moment niet meer mee kan komen met de rest.

Re: Intel processors die verdwijnen.
« Reactie #24 Gepost op: 2011/12/09, 20:53:58 »
Daarom zie je ook nergens meer van die bakbeesten uit 1980 in de woonkamer staan XD