Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Voorstel: duidelijke richtlijnen wiki  (gelezen 22814 keer)

Voorstel: duidelijke richtlijnen wiki
« Gepost op: 2009/01/17, 10:42:06 »
Naar aanleiding van de meeting jongstleden.

Ik vind dat er momenteel geen uitgebreide richtlijnen zijn met betrekking tot de Ubuntu NL Wiki. Ik heb het over de volgende punten:
 
- Momenteel hebben alle artikelen geen universeel uiterlijk. Elk artikel zou een inhoudsopgave en een vaste aanpak moeten hebben.
- Het taalgebruik verschilt vaak. Ik zou graag zien dat er in alle artikelen Standaardnederlands wordt gebruikt, en dat de gebruiker met "u" wordt aangesproken.
- Er is onduidelijkheid over de aanpak van de verschillende Ubuntuversies, zoals Kubuntu. Deze hebben momenteel geen prominente plaats op onze Wiki. Wanneer er wel documentatie beschikbaar is voor andere Ubuntuversies, is deze vaak samengevoegd met de documentatie voor de hoofdversie van Ubuntu. Dit is erg verwarrend: ik zou graag, wanneer nodig, aparte artikelen voor de verschillende Ubuntuversies zien. Zijn de verschillen gering, dan hoeft dat niet per se.
- Voor sommige handelingen wordt de terminal onnodig gebruikt, wat tegenwerkend kan zijn voor beginners. Ik zou graag zien dat er gebruik wordt gemaakt van grafische hulpmiddelen, zoals gksudo, gedit, enzovoorts.

Over al deze zaken, en waarschijnlijk kom ik er  nog meer tegen, zou ik graag duidelijke richtlijnen willen zien. Reacties zijn welkom.
« Laatst bewerkt op: 2009/01/17, 11:50:10 door Cumulus007 »

Offline Cugel

  • Lid
Re: Voorstel: duidelijke richtlijnen wiki
« Reactie #1 Gepost op: 2009/01/17, 11:02:57 »
Goed idee, wat algemene richtlijnen. Eerste commentaar:
Waarom niet informeel 'je' in de wiki. Ik geef toe, IKEA doet het ook, maar 'u' vind ik erg formeel. Met een informele aanspreekwijze kun je nog steeds heel beleefd zijn, en het staat dichter bij de hulpzoekende gebruiker.

Re: Voorstel: duidelijke richtlijnen wiki
« Reactie #2 Gepost op: 2009/01/17, 11:03:46 »
Goed idee, wat algemene richtlijnen. Eerste commentaar:
Waarom niet informeel 'je' in de wiki. Ik geef toe, IKEA doet het ook, maar 'u' vind ik erg formeel. Met een informele aanspreekwijze kun je nog steeds heel beleefd zijn, en het staat dichter bij de hulpzoekende gebruiker.

Daar heb je een punt. We zullen eens zien bij de volgende meeting ;)

Re: Voorstel: duidelijke richtlijnen wiki
« Reactie #3 Gepost op: 2009/01/17, 11:23:26 »
Over het gebruik van 'u', ik heb het idee dat Belgen en Hollanders hier verschillend mee omgaan. Misschien dat daar iets meer duidelijkheid over nodig is?

Re: Voorstel: duidelijke richtlijnen wiki
« Reactie #4 Gepost op: 2009/01/17, 11:24:48 »
Over het gebruik van 'u', ik heb het idee dat Belgen en Hollanders hier verschillend mee omgaan. Misschien dat daar iets meer duidelijkheid over nodig is?
Belgen gebruiken inderdaad veel meer 'u' dan Nederlanders. Dit kan inderdaad een knelpunt zijn.

Offline Rulus

  • Lid
Re: Voorstel: duidelijke richtlijnen wiki
« Reactie #5 Gepost op: 2009/01/17, 11:29:45 »
Mijns inziens komt 'u' professioneler over. Maar ik ben ook Belg, dus dat kan er blijkbaar ook iets mee te maken hebben ;)

Ik ben het er wel mee eens dat er duidelijke regels moeten komen om onze documentatie eenduidig en professioneel te houden. Die zouden een houvast moeten bieden aan mensen die een nieuw artikel willen schrijven.

Re: Voorstel: duidelijke richtlijnen wiki
« Reactie #6 Gepost op: 2009/01/17, 11:33:30 »
Mijns inziens komt 'u' professioneler over. Maar ik ben ook Belg, dus dat kan er blijkbaar ook iets mee te maken hebben ;)

Ik ben het er wel mee eens dat er duidelijke regels moeten komen om onze documentatie eenduidig en professioneel te houden. Die zouden een houvast moeten bieden aan mensen die een nieuw artikel willen schrijven.
Ik vind ook dat  'u' professioneler overkomt. 'Je' hoort thuis op een hobbysite over computers vind ik, niet op een officiële KB.

 

Re: Voorstel: duidelijke richtlijnen wiki
« Reactie #7 Gepost op: 2009/01/17, 11:53:36 »
Ik ben het met al je punten eens Cumulus :) Alleen moet ik wel even aanmerken dat ik het af en toe wel moeilijk vindt wanneer ik nou u of je moet gebruiken, daarom gebruik ik soms je en soms u en soms gebruik ik ze door elkaar heen. Maar u staat inderdaad professineler, dat is waar :)

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Voorstel: duidelijke richtlijnen wiki
« Reactie #8 Gepost op: 2009/01/17, 11:55:20 »
in ider geval is voor de website informeel een afspraak gemaakt de aanspreektitel op ¨u¨ te houden. wie gaat er over de website trouwens? er staan veel bugs open, de gefixt moeten worden. bugs die onder andere betrekking hebben op de manier waarop je mensen aanspreekt. het ligt dus voor de hand voor de wiki dezelfde afspraken te maken.
misschien dat 24 hier wat over kan zeggen? onder zijn naam staat iets van de titel ¨webteam¨ geloof ik.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Voorstel: duidelijke richtlijnen wiki
« Reactie #9 Gepost op: 2009/01/17, 11:58:23 »
Waarom staat dit eigenlijk in het Ubuntu NL-gedeelte? Het documentatiegedeelte lijkt me wat logischer.

On topic: Betere richtlijnen lijkt me een goed idee.

Re: Voorstel: duidelijke richtlijnen wiki
« Reactie #10 Gepost op: 2009/01/17, 11:58:48 »
Ok, dan zal ik voortaan voor de Wiki gewoon "u" gaan gebruiken.

Re: Voorstel: duidelijke richtlijnen wiki
« Reactie #11 Gepost op: 2009/01/17, 11:59:42 »
Waarom staat dit eigenlijk in het Ubuntu NL-gedeelte? Het documentatiegedeelte lijkt me wat logischer.

On topic: Betere richtlijnen lijkt me een goed idee.
Je hebt gelijk. Maar ik dacht: het heeft te maken met de Ubuntu Nl-meeting ;)

Offline Sander50

  • Lid
    • http://www.somp.nl
Re: Voorstel: duidelijke richtlijnen wiki
« Reactie #12 Gepost op: 2009/01/17, 17:28:47 »
Meer/betere richtlijnen lijkt me prima. Cumulus007; zou jij de pagina http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Richtlijnen kunnen kopiëren en een voorstel willen maken? Jij weet denk ik het beste wat je precies aan wilt passen / verbeteren.
« Laatst bewerkt op: 2009/01/17, 17:30:31 door Sander50 »

Re: Voorstel: duidelijke richtlijnen wiki
« Reactie #13 Gepost op: 2009/01/17, 17:30:46 »
Meer/betere richtlijnen lijkt me prima. Cumulus007; zou jij de pagina http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Richtlijnen kunnen kopiëren en een voorstel willen maken? Jij weet denk ik het beste wat je precies aan wilt passen / verbeteren.
Zeker. Ik zet 'm op m'n todo-lijstje ;)

Offline Sander50

  • Lid
    • http://www.somp.nl
Re: Voorstel: duidelijke richtlijnen wiki
« Reactie #14 Gepost op: 2009/02/20, 21:30:07 »
Ondertussen staat het voorstel van cumulus007 al een geruime tijd op de wiki: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/RichtlijnenVoorstel.

Ik vind het er prima uitzien, maar heb een opmerking geplaatst bij het stukje over imagespray.nl. Afbeeldingen kunnen gewoon naar de wiki geupload worden; waarom dan een externe website gebruiken?

Daarnaast is het misschien handig om bij het kopje "Indeling" een duidelijke voorbeeldpagina te maken. Deze pagina kan dan zo overgenomen worden om makkelijk een nieuw artikel te beginnen. Hier zitten een aantal koppen, categorievermelding, inleiding, etc.

En dan mis ik nog iets: ik denk dat we auteurs van artikelen moeten aanmoedigen om een topic over hun artikel(en) te openen op het forum. Op het moment worden weinig artikelen besproken hier op het forum, en ik denk dat het juist een ideale plek is om ideeën aan te dragen, suggesties te doen, commentaar te plaatsen etc. Op die manier worden ook veel meer mensen betrokken bij de documentatie.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Voorstel: duidelijke richtlijnen wiki
« Reactie #15 Gepost op: 2009/02/20, 22:40:35 »
'Je' hoort thuis op een hobbysite over computers vind ik,
Dan ben ik aan het verkeerde adres, dit IS voor mij een hobby...

En ik dacht dat de doelgroep van de Wiki hoofdzakelijk andere hobbyisten waren.
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Voorstel: duidelijke richtlijnen wiki
« Reactie #16 Gepost op: 2009/02/21, 13:18:29 »
Hobby? Dus Windows is geen hobby, maar Ubuntu wel? Huh?
Houd wel in de gaten dat dit documentatie is die door Ubuntu NL wordt aangeboden, officiële documentatie dus.

@Sander50, ik wist niet dat de wiki zelf ook een uploadfunctionaliteit heeft ;)
« Laatst bewerkt op: 2009/02/21, 13:20:43 door Cumulus007 »

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Voorstel: duidelijke richtlijnen wiki
« Reactie #17 Gepost op: 2009/02/21, 18:05:35 »
Hobby? Dus Windows is geen hobby, maar Ubuntu wel? Huh?
Jazeker, ik ga mijn vrije tijd geen documentatie voor een windows maken! Daar is de leverancier (microsoft) verantwoordelijk voor. Documentatie kost geld en het is een commercieel bedrijf.

Een bijdrage aan de wiki is een bijdrage aan de ubuntu gemeenschap.
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Voorstel: duidelijke richtlijnen wiki
« Reactie #18 Gepost op: 2009/02/21, 18:08:38 »
Daarom juist! Microsoft heeft documentatie, Ubuntu (NL) ook. Ik zie dit dus niet als een hobbysite.

Offline dvdmeer

  • Lid
    • Python-RandR :: dvdmeer.nl
Re: Voorstel: duidelijke richtlijnen wiki
« Reactie #19 Gepost op: 2009/02/21, 19:55:32 »
Ik vind dat officiële documentatie überhaupt 'u' moet gebruiken.

Omtrent hobby ed.. computeren is een hobby, ubuntu (dan wel andere OS'en) tweaken of wat dan ook kan je als een hobby zien. Maar deze site (wiki / forum) is er om support te leveren, en om informatie te verschaffen. Je kan dan vóór je hobby gaan surfen en informatie opzoeken, maar een site zélf als een hobbysite zien, nee.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Voorstel: duidelijke richtlijnen wiki
« Reactie #20 Gepost op: 2009/02/22, 12:41:49 »
Het topic gaat om richtlijnen voor de Wiki. Deze moeten zijn afgestemd op de beoogde doelgroep. Dat kunnen studenten en niet-commeriele gebruikers zijn.

Ik heb niets willen zeggen over het beheer en onderhoud van de site zelf. Dat is vast en zeker heel professioneel!
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Sander50

  • Lid
    • http://www.somp.nl
Re: Voorstel: duidelijke richtlijnen wiki
« Reactie #21 Gepost op: 2009/02/22, 17:15:57 »
Het topic gaat om richtlijnen voor de Wiki. Deze moeten zijn afgestemd op de beoogde doelgroep. Dat kunnen studenten en niet-commeriele gebruikers zijn.
Waarom zouden commerciële gebruikers (mensen die voor hun beroep met Ubuntu werken, bijvoorbeeld) geen baat kunnen hebben bij de documentatie op de wiki? Ik ben het dus ook niet eens met het idee dat de wiki een hobbysite is.

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Voorstel: duidelijke richtlijnen wiki
« Reactie #22 Gepost op: 2009/02/22, 18:14:28 »
Het topic gaat om richtlijnen voor de Wiki. Deze moeten zijn afgestemd op de beoogde doelgroep. Dat kunnen studenten en niet-commeriele gebruikers zijn.
Waarom zouden commerciële gebruikers (mensen die voor hun beroep met Ubuntu werken, bijvoorbeeld) geen baat kunnen hebben bij de documentatie op de wiki? Ik ben het dus ook niet eens met het idee dat de wiki een hobbysite is.

Tuurlijk niet. Het niveau van de bijdragen is gedegen en hoog. En de doelgroep is zowel de zakelijke als de thuisgebruiker. Verder ziet het er ook nog duidelijk en goed uit wat vormgeving betreft.

Offline Rulus

  • Lid
Re: Voorstel: duidelijke richtlijnen wiki
« Reactie #23 Gepost op: 2009/03/07, 15:55:51 »
Er is ondertussen nog wat gesleuteld aan de richtlijnen. Zijn er dingen die nog beter kunnen?

Er is een pagina bijgekomen met wat richtlijnen m.b.t. taalgebruik en er wordt gewerkt aan een voorbeeldartikel.

Hebben jullie nog ideeën? :)

Re: Voorstel: duidelijke richtlijnen wiki
« Reactie #24 Gepost op: 2009/03/07, 16:00:10 »
Ik en Rulus zijn de laatste dagen druk bezig geweest aan de richtlijnen :) Ik vind het wel af zo.