Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Server opzetten en voorbereiden  (gelezen 3740 keer)

Offline Reno_77

  • Lid
Server opzetten en voorbereiden
« Gepost op: 2010/08/20, 20:11:42 »
Hi,

Deze winter wil ik mijn multi purpose servertje gaan bouwen. Dit ben ik al erg lang van plan maar het moet er toch maar eens van gaan komen.

Wat ie allemaal gaat doen is nu nog niet zo heel belangrijk maar wat ik wel weet is dat ik met virtual machines wil werken. Waarschijnlijk een stuk of 3/4 met als basis (zucht, i know) Windows XP of 7 Ultimate.

Ik heb daar uiteindelijk voor gekozen omdat zijn belangrijkste functie een media center zal zijn. Dat moet hij echt plug and play kunnen doen zodat elke digibeet hem kan bedien mbv een touchscreen en of afstandsbediening. Helaas heb ik moeten concluderen dat Windows daar nog net iets toegankelijker voor is dan Linux.

Affin, ik wil de virtual machines nu al graag voorbereiden en ben dapper aan de slag gegaan met VMWare server 2. Maar.. wat een ramp is dat geworden! Traag, rottige webbased GUI, bronnen vretend en dan heb ik het nog niet eens over de ellende die ik her en der op internet tegenkom.

Welke virtualization pakketten raden jullie mij aan? ESXI kan helaas niet want ik heb volledige access tot multimedia hardware nodig.

Simpel gezegd wil ik de VM's nu al op mijn desktop pc aanmaken en functioneel krijgen en straks overgooien naar die "media-pc".

Tips?



Offline wyconsa

  • Lid
Re: Server opzetten en voorbereiden
« Reactie #1 Gepost op: 2010/08/20, 23:35:03 »
'lo,

Citaat
Simpel gezegd wil ik de VM's nu al op mijn desktop pc aanmaken en functioneel krijgen en straks overgooien naar die "media-pc"

Een goede start zou kunnen zijn om "Virtualbox" uit te proberen. Persoonlijk heb ik er goede ervaringen mee. Dmv snapshots kun je vm's verplaatsen.

Citaat
Waarschijnlijk een stuk of 3/4 met als basis (zucht, i know) Windows XP of 7 Ultimate.

Waarom geen Ubuntu Server als basis met daarboven op Virtualbox? Gegarandeerd veel meer plezier  :)

Grtz,

Offline Reno_77

  • Lid
Re: Server opzetten en voorbereiden
« Reactie #2 Gepost op: 2010/08/21, 12:43:44 »
Waarom geen Ubuntu Server als basis met daarboven op Virtualbox? Gegarandeerd veel meer plezier 

Ik kan niet ontkennen dat ik daar niet aan gedacht heb. Maar heeft Windows, draaiend in de box, dan wel volledig access tot multimedia hardware? Zoals Bluerayspeler, afstandsbediening, touchscreen, dualscreen VGA etc etc. HD decoding is ook belangrijk ivm 1080P films dus ik kan me op het gebied van de mediacenter geen performance verlies permitteren. Daarnaast zal het mediacenter ook een webex client hebben icm webcam etc. Dat moet natuurlijk wel werken.. ;-)

Offline Reno_77

  • Lid
Re: Server opzetten en voorbereiden
« Reactie #3 Gepost op: 2010/08/21, 21:29:05 »
Ik heb virtual box draaien maar ik vind het niet zo veel. Kubuntu installeert wel maar start niet op en Ubuntu gaat naar mijn idee erg traag..

Ook geeft hij tijdens de boot van ubuntu en kubuntu een error maar die is te snel weg. Iets over bios updaten en unutilized nog wat

iemand?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Server opzetten en voorbereiden
« Reactie #4 Gepost op: 2010/08/21, 22:10:04 »
Heb je de Virtualbox Guest Additions wel geïnstalleerd op de virtuele systemen?

Offline wyconsa

  • Lid
Re: Server opzetten en voorbereiden
« Reactie #5 Gepost op: 2010/08/22, 01:20:31 »
Momenteel draait hier bij mij de Ubuntu Server met XFCE als grafische schil, daarop draait de virtualbox software heel vloeiend. De virtualbox guest additions zijn idd wel nodig om er bij te installeren.

Dit is voorlopig in afwachting van een groter project waar ik mij nu aan het voorbereiden ben. De kans is groot dat ik hierover ook een draadje start.

grtz,

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Server opzetten en voorbereiden
« Reactie #6 Gepost op: 2010/08/22, 06:10:03 »
Als het toch een server is loont het wel om hem "headless" op te starten, dus zonder beeld.
Dat scheelt ook weer behoorlijk in snelheid en resources.
De server beheren kan je dan makkelijk via SSH doen.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Server opzetten en voorbereiden
« Reactie #7 Gepost op: 2010/08/22, 12:11:00 »
Virtualbox downloaden van oracle, dan heb je laatste versie en usb werkt.
Dan windows of ubuntu installeren(de vm dus), dan guest additions installeren, dan word alles sneller en extra mogelijkheden.
Indien niet snel genoeg, dan misschien is je pc te langzaam of je hebt te weinig geheugen.

Geheugen instellingen kontroleren/wijzigen voor de virtual machines, zet dit niet te groot, dit kan alles vertragen.
Forum virtualbox eens gaan lezen of meer personene hier last van hebben(te langzaam).

Offline Reno_77

  • Lid
Re: Server opzetten en voorbereiden
« Reactie #8 Gepost op: 2010/08/22, 23:41:08 »
Ik heb de extensies geinstalleerd maar echt vlot werken doet de gast niet..

Hardware die ik nu heb moet ruim volstaan lijkt me. AthlonX2 6400 BE, 4 gig....

De uiteindelijke server zal 8Gig hebben met een I5 of I3 intel.


Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Server opzetten en voorbereiden
« Reactie #9 Gepost op: 2010/08/23, 02:52:10 »
Op welk OS draait de host nu?
En de virtuele machine?
Wat is er precies traag aan de virtuele machine?
En welke instellingen heb je in Virtualbox ingesteld voor de virtuele machine?

Offline tim_vb

  • Lid
Re: Server opzetten en voorbereiden
« Reactie #10 Gepost op: 2010/08/23, 11:01:07 »
probeer eens (als je processor het ondersteund) KVM voor virtualisatie als je er een server van wilt maken
http://www.linux-kvm.org/page/Main_Page

sudo apt-get install kvm virt-manager python-virtinstall libvirt-bin ubuntu-vm-builder qemu bridge-utils

ps. virt-manager gebruik je om je virtuele machines te beheren
     kvm = backend
     ubuntu-vm-builder = een krachtige commandline tool voor het maken van virtuele machines
     bridge-utils= voorziet u pc van bridgin voor het netwerk van uw virtuele machines

edit : om na te gaan of je processor dit ondersteund kun je volgend commando ingeven indien je output krijgt word het ondersteund
         egrep  '(vmx | svm)' --color=always /proc/cpuinfo
« Laatst bewerkt op: 2010/08/23, 11:24:07 door tim_vb »

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Server opzetten en voorbereiden
« Reactie #11 Gepost op: 2010/08/23, 11:13:31 »
Topic Poster heeft meerdere malen gezegd dat het een Windows server betreft ;)
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline Reno_77

  • Lid
Re: Server opzetten en voorbereiden
« Reactie #12 Gepost op: 2010/08/23, 12:57:18 »
Het gaat hier idd om een XP SP3 host, puur om VM's maken die later naar de echte server/media pc gaan.

Het trage zit hem voornamelijk in het starten van de gast.. bijna 5 minuten voordat ik de credentials in kan tikken. Ook zit er een vertraging tussen het aanslaan van een toets en het invullen bij Ubuntu

Re: Server opzetten en voorbereiden
« Reactie #13 Gepost op: 2010/08/23, 17:01:05 »
Geen idee of er hier op het Ubuntu voldoende support is voor een windows server ? anders kan je dit probleem beter neerleggen op een windows-server forum.

Je gebruikt immers windows als basis en dit zuigt aan iedere computer, en dan nog gasten erop draaien zuigt nog veel meer.

Je moet het omdraaien, de master server laat je draaien op Linux - Ubuntu of Debian als basis.

Daarna VB erop en hierin gasten zoals windows en of andere zoals Ubuntu - linux derivaten....
Dat vergt zowiezo veel minder van je PC omdat de taken veel beter door een Linux kernel worden verwerkt als door een windows kernel, die zowiezo (zwart/wit gezien) maar 1 taak tegelijk kan afhandelen.....  =D
 
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Server opzetten en voorbereiden
« Reactie #14 Gepost op: 2010/08/23, 17:08:49 »
Reno, hoeveel MB geheugen heb je aan die guests gegeven? En hoeveel videogeheugen?
Als dit weinig is kan het wat minder snel werken ja.
Verder zou ik ook sowieso zo min mogelijk visuele effecten gebruiken in de gast. Die kun je uitzetten ergens in System -> Preferences -> Appearance

Waarom wil je eigenlijk meerdere gasten? Een VM vreet eenmaal onnodig veel geheugen, als je er dan ook nog eens meerdere draait...
Ik neem aan dat je uiteindelijk linux zonder grafische schil wilt gaan draaien. Dat neemt namelijk een heel stuk minder geheugen/CPU in beslag.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline Reno_77

  • Lid
Re: Server opzetten en voorbereiden
« Reactie #15 Gepost op: 2010/08/24, 00:15:07 »
Guys, ik pre-test dit op een windows host.. puur omdat ik deze pc op windows dien te draaien ivm bepaalde applicaties.. punt.

De uiteindelijke pc is een mediapc die ik graag multi purpose wil inzetten. Het enige Windows deel van dat ding is de basis.. Als ik daarvoor naar een windows server forum moet gaan.. dan krijg ik waarschijnlijk ook de hint om de rest op Microsoft basis te doen.. en dat wil ik dus net niet.

Ik wil op deze windows based pc VMs gaan voorbereiden die stuk voor stuk Linux zijn, zonder X of whatever. maar gedurende een test moet het wel goed werken, inclusief X .

Met vroegere VMware server werkte dit fantastisch. Op een oude P4-2.4 had ik XP draaien met 3 VM's onder linux. Waarom kan dit niet meer?

1e VM: ISPconfig
2e VM: Samba inc mailforwarding etc
3e VM: Downloadserver, torrent en nieuwsgroepen.
4e VM: FTP die alles bereikbaar maakte wat ik wilde en beschermde wat ik prive wilde.

Sommigen kunnen gecombineerd worden in 1 maar dat wil ik dus leren. De vraag is dus welke Virtualization software kan dit en snel?

Offline Reno_77

  • Lid
Re: Server opzetten en voorbereiden
« Reactie #16 Gepost op: 2010/08/24, 00:17:12 »
Is dit censuur? Ik weet zeker dat ik een bepaalde vendor uit redmond vergeleek met een disney figuur.. ??

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Server opzetten en voorbereiden
« Reactie #17 Gepost op: 2010/08/24, 11:47:17 »
Is dit censuur? Ik weet zeker dat ik een bepaalde vendor uit redmond vergeleek met een disney figuur.. ??
Geen censuur, maar wat jij wilde is gewoon tegen de forumregels: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Moderators/Regels/Toelichtingen#Forumregel2

Allerlei kinderachtige verbasteringen van namen worden door de forumsoftware automatisch vervangen door de echte naam.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Server opzetten en voorbereiden
« Reactie #18 Gepost op: 2010/08/24, 11:53:07 »
Verder heb je nog steeds geen antwoord gegeven op de vraag welke instellingen je gebruikt in VB voor je VM's.
Prima hoor als het een geheim project is, maar zo wordt het wel lastig om een concreet antwoord te geven.
Mijn glazen bol is stuk, dus kan nu alleen maar raden naar de reden dat het niet werkt zoals het zou moeten.

Misschien helpt het ook nog als je bij het opstarten van de VM eens kijkt naar de meldingen die in dmesg staan, of de meldingen die langskomen bij het opstarten.
Haal hiervoor de woorden "quiet" en "splash" weg bij de opstartopties, zie deze handleiding: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Grub2#Menuaanpassentijdensopstarten

Offline Reno_77

  • Lid
Re: Server opzetten en voorbereiden
« Reactie #19 Gepost op: 2010/08/24, 21:00:37 »
Nou, heel veel opties heeft Virtual box niet...

Geheugen, gevarieerd tussen 128 tot 1G.. Geen ongelooflijk merkbaar verschil
Partitie 8GB
Videogeheugen 12 tot 128, geen merkbaar verschil

Verder is dit projectje niet geheim hoor maar ik moet dan toch eerst echt iets soepel draaiend hebben.  ;)

Offline wyconsa

  • Lid
Re: Server opzetten en voorbereiden
« Reactie #20 Gepost op: 2010/08/24, 21:03:52 »
Virtualbox neemt hier bij mij 4gig. Ik neem aan dat dit aantal gelijk loopt met het fysisch geheugen die aanwezig is en toevallig ook 4 gig is.

Is dit bij u het geval?

Offline Reno_77

  • Lid
Re: Server opzetten en voorbereiden
« Reactie #21 Gepost op: 2010/08/27, 19:52:25 »
Hi,

Nee, ik kan de partitie zo groot of klein maken als ik wil.

Op dit moment draait hij op de 4gig partitie met 512 MB intern en 128 MB video geheugen.

Alle standaard add-ons zijn geinstalleerd.

Het systeem voelt gewoon niet "vlot". lastig uitleggen denk ik.

Wel zie ik de volgende meldingen in de kern.log

piix4_smbus 0000:00:07.0: SMBus base address uninitialized - upgrade BIOS or use force_addr=0xaddr

Ik lees op sommige sites dat dat niet ernstig is maar op anderen dat ik er wel wat aan moet doen maar WAT zeggen ze niet? ???
« Laatst bewerkt op: 2010/08/28, 13:35:59 door Reno_77 »

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Server opzetten en voorbereiden
« Reactie #22 Gepost op: 2010/08/27, 21:37:40 »
Alle standaard add-ons zijn geinstalleerd.

Bedoel je hiermee de Guest Additions van VirtualBox? Andere posters hebben gevraagd of je deze geinstalleerd hebt (is net wat ingewikkelder onder Ubuntu dan onder Windows), maar dit heb je nog niet bevestigd (of deze post van jou zou 'm moeten zijn).
En ja, 5 min voor opstarten is gewoon te traag.

Offline Reno_77

  • Lid
Re: Server opzetten en voorbereiden
« Reactie #23 Gepost op: 2010/08/28, 13:35:13 »
Yep, de guest additions staan geinstalleerd..