Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Automatische herkenning Nikon Coolpix camera en importeren met shotwell  (gelezen 3419 keer)

Oude situatie: Met Ubuntu 13.10 en ouder kreeg ik na het aansluiten van de camera een venster, waarin je kan kiezen wat je wil doen. De camera werd dus normaal herkend en met shotwell kon ik probleemloos de foto's importeren (met mapjes netjes op datum).
Huidige situatie: Met Ubuntu 14.04 gebeurd er niets, maar de camera kan wel gemount worden met gvfs. Foto's kan ik wel benaderen, maar shotwell kan ze niet meer netjes importeren. In plaats van dat de foto's netjes naar de pictures-folder worden verplaatst in mappen op datum, wordt de map die gemount is (de nikon zelf dus) toegevoegd aan de library.

Hoe kan ik naar de oude situatie? Mocht er nog extra info nodig zijn, dan hoor ik dat graag!
Op de chat te vinden als debiantux

Re: Automatische herkenning Nikon Coolpix camera en importeren met shotwell
« Reactie #1 Gepost op: 2014/04/27, 12:51:23 »
Overwogen om een tussen stap te maken?

Als je me Nautilus eerst de foto's kopieert naar een map, bv Afbeeldingen/JJJJMMDD.
En hierna met Shotwell deze importeert?


Re: Automatische herkenning Nikon Coolpix camera en importeren met shotwell
« Reactie #2 Gepost op: 2014/04/27, 13:04:09 »
Ik heb wel wat foto's op de Desktop gezet, en deze proberen te importeren. Maar ook deze worden niet verplaatst naar de pictures-folder, maar ze komen wel in de library. Bij duizenden foto's is handmatig alles in die mappen verdelen iets teveel werk... Bij shotwell staan de instellingen wel goed.
Op de chat te vinden als debiantux

Re: Automatische herkenning Nikon Coolpix camera en importeren met shotwell
« Reactie #3 Gepost op: 2014/04/27, 14:03:32 »
Ik heb dan wel een Nikon D5200 maar die wordt gewoon herkend. Je kunt evt. ook de SD-kaart in je kaartlezer stoppen.

Re: Automatische herkenning Nikon Coolpix camera en importeren met shotwell
« Reactie #4 Gepost op: 2014/04/27, 16:55:06 »
Indien ik een kaartlezer heb. Maar gelukkig zijn ze niet duur, mocht het niet op een andere manier lukken.
Op de chat te vinden als debiantux

Offline jolo

  • Lid
Re: Automatische herkenning Nikon Coolpix camera en importeren met shotwell
« Reactie #5 Gepost op: 2014/04/27, 17:39:10 »
@kebabfish, om welke Nikon Coolpix camera gaat het? In deze hyperlink zou je kunnen checken, of je in de default "Mass Storage" instelling moet laten staan, of dat je 'm moet instellen op "PTP".
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: Automatische herkenning Nikon Coolpix camera en importeren met shotwell
« Reactie #6 Gepost op: 2014/04/27, 18:58:26 »
Het is een simpele Coolpix L22, en ik kan in de instellingen niet zien of ik Mass storage of PTP in kan stellen.
Op de chat te vinden als debiantux

Offline jolo

  • Lid
Re: Automatische herkenning Nikon Coolpix camera en importeren met shotwell
« Reactie #7 Gepost op: 2014/04/27, 19:59:47 »
Coolpix L22
Ik zie in de L22 L21 manual op bladzijde 126 bij de Specifications Data transfer protocol: MTP, PTP. Bij nader inzien, toch geen Mass Storage. Voor alle zekerheid kun je die manual zelf ook nog even doornemen. Vooral bladzijde 60 en 61. Al zie ik daar alleen de besturingssystemen Windows en Mac OS X genoemd.

Verder zou je nog in het terminalvenster, met de ingeschakelde camera, de output kunnen checken en posten van lsusb
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Frederik

  • Gast
Re: Automatische herkenning Nikon Coolpix camera en importeren met shotwell
« Reactie #8 Gepost op: 2014/04/27, 20:22:02 »
Mijn Nikon Coolpix P500 wordt ook niet herkend (Xubuntu 12), maar als ik de camera heb aangesloten en vervolgens het programma Camera opstart kan ik moeiteloos alle foto's met een muisklik binnenhalen. Net zo gemakkelijk.

Re: Automatische herkenning Nikon Coolpix camera en importeren met shotwell
« Reactie #9 Gepost op: 2014/04/27, 21:03:44 »
@Jolo: toevallig net die manual doorgenomen, en inderdaad ook gezien dat er gebruik wordt gemaakt van MTP PTP. Verder helpen pagina's 60 en 61 mij helaas niet verder.
De camera is prima handmatig te mounten met gvfs, met wat info (device en bus) van lsusb. Maar dan importeert shotwell de foto's niet goed. Kopiƫren met nautilus is geen probleem.

@Frederik: Is wellicht ook nog een optie. Ik vond alleen shotwell erg gemakkelijk met importeren, taggen en bekijken van foto's.
Op de chat te vinden als debiantux

Re: Automatische herkenning Nikon Coolpix camera en importeren met shotwell
« Reactie #10 Gepost op: 2014/04/27, 21:29:27 »
Daarom dat een kaartlezer wel makkelijk is. Je stopt gewoon het kaartje in je kaartlezer en dan krijg je de vraag of je de foto's met Shotwell wilt importeren, wat ie dan ook keurig doet. Easy as pie.

Frederik

  • Gast
Re: Automatische herkenning Nikon Coolpix camera en importeren met shotwell
« Reactie #11 Gepost op: 2014/04/28, 10:00:21 »
Easy as pie.

U bedoelt fluitje van een cent. Zeg dat dan.

Re: Automatische herkenning Nikon Coolpix camera en importeren met shotwell
« Reactie #12 Gepost op: 2014/04/28, 11:37:56 »
Easy as pie.

U bedoelt fluitje van een cent. Zeg dat dan.

Het is niet aan u om te bepalen wat ik wel of niet zeg.
« Laatst bewerkt op: 2014/04/28, 12:17:01 door Vistaus »

Re: Automatische herkenning Nikon Coolpix camera en importeren met shotwell
« Reactie #13 Gepost op: 2014/04/28, 11:42:01 »
Natuurlijk is een kaartlezer in dit geval een prima oplossing, maar je moet er wel 1 in huis hebben. Eerder werkte de camera prima in Ubuntu 13.10 en ouder, dus dan koop je geen kaartlezer. Ik schaf alleen aan wat ik echt nodig heb ;) Dus mocht ik dit "probleem" niet kunnen oplossen, dan zal er een kaartlezer komen.
Ik zie overigens dat dit probleem steeds meer opduikt, en dat het gebruiken van een oudere kernel dit probleem oplost. Echter vind ik dit iets te ingrijpend om een klein ongemak op te lossen.

@Frederik/Vistaus: Probeer even bij het onderwerp te blijven, of verlaat dit topic. Dit is erg negatieve reclame naar buiten toe en totaal niet constructief.
Op de chat te vinden als debiantux