Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Aantal Ubuntu gebruikers Nederland  (gelezen 2533 keer)

Offline Exbu

  • Lid
Aantal Ubuntu gebruikers Nederland
« Gepost op: 2015/05/23, 23:15:55 »
Ik vroeg me af hoeveel mensen in Nederland gebruik maken van Ubuntu en afgeleiden? (desktop only)  Wat denken jullie en hebben jullie bronnen om dit te onderbouwen?


Volgens Canonical zijn er wereldwijd rond de 40 miljoen gebruikers die Ubuntu gebruiken op de desktop.

Bron: https://insights.ubuntu.com/about/

Re: Aantal Ubuntu gebruikers Nederland
« Reactie #1 Gepost op: 2015/05/23, 23:23:13 »
Helaas heeft Ubuntu geen module ingebouwd om te kijken hoeveel installaties er nu eigenlijk actueel zijn in Nederland of wereldwijd.
Microsoft daarentegen heeft wel degelijk die 'tools' aan boord; leuk voor hun statistieken enerzijds maar anderzijds 'weten' ze ook hoeveel illegaal spul van hun rondzwerft op het 'vrije' internet.

Het is een beetje koffiedik kijken; we zullen nooit precies weten hoeveel installaties Ubuntu in de Nederlanden heeft. Laat staan wereldwijd.

Je Topic gaat een beetje verstranden in speculatie, je kan echter wel bij Ubuntu de statistieken opvragen hoeveel downloads ze nu hebben, maar ook dat is relatief; niet elke download mondt uit in een succesvolle installatie...
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Aantal Ubuntu gebruikers Nederland
« Reactie #2 Gepost op: 2015/05/23, 23:28:23 »
Ergens tussen de 1 en 16.916.590  ;)

Offline koos4401

  • Lid
Re: Aantal Ubuntu gebruikers Nederland
« Reactie #3 Gepost op: 2015/05/24, 08:37:30 »
Citaat
Helaas heeft Ubuntu geen module ingebouwd om te kijken hoeveel installaties er nu eigenlijk actueel zijn ...
Nee, hoor: Gelukkig heeft Ubuntu geen module ingebouwd om te kijken hoeveel installaties er nu eigenlijk actueel zijn!
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Aantal Ubuntu gebruikers Nederland
« Reactie #4 Gepost op: 2015/05/24, 08:42:02 »
iedereen die een router van ziggo/UPC heeft of een telefoon met android draait linux, dus we hebben meer linuxgebruikers dan je denkt.
of iedereen zich er bewust van is is een ander verhaal maar aangezien koos4401 gebruiker nummer 498523 is betekent dat we toch al zeker zo'n half miljoen gebruikers hebben ;-)

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Aantal Ubuntu gebruikers Nederland
« Reactie #5 Gepost op: 2015/05/24, 09:00:51 »
of iedereen zich er bewust van is is een ander verhaal maar aangezien koos4401 gebruiker nummer 498523 is betekent dat we toch al zeker zo'n half miljoen gebruikers hebben ;-)

In Nederland? Goh! Dat is veel meer dan ik ooit zou durven denken. Overigens was de vraag naar gebruikers van Ubuntu en afgeleiden.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Aantal Ubuntu gebruikers Nederland
« Reactie #6 Gepost op: 2015/05/24, 09:09:56 »
Citaat
Helaas heeft Ubuntu geen module ingebouwd om te kijken hoeveel installaties er nu eigenlijk actueel zijn ...
Nee, hoor: Gelukkig heeft Ubuntu geen module ingebouwd om te kijken hoeveel installaties er nu eigenlijk actueel zijn!

Mwah, op zich zou het mij persoonlijk niet zoveel uitmaken als de enige data die naar hun server is "vistaus heeft Ubuntu geïnstalleerd dus is actief" en meer niet. Overigens doet Canonical dit wél bij OEM-installaties, al sinds 10.04: http://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=ODQ5MA

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Aantal Ubuntu gebruikers Nederland
« Reactie #7 Gepost op: 2015/05/24, 09:33:38 »
Tel het aantal verstandige computer gebruikers, en je hebt het antwoord :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline jolo

  • Lid
Re: Aantal Ubuntu gebruikers Nederland
« Reactie #8 Gepost op: 2015/05/24, 10:40:14 »
Absolute aantallen Linux desktop gebruikers, zijn bij mijn weten niet bekend. Ik ken alleen website StatCounter, die voor de maand april voor Nederland 1,78% toont. Voor America zelfs 2,74%.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: Aantal Ubuntu gebruikers Nederland
« Reactie #9 Gepost op: 2015/05/24, 15:54:22 »
of iedereen zich er bewust van is is een ander verhaal maar aangezien koos4401 gebruiker nummer 498523 is betekent dat we toch al zeker zo'n half miljoen gebruikers hebben ;-)
Het is alleen zo jammer dat aangemelde leden of forums een veelvoud is van de actieve leden.
Dat in de 10? jaar bestaan van dit forum er mensen voorbij gekomen zijn die linux eens hadden maar niet meer. Dat er mensen aanmelden uit interesse maar er nooit toe komen.

En ben ik 1 linux gebruiker met mijn 3 installaties? Of 3? Of 3+2 vanwege 2 smartphones?

Troost je. Bijna elke nederlander is linux gebruiker. Indirect, als je de linux servers meetelt.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline MKe

  • Lid
Re: Aantal Ubuntu gebruikers Nederland
« Reactie #10 Gepost op: 2015/05/24, 20:07:39 »
Tel het aantal verstandige computer gebruikers, en je hebt het antwoord :lol:
Twee?

Re: Aantal Ubuntu gebruikers Nederland
« Reactie #11 Gepost op: 2015/05/24, 21:28:35 »
Tel het aantal verstandige computer gebruikers, en je hebt het antwoord :lol:
Twee?

Ik ben ook een slimme gebruiker dus 3 =D
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Re: Aantal Ubuntu gebruikers Nederland
« Reactie #12 Gepost op: 2015/05/24, 21:35:16 »
Tel het aantal verstandige computer gebruikers, en je hebt het antwoord :lol:
Twee?

Ik ben ook een slimme gebruiker dus 3 =D

Ik val dan in ieder geval af.

Offline koos4401

  • Lid
Re: Aantal Ubuntu gebruikers Nederland
« Reactie #13 Gepost op: 2015/05/25, 09:33:58 »
Off-topic: terug van weggeweest. End Off-topic
Vistaus schreef:
Citaat
Mwah, op zich zou het mij persoonlijk niet zoveel uitmaken als de enige data die naar hun server is "vistaus heeft Ubuntu geïnstalleerd dus is actief" en meer niet.
Ja, maar de ervaring leert dat het daar nooit bij blijft; simpel omdat het kán. Of omdat het zo verleidelijk is voor de "uitlezer" van die gegevens.

Citaat
Citaat van: Ron op Gisteren om 09:33:38
    Tel het aantal verstandige computer gebruikers, en je hebt het antwoord :lol:
Twee?
Natuurlijk 2: alleen jij en ik!
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Aantal Ubuntu gebruikers Nederland
« Reactie #14 Gepost op: 2015/05/25, 09:47:25 »
Er is wel degelijk een stukje software aanwezig die statistiekjes door kan sturen over welke pakketten je geïnstalleerd hebt en welke programma's je het meeste start.
Alleen moet je jezelf hiervoor vrijwillig opgeven via het popcon pakket, er is ook een grafische instelling maar die kan ik zo niet vinden., die zit in het statistieken-tabje van het programmaatje om je software bronnen in te stellen.

Wat statistieken kan je hier vinden: http://popcon.ubuntu.com/
« Laatst bewerkt op: 2015/05/25, 09:50:38 door Johan van Dijk »

Re: Aantal Ubuntu gebruikers Nederland
« Reactie #15 Gepost op: 2015/05/26, 10:03:53 »
Een x jaar geleden vond ik op de site van LinuxMint hoeveel downloads er waren over Europa.
Nederland had volgens die pagina 200 LinuxMint gebruikers.
Asus desktop met LinuxMint 18.1 cinnamon 64x
Asus EeePC 900a met LinuxMint 18.1 cinnamon 32x

DarkEra

  • Gast
Re: Aantal Ubuntu gebruikers Nederland
« Reactie #16 Gepost op: 2015/06/02, 11:43:44 »
Deze Plankgas?

http://community.linuxmint.com/

Op die site registreer je een account, geeft aan in welk land je je bevindt en welke Mint versie(s) je gebruikt. Het gebruikersaantal in Nederland zou nu op 575 liggen maar daar geloof ik weining van, er zijn immers altijd mensen die weer gaan, het account blijft bestaan en dus ook de gegevens. Helaas is de telling nooit accuraat.


Re: Aantal Ubuntu gebruikers Nederland
« Reactie #17 Gepost op: 2015/06/02, 12:37:07 »
Tel het aantal verstandige computer gebruikers, en je hebt het antwoord :lol:
2?Jij en ik? =D
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Aantal Ubuntu gebruikers Nederland
« Reactie #18 Gepost op: 2015/06/02, 13:20:13 »
2?Jij en ik? =D
Dat antwoord is hier boven al een paar keer geopperd, maar het klopt niet.
Deze dombo denkt dat jij de enige bent.......
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Aantal Ubuntu gebruikers Nederland
« Reactie #19 Gepost op: 2015/06/02, 14:00:40 »
Aha,had ik even niet gezien..Blijft er geen enkele over.. =D
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.


Offline RikRik

  • Lid
Re: Aantal Ubuntu gebruikers Nederland
« Reactie #21 Gepost op: 2015/06/12, 08:44:05 »
https://docs.google.com/forms/d/1zs9IOFq6uuhNKDn0Bpw3Mjf913AZyVsLeuN8gSuBc8o/viewanalytics
Iemand geeft een reactie: 'Het Ubuntu forum komt op mij over als een wereldje van insiders'
Is deze reactie geen compliment voor ons allemaal?  ;)

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Aantal Ubuntu gebruikers Nederland
« Reactie #22 Gepost op: 2015/06/12, 10:55:33 »
Iemand geeft een reactie: 'Het Ubuntu forum komt op mij over als een wereldje van insiders'
Is deze reactie geen compliment voor ons allemaal?  ;)

Nee, dat beschouw ik niet als een compliment. Zou willen weten op welke wijze hij/zij met dit gevoel bij ons is weggegaan. Als terminal-opdrachten en de instructies van Pjotr te moeilijk zijn dan is het verstandig zo iemand door te verwijzen naar een steunpunt.

Aan de andere kant: als je nauwelijk computer-ervaring hebt en denkt zelf een pc van een nieuw OS te voorzien is een teleurstelling niet ondenkbeeldig. Vooral als ook nog eens engelstalige info wordt gegeven (wat m.i. onvermijdelijk is).

Stichting Nazorg oprichten?

Re: Aantal Ubuntu gebruikers Nederland
« Reactie #23 Gepost op: 2015/06/12, 12:05:50 »
Iemand geeft een reactie: 'Het Ubuntu forum komt op mij over als een wereldje van insiders'
Is deze reactie geen compliment voor ons allemaal?  ;)
Nee, dat beschouw ik niet als een compliment.
Stichting Nazorg oprichten?
Dat is inderdaad een redelijk wrange opmerking naar ons Forum toe; we willen per slot van rekening toegankelijk zijn voor iedereen: nieuwelingen en doorwinterde gebruikers.

Een soort "Nazorg" zou niet slecht zijn. Maar ik denk dat vele tips een beetje te gemakkelijk afgedaan worden als overduidelijk, terwijl het voor een nieuweling allemaal vreemd en 'moeilijk' is. (Sommigen begrijpen de url-linkjes zelfs niet als daar niet staat 'klik hier')

Sommige leden gaan ook een beetje verbaal stevig tegen een nieuweling, alsof die alles moet hebben gelezen voordat een vraag überhaupt *mag* gesteld worden. Allemaal te complex en ik meen dat daar nog veel werk is voor ons allemaal.

Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Aantal Ubuntu gebruikers Nederland
« Reactie #24 Gepost op: 2015/06/12, 12:26:19 »
Een soort "Nazorg" zou niet slecht zijn. Maar ik denk dat vele tips een beetje te gemakkelijk afgedaan worden als overduidelijk, terwijl het voor een nieuweling allemaal vreemd en 'moeilijk' is. (Sommigen begrijpen de url-linkjes zelfs niet als daar niet staat 'klik hier')

Sommige leden gaan ook een beetje verbaal stevig tegen een nieuweling, alsof die alles moet hebben gelezen voordat een vraag überhaupt *mag* gesteld worden. Allemaal te complex en ik meen dat daar nog veel werk is voor ons allemaal.

Wil je voorkomen dat mensen verdwalen door te technische instructies dan is het misschien wenselijk een soort voorportaal in te richten. Forumleden kunnen/mogen pas iets zeggen als het is vrijgegeven door een mod. In een andere dicipline - bij persoonlijke ongevallen - wordt door de hulpverlening een snelle triage gebruikt om de ernst van het letsel vast te stellen.

[edit:

Zelf gebruik 3 criteria voordat ik reageer:
1 hoe lang is imand actief op het forum,
2 wat voor vragen zijn door hem/haar gesteld,
3 hoelang duurt het topic al.

Voor vervolg reacties:
De eerste diagnose dient met reactie #4 gegeven te zijn en
Als de lengte van het topic al gevorderd is tot reactie #25 (tweede pagina) dan is het hopeloos.   

/edit ]

Er is wel een reden aan te wijzen voor het stevig verbaal vertoon hier op het forum :  Jonge werknemers snappen niets van technologie. En dan gaat het in dit artikel om jonge werknemers, niet om consumenten.

Hoe wil je als vrijwilligersbrigade aan alle eisen voldoen ?
« Laatst bewerkt op: 2015/06/12, 12:45:56 door EZ-man »