Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu op de server?  (gelezen 998 keer)

Gast

  • Gast
Ubuntu op de server?
« Gepost op: 2006/12/10, 19:23:40 »
Kun je de gewone desktop versie van Ubuntu ook gebruiken als besturingssysteem voor een server? En ondersteund Ubuntu ook tapestreamers en floppydrives?

Offline Soul-Sing

  • Lid
Ubuntu op de server?
« Reactie #1 Gepost op: 2006/12/10, 19:45:54 »
ik dacht dat daar xubuntu voor was.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Ubuntu op de server?
« Reactie #2 Gepost op: 2006/12/10, 22:26:24 »
Tapestreamers heb ik geen ervaring mee, floppy's zijn gewoon te mounten !
Voor een server heb je geen grafische omgeving nodig (maar het kan wel handig zijn :lol:)
Hier loopt een file- en webserver met Ubuntu (kleine installatie, de HD is maar 1 Gig .....

Succes,
Ron
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

wr19026

  • Gast
Ubuntu op de server?
« Reactie #3 Gepost op: 2006/12/11, 04:19:08 »
Citaat van: FlorianOpzijnMobieltje
Kun je de gewone desktop versie van Ubuntu ook gebruiken als besturingssysteem voor een server?
Ja, maar zoals al in eerdere posts bediscussieerd is het volkomen onlogisch; wat je hiermee doet is een Ubuntu desktop neerzetten en dan het toetesenbord, de muis en het beeldscherm weghalen.

Citaat van: FlorianOpzijnMobieltje
En ondersteund Ubuntu ook tapestreamers en floppydrives?
Absoluut. Met name voor servers zijn tapestreamers nog steeds het meest gebruikte back-up medium; in ieder geval voor servers die zakelijk gebruikt worden.

Phaldmmor

  • Gast
Ubuntu op de server?
« Reactie #4 Gepost op: 2006/12/12, 20:12:41 »
Fedora is ook een goede keuze als je een server wilt opzetten. Hebben een mooie LDAP omgeving beschikbaar. Deze kan je trouwens ook gewoon op je ubuntu installatie draaien. Zoek maar eens naar Fedora directory service.

Offline kennywest

  • Lid
    • http://kennywest.blogspot.com
Ubuntu op de server?
« Reactie #5 Gepost op: 2006/12/12, 22:07:59 »
Wat is het verschil met OpenLdap + smbldap-tools (dat gebruik ik)?

Offline Tukcedo

  • Lid
    • http://www.tukcedo.nl
Ubuntu op de server?
« Reactie #6 Gepost op: 2006/12/12, 22:27:22 »
Tapestreamers (vooral de SCSI variant) werken prima, maar kijk wel uit voor de Travan systemen van o.a. HP: zo onbetrouwbaar als de nete! Floppies moet je niet willen mounten, maar gebruiken als of het een klein tape-je is met het tar commando.

Voordeel van Fedora als server is dat het "ongeloveloos" compleet is. Alles wat je ooit zou willen installeren zit erbij. Wel moet je daarbij vaak zelf de wat vage dependencies te lijf terwijl bij Ubuntu Synaptic dat voor je doet, maar goed dan begin je ook wel met een vrijwel kaal systeem.

Zit net een nieuwe FC6 bedrijfsserver te installeren dus ...
Tukcedo Services - Unix en Linux Consultants
http://www.tukcedo.nl

Ubuntu op de server?
« Reactie #7 Gepost op: 2006/12/13, 19:47:45 »
ik zou de ubuntu server pakken en dan de XFCE-desktop via apt-get installeren. via OpenSSHserver kan je grafisch en secure inloggen.

Zelf heb ik de Ubuntu server draaien zonder grafische schil. Ik log dan textueel in via SSH. Mijn ftp verzorg ik ook via dit SSH pakket. Dit is dan SFTP en zit ook in het pakket van openSSH-server.

Arvid