Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Beste fotobewerkings programma van dit moment?  (gelezen 55329 keer)

Offline jan11000

  • Lid
Re: Beste fotobewerkings programma van dit moment?
« Reactie #50 Gepost op: 2010/09/01, 05:48:22 »
http://www.category5.tv/show_notes/
Programma(internet tv) over win en linux, sind een aantal uitzendingen over gimp.

Offline wowo

  • Lid
Re: Beste fotobewerkings programma van dit moment?
« Reactie #51 Gepost op: 2010/09/01, 11:10:41 »
http://www.category5.tv/show_notes/
Programma(internet tv) over win en linux, sind een aantal uitzendingen over gimp.
Bedankt voor deze link.

NB voor degene die het aandurven om over te stappen Gimp maar aan de sneltoetsen van een ander programma verslaafd ( ;) zijn:
Je kan in Gimp eenvoudig de sneltoetsen (en combinaties) zo instellen zoals je zelf wil.   
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline AMmaline

  • Lid
Re: Beste fotobewerkings programma van dit moment?
« Reactie #52 Gepost op: 2010/09/25, 23:59:38 »
Nog maar net begonnen met Ubuntu en ik loop tegen het probleem aan dat ik mijn favoriete programma Photoshop niet kan gebruiken. Erg leuk dat Gimp en ik zal het zeker gaan gebruiken naast photoshop. Nu zal ik dus eerst een mogelijkheid moeten vinden om photoshop te installeren. Hoe doe ik dat? Omdat ik het bewerkingsprogramma en een viewer tegelijkertijd gebruik kwam ik nog een ander probleem tegen.
Dat F-spot wat er in zit dat is 3x keer niks als viewer. Hij laad de foto's veel te traag en als je 500 foto's hebt gemaakt dan is het niet zo leuk als je daar een kwartier op moet zitten wachten. Ik gebruik al picasa, maar nog een erbij is welkom. Want soms heb ik er 3 tegelijk open staan. Wie heeft een leuke tip?

Re: Beste fotobewerkings programma van dit moment?
« Reactie #53 Gepost op: 2010/09/26, 00:10:02 »
Map openen van de foto's in je camara als die aan gesloten staat en dan de map waar je het in wil en dan alles selecteren en verslepen??
Moet de camara wel herkend worden natuurlijk en in de computer staan.Bij mij gaat dat zo een stuk sneller dan FSpot!

O en eerst FSpot sluiten natuurlijk......
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline wowo

  • Lid
Re: Beste fotobewerkings programma van dit moment?
« Reactie #54 Gepost op: 2010/09/26, 00:22:27 »
Wie heeft een leuke tip?
Shotwell Photomanager.
Deze zal ook standaard in Ubuntu 10.10 komen.
Wel de nieuwste versie want die werkt alleen nog maar met links naar de foto's.
ShotwellPhotomanager werkt snel.
Aan het programma schijnt ook iemand te werken die de import-functie van Picasa heeft verzorgd. De Picasa import-functie werkt ook nl snel.
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline AMmaline

  • Lid
Re: Beste fotobewerkings programma van dit moment?
« Reactie #55 Gepost op: 2010/09/26, 00:39:06 »
Naar shotwell photomanager zal ik eens kijken. Dat lijkt interessant.

Trouwens het gaat hier niet om het uploaden van foto's, maar over foto's die al in de computer staan maar nog bewerkt moeten worden. Ik zet dan een viewer open en daaruit selecteer ik foto's voor eventuele bewerking in photoshop (liefst) :rolleyes:

Re: Beste fotobewerkings programma van dit moment?
« Reactie #56 Gepost op: 2010/09/26, 00:54:41 »
Maar dan gaat Gimp toch wel snel,of begrijp ik je nou nog niet?Want eerst had je het toch over Fspot die te traag is.
En Photoshop in Ubuntu?
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: Beste fotobewerkings programma van dit moment?
« Reactie #57 Gepost op: 2010/10/02, 14:12:19 »
Bij mijn weten bestaat Photoshop nog niet in Ubuntu of sowieso voor Linux. Ik denk dat momenteel het belangrijkste struikelblok voor het bewerken van foto's in Linux is dat er nauwelijks tot geen color profiling mogelijk is (zoals het calibreren van je display met een colorimeter). Daarnaast zijn er geen programma's die met color profiling kunnen omgaan. En ook zijn er maar weinig programma's die met 16 bits bestanden kunnen werken.

Door deze beperkingen is Linux momenteel nog ongeschikt om professioneel (!) met fotobewerking bezig te zijn. Wil je toch eens met een Lightroom-achtig programma werken onder Linux download dan eens de trial versie van Bibble (http://bibblelabs.com/).

Re: Beste fotobewerkings programma van dit moment?
« Reactie #58 Gepost op: 2010/10/02, 18:42:27 »
Bij mijn weten bestaat Photoshop nog niet in Ubuntu of sowieso voor Linux. Ik denk dat momenteel het belangrijkste struikelblok voor het bewerken van foto's in Linux is dat er nauwelijks tot geen color profiling mogelijk is (zoals het calibreren van je display met een colorimeter). Daarnaast zijn er geen programma's die met color profiling kunnen omgaan. En ook zijn er maar weinig programma's die met 16 bits bestanden kunnen werken.

Door deze beperkingen is Linux momenteel nog ongeschikt om professioneel (!) met fotobewerking bezig te zijn. Wil je toch eens met een Lightroom-achtig programma werken onder Linux download dan eens de trial versie van Bibble (http://bibblelabs.com/).

Wanneer je een dualboot Windows/Ubuntu op je pc hebt staan kun je het beeldscherm kalibreren onder Windows en het ICC-profiel gebruiken in Ubuntu. Op deze manier kun je professioneel foto's bewerken met GIMP in Ubuntu met een gekalibreerde monitor.


Offline Pfoeh

  • Lid
Re: Beste fotobewerkings programma van dit moment?
« Reactie #59 Gepost op: 2010/10/08, 20:05:58 »
@dick123: je avatar kwam me bekend voor en hij lijkt erg op die op deze pagina: http://www.akker-huis.nl/hdr-foto-gimp.php
Die staat bij mij bij de favorieten :-)
Linux Registered user 485465

Beperkingen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, genoemd onder Tunnelcategorie E in randnummer 1.9.5.2.2. van bijlage 1, gelden voor de ArenAtunnel, gelegen onder de Amsterdam ArenA, te Amsterdam.

Offline Ramana

  • Lid
Re: Beste fotobewerkings programma van dit moment?
« Reactie #60 Gepost op: 2010/10/10, 14:46:35 »
Ah, vandaar die schaduw A  :D

Re: Beste fotobewerkings programma van dit moment?
« Reactie #61 Gepost op: 2010/10/10, 22:14:48 »
Bij mijn weten bestaat Photoshop nog niet in Ubuntu of sowieso voor Linux. Ik denk dat momenteel het belangrijkste struikelblok voor het bewerken van foto's in Linux is dat er nauwelijks tot geen color profiling mogelijk is (zoals het calibreren van je display met een colorimeter). Daarnaast zijn er geen programma's die met color profiling kunnen omgaan. En ook zijn er maar weinig programma's die met 16 bits bestanden kunnen werken.

Door deze beperkingen is Linux momenteel nog ongeschikt om professioneel (!) met fotobewerking bezig te zijn. Wil je toch eens met een Lightroom-achtig programma werken onder Linux download dan eens de trial versie van Bibble (http://bibblelabs.com/).

Kennelijk moet jij nog eens goeie research doen.
Pixel voor Linux kan al heel lang met color profiling omgaan. Zelfde geldt voor Krita. Pixel is betaald (maar heeft wel een demo-versie en kan bovendien Photoshop-bestanden openen en bewerken Photoshop-plugins aan) en Krita is gratis en zit in de pakketbronnen. Beide kunnen ook 16-bits aan.
Dus volgende keer iets meer research graag voordat je dit soort uitspraken doet.

Re: Beste fotobewerkings programma van dit moment?
« Reactie #62 Gepost op: 2010/10/11, 11:53:05 »
En hoe zit het met Paint Shop Pro?Daar heb ik toch de meeste ervaring mee..Linuxinstallatie,of in Wine??
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Bazzertje

  • Gast
Re: Beste fotobewerkings programma van dit moment?
« Reactie #63 Gepost op: 2010/10/11, 23:38:03 »
Hallo,

Er is altijd op diverse forums (bv eosdigitaal.nl) veel discussie over het in hun ogen zo geweldige fotoshop (8 a 900 Euro) Het zal ongetwijfeld goed zijn en veel mogelijkheden bieden. Maar als we een foto zo extreem bewerken is het dan nog wel een foto?  Eerder werkte ik in Windows met PSP7, nu in Ubuntu gebruik ik al 4 jaar Gimp en ik durf echt te stellen als Gimp niet toereikend is om mooie foto's te krijgen dan is er echt iets mis met je camera of met jezelf!!!!!!

Begin bij het begin en begin dus met een goede foto. Daarna een klein beetje Gimpen en je jebt een prachtfoto!

M.vr.gr. Bazzertje

Re: Beste fotobewerkings programma van dit moment?
« Reactie #64 Gepost op: 2010/10/11, 23:57:06 »
Welkom op het forum Bazzertje :)

Wat betreft het beginnen met een goede foto heb je gelijk in :) Echter moet je wel bedenken dat GIMP (en Photoshop ook trouwens) niet alleen een programma is om foto's mee te bewerken. Je kunt er ook foto's mee creëeren, wat een hele hoop mensen ook doen met zowel GIMP als Photoshop als Krita als Pixel.
Maar als het om het bewerken van foto's gaat, dan begint het inderdaad bij een goede foto te nemen, daar heb je ook volkomen gelijk in :)

Bazzertje

  • Gast
Re: Beste fotobewerkings programma van dit moment?
« Reactie #65 Gepost op: 2010/10/12, 01:57:53 »
Hartelijk dank voor dit welkom  :)

Een foto creeren in een fotoprogramma....Sorry maar dat valt voor mij onder kunst en heeft in mijn ogen niets meer met fotografie te doen.
Hoe vaak zie ik niet een foto van bv een vrouw van pakweg 50 jaar met een huidje nog strakker en gladder dan een pas geboren baby.....

Voor mij is dat onnatuurlijk en niet echt. Laten we eerlijk zijn, bij een bepaalde leeftijd hoort een bepaalde huid en verdere uitstraling.

Ik maak wel eens HDR  (maptoning) plaatjes, dit is heel leuk maar heeft niets meer met fotografie te maken maar meer met kunst
of iets dergelijks. Fotografie is schrijven met licht en wordt niet bepaald door een dure PC met nog veel duurdere software :)

Dit moest ik even kwijt  :)

M.vr.gr. Bazzertje
« Laatst bewerkt op: 2010/10/12, 02:13:55 door Bazzertje »

Re: Beste fotobewerkings programma van dit moment?
« Reactie #66 Gepost op: 2010/10/12, 10:47:14 »
[...] Eerder werkte ik in Windows met PSP7, nu in Ubuntu gebruik ik al 4 jaar Gimp en ik durf echt te stellen als Gimp niet toereikend is om mooie foto's te krijgen dan is er echt iets mis met je camera of met jezelf!
He he. Eindelijk een poweruser die rede praat. Ik heb er geen verstand van hoor, maarre, wat vind jij van het argument van fervente photosnob gebruikers dat gimp een bepaalde soort "kleur diepte" ofzo mist? Is dat echt zo erg? En ging Gimp dat niet binnenkort ook ondersteunen?
http://forum.nedlinux.nl | http://www.alleslinux.com/forum
Linux interesse gebieden: mulitmedia en configuratie.

Re: Beste fotobewerkings programma van dit moment?
« Reactie #67 Gepost op: 2010/10/12, 10:52:04 »
Psp(en Gimp) gebruik ik niet alleen voor foto's!Ook combineren van foto's of andere dingen doe ik er mee,en om dat nou kunst te noemen??
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: Beste fotobewerkings programma van dit moment?
« Reactie #68 Gepost op: 2010/10/12, 16:37:14 »
Tuurlijk!Maar daarom kan je er later wel leuke dingen mee doen?Je hoeft het origineel toch niet te veranderen?
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: Beste fotobewerkings programma van dit moment?
« Reactie #69 Gepost op: 2010/10/12, 16:43:00 »
@femke: +1 Zowel van foto's als van picnik.com
@Bazzertje: Er valt veel meer te doen met GIMP en andere gelijkwaardige programma's dan alleen "een strakke huid" of "een beetje bijwerken". Je kunt er talloze dingen mee maken, zoals Lowlands al een paar voorbeelden noemt.
Ik ben het nog steeds met jou (en femke) eens dat het met een goede foto begint, ik werk normaal ook geen foto's bij. Maar ik bedoelde alleen te zeggen dat mensen GIMP niet alleen gebruiken om te photoshoppen, omdat je er veel mee kan ;) Dit gezegd hebbende hou ik het gewoon bij foto's maken, photoshoppen en de rest wat je ermee kan is niet aan mij besteed, fotograferen wel ;)

Bazzertje

  • Gast
Re: Beste fotobewerkings programma van dit moment?
« Reactie #70 Gepost op: 2010/10/12, 16:51:15 »
Een randje wegknippen, iets lichter of donkerder maken, sepia, zwart/wit vind ik oke. Maar dat kun je met alle programma's toch ?

Kijk voor de aardigheid eens op zoom.nl of eosdigitaal.nl. Ik kom daar soms fotoś tegen die echt "overpimpt zijn"  Maar een ieder mag natuurlijk doen wat hij wil.




M.vr.gr. Bazzertje
« Laatst bewerkt op: 2010/10/12, 17:02:35 door Bazzertje »

Bazzertje

  • Gast
Re: Beste fotobewerkings programma van dit moment?
« Reactie #71 Gepost op: 2010/10/12, 17:19:51 »
Ik ben het nog steeds met jou (en femke) eens dat het met een goede foto begint, ik werk normaal ook geen foto's bij. Maar ik bedoelde alleen te zeggen dat mensen GIMP niet alleen gebruiken om te photoshoppen, omdat je er veel mee kan ;)


Oke, maar het gaat toch om "beste fotobewerkings programma" :)  Maar ik begrijp je verhaal!

M.vr.gr. Bazzertje
« Laatst bewerkt op: 2010/10/12, 17:22:26 door Bazzertje »

Offline fred101

  • Lid
Re: Beste fotobewerkings programma van dit moment?
« Reactie #72 Gepost op: 2010/10/19, 15:21:09 »
Ik heb heel lang Kubuntu gebruikt maar ben nu (min of meer noodgedwongen omdat op deze laptop heel veel dingen onder KDE niet werkte) weer bij Gnome. Niet dat dat erg is hoor, maar ik gebruikte onder KDE DigiKam. Nu lees ik dat hier weer. Dus ik dacht, laat ik dat downloaden. Maar dan zegt hij een hele hoop KDE dingen te installeren.
Kan dat kwaad, ik wil niet weer problemen.

verder werk ik met de Gimp maar voor mij is dat redelijk complex. Ik ben ook van de oude stempel (eerste een goede foto) maar vind het wel leuk om af en toe eens wat met foto bewerking te spelen zoals ik vroeger dat in de donkere kamer eigenlijk ook deed.

Enige wat ik mis is een goed albumprogramma. F-spot gaat bij mij altijd fout. Ik sluit mijn camera aan en dan dump ik het zelf in mappen. Daar snapte F-spot niets van dus gisteren liet ik hem opnieuw importeren. Nu heb ik het er maar afgeknikkerd want na 4 uur had ik ipv 3000 nu 19.000 foto's, volgens mij zelfs uit pdf's geplukt. Geen idee waar het allemaal vandaan kwam maar elke jpeg op mijn schijf stond er in.
Ik kan ook geen map selecteren, alleen een schijf.
Iemand daar nog een tip voor.

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: Beste fotobewerkings programma van dit moment?
« Reactie #73 Gepost op: 2010/10/19, 16:18:59 »
...
Enige wat ik mis is een goed albumprogramma. F-spot gaat bij mij altijd fout. Ik sluit mijn camera aan en dan dump ik het zelf in mappen. Daar snapte F-spot niets van dus gisteren liet ik hem opnieuw importeren. Nu heb ik het er maar afgeknikkerd want na 4 uur had ik ipv 3000 nu 19.000 foto's, volgens mij zelfs uit pdf's geplukt. Geen idee waar het allemaal vandaan kwam maar elke jpeg op mijn schijf stond er in.
Ik kan ook geen map selecteren, alleen een schijf.
Iemand daar nog een tip voor.

Ik ben elf ook geen fan van F-Spot. Zelf gebruik ik al enige tijd Shotwell, en in 10.10 is deze ook de vervanger geworden van F-spot en wordt dus standaard geinstalleerd.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline fred101

  • Lid
Re: Beste fotobewerkings programma van dit moment?
« Reactie #74 Gepost op: 2010/10/19, 18:19:21 »
Ik blijk nu 10.04 te hebben. Raar ik doe alle updates. Ik blijk shotwell wel te hebben. Dat ga ik eens proberen.

Shotwell werkt perfect. Precies wat ik zocht. Snel, makkelijk, goede aanpas optie ( om een goede foto net even wat te perfectioneren). Ik begin nu ook wat beter de weg in gimp te vinden. Ik had een mooie serie water foto's waar een irritante vlek op iedere foto zat. Met het stempel tooltje perfect weggewerkt.
Ik ga nu voor het eerst eens met RAW aan de gang. Geeft weer een beetje het geviel van vroeger. Foto maken, dan ontwikkelen en dan afdrukken.  Nb, het gaat er dus niet om snel een kiekje te maken onder het mom van dat gimpen we straks wel. Ik vind dat de foto al zo goed mogelijk moet zijn. Het gaat meer om de puntjes op de i qua belichting, storende dingen waar je niets aan kon doen en kleur. Uiteindelijk doet je camera niets anders als hij er een jpeg van maakt. Compositie verander ik eigenlijk nooit of het us bewust ingepland omdat ik niet genoeg zoom had (kom maar tot 600 mm)
« Laatst bewerkt op: 2010/10/20, 17:38:24 door fred101 »