Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: overstappen op Linux mint Xfce  (gelezen 1599 keer)

overstappen op Linux mint Xfce
« Gepost op: 2020/07/05, 16:50:06 »
Na jaren Xubuntu 16.04 gebruikt te hebben wil ik overstappen op Linux Mint Xfce.
Vraag: kan ik Mint (na backups gemaakt te hebben)  "over" xubuntu heen installeren of moet ik hem eerst verwijderen?

Dank voor uw antwoord.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: overstappen op Linux mint Xfce
« Reactie #1 Gepost op: 2020/07/05, 17:06:41 »
Ik zou de Xubuntu-partitie(s) gewoon van tevoren even formatteren. Bijvoorbeeld met GParted, in de uitprobeersessie van Mint.  :)

Re: overstappen op Linux mint Xfce
« Reactie #2 Gepost op: 2020/07/05, 17:31:46 »
oké zal ik doen. bedankt!

Overstappen van Ubuntu 18.04.4 LTS op Linux Mint 20 Ulyana Xfce.
« Reactie #3 Gepost op: 2020/07/15, 17:23:41 »
Hoi. Hier een vergelijkbare vraag maar wellicht net even anders. Ik gebruik op dit moment Ubuntu 18.04.4 LTS. Het staat geïnstalleerd op een partitie van 25 Gb, naast Windows 10 (op een vele grotere partitie) op een SSD. Nu wil ik eigenlijk overstappen op Linux Mint 20 Ulyana (net uit) i.p.v. Ubuntu. Mijn vraag is of ik de optie krijg aangeboden bij installeren om Ubuntu te overschrijven op de betreffende partitie en de andere partitie ongemoeid te laten. Weet iemand dat?

Ik wil de overstap maken omdat Ubuntu wat problemen geeft bij de wifi-snelheid (zakt regelmatig in terwijl ik daar in de Windows mode geen last van heb) en de computer loopt nog wel eens vast, bijvoorbeeld bij tegelijkertijd gebruik van Chromium en het hebben openstaan van een paar foto's met Shotwell en een geopend pdf-bestand met Document Viewer. Ik hoop dat met gebruik van het wat "lichtere" Linux Mint die problemen zijn opgelost.

Wat betreft het inzakken van die Wifi-snelheid heb ik al van alles geprobeerd maar krijg dat niet goed. Overigens is er wel mee te leven hoor, zo erg is het nou ook weer niet.
HP Probook 6550b 128Gb SSD met Ubuntu 18.04.4 LTS en Windows 10 Pro. www.superscopeaudio.nl

Re: overstappen op Linux mint Xfce
« Reactie #4 Gepost op: 2020/07/15, 17:33:16 »
Nog even ter aanvulling: een overweging om over te stappen is ook dat ik Linux Mint t.o.v. Ubuntu 18.04.4 LTS heel prettig in gebruik vind. Ik heb een paar oude laptops draaien, ik meen allemaal met Linux Mint 19.3 (Cinnamon en Xcfe) en dat bevalt me prima in gebruik.
« Laatst bewerkt op: 2020/07/15, 17:48:53 door Hoewie Loewie »
HP Probook 6550b 128Gb SSD met Ubuntu 18.04.4 LTS en Windows 10 Pro. www.superscopeaudio.nl

Offline vanadium

  • Lid
Re: overstappen op Linux mint Xfce
« Reactie #5 Gepost op: 2020/07/15, 18:14:25 »
Overstappen naar Mint zal je Wifi problemen niet wijzigen: beiden hebben dezelfde basis.
Lichter is de hoofdversie van Mint, de versie met de Cinnamon desktop, niet: beiden draaien op dezelfde GTK3 technologie. De Cinnamon desktop werd ontwikkeld op basis van Gnome Shell (maar is ondertussen al iets heel onafhankelijk geworden)

Als je lichter wil, neem dan een lichtere desktop: xfce of mogelijk ook mate, beide beschikbaar in Mint en in Ubuntu (als Xubuntu en Ubuntu Mate).

Je laatste argument: je vindt het prettiger in gebruik: dat is puur subjectief en daar kan niemand iets tegen inbrengen. Zeker overstappen dan!  :)

De installer zou je inderdaad de keuze moeten geven je bestaande Ubuntu installatie te overschrijven. Echter, zoals hierboven aangegeven: je kan eerst de partitie formatteren (maar dat lijkt mij niet helemaal niet nodig, want de installer doet dat), of de partitie geheel verwijderen, zodat de installer die als vrije ruimte ziet.
« Laatst bewerkt op: 2020/07/15, 18:16:02 door vanadium »

Re: overstappen op Linux mint Xfce
« Reactie #6 Gepost op: 2020/07/16, 12:33:03 »
Dankjewel voor je reactie. Mmmm, het wifi-probleem. Ik heb het idee dat het in de software zit en hoopte op een beter werkende wifi met een nieuwe Mint versie.
HP Probook 6550b 128Gb SSD met Ubuntu 18.04.4 LTS en Windows 10 Pro. www.superscopeaudio.nl

Re: overstappen op Linux mint Xfce
« Reactie #7 Gepost op: 2020/07/30, 13:52:22 »
Hoi. Ik heb het nog eens laten bezinken en besloten maar bij Ubuntu 18.04.4 LTS te blijven. Het draait nu stabiel (afgezien van dat wifi-enigenaardigheidje) en het is toch een hoop werk om Linux Mint te installeren en in te stellen.
HP Probook 6550b 128Gb SSD met Ubuntu 18.04.4 LTS en Windows 10 Pro. www.superscopeaudio.nl

nahjo

  • Gast
Re: overstappen op Linux mint Xfce
« Reactie #8 Gepost op: 2020/07/30, 15:19:32 »
Hoewie Loewie,
voor dat
Citaat
wifi-enigenaardigheidje
zou je misschien een eigen draadje kunnen openen.
En als je in dat nieuwe draadje ook informatie geeft van wat je hebt met de terminal opdracht inxi -Fxz en de uitkomst ook in dat bericht plaatst dan kan misschien de een of andere gast die hier toevallig aanwaait je wat gerichte tips geven.
Mocht je nog geen inxi op je systeem hebben dan kan je dat installeren met sudo apt install inxi.

Re: overstappen op Linux mint Xfce
« Reactie #9 Gepost op: 2020/08/01, 11:14:36 »
Hoi. Bedankt voor de tip maar dat draadje over de inkakkende wifi-snelheid had ik een jaar geleden al gemaakt.

https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=106693.msg1035726#msg1035726
HP Probook 6550b 128Gb SSD met Ubuntu 18.04.4 LTS en Windows 10 Pro. www.superscopeaudio.nl