Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Backup software... [opgelost]  (gelezen 2885 keer)

Backup software... [opgelost]
« Gepost op: 2011/03/30, 01:02:53 »
Weet iemand een goede oplossing voor backup software? Ik had al simple backup geprobeerd, maar sommige van mijn bestanden zijn te groot, dus die wil die niet opslaan. Ik ben nu bezig met Back in Time, maar die maakt steeds volledige snapshots van alle bestanden, en geen incremental backups.
Ik heb een paar honderd Gb aan data, en veel grote muziek- en videobestanden (ik ben muzikant). Op mijn PC heb ik een dual boot XP/Ubuntu 10.10 en voor Windows gebruik ik Acronis, maar ik ben nog niet zo'n goed programma tegen gekomen in Linux.

Ik hou me aanbevolen voor tips.
« Laatst bewerkt op: 2011/04/01, 09:19:52 door cothedo »

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Backup software...
« Reactie #1 Gepost op: 2011/03/30, 07:38:09 »
Ik heb hier 2 suggesties die door Leo Cardinaals zijn besproken op zijn site.

Time Drive

en

Simple Backup

Offline vanadium

  • Lid
Re: Backup software...
« Reactie #2 Gepost op: 2011/03/30, 09:26:52 »
Soms is de commandolijn, en de controle die je hebt, veruit het gemakkelijkste.

rsync -av --delete <bron> <bestemming>

zorgt dat je een identieke kopie maakt van je gegevens. Alleen gewijzigde bestanden worden bijgewerkt. Bestanden die je hebt verwijderd, worden ook op de backup verwijderd.

- Maak in je home directory een bin directory aan
- Stop het commando in een tekstbestandje "bkup" in die bin directory, en maak dat tekstbestandje uitvoerbaar (rechts-klik, eigenschappen)

Vanaf nu volstaat het, "bkup" te typen, gevolgd door <enter> om de backup bij te werken.

Re: Backup software...
« Reactie #3 Gepost op: 2011/03/30, 10:15:25 »
Soms is de commandolijn, en de controle die je hebt, veruit het gemakkelijkste.

rsync -av --delete <bron> <bestemming>

zorgt dat je een identieke kopie maakt van je gegevens. Alleen gewijzigde bestanden worden bijgewerkt. Bestanden die je hebt verwijderd, worden ook op de backup verwijderd.

- Maak in je home directory een bin directory aan
- Stop het commando in een tekstbestandje "bkup" in die bin directory, en maak dat tekstbestandje uitvoerbaar (rechts-klik, eigenschappen)

Vanaf nu volstaat het, "bkup" te typen, gevolgd door <enter> om de backup bij te werken.


Bedankt voor de tip. Is het denkbaar om een tweede bestandje te maken, waarbij de computer met een extra regel wordt afgesloten na de backup? En hoe restore je bestanden? En zou het een verschil maken of je dan "sudo bkup" typt of gewoon "bkup"?

Offline vanadium

  • Lid
Re: Backup software...
« Reactie #4 Gepost op: 2011/03/30, 10:32:06 »
Bedankt voor de tip. Is het denkbaar om een tweede bestandje te maken, waarbij de computer met een extra regel wordt afgesloten na de backup?
Zo een bestandje is een script. Je kan daar zoveel commando's in zetten als je wil, die dan allemaal automatisch na elkaar worden uitgevoerd. Afsluiten van de computer via een commando vereist administrator privileges. Het commando is "sudo shutdown now". Als ik jou was, dan zou ik het eenvoudig houden en op de gewone manier handmatig de computer afzetten.
Citaat
En hoe restore je bestanden?
Gewoon commando met bron en bestemming verwisseld. Laat dan best de --delete optie weg.

Zowieso zeer goed opletten met de --delete optie: als je per ongeluk bron en bestemming wisselt, en die bestemming (die je als bron opgeeft!) is leeg, dan worden alle bestanden gewist!

Het is verstandig om eerst het commando te proberen zonder de --delete optie, en als je ziet dat het doet wat je wil, dan kan je rustig die --delete optie toevoegen.

Citaat
En zou het een verschil maken of je dan "sudo bkup" typt of gewoon "bkup"?
Bij voorkeur zoveel mogelijk als gewone gebruiker werken. Dat vermijdt elke kans dat je, als je iets verkeerd doet, je systeem beschadigt.

Als gewone gebruiker moet je natuurlijk schrijfrechten hebben op de schijf waar je de backup plaatst. Voor verwijderbare schijven heb je die automatisch. Voor permanente interne schijven niet: je moet jezelf eerst rechten geven in een bepaalde directory van die schijf.

Het verdient sterk de voorkeur je backup op een verwijderbare schijf te zetten. Als je computer het begeeft, dan sluit je een externe schijf eenvoudig aan op je nieuwe computer om de backup terug te plaatsen. Als je je backup op een interne schijf had geplaatst, dan moet je die schijf uitbreken en aansluiten (eventueel inbouwen) in de nieuwe. Op een laptop, die je als gebruiker niet zomaar open krijgt, is dat al een heel riskante onderneming.

Re: Backup software...
« Reactie #5 Gepost op: 2011/03/30, 11:02:04 »
Ik vind het wel interessant, maar wil eerst verder kijken of ik het met een bestaand programma kan doen. Ik heb daar meer vertrouwen in dan in het maken van scripts, alhoewel dat wel een optie is die ik zal onderzoeken, mocht ik er niet uit komen. Ik zit namelijk toch met de vraag waarom de zg. snapshots bij Back in Time alle bestanden en mappen opnieuw bevatten en waarom het niet incremental is. Of doe ik ergens iets fout? (Of moet ik hier voor een nieuwe topic starten?)

Re: Backup software...
« Reactie #6 Gepost op: 2011/03/30, 11:23:34 »
Ik heb sinds kort Back in Time draaien.
De eerste paar keren had het veel tijd nodig om op orde te komen maar later ging dat beter.

Wat het doe is dat het bij de 1e keer alle bestanden kopieert.
Bij de volgende keren worden alleen bestanden die zijn gewijzigd gekopieerd en ongewijzigde bestanden krijgen een hard-link (soort van snel koppeling).
Kwa ruimte hoef je dus niet veel kwijt te zijn.

Bij veel bestanden duurt het natuurlijk wat langer.
Hoewel ik de mappen met veel (grote) bestanden daarom er voorlopig eruit heb gegooid.

Binnenkort ga ik eens kijken of het gaat om deze er weer bij te doen.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Backup software...
« Reactie #7 Gepost op: 2011/03/30, 11:31:45 »
Het interessante aan Back in time is inderdaad dat je "snapshots" krijgt, d.w.z., versies van backups van verschillende momenten. Bestandje gewist? Oeps, ook in de backup is het niet meer aanwezig -> met back in time ga je gewoon terug naar een vorige backup, waar het bestand wel nog aanwezig is.

Dit maakt gebruik van hard links, iets wat MS Windows heel lang niet gekend heeft. Je *moet* dus een schijf gebruiken die geformateerd is in een linux bestandssysteem.

Citaat
Ik zit namelijk toch met de vraag waarom de zg. snapshots bij Back in Time alle bestanden en mappen opnieuw bevatten en waarom het niet incremental is.
Dat lijkt inderdaad zo. Echter, een specifiek bestand dat niet is veranderd tussen verschillende backups, staat fysisch maar één keer op de schijf. Toch zie je het staan op verschillende plaatsen op de schijf. Dat is de magie van hard links. Hier hebben we een voorbeeld van hoe hardlinks fantastisch nuttig kunnen zijn.

Re: Backup software...
« Reactie #8 Gepost op: 2011/03/30, 11:49:14 »
Oké, ik wist niet dat dat zo werkte. Wat ik toch niet snap, is dat mijn map van de backup (genaamd "Back in Time") zo'n 200Gb groot is, terwijl de grootte van mijn Home map maar zo'n 35 Gb groot is. Ik had het idee dat de Back in Time map kleiner zou moeten zijn.

Re: Backup software...
« Reactie #9 Gepost op: 2011/03/30, 12:12:25 »
Dat is idd vreemd.
Of heb je veel wijzigingen gemaakt?
Dan kan het zijn dat de betreffende bestanden er vaker op staan als verschillende versies.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Backup software...
« Reactie #10 Gepost op: 2011/03/30, 12:14:39 »
Wat ik denk is dat jij op een ntfs geformatteerde schijf aan het backuppen bent. Dan werken hardlinks niet, en wordt alles opnieuw overgekopieerd voor elke nieuwe backup.

Re: Backup software...
« Reactie #11 Gepost op: 2011/03/30, 12:31:37 »
Wat ik denk is dat jij op een ntfs geformatteerde schijf aan het backuppen bent. Dan werken hardlinks niet, en wordt alles opnieuw overgekopieerd voor elke nieuwe backup.
Oké, dat zou kunnen. Beginnersvraag: hoe weet ik of ik een ntfs geformatteerde schijf heb? Staat me iets van bij dat het FAT32 is. Als ik naar de Media map ga en op de properties van de schijf klik, zie ik nergens wat voor soort formaat het is.

Ik gebruik dezelfde externe harde schijf om mijn Windows partitie mee te back-uppen, dus als ik opnieuw moet formatteren, moet het voor beide systemen geschikt zijn.

Re: Backup software...
« Reactie #12 Gepost op: 2011/03/30, 12:53:12 »
Systeem->Beheer->Schijfgereedschap

Mijn (externe) backupschijf is NTFS en het werkt wel.

Re: Backup software...
« Reactie #13 Gepost op: 2011/03/30, 12:58:14 »
Oké, bedankt. Mijn externe harde schijf is idd. FAT. Ik weet niet of het ermee te maken heeft. Ik ga het eens onderzoeken (tenzij iemand dit weet?).

Re: Backup software...
« Reactie #14 Gepost op: 2011/03/30, 13:03:12 »
FAT heeft idd geen mogelijkheid tot hard-links.
Bij windows is dit pas sinds Vista.
Het kan zijn dat de NTFS partitionering van xp het nog niet had, maar dat weet ik verder niet.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Backup software...
« Reactie #15 Gepost op: 2011/03/30, 17:53:01 »
Je kan het formaat van het volume ondermeer zien in de output van
sudo blkid

Microsoft heeft inderdaad zeer recent "posix compatibele" hardlinks ingevoerd. Het zou kunnen dat je nu op ntfs ook hardlinks kunt aanmaken.

fat ondersteunt alvast geen hardlinks. Er is een tweede reden waarom het niet goed werkt: de tijdsaanduiding op een fat volume is onnauwkeurig. Als rsync het tijdstip van het bestand op de backup vergelijkt met het orgineel, dan klopt dat niet helemaal, dus rsync denkt dat het bestand moet bijgewerkt worden. Daar kan een mouw aangepast worden met de --modify-window optie.

Een fundamentele reden om ZEKER geen fat te gebruiken voor een backup: fat is een hoogst kwetsbaar (dus onbetrouwbaar) bestandssysteem. Het raakt gemakkelijk corrupt: het is net als je dozen opbergen op een rek met zeer dunne plankjes. fat is een oud, primitief bestandssysteem dat dateert van de tijd van msdos. Toen hadden we diskettes van 360 kilobytes.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Backup software...
« Reactie #16 Gepost op: 2011/03/30, 19:30:24 »
NTFS ondersteunt onder Ubuntu volgens mij ook geen hardlinks.
Verder zal er ook een hoop andere metadata verloren gaan (gebruiker, groep, permissies om maar wat belangrijke te noemen).
Het beste is dus om te backuppen naar een bestandssysteem die dat soort functies wel ondersteunt.
Ext3 of Ext4 zijn beide goede en veilige keuzes, ik zou voor hetzelfde bestandssysteem gaan als wat je home nu ook is.

Re: Backup software...
« Reactie #17 Gepost op: 2011/04/01, 09:19:26 »
NTFS ondersteunt onder Ubuntu volgens mij ook geen hardlinks.
Verder zal er ook een hoop andere metadata verloren gaan (gebruiker, groep, permissies om maar wat belangrijke te noemen).
Het beste is dus om te backuppen naar een bestandssysteem die dat soort functies wel ondersteunt.
Ext3 of Ext4 zijn beide goede en veilige keuzes, ik zou voor hetzelfde bestandssysteem gaan als wat je home nu ook is.
Oké, ik heb mijn externe harddisk geformatteerd naar Ext3. Waar Simple Backup eerst foutmeldingen gaf dat sommige bestanden te groot waren, lijkt nu alles prima te gaan.

Bedankt voor alle info.
« Laatst bewerkt op: 2011/04/02, 12:43:03 door cothedo »