Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Dualboot met Windows Vista en Ubuntu 8.10 (Windows eerst)  (gelezen 8344 keer)

Lupin

  • Gast
Dualboot met Windows Vista en Ubuntu 8.10 (Windows eerst)
« Gepost op: 2009/03/16, 20:47:59 »
Ik heb onlangs Ubuntu 8.10 geïnstalleerd op mijn computer.
Maar in eerste instantie had ik het verkeerd gedaan, vanwege de partitie indelingen. Waardoor Windows Vista geheel verwijderd werd van mijn computer.
Nadat ik (met veel moeite) Vista weer geïnstalleerd had, vond ik een site waar het helemaal duidelijk omschreven staat hoe je een dualboot met Vista en Ubuntu moet uitvoeren.
Aangezien deze instructie heel gemakkelijk is om uit te voeren wou ik het graag aan jullie, degene die niet weten hoe hij/zij moet dualbooten, tonen.
Ik heb het van een Engelse "How to dual-boot Vista with Linux" instructie, en de desbetreffende persoon krijgt alle eer voor het maken van deze eenvoudige instructie.
Link: http://apcmag.com/how_to_dualboot_vista_with_linux_vista_installed_first.htm


Voor degene die het niet goed kunnen vertalen leg ik stap voor stap uit wat er vermeld wordt.


VOORDAT JE BEGINT MOET JE MAAR VOOR DE ZEKERHEID EEN BACKUP MAKEN VAN AL JE BELANGRIJKE EN PERSOONLIJKE GEGEVENS/PROGRAMMA'S

Stap 1
Dit is de introductie van de gehele instructie, dus dit ga ik ook niet vertalen

Stap 2
Page 2 - Get started - prepare the Vista partition
Hierbij wordt er aangegeven hoe je een partitie kan maken in Windows Vista, en wat je precies moet doen.

Als eerste moet je in Vista naar je Start menu gaan en met je rechtermuisknop op 'Computer' klikken, vervolgens moet je 'Beheer' kiezen.
Dit brengt je naar de computerbeheer waar onder andere: Systeemwerkset, Opslag, Services en toepassingen, en nog meer bij staan.
Hieruit meot je kiezen onder de sub van 'Opslag'. Daar vindt je 'Schijfbeheer', hier moet je op klikken en dan gaat Windows even de interne harde schijf na checken.
Nadat hij dat gedaan heeft zie je bovenaan de hardeschijf locaties (zoals C: of D:), hierbij moet je kiezen van welke harde schijf je wat van wilt gebruiken voor Ubuntu. Hieronder is een plaatje aangegeven wat zich onderaan aangeeft van de 'Schijfbeheer'.



Klik op de harde schijf gedeelte waar je een deel voor Ubuntu wilt vrijmaken. Dit doe je doormiddel van je rechter muisknop drukken en kiezen voor 'Volume Verkleinen'.

Dat zou er als volgt ongeveer uitzien.


Kies hierbij een voldoende ruimte voor Ubuntu, zelf heb ik ongeveer 15GB vrijgemaakt.
*Er wordt trouwens aangegeven hoe veel MB je wilt vrijmaken. Dus heb ikzelf 15000MB vrijgemaakt, dus wat minder dan 15GB

Vervolgens moet je natuurlijk op bevestigen drukken om deze partitie vrij te maken.
Deze partitie vernoem je niet, noch verwerk je hem niet. Dat gebeurt zometeen.

Nu moet je je computer opnieuw opstarten, en dan gaan we door naar de volgende stap.
*Voordat je werkelijk je computer gaat opstarten moet je eerst maar kijken naar de volgende stappen van aanpak

Stap 3
Install Ubuntu

Wanneer je je computer weer opnieuw hebt opgestart, moet je in de BIOS scherm komen van je computer en de Ubuntu CD laten opstarten in de BIOS scherm.

Vervolgens moet je je taal uitkiezen (waarschijnlijk Nederlands), en daarna op installeren klikken.
Nu gaat de CD de installatie opstarten en voorbereiden.

Stap één tot en met stap drie van de installatie voorbereidingen moet je naar eigen keuze invullen.
Eigen instellingen:
Stap één: Nederland
Stap twee: Amsterdam
Stap drie: USA/USA internationaal (with dead keys)


Stap vier is de partitie locatie kiezen voor waar de installatie plaats moet nemen.
Omdat je nu een gedeelte van je harde schijf vrij hebt gemaakt voor Ubuntu krijg je drie keuzes.

*Begeleid, benut gehele schijf
               *SCSI1 (0,0,0) (sda) - Je harde schijf capaciteit en naam

*Begeleid, benut de grootste vrije ruimte.    Ik weet niet meer precies of deze zo heet, maar wel in de buurt van deze naam.
*Handmatig

Uit deze keuzes moet je de tweede kiezen. Begeleid, benut de grootste vrije ruimte
Deze optie geeft aan dat je de ruimte wilt gebruiken dat je net in Windows vrij hebt gemaakt.

Nu moet je je gegevens invullen, zoals gebruikersnaam, wachtwoord en computernaam.

De volgende stap wordt er gevraagd of je je profielen uit Windows Vista wilt importeren naar Ubuntu.

Nu is de tijd aangebroken om de installatie te starten.

Deze proces duurt nog wel een kwartiertje of iets dergelijks.

Wanneer de installatie afgelopen is, zegt de computer om de CD van Ubuntu eruit te halen, en op enter te drukken om je computer opnieuw op te starten.

Als je de computer opnieuw opstart, krijg je de volgende menu in beeld.


Aangezien ik de beelden van de instructie heb, en gaat om een oudere versie van Ubuntu zou je een wat andere menu in beeld zien. Maar nu heb je de keuze om Vista of Ubuntu op te starten


Hierna is nog een keuze of je Vista als eerste opstart mogelijkheid maakt of niet. Maar dat heb ik zelf niet gedaan, en weet ook neit of ik dat zelf wel wil doen. Dus als jullie dat zelf wel willen, kan ik daar niet bij mee helpen, aangezien ik het zelf niet gedaan heb. Maar in de link die vermeld is, staat het wel bij pagina vier hoe je het moet doen in het Engels. Alsnog zou het waarschijnlijk makkelijk te doen zijn.

Ik hoop dat ik hier wat mensen blij mee kan maken.

Groet

Offline joop905

  • Lid
Re: Dualboot met Windows Vista en Ubuntu 8.10 (Windows eerst)
« Reactie #1 Gepost op: 2009/03/16, 21:24:41 »
Welkom,
Kijk hier eens naar: 1. Ik wil Windows als eerste keuze in het opstartmenu van Grub
  http://sites.google.com/site/computertip/tipsentrucs


GrJ.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Dualboot met Windows Vista en Ubuntu 8.10 (Windows eerst)
« Reactie #2 Gepost op: 2009/03/16, 23:51:04 »
Lupin,
Prima beschrijving. (heel jammer dat het ook een keer mis ging  :'( )

Toevallig heb ik dezelfde procedure pas ook op een vista pc uitgevoerd maar toen met "Partition Editor" van de Live-CD. Ik wist niet eens dat dit ook direct vanuit Vista kon.  :o
Weer wat geleerd.

De 1e keer was hier wel een foutmelding dat we eerst in Vista "chkdsk /f" moesten uitvoeren "als administrator" en 2x herstarten. Dat was wat onduidelijk. Maar daarna was het resultaat hetzelfde als bij jou.
Klik links bovenin op Documentatie

Lupin

  • Gast
Re: Dualboot met Windows Vista en Ubuntu 8.10 (Windows eerst)
« Reactie #3 Gepost op: 2009/03/17, 14:40:49 »
Welkom,
Kijk hier eens naar: 1. Ik wil Windows als eerste keuze in het opstartmenu van Grub
  http://sites.google.com/site/computertip/tipsentrucs


GrJ.


Ik had dat al gezien inderdaad, maar ik kwam er niet goed uit. Waardoor ik het per ongeluk verkeerd installeerde.
Daarom besloot ik ook maar deze manier op de forum te zetten, als mensen er zelf ook moeite mee hebben.

marloes

  • Gast
Re: Dualboot met Windows Vista en Ubuntu 8.10 (Windows eerst)
« Reactie #4 Gepost op: 2009/05/27, 15:31:27 »
dit is fantastisch vertaald.. Ga nu ook aan de slag om ubuntu 9.04  te installeren  (dualboot vista en ubuntu 9.04 )

bedankt

Marloes