Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Meerwaarde Ubuntu  (gelezen 23564 keer)

Offline Tom

  • Lid
Re: Meerwaarde Ubuntu
« Reactie #25 Gepost op: 2009/01/04, 23:11:24 »
Kijk dat vind ik positief , sorry zeggen en verder gaan ..niks van opgeven.
Proficiat. :)
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Meerwaarde Ubuntu
« Reactie #26 Gepost op: 2009/01/04, 23:25:48 »
De auto heb ik inmiddels een schop gegeven.

Verder excuus om niet eerst netjes met een vraag te komen.

Mijn doel voor Unbuntu:
In het voorjaar wil ik een nieuwe computer aanschaffen, 64 bits, en deze laten draaien op Ubuntu als web-server met apache-php5 en mysql.

Ter voorbereiding om kennis te vergaren over Ubuntu en Linux wil ik nu eerst mijn Acer lap top, type TravelMate, processor 1,5Ghz, 512mb geheugen met Ubuntu installeren als Ubunta-server. Dat ging dus niet helemaal goed.

Nu heb ik in de handleiding van Ubuntu gelezen dat het mogelijk is eerst Ubuntu-desktop te installeren, en later Apache-HPH5 en MySql hier aan toe te voegen.

Dus zojuist maar eerst eens de desktop versie uitgeprobeerd, en wat blijkt,  =D =D binnen ca. 5 minuten Ubuntu draaiende vanaf de cd.  XD XD.

Van hieruit ga ik dus verder.

Nogmaals mijn excuus voor de eerste twee reacties, maar Ubuntu als server op mijn lap-top gaat zeker wel lukken, al is het via een omweg.

Mocht ik hierna weer op problemen stuiten, dan zal ik e.e.a. in een nieuw draadje openen.

Alvast iedereen bedankt voor hun reacties, nu, en in de toekomst.

Groeten,

Drikje

OK.   :-)

Puck

  • Gast
Re: Meerwaarde Ubuntu
« Reactie #27 Gepost op: 2009/01/04, 23:39:40 »
Nadat ik deze hele serie reacties inclusief de ergernis van Drikje (die weer verhelderende antwoorden opleverde) heb gelezen, ga ik dit nog eens herlezen en de verschillende links en tips bekijken. Al vriest het af en toe erg ga ik toch niet over 1 nacht ijs en waag ik me evenmin op glad ijs, al kan ik wel schaatsen. ;)
Het besluit tot overstap zal misschien wel of misschien niet komen, daar kan ik nog niets over zeggen.
En als ik al overstap, maar het blijkt voor mij toch niet te zijn wat ik er van verwachtte, kan ik toch altijd weer terug naar windows?

Ik dank jullie allemaal voor de steun die jullie antwoorden inhouden in dit voor mij netelige vraagstuk en voor de tijd die jullie hieraan besteedden.

Puck.

Offline lizardman

  • Lid
Re: Meerwaarde Ubuntu
« Reactie #28 Gepost op: 2009/01/04, 23:47:32 »
Ik zou bovenal willen voorstellen dat je eerst als dualboot installeert, dan hoef je Windows er helemaal niet af te gooien en kun je bij het opstarten kiezen of je in Windows of Ubuntu wilt werken. Zo kun je Ubuntu leren kennen zonder dat je de Ramen achter je ingooit ;)
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Offline Drikje

  • Lid
Re: Meerwaarde Ubuntu
« Reactie #29 Gepost op: 2009/01/05, 00:43:49 »
Puck, ga even niet van mijn eerste reacties uit. De stap van XP naar Ubuntu-server was misschien te groot, zoiets als : we kunnen een auto besturen, dus een boing 747 krijgen we ook wel van de grond.

Ik ben nu bezig met de desktop versie, gewoon vanaf de cd, dit gaat perfect, een geheel nieuwe wereld gaat voor mij open, als blijkt dat het niet jouw nieuwe wereld is, cd eruit, klaar, is deze nieuwe wereld wel goed voor je, dan installeren naast XP, daar ga ik nu aan beginnen.

Groeten,

Hendrik



Acer TravelMate 4000 1,5Ghz, 512mb intern, Ubuntu sinds 04-01-2009.

Offline Anco

  • Lid
Re: Meerwaarde Ubuntu
« Reactie #30 Gepost op: 2009/01/05, 13:37:45 »
wat ik zou doen, is op je windows alvast firefox instaleren en thunderbird en openoffice.org. Kijken of je hier ook goed mee kan leven, dat zal de overstap later een stuk kleiner maken.
(als thunderbird het toch niet is voor jou zit er ook nog evolution in ubuntu, maar die is niet voor windows beschikbaar).
Ik weet niet wat je voor de rest nog doet op je computer. Maar probeer alvast uit te zoeken welke mogelijkheden daarvoor zijn op ubuntu, en kijk of je die ook alvast onder windows kan testen.
Linux user #485563

el_andalus

  • Gast
Re: Meerwaarde Ubuntu
« Reactie #31 Gepost op: 2009/01/05, 14:36:58 »
Voordelen ubuntu (of mogelijk een andere linux distributie):

1. Dé ultieme prijs/kwaliteitsverhouding op de markt

Waar vind je zoveel voor die ronde prijs?

2. Gratis installatie zonder zorgen

Je hoeft helemaal geen illegale kopies van besturingssysteem (b.v. windows) of programma's (b.v. office) te installeren, want alles is gratis en officieel te verkrijgen.

Als er een nieuwe versie uit is van ubuntu, dan kan je ofwel upgraden (afrader) of gewoon een versie installatie doen (aanrader).

Bovendien staan in de pakketbronnen duizenden en duizenden programma's die je door enkel en alleen wat vinkjes te zetten installeert en deïnstalleert.

Je ganse systeem wordt wanneer je een LTS-versie installeert van ubuntu (b.v. ubuntu 8.04 hardy heron) zonder dat je iets moet doen behalve een paar keer ok en door te klikken 3 jaar up to date gehouden.

3. Veiligheid troef

Vergeet een virusscanner, een spywarescanner, e.d. Allemaal niet nodig!

4. Gebruiksgemak

Okee, alle begin is moeilijk. Soms panikeer je wel eens. Maar uiteindelijk komt alles in orde.

Ubuntu is echt gebruiksvriendelijk eens je een basishandleiding leest op de officiële documentatie of op pjotr's site.

Op het forum staan tientallen mensen klaar die, mits ze met diplomatie en respect benaderd worden, iedereen graag helpen.

En lukt niets meer, dan kan je gewoon op 3 kwartier of soms minder nog een volledige nieuwe installatie van ubuntu doen. Echt waar!

Nadelen ubuntu:

1. geen directx, dus wie een game freak is, kan teleurgesteld zijn
2. je moet wel tijd nemen om één en ander onder de knie te krijgen (ook al valt het allemaal heus mee)
3. ondersteuning van bepaalde harde waren, in het bijzonder bepaalde randapparatuur, zoals b.v. een lexmark printer

Ik zou gewoon, mocht ik van u zijn, de live cd eens proberen, zien of je b.v. een goede internetverbinding hebt en of je beeldscherm, printer en andere randapparatuur goed herkend worden en kijken of je ubuntu wel leuk vindt en ook eens een paar programma's proberen (firefox als browser, open.office als kantoorsuite e.d.)

Indien het je bevalt, maak dan gewoon een dual boot. Via de handleiding van pjotr kan (bijna) niets verkeerd gaan en in vele gevallen kan je ubuntu op volle automaat een dual boot laten installeren.

Dan heb je én windows én ubuntu.

Zo kan je nog een tijd wennen en wisselen van besturingssysteem.

Gewoon durven  ;)

Offline Idzme

  • Lid
    • http://idzme.wordpress.com/
Re: Meerwaarde Ubuntu
« Reactie #32 Gepost op: 2009/01/05, 14:44:44 »
probeer eerst de live cd, of installeer ubuntu onder windows dmv Wubi (krijgt dan een dualboot maar ubuntu staat dan onder software genoemd en kan dus ook weer makkelijk worden verwijderd).

wubi:
http://wubi-installer.org/

Live cd downloaden:
http://www.ubuntu.com/getubuntu/download

succes, je krijgt er zeker geen spijt van :)
Intel Pentium 4 630, 3000 MHz (15 x 200), 1024 MB (SDRAM), 2x ST3160021A (160 GB, 7200 RPM, Ultra-ATA/100)
Ubuntu 8.10-Xubuntu 8.10
Linux user #464441 / Ubuntu user # 23391
Mini-distro's en het laatste Linux nieuws: http://idzme.wordpress.com
www.twitter.com/basidz

Offline John1946

  • Lid
Re: Meerwaarde Ubuntu
« Reactie #33 Gepost op: 2009/01/05, 16:17:18 »
Het is altijd mooi als er nieuwe Ubuntu gebruikers bijkomen. Ook ik werk(te) op kantoor en thuis met Windows XP. op zich niets mis mee maar mijn zwager heeft me overgehaald om het eens met een Linux distro te proberen. Hij zelf heeft een Max en Linux en Windows, maar hij werkt dan ook in de automatisering en is druk met studies (in dit geval Microsoft server 2008, voor het werk). Zelf moet hij niets van Windows hebben, maar dat is voor mij niet de reden geweest om over te stappen naar Linux.
Eerst heb ik allerlei distro's virtueel uitgeprobeerd, bijna 7 stuks. vervolgens mij afgevraagd wat ik met mijn laptop minimaal wil doen en toen terechtgekomen op Ubuntu 8.04 i.v.m. de Lts versie. Dus enkele maanden geleden gewoon mijn harde schijf gewist, partities aangemaakt en Ubuntu geïnstalleerd. Denk er daarbij wel aan om images van alles te maken, zodat je altijd terug kunt.
Omdat ik goed wilde beginnen heb ik het boek inclusief de cd van Jan Stedehouder en Gijs van der Poel gekocht. Dat kost natuurlijk wat maar dan heb je ook zowel een prima cd met legio programma's en 8 sessie mogelijkheden om uit te kiezen, dus je kunt dan Gnome, Kde, Xfe als opstart nemen, alle systemen hebben hun eigen mogelijkheden.
Momenteel ben ik met Kde bezig, daarvoor heb ik Gnome helemaal naar wens ingesteld. Het voordeel van het boek is dat alle gebruikelijke software onder de lope wordt genomen, en tevens een complete handleiding is voor de beginner, gevorderde.
Ik ben tot nu toe erg tevreden over hoe alles loopt, soms moet er wat aangepast worden, maar dat is ook wel weer het leuke van open source.
Het loopt bij mij snel (natuurlijk afhankelijk van je systeem) en geen gedoe met om de haverklap updates voor allerhande zaken, of virusscans.
Wat ik ook een groot pluspunt vind is dat alle software die je hebt geselecteerd of mee geïnstalleerd automatisch wordt geüpdate en is het nog niet voorradig kun je het ook zelf nog regelen.
Maar alle reacties hierboven geven toch ook aan dat het de moeite waard is om over te stappen, alleen wil je dan waarschijnlijk nooit meer terug.

Succes Puck, en laat ons weten wat je ervaring of beslissing is geworden.

Groeten,

John
Alleen wie zich op weg begeeft, doet ervaring op.

Offline Dave

  • Lid
Re: Meerwaarde Ubuntu
« Reactie #34 Gepost op: 2009/01/05, 17:01:29 »
Nou antwoorden genoeg lijkt me.
En alles is al gezegd ook.
Ben je verknocht aan bepaalde Games en/of heb je moeite om over te schakelen naar een ander programma kun je beter bij XP blijven.

Is dat niet aan de orde en sta je open voor andere programma's om probleemloos en zonder scannertoestanden te kunnen computeren is Linux wat voor je.
Ubuntu of SuSE zijn gebruiksvriendelijke distributies voor de desktop.


Offline ivo

  • Lid
Re: Meerwaarde Ubuntu
« Reactie #35 Gepost op: 2009/01/05, 22:50:27 »
Nou antwoorden genoeg lijkt me.
En alles is al gezegd ook.
Ubuntu of SuSE zijn gebruiksvriendelijke distributies voor de desktop.

Haha, en dan me te herinneren dat ik in 1996 van een collega een stapel (21 stuks!!) floppy disks kreeg. Ik moest voor mijn werk wat van UNIX te weten komen.
 :P "Hier, installeer dit maar eens...."
Dat was Linux Slackware 0.91, nou daar kwam ik mee aan de beurt!!
Bij elke update zelf de kernel opnieuw bakken.... en dan erachter komen dat je voor PPP nog wat speciaals moest doen anders had je geen internet over ISDN van KPN.
Hoezo klagen over automatische hardware herkenning.... ZELF de drivers in de kernel configureren!!
We zijn allemaal verwende watjes tegenwoordig.

EN DAT IS MAAR WAT(je) FIJN!!!!

 :evil: :evil: :evil: :evil: :evil:

En dan nu gezegend zijn met bijvoorbeeld Ubuntu
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline Tom

  • Lid
Re: Meerwaarde Ubuntu
« Reactie #36 Gepost op: 2009/01/05, 23:14:02 »
wat ik zou doen, is op je windows alvast firefox instaleren en thunderbird en openoffice.org. Kijken of je hier ook goed mee kan leven, dat zal de overstap later een stuk kleiner maken.
(als thunderbird het toch niet is voor jou zit er ook nog evolution in ubuntu, maar die is niet voor windows beschikbaar).
Ik weet niet wat je voor de rest nog doet op je computer. Maar probeer alvast uit te zoeken welke mogelijkheden daarvoor zijn op ubuntu, en kijk of je die ook alvast onder windows kan testen.
Voor te oefenen Evolution voor Windows.
http://www.softpedia.com/get/Internet/E-mail/E-mail-Clients/Evolution-for-Windows.shtml

http://www.zdnet.nl/downloads.cfm?id=84259
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline woteb

  • Lid
Re: Meerwaarde Ubuntu
« Reactie #37 Gepost op: 2009/01/05, 23:50:17 »
Denk er daarbij wel aan om images van alles te maken, zodat je altijd terug kunt.
Dat is helemaal niet moeilijk en zelfs te automatiseren. Ik gebruik hiervoor de Systemrescue CD. Daarop staat o.a. Midnight Commander en Partimage.
Verder heb ik vier partities (vanuit de SRCD /dev/hda1 t/m 4). Op /dev/hda4 staan de images en een directory met scriptjes. Van iedere image heb ik een backup en een restore versie.
Voorbeeld van een backupscriptje:
#!/bin/sh
partimage save -z1 -c -o /dev/hda1 /mnt/gentoo/hardyxubuntu

en een voorbeeld van een restorescriptje:
#!/bin/sh
partimage restore /dev/hda1 /mnt/gentoo/hardyxubuntu.000

Beide scriptjes zijn uiteraard uitvoerbaar gemaakt.
Het maken van een backup is nu simpel.

1. mounten van mijn /dev/hda4 waarop alles moet komen: mount -l /dev/hda4 /mnt/gentoo
2. Het opzoeken van de scriptjes: mc /mnt/gentoo/scripts
3. Het uitvoeren van het script: Op het scriptje gaan staan en op <ENTER> drukken. Partimage doet de rest.

Het herstellen idem dito, maar dan de restoreversie opstarten vanuit MC.
Het maken van een backup van +/- 1,7 GB (ik heb blokkendoos installaties) duurt ongeveer 8 min. op een P3/256 MB.
Het herstellen duurt ongeveer 3 min.
« Laatst bewerkt op: 2009/01/05, 23:52:39 door woteb »
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline nomko

  • Lid
    • Ubuntu Linux Gebruiker Site
Re: Meerwaarde Ubuntu
« Reactie #38 Gepost op: 2009/01/06, 12:49:31 »
Hallo en nog de beste wensen voor 2009.
Ik ben een middelmatige computeraar, werk met Windows XP, Internet Explorer, Outlook Express enz.
Een paar van mijn vrienden/kennissen werken  met Ubuntu en zijn daar erg enthousiast over maar ik ken ook mensen, die het niks vinden.
En ik zou zo graag weten, wat voor mij als middelmatige computeraar de meerwaarde van Ubuntu is ten opzichte van waar ik nu mee werk.
Jullie zijn natuurlijk allemaal ook enthousiaste Ubuntu gebruikers, dus hoor ik niets dan lof, denk ik. Maar wees nou es eerlijk ein geef me een onbevooroordeelde mening. Ik zou niet weten, waar ik anders moet informeren. Dus als jullie vinden dat ik er maar liever niet aan moet beginnen, zeg dat dan ook eerlijk svp.
Ik hoop op antwoord en bij voorbaat dank.
Puck.

Onbevooroordeelde meningen zal je hier niet vinden. Ik was een verstokte Windows gebruiker vanaf het DOS tijdperk ( DOS 3.3 > 5.1 > 6.2 > Win95 > Win98 > tijdje Windows NT gebruikt > Windows 2000 > Windows XP pro). Wat was het ellende met die Windows versies??? Meest gehoorde klacht op dit forum: virussen, trojans, malware, spyware, onstabiel, etc. De druppel die bij mij de emmer deed overlopen was begin vorig jaar. Mijn vrouw surft veel op het web op Surinaamse/Hindoestaans websites/nieuws uit Suriname. Ook luistert ze via i-net naar Surinaamse radiozenders. Dus wat gebeurd er na verloop van tijd ondanks mijn goede beveiliging? Juist, spyware, trojans, malware, adware, de hele zooi had ik erop! Ooit had ik in een ver verleden Suse geprobeerd met een KDE desktop, veel te veel van het verkeerde voor mijn doen (begrijp me goed, ik hou van eenvoud en simpele desktops zonder al die carnaval attracties eraan/erin/erop). Trouwens, al die opsmuk en poeha komt je stabiliteit vaak ook niet ten goede. Goed, om dus van al die (voornamelijk Windows) ellende af te zijn ben ik es gaan zoeken op internet en juist bij de Primera in de tijdschriften rek kwam ik zo'n blad tegen (Linux starter ofzo??) met een cd van Ubuntu. Precies wat ik zocht! Heb nu 8.04 LTS (met Gnome desktop) versie draaiende en tot op heden niks geen virussen, malware, spyware, adware, etc. Waarom? Veiligheid! Iets wat Microsoft je nooit kan en durft te garanderen met Alle Windows versie die er was en zullen komen. Dat vind ik een grote meerwaarde van Linux. De meeste zaken is voor jou als gewone gebruiker afgeschermd uit veiligheid, je hebt geen last van ongewenste zaken, geen virussen en je hebt een stabiele besturingssysteem. Dit is de grootste meerwaarde van Linux tov Windows voor mij!
Handige site voor de Ubuntu gebruiker:
https://sites.google.com/site/ubuntulinuxgebruiker
-------------------------
https://www.dropbox.com/referrals/NTQ4MzUwNDc5
-------------------------
Linux user number 515471
----------------------

Puck

  • Gast
Re: Meerwaarde Ubuntu
« Reactie #39 Gepost op: 2009/01/07, 16:48:14 »
wat ik zou doen, is op je windows alvast firefox instaleren en thunderbird en openoffice.org. Kijken of je hier ook goed mee kan leven, dat zal de overstap later een stuk kleiner maken.
(als thunderbird het toch niet is voor jou zit er ook nog evolution in ubuntu, maar die is niet voor windows beschikbaar).
Ik weet niet wat je voor de rest nog doet op je computer. Maar probeer alvast uit te zoeken welke mogelijkheden daarvoor zijn op ubuntu, en kijk of je die ook alvast onder windows kan testen.
Dit vond ik een heel goed idee en heb ik dus gedaan. Ben er nog niet kapot van, vooral niet van Thunderbird, maar ik geef het 2 maandjes de tijd. Wie weet, gaat het wennen. :|

Offline Tom

  • Lid
Re: Meerwaarde Ubuntu
« Reactie #40 Gepost op: 2009/01/07, 17:37:33 »
wat ik zou doen, is op je windows alvast firefox instaleren en thunderbird en openoffice.org. Kijken of je hier ook goed mee kan leven, dat zal de overstap later een stuk kleiner maken.
(als thunderbird het toch niet is voor jou zit er ook nog evolution in ubuntu, maar die is niet voor windows beschikbaar).
Ik weet niet wat je voor de rest nog doet op je computer. Maar probeer alvast uit te zoeken welke mogelijkheden daarvoor zijn op ubuntu, en kijk of je die ook alvast onder windows kan testen.
Dit vond ik een heel goed idee en heb ik dus gedaan. Ben er nog niet kapot van, vooral niet van Thunderbird, maar ik geef het 2 maandjes de tijd. Wie weet, gaat het wennen. :|
Dan test deze ook is één moeite.http://www.softpedia.com/get/Internet/E-mail/E-mail-Clients/Evolution-for-Windows.shtml
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Meerwaarde Ubuntu
« Reactie #41 Gepost op: 2009/01/08, 09:27:50 »
wat ik zou doen, is op je windows alvast firefox instaleren en thunderbird en openoffice.org. Kijken of je hier ook goed mee kan leven, dat zal de overstap later een stuk kleiner maken.
(als thunderbird het toch niet is voor jou zit er ook nog evolution in ubuntu, maar die is niet voor windows beschikbaar).
Ik weet niet wat je voor de rest nog doet op je computer. Maar probeer alvast uit te zoeken welke mogelijkheden daarvoor zijn op ubuntu, en kijk of je die ook alvast onder windows kan testen.
Dit vond ik een heel goed idee en heb ik dus gedaan. Ben er nog niet kapot van, vooral niet van Thunderbird, maar ik geef het 2 maandjes de tijd. Wie weet, gaat het wennen. :|
Je kunt niet wennen aan Firefox? Echt niet? Ik gok dat 95 % van de nieuwe FF-gebruikers het juist een verademing vindt..

Als je aan Thunderbird niet kunt wennen, probeer dan Evolution of KMail (of Kontact, dat bevat ook een kalender enzovoorts) eens op Ubuntu.

Re: Meerwaarde Ubuntu
« Reactie #42 Gepost op: 2009/01/08, 11:55:27 »
Is wel grappig om dat te lezen.
Puck heeft zeker nog niet de nieuwste IE7 gezien ?

Dit is praktisch een 100% kopie van FF.   =D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

TheCowboy

  • Gast
Re: Meerwaarde Ubuntu
« Reactie #43 Gepost op: 2009/01/08, 12:31:32 »
Leuke Topic,

Moet zeggen dat ik zelf net 3 januari 2009 dus ubuntu 8.10 als dual-boot op mijn PC er bij geplaatst, en heb het een en ander aan Extra Packages er bij geinstalleerd. o.a. Studio.

Ik ben ook al in de weer met PC'tjes vanaf de 8088'ers zonder Harddisk, en een 5.25' Floppy, dos 3.1. en ben nu blijven hangen op XP, (vista heb ik al weer verwijderd.) Damn. 'k word ook al een oude lul, en heb Microsoft aardig in mijn Roots heb zitten.

ik heb nog (bijna nieuw in doos) een SUSE 7.11 geloof ik liggen, maar daar heb ik in der tijd weinig mee gedaan. Windows leek mij toen nog aantrekkelijker.  Wellicht leuk en handig nog als naslagwerk.

goed maar nu 2009, 5 dagen na installatie, en mijn vriendin heeft eigenlijk alleen nog maar over mijn schouder mee gekeken naar Ubuntu. maar ze bedelt nu al of ik bij haar dit ook kan installeren. (wel dualboot om er eerst aan te wennen).  Momenteel is dikke stront nog sneller dan haar PC.

maar in ieder geval laat ik haar eerst is werken met de LIVECD voor ik Ruimte vrij ga maken op haar pc om Ubuntu er op te gooien.

Wel een Redelijke succes story dus.

Re: Meerwaarde Ubuntu
« Reactie #44 Gepost op: 2009/01/08, 12:35:32 »
Is wel grappig om dat te lezen.
Puck heeft zeker nog niet de nieuwste IE7 gezien ?

Dit is praktisch een 100% kopie van FF.   =D
nouja, 100%, heel veel hanbdige FF-functies zitten er niet in :D

Re: Meerwaarde Ubuntu
« Reactie #45 Gepost op: 2009/01/08, 13:32:59 »
Toen ik mijn berichtje las zag ik de fout al  =D =D

bij practisch hoort nog: omme-nabij, ongeveer, bijna en tot slot 99.9%

 =D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: Meerwaarde Ubuntu
« Reactie #46 Gepost op: 2009/01/08, 14:11:00 »
Toen ik mijn berichtje las zag ik de fout al  =D =D

bij practisch hoort nog: omme-nabij, ongeveer, bijna en tot slot 99.9%

 =D
:P

Offline Drikje

  • Lid
Re: Meerwaarde Ubuntu
« Reactie #47 Gepost op: 2009/01/08, 17:44:06 »
Na afgelopen zondag mijn ongenuanceerde mening hier geventileerd te hebben over de installatie van Ubuntu-server, moet ik bij deze mijn mening bijstellen.

Inmiddels draait Ubuntu-desktop geweldig, de installatie verliep probleemloos en alle hardware werd automatisch geconfigureerd. Heb de LAMP-server geinstalleerd en dat gaat ( bijna ) perfect. Alle problemen die ik had onder XP heb ik nu helemaal niet. Onder XP draaide de WAMP server zelfs "localhost" zeer traag, nu onder Ubuntu geen enkel probleem.

Sinds zondag avond draait dus Ubuntu bij mij op de lap-top, dual boot met XP. Ben net weer even naar XP gegaan, ik heb daar niets meer te zoeken.

Dus:
meerwaarde  : +7 i.p.v. -10
ergenis : +2 i.p.v. +10

Helaas staat de ergenis nog in een kleine plus. In de eerste plaats acht ik dit te wijten aan mijn gebrek aan ervaring met Ubuntu ( linux ), maar al het begin van iets nieuws gaat gepaart met vallen en opstaan. Maar, zoals ik er nu tegen aan kijk ben ik van mening dat het werken met Ubuntu meer over je computer kennis vraagt dan het werken met Windows en daarmee voor een huis-tuin en keuken gebruiker van een pc zonder enige kennis van zaken de stap naar Ubuntu toch net te groot is. Wat ik hier mee wil zeggen, de gemiddelde gebruiker van een auto met "Windows-aandrijving" zal nooit onder de motorkap kijken, hooguit een enkele keer om het water reservoir bij te vullen t.b.v. de ruitensproeiers, en daar hebben ze dan al moeite mee. Een auto-rijder met "Ubuntu-aandrijving" zal vaker onder de motorkap moeten zijn om e.e.a. voor elkaar te krijgen en dat vergt toch enige kennis, intresse en doorzetting. Omdat ikzelf met de pc geen huis-tuin en keuken gebruiker meer ben, maar zeker geen deskundige ben op het gebied van automatisering is het mij met de nodige doorzetting gelukt en ga ik verder met Ubuntu.

Tevens ben ik inmiddels al bezig enkele personen ervan te overtuigen dat je meer capaciteit uit een pc kunt halen met Ubuntu dan met Windows. Maar mijn ouders ( 70 + ) laat ik gewoon met Windows doorgaan.

Groeten,

Drikje
Acer TravelMate 4000 1,5Ghz, 512mb intern, Ubuntu sinds 04-01-2009.

Offline heir4c

  • Lid
Re: Meerwaarde Ubuntu
« Reactie #48 Gepost op: 2009/01/08, 18:03:59 »
Joepie  :D en welkom,
Ik ben ongeveer 6 maand met ubuntu bezig en heb daarmee al 100 keer meer geleerd over hard- en software dan de voorbije jaren met Windows, wat ik eigenlijk niet echt iets mee deed want gebruikte enkel corelDraw. Ik kende maar heel weinig over comps e.d. maar door hier mee te lezen en te zoeken naar iets leer je weer een hele hoop bij en is die terminal ook niets meer om bang voor te zijn. En mijn comp open smijten om iets te bekijken of te veranderen, no prob.
En een plus punt voor ubuntu is dit fantastische forum waar (bijna) iedere nieuwkomer verschiet van de redelijk snelle respons op hun vragen (veelal onmiddelijk) En ze hebben hier ook veel gevoel voor humor, kan er altijd wel een grapje af. (En af en toe een vloekje  :) )
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline dallco

  • Lid
    • stormsail.nl
Re: Meerwaarde Ubuntu
« Reactie #49 Gepost op: 2009/01/08, 18:08:58 »
Dirkje gefeliciteerd!

Welcom bij de club.
Zelf ben ik sinds vorig jaar april in een klap overgegaan naar ubuntu en ik voel me al geen echte newby meer. Erg blij ermee. Heel soms bv bij de videobewerking grijp ik nog wel eens terug op mijn virtuele XP die dan eindeloos met virusscanner updaten bezig is. Altijd een goeie reminder voor als ik denk dat XP toch lekker liep.
Nu de echte uitdaging opgenomen en een Mythbuntu mediacenter met deel XBMC op aan het bouwen. En dat levert wel wat problemen op. Echter met ubuntu zijn ze op te lossen en geheel naar eigen smaak te configureren!

Succes!
Frank
Blije (L)Ubuntu gebruikende familie  12.04 en 13.10