Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: kan prullenbak niet ledigen  (gelezen 8526 keer)

jeanv

• Gast
kan prullenbak niet ledigen
« Gepost op: 2007/03/20, 21:07:30 »
Hallo,

als ik de prullenbak in Evolution wil ledigen krijg ik steeds deze foutboodschap :

Fout tijdens Legen van map.

Fout bij opslaan van `~/.evolution/mail/local/Inbox (mbox)': Samenvatting en map niet gelijk, zelfs na synchronisatie

Kan ik hier iets aan doen ?

Alvast dank voor de reacties en hulp.

Basic

• Gast
« Reactie #1 Gepost op: 2007/03/20, 21:20:32 »
Zie : http://forum.ubuntu-nl.org/topic/8110
Er staan diverse tips bij!

Groeten, Basic

jeanv

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 2007/03/21, 21:19:23 »
'k heb geprobeerd wat in die topic staat, maar niks helpt ..... iemand nog een idee ?  vrgr

« Reactie #3 Gepost op: 2007/03/21, 21:34:49 »
Ik heb eerst nog een vraag aan je... heb je meerdere accounts staan in Evolution?
Staat er bij deze accounts ingesteld dat de email op de server moet worden bewaard?
Deze instelling kan je vinden onder de tab ontvangstinstellingen, Bewerken>voorkeuren> (kies het account) >Bewerken>ontvangstinstellingen. Hier zie je staan [/b]Berichtenopslag[/b] zet het vinje aan en de emails zullen op de server bewaard worden.

Wanneer dit het geval is dan heb je gewoon geluk want dan kan je deze emails nog een keer ophalen en dan kan je als volgt te werk gaan.

Verwijder alle emails uit je inbox, sluit je email programma en herstart deze opnieuw. Nu zal Evolution automatisch je email opnieuw ophalen.

Ik heb dit probleem ook wel eens en ik verwijder alle emails, tot nu toe heeft dit nog steeds goed gewerkt, maar nogmaals het werkt alleen als je de emails op de server van je IP laat staan.

Suc6.
Robert.
2009... het is alweer bijna voor bij. Ik geniet nog elke dag van Ubuntu. Natuurlijk heb ik ook een ander OS maar Ubuntu blijft voor mij de Nummer 1. :-)

jeanv

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 2007/03/21, 22:13:48 »
Hallo Robert,
ik kan de mails wel verwijderen uit de inbox, ze komen dan in de prullenbak terecht, maar deze kan ik niet leegmaken. Krijg steeds volgend bericht als ik prullenbak wil ledigen :

Fout bij opslaan van `~/.evolution/mail/local/Inbox (mbox)': Samenvatting en map niet gelijk, zelfs na synchronisatie

Ik denk niet dat 't helpt om de mails op de server van m'n provider te laten staan (en deze raakt dan ook vroeg of later vol (we zijn hier thuis met 5 .... en veel emailverkeer, maar al de anderen werken op andere pc's met windows).

In ieder geval, ik heb alles uit de inbox verwijderd en dan geprobeerd om de prullenbak te ledigen .... maar helaas, weer 'ns dezelfde boodschap.

Toch bedankt voor jouw reactie !

Offline Dave

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2007/03/21, 22:31:22 »
veel mailboxen hebben een maximum of er is een tijd ingesteld dat mail op de server blijft dus dit lijkt me allemaal wat kort door de bocht voor iemand die misschien ook wat belangrijkere mail ontvangt dan alleen leukjes.

Offline anko

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2007/03/22, 19:27:20 »
Dit blijft toch wel een irritant foutje in Evolution.
Wat is een goede vervanger voor evolution met agenda?
Als je denkt te weten dat de weg recht is, mis je de bocht.
lidnummer 3487(?)

Offline Soul-Sing

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2007/03/22, 19:31:17 »
Citaat van: anko
Dit blijft toch wel een irritant foutje in Evolution.
Wat is een goede vervanger voor evolution met agenda?
thunderbird met plugin?

Offline Dave

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2007/03/22, 19:34:09 »
weer kort door de bocht dit als je even een probleempje hebt, blijf je switchen.
Lange na niet iedereen heeft dit probleem. Ik ook niet bijvoorbeeld.

afgelopen week waren er  wel updates voor evolution overigens.

Offline anko

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2007/03/22, 19:50:28 »
Ik zou niet weten waarom dat kort door de bocht is. :(
Dit probleem blijkt bij Evolution al langer te bestaan en meerdere gebruikers hebben er last van.
Op mijn eerste vraag http://forum.ubuntu-nl.org/topic/8110 heb ik diverse reacties gekregen. Maar geen van alle voldoet. :mad:
Een paar dagen geen last gehad, maar inmiddels ook al weer een paar dagen wel.
En mijn prullebak loopt voller dan ik wil. :/
lidnummer 3487(?)

jeanv

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 2007/03/28, 22:06:36 »
bij mij loopt de prullenbak ook steeds voller.   heb vanalles geprobeerd, maar geen baat.  zou ik ubuntu moeten verwijderen en dan terug installeren ?

Offline wutnubu

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2007/03/29, 06:38:26 »
Heb bij voorkeuren aangevinkt dat de prullenbak bij afsluiten wordt geleegd?

Groet

Offline anko

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2007/03/29, 19:22:16 »
jeanv, ik heb nu een paar dagen na het opstarten evolution weer afgesloten en geopend. Daarna kan ik wel de prullebak legen.
Ik ga trouwens proberen of thunderbird met een plugin, zoals leoquent voorstelt, wel werkt.
lidnummer 3487(?)

jeanv

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 2007/03/29, 21:03:13 »
Hallo W Hellinga,

ik heb beide geprobeerd : zowel prullenbak ledigen bij afsluiten als niet.  Maar geen enkele verandering in de situatie.  Kan nog steeds prullenbak niet ledigen.

vrgr

jeanv

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 2007/03/29, 21:06:56 »
Hallo Anko, helaas werkt dit niet bij mij.  Zowel niet bij automatisch ledigen bij afsluiten van Evolution als bij het manueel ledigen ..... Laat je mij eens weten hoe 't met Thunderbird gaat ?

vrgr

ps : hopelijk is deze bug er bij de komende Ubuntu uit.  En ook vreemd dat dit momenteel niet bij iedereen het geval is.

Offline anko

• Lid
« Reactie #15 Gepost op: 2007/03/30, 21:18:03 »
Hallo jeanv, zojuist Thunderbird geinstalleerd en op zoek gegaan naar de bijbehorende plug-inn voor agenda.
Dit blijkt Lightning te heten http://www.mozilla.org/projects/calendar/.
Via Synaptic pakketbeheer gezocht maar niet gevonden. Een heleboel agenda's maar niet die.
Dus maar geprobeerd vanaf de website te downloaden en installeren, maar dan is de versie van Firefox(?? de Ubuntu versie) niet goed en kan Lightning niet geinstalleerd worden.

In Thunderbird kon ik zo gauw ook niet de al aanwezige mailtjes en adressen in Evolution importeren en dat is geen optie voor mij, maar misschien had ik daarvoor wat verder moeten zoeken.

Ik ga dus maar weer verder zoeken naar een totaaloplossing.

Groet
lidnummer 3487(?)

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #16 Gepost op: 2007/03/30, 21:22:45 »
Download dit bestand (rechtermuisknop klikken, opslaan als kiezen):
https://addons.mozilla.org/en-US/thunderbird/downloads/file/8814/lightning-0.3.1-tb-linux.xpi
Plaats dit op je desktop, of een andere plek die je makkelijk kan vinden.

Open het extensions venster in Thunderbird, en sleep het bestand wat je net gedownload hebt naar dat venster.
Je kan ook op het installeer knopje drukken in dat venster en het bestand aangeven wat je net gedownload hebt.

Offline wutnubu

• Lid
« Reactie #17 Gepost op: 2007/03/31, 08:43:27 »
Citaat van: jeanv
Hallo W Hellinga,

ik heb beide geprobeerd : zowel prullenbak ledigen bij afsluiten als niet.  Maar geen enkele verandering in de situatie.  Kan nog steeds prullenbak niet ledigen.

vrgr
Klip op mappen (bovenin) en vervolgens opruimen. Dit leegt de prullenbak.

Kijk bij voorkeuren->e-mail voorkeuren hoe de afwerking van de prullenbak staat.
Staat legen aangevinkt en: Hoe vaak?

Groet

jeanv

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: 2007/03/31, 14:08:35 »
Hallo W H,

heb via mappen en opruimen geprobeerd, maar krijg hier ook deze foutmelding :

Nu staat er bij voorkeuren, voor het legen vd prullenbak niets aangevinkt.  Heb het ook geprobeerd met verwijderen elke keer het programma wordt afgesloten, maar ook geen baat .....

Tja ..... bug.

vrgr

Offline wutnubu

• Lid
« Reactie #19 Gepost op: 2007/03/31, 14:42:59 »
Citaat van: jeanv
Hallo W H,

vrgr
Dit los je op door evolution af te sluiten, in de map .evolution/mail/local alle bestanden met de extentie index te verwijderen, dan evolution opstarten.

Kijk eens of je dan het probleem wel kunt oplossen door de mappen te legen.

Succes

jeanv

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: 2007/04/01, 01:24:13 »
Sorry hoor W H, maar kan ik deze map vinden ? vrgr

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #21 Gepost op: 2007/04/01, 01:29:47 »
In een terminal type je het volgende in:
cd .evolution/mail/local
Nu zit je in die map.
Alle bestanden verwijderen die eindigen op .index:
rm *.index

In nautilus kan het ook:
Druk op control-h om verborgen bestanden weer te geven.
Nu zie je de mappen die beginnen met een punt wel.
Ga naar .evolution, daarna naar mail, enzovoort.

Offline wutnubu

• Lid
« Reactie #22 Gepost op: 2007/04/01, 08:25:04 »
Die map is aanwezig in je persoonlijke map.
Dat heet in Linux je home-directory en die staat altijd in /home/jeinlognaam, waarbij jeinlognaam de naam is waarmee je je aanmeldt op het systeem, je gebruikersnaam dus.

Die ~ die er staat betekent in Linux niets anders dan een afkorting van deze map.

Dus als ik in een terminal (commandoregel) "cd ~" intik, betekent dit bij mij eigenlijk "cd /home/willem", willem is mijn persoonlijke map.

Mappen die beginnen met een "." (puntje) zijn verborgen mappen, je kunt ze alleen zien door in je bestands-browser nautilus de optie "verborgen bestanden weergeven" aan te zetten, die zit ergens boven in het menu.

In een terminal zie je de verborgen mappen door "ls -al" in te tikken i.p.v. gewoon "ls -l".
Het commando "ls" toont alles wat in de map staat waar je je bevindt.
De -a optie is dus voor alles tonen, de -l voor uitgebreide gegevens tonen.

met het commando "cd mapnaam" ga je naar een andere map.
Dus als je in je home-map staat ga je met "cd .evolution" naar de verborgen map ".evolution".

Met rm verwijder je bestanden (remove).
Een sterretje staat voor alles wat je maar wilt, een zogenaamde wildcard.
Dus pap* betekent alles wat met pap begint, dus zowel papier als paplepel en papkommetje.
En *pap* staat voor alles waar de letters pap in voorkomen.

Dit ff ter info bij wat Johan schreef, wellicht overbodig, zo niet, dan weet je een beetje (meer) wat je doet...
Ik hoop dat het iets toevoegt.

Blijf volhouden en succes.

Offline anko

• Lid
« Reactie #23 Gepost op: 2007/04/01, 14:03:03 »
Hallo jeanv, ik heb inmiddels de plugin gedownload en geinstalleerd op de wijze zoals door johanvd aangegeven. Dat wil zeggen de link direct rechts aangeklikt en gekozen voor opslaan. Daarna vanuit Thunderbird geinstalleerd en dat werkte perfect.

Ik heb mijn oude mail, adressen en agenda kunnen ophalen doordat ik gelukkig ook nog windows op deze pc heb draaien en die ook nog regelmatig gebruik voor mijn mail en agenda. Onder Windows heb ik ook Thunderbird en de plugin geinstalleerd (op dezelfde wijze). Vervolgens daarin mijn outlook gegevens geimporteerd.

Tenslotte onder Linux de map uit de Windows Thunderbird directory naar de Linux Thunderbird directory gekopieerd.

Nu heb ik dus een goed draaiende Thunderbird met al mijn mail, adressen en agenda onder Ubuntu staan en neem ik afscheid van Evolution.
Toch fijn dat je onder Linux kunt kiezen!

Bedankt voor jullie adviezen en op naar  het volgende item. (Waarschijnlijk wordt dat mijn  wireless onder Linux)
lidnummer 3487(?)

jeanv

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: 2007/04/18, 20:24:29 »
Hallo allemaal,

ik was er even uit, maar ben nu terug m'n ubuntu aan 't uitproberen.  en raar maar waar : ik kon m'n prullenbak leegmaken, alhoewel ik niks speciaals gedaan heb, ttz met het opstarten van evolution kreeg ik wel een foutboodschap (die ik niet genoteerd heb), kon m'n prullenbak niet leegmaken, maar omdat de schermresolutie niet goed was (heb ik soms nog gehad en ik kan die dan niet juist zetten, moet dan ubuntu terug opstarten en dan is de resolutie wel goed) heb ik ubuntu en vervolgens evolution terug opgestart, nu zonder foutboodschap in evolution én .... prullenbak kon zo maar geledigd worden ! (had ook geen updates gedaan).  dit probleem lijkt opgelost, maar hoe ? en hopelijk voor héél lang.  allen bedankt voor de tips !