Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: RAID software en hardware  (gelezen 6496 keer)

Offline Scormen

• Lid
    • LinuxOntdekt.Be
RAID software en hardware
« Gepost op: 2008/06/22, 17:50:02 »
Even verdergaand op dit topic: http://forum.ubuntu-nl.org/message/270700

Hoe is jullie ervaring wat betreft het verschil tussen software- en hardware raid?
Voel je hier werkelijk verschil in - onder zware belasting, het herstellen van de raid na een crash achterwege gelaten.
Dat herstellen, kan dat "live" gebeuren?

Dank je,
Kris
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

« Reactie #1 Gepost op: 2008/06/22, 17:55:16 »
Scoreman, ik heb totaal geen ervaring met RAID. Op deze wiki is er wel veel over te lezen: http://nl.wikipedia.org/wiki/Redundant_ … dent_Disks.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Scormen

• Lid
    • LinuxOntdekt.Be
« Reactie #2 Gepost op: 2008/06/22, 18:06:47 »
Hehe dank je Gijs, maar de artikels van nl/en wikipedia en multidesk ken ik.
Ik hoopte eerder op werkelijke ervaring van anderen, of het echt zoveel verschil geeft zoals men vaak probeert te beweren.

Kris

Offline jan11000

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2008/06/22, 18:27:25 »
http:\\gathering.tweakers.net
Daar kun je info vinden.

Zelf vind ik, indien je het goed wil doen, moet je hardware raid pakken, is duur, maar dan heb je ook wat en meer mogelijkheden. Heb het hier over raid 5.

Raid 0 nooit doen, 1 fout en alles is weg.
Raid 1 zou je nog zonder hardware raid kunnen doen, raid 1 is een kopie maken naar 2 schijven.

Offline Scormen

• Lid
    • LinuxOntdekt.Be
« Reactie #4 Gepost op: 2008/06/22, 19:38:11 »
En wat van raid 10, Jan?

Geeft dit niet zowat de beste prestaties qua snelheid van lezen en schrijven?

Kris

« Reactie #5 Gepost op: 2008/06/22, 20:10:32 »
Scoreman, ik denk niet dat er veel mensen zullen zijn die RAID gebruiken.