Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: RAID software en hardware  (gelezen 6496 keer)

Offline Scormen

• Lid
    • LinuxOntdekt.Be
RAID software en hardware
« Gepost op: 2008/06/22, 17:50:02 »
Even verdergaand op dit topic: http://forum.ubuntu-nl.org/message/270700

Hoe is jullie ervaring wat betreft het verschil tussen software- en hardware raid?
Voel je hier werkelijk verschil in - onder zware belasting, het herstellen van de raid na een crash achterwege gelaten.
Dat herstellen, kan dat "live" gebeuren?

Dank je,
Kris
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

« Reactie #1 Gepost op: 2008/06/22, 17:55:16 »
Scoreman, ik heb totaal geen ervaring met RAID. Op deze wiki is er wel veel over te lezen: http://nl.wikipedia.org/wiki/Redundant_ … dent_Disks.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Scormen

• Lid
    • LinuxOntdekt.Be
« Reactie #2 Gepost op: 2008/06/22, 18:06:47 »
Hehe dank je Gijs, maar de artikels van nl/en wikipedia en multidesk ken ik.
Ik hoopte eerder op werkelijke ervaring van anderen, of het echt zoveel verschil geeft zoals men vaak probeert te beweren.

Kris

Offline jan11000

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2008/06/22, 18:27:25 »
http:\\gathering.tweakers.net
Daar kun je info vinden.

Zelf vind ik, indien je het goed wil doen, moet je hardware raid pakken, is duur, maar dan heb je ook wat en meer mogelijkheden. Heb het hier over raid 5.

Raid 0 nooit doen, 1 fout en alles is weg.
Raid 1 zou je nog zonder hardware raid kunnen doen, raid 1 is een kopie maken naar 2 schijven.

Offline Scormen

• Lid
    • LinuxOntdekt.Be
« Reactie #4 Gepost op: 2008/06/22, 19:38:11 »
En wat van raid 10, Jan?

Geeft dit niet zowat de beste prestaties qua snelheid van lezen en schrijven?

Kris

« Reactie #5 Gepost op: 2008/06/22, 20:10:32 »
Scoreman, ik denk niet dat er veel mensen zullen zijn die RAID gebruiken.
Maar ja wie weet.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Scormen

• Lid
    • LinuxOntdekt.Be
« Reactie #6 Gepost op: 2008/06/22, 20:28:46 »
Ik weet het Gijs, maar voor ons eindwerk hadden wij gekozen voor raid 1, waarop we natuurlijk de vraag kregen waarom niet raid 5.... :)
Daarom was ik eens wat aan het opzoeken over het hoe en wat, vooral op zoek naar praktijkvoorbeelden en -ervaringen.

Groetjes,
Kris

Offline jan11000

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2008/06/22, 21:29:56 »
Raid 10 heb je 4 schijven nodig, is volgens mij snel.
Raid 5 3 schijven nodig, of meer, wel speciale raidkaart nodig, deze is duur.
Raid 1 , kan op elke moederbord, of geheel software of gedeeltelijk software/softraid kontroller.
Raid 0 , afblijven hier ben je snel alles kwijt.

Raid 6 daar heb je nog meer schijven en speciale kontroller.

Je kan ook soms een extra harde schijf erin hebben, die niet gebruikt wordt, dan bij storing gaat deze meewerken.
Bij storing kun je bij speciale hardware alles gewoon door laten lopen en de schijf wisselen, daarna word de schijf gerebuild/gerepareerd.
Hoe duurder de raidkontroller des te beter alles erom heen, repareren, wisselen, etc.
Hoe meer schijven hoe meer er kapot kan gaan.
Alle goedkope kaartjes zijn softwareraid kontrollers, dus koop een dure deze heeft een extra cpu op de kaart zitten die de snelhied hoog houd.
Dus eerst veel lezen en dan pas kopen, anders ben je veel geld en tijd kwijt.

« Reactie #8 Gepost op: 2008/06/22, 23:25:43 »
Mijn mening weet je inmiddels al Kris :P

Maagoe, ik wil nog wel wat dingen aanhalen.

Software Raid  (Linux-Raid) doet niet onder aan welke hardware Raid device, dus de hardware.
Zoals ik al eerder zij,
Enkelt een rebuild van een nieuwe disc zal je cpu opjagen omdat je geen hardware Raid kaartje gebruikt met een eigen cpu, zoals jan11000 al opmerkte.

Goed, stapje verder, waarom Linux Raid
Goede performance, lekker makkelijk te beheren en heel veilig.

NOTE: Nochthans blijft de waarschuwing altijd van kracht dat Raid geen substituut is voor een backup.

Ook dit moet je altijd goed in de gaten houden:
Citaat
Spare disks are disks that do not take part in the RAID set until one of the active disks fail. When a device failure is detected, that device is marked as "bad" and reconstruction is immediately started on the first spare-disk available.

Thus, spare disks add a nice extra safety to especially RAID-5 systems that perhaps are hard to get to (physically). One can allow the system to run for some time, with a faulty device, since all redundancy is preserved by means of the spare disk.

You cannot be sure that your system will keep running after a disk crash though. The RAID layer should handle device failures just fine, but SCSI drivers could be broken on error handling, or the IDE chipset could lock up, or a lot of other things could happen.

Also, once reconstruction to a hot-spare begins, the RAID layer will start reading from all the other disks to re-create the redundant information. If multiple disks have built up bad blocks over time, the reconstruction itself can actually trigger a failure on one of the "good" disks. This will lead to a complete RAID failure. If you do frequent backups of the entire filesystem on the RAID array, then it is highly unlikely that you would ever get in this situation - this is another very good reason for taking frequent backups. Remember, RAID is not a substitute for backups.
Waar je wederom die waarschuwing leest, naast de gevaren die Raid met zich meebrengt.
Lees wat voor schade je kan oplopen bij Raid hierboven.

Met raid 5 heb je geen speciale kaart nodig ??
Dit kan ook met Linux-Raid.
Lees: http://tldp.org/HOWTO/Software-RAID-HOWTO.html
Sterker nog je kan met spare disk werken indien je dit wenst.

Wat heel belanrijk is dat je naast Linux-raid goede HD sledes gebruikt waardoor je rustig HDtjes eruit kan trekken tijdens gebruik, maw Hot-swap.

Linux-raid is zelfs zo flexibel dat je gewoon alles kan instellen op bijv. een server die niet offline mag gaan.
Dus een server die geen Linux-raid heeft, en waar je het vanaf het eerste moment moet opbouwen.
Uiteraard vergt dit wel wat handigheid en heb ik live support gehad indertijd van een expert.

Linux-raid is daarnaast zo makkelijk dat je in een werkend systeem een gebruikte HD kan hangen ( die al ext3 is) waarna je met wat mdadm opdrachtjes die hd wist en erbij trekt.
Klinkt spannend is het echter niet.

Nadelen van Hardware Raid had ik al opgenoemd in de andere topic.
in 1 woord, depencie van het ding.....
Stel het kaartje gaat 3 of 5 jaar mee, en gaat dan stuk.
Stel je koopt een nieuwe systeem met onboard hardware Raid.

Dit gaat je echt koppijn bezorgen indien de nieuwe hardware niet precies hetzelfde is als de oude.... geloof me :P

Daarnaast is het nadeel hoe goed is de software en hoe flexibel is die van de fabriek ??

Al met al Software Linux-Raid het meest ideaal.

kolere ik lijk echt wel WC-eend, pfffffffff
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Scormen

• Lid
    • LinuxOntdekt.Be
« Reactie #9 Gepost op: 2008/06/23, 10:47:11 »
Ja Jan, die kaartjes zijn idd niet van de goedkoopste. Hier een Belgische webshop qua serveronderdelen: http://www.ahead-it.be/shop/index.asp?cat=hardware#RAID%20Controllers

Citaat
Raid 5 3 schijven nodig, of meer, wel speciale raidkaart nodig, deze is duur.
Hmm, dit wordt tegenwoordig toch in de meeste raid-kaarten meegeleverd als ik de specs van voorgaande link bekijk.

Citaat
kolere ik lijk echt wel WC-eend, pfffffffff
:P pardon?

Citaat
Software Raid  (Linux-Raid) doet niet onder aan welke hardware Raid device, dus de hardware.
Zoals je verder zegt, enkel een hoger CPU verbruik bij het herstellen; maar, hoe zit het met de schijf- en lees snelheid bij linux-raid?
Wordt dit niet benadeeld door het schrijven naar meerdere schijven (afgezien van de rpm's van de schijven)?

Kan linux-raid nog meerdere raid niveau's aan dan dat men kan kiezen bij de installatie van Ubuntu server? (0, 1 en 5 dacht ik).
Op de website die je meegaf (tldp) zie ik ook nog raid 4 staan, wat wel niet veel gebruikt wordt.

Citaat
Waar je wederom die waarschuwing leest, naast de gevaren die Raid met zich meebrengt.
Mja, het heeft allemaal z'n nadelen en voordelen... Plots offline vallen door een kapotte hdd is ook niet dát.

Kris

« Reactie #10 Gepost op: 2008/06/23, 12:27:48 »
Die WC eend doelde op het feit dat het wel lijkt dat ik reclame zit te maken voor Linux-Raid....
is niet zo, ik weeg alleen voor en nadelen af. :P

Citaat
Zoals je verder zegt, enkel een hoger CPU verbruik bij het herstellen; maar, hoe zit het met de schijf- en lees snelheid bij linux-raid?
Wordt dit niet benadeeld door het schrijven naar meerdere schijven (afgezien van de rpm's van de schijven)?
Nee hier zal je niets van merken.
soms zie ik eventjes de cpu oplopen naar 60%  (intell cpu 1200Mhz)  maar niet de load, dus de belasting is nihil.
Alleen wanneer je een kapotte HD verwijdert en er een nieuwe inhangt moet hij hard werken.

Lezen en schrijven is in principe gelijk omdat (zoals ik al eerder zij) ook in die kaartjes een stukje software zit.
Echter die software is natuurlijk uitgekleed en of er zit alleen in wat strikt noodzakelijk is omdat ze beperkt zijn in hun geheugen.

Op je pc heb je daar geen last van natuurlijk, en omdat toch alles door de kernel afgehandelt word zie je weinig cpu load.

Het allerenigste waar je wel rekening mee moet houden is natuurlijk je hardware beperking.

Stel je neemt een IDE kabel.
Hierop kunnen 2 HDtjes hangen.
Echter er kan maar 1 HD tegelijk data heen en weer sturen.
Dus per IDE kabel 1 HD gebruiken is een pré
De andere HDtjes via SATA gebruiken is dan nog optioneel.
Dit geld natuurlijk voor software raid.

Bij hardware raid geld een ander verhaal bijv. voor de PCI sloten waar je Raid kaartjes instopt.

>>even een raar voorbeeld<<
Jij kan rustig 4 RAID kaartjes in 4 sloten stoppen en dan daar alle HDtjes aanhangen.
Echter alle PCI sloten zitten op 1 bus, en ieder slot word apart afgehandeld.
Hierdoor kan je nooit alle PCI sloten tegelijk gebruiken wat de performance natuurlijk tegenhoud.

Dit even om een beeld te schetsen wat ik bedoel, anders weet ik het niet goed uit te leggen....
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Scormen

• Lid
    • LinuxOntdekt.Be
« Reactie #11 Gepost op: 2008/06/26, 13:34:12 »
Nou, nu heb ik op al men vragen ineens een antwoord gehad ;)

Dus om het kort te houden, men kan evengoed enkele honderden euro's besparen en een softwarematige linux-raid toepassen.
Dit heeft enkel wat nadeel bij het herstellen van een array, voor de rest geen verschil.

Dank je, dat heeft heel wat duidelijkheid geschept!

Grtz,
Kris

Offline jan11000

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2008/06/26, 18:01:45 »
Voor raid 5 heb je als je snelheid wilt hebben, toch een duurdere kontroller nodig, zelfs linux kan dat niet zonder.
Dus indien je raid 5 wilt dan ga veel lezen op http://gathering.tweakers.net.

Offline Scormen

• Lid
    • LinuxOntdekt.Be
« Reactie #13 Gepost op: 2008/06/26, 19:04:08 »
Ik ben eens gaan neuzen Jan :)
Dit is een interessant onderwerp, bij een raid 5 wordt er idd een hardwarematige controller aangeraden. Bij raid 0 en raid 1 kan het nog met een softwarematige: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1033572///raid%2C5%2Ccontroller

Edit: extra link:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/706460

Kris

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #14 Gepost op: 2008/06/26, 21:18:46 »
Raid 5 kan prima zonder controller, alleen kan het iets trager zijn. Al het rekenwerk gebeurt dan in de CPU ipv in de de kaart. Het voordeel van software Raid is dat je dan niet afhankelijk bent van een type kaart. Als een aparte kaart kapot zou gaan, moet je vaak exact hetzelfde merk en type kopen om je data weer in te lezen.

Hou er wel rekening mee dat een goedkope raid kaart vaak een "firmware raid" kaart is. Dit betekent dat de kaart geen eigen processor heeft en je cpu alsnog al het werk moet doen. Dan is een pure software raid waarschijnlijk een stuk beter (beter qua snelheid en support, omdat je geen aparte drivers nodig hebt).

Ik draai trouwens een software Raid 5 array op 4 schijven. Als je wil kan ik wel wat lees- en schrijftesten doen.

Offline Scormen

• Lid
    • LinuxOntdekt.Be
« Reactie #15 Gepost op: 2008/07/14, 22:36:28 »
Door drukte met andere zaken dit onderwerp wat uit het oog verloren.
Tijdens een surftochtje op webhostingtalk.nl kwam ik dit onderwerp nog tegen: http://www.webhostingtalk.nl/hardware/138145-raid-0-1-a.html

Weer met voor- en tegenstanders van software- en hardware raid controllers :)

Het is precies toch iets wat leeft onder de ict'ers ;)

Kris