Ik gebruik Firefox en Thunderbird op mijn XP partitie (onder ntfs). Ubuntu staat op een andere partitie.
Ik wil graag de profielen van beide programma's in XP gebruiken. Dus Ubuntu gaat naar de XP ntfs partitie.
Na enig speurwerk is het erg eenvoudig om dit in te richten:
1. Ga in Ubuntu naar de windows XP map met het Firefox profiel en maak een verwijziging (Locaties, Computer, Naam XP partitie, document and settings, uw naam, application data, Mozilla,Firefox,Profiles, rechtsmuisknop op naam map, verwijziging maken).
2. Kopieer de verwijziging naar .mozilla/firefox in de persoonlijke map in Ubuntu (Locaties, Persoonlijke map, Ctrl-H = Verborgen mappen weergeven, .mozilla, firefox.
3. Pas in de map .mozilla/firefox het bestand profiles.ini aan door erop dubbel te klikken. Gedit wordt geopened er de volgende tekst verschijnt ongeveer:
[General]
StartWithLastProfile=1
[Profile0]
Name=default
IsRelative=1
Path=uw profiel naam
Verander uw profiel naam is de naam van de verwijziging.
4. Open Firefox
Voor Thunderbird voert uit dezelfde handelingen uit, alleen in de mappen van Thunderbird.
Dit werkt allemaal fantastisch op twee zaken na:
1. Wat gebeurt als de versies verschillend zijn? Windows Firefox 2.0.0.8 en Ubuntu 2.0.0.6 bijvoorbeeld; om maar niet te denken aan versie 3. Elke keer een controle op extensies?
2. Thunderbird geeft bij opening de Waarschuwing: Kon niet verbinden met server localhost; de verbinding werd geweigerd. Dit kan komen door een extensie voor hotmail. Weet iemand een oplossing?
Groeten,
Ar