Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: No screens found  (gelezen 1597 keer)

Offline funga

  • Lid
No screens found
« Gepost op: 2007/10/03, 12:33:58 »
Hoi,

ik ben een compleet nieuwe Ubuntu gebruiker en er is me altijd verteld dat het hét van hét is en een verademing ten opzichte van Windows. Leuk als het dan al misgaat bij de installatie ;-)

Ik heb al wat dingen opgezocht, geprobeerd, gelezen enz.

Het gaat om een Nvidia videokaart en ik heb al de laatste drivers gedownload, ook de xserver-xorg-core blijkt de laatste versie te zijn.

Wat is er nu aan de hand?

De pc start en blijft in een soort terminal venster hangen. Als ik "startx" wil starten, krijg ik de foutmelding "fatal server error: no screens found".

In de Xorg.0.log staat er onderaan:

(II) Wacom driver level: 47-0.7.7-7 $
(II) v41 driver for Video4Linux
(II) Nvidia dlloader X driver 1.0-9755 Mon Feb 26 23:23:23 PST 2007
(II) Nvidia Unified driver for all supported nvidia GPUs
(II) Primary device is: PCI 00:02:0
(EE) No devices detected.

Fatal server error:
no screens found
Mijn vermoeden is dat ik verwijs naar een verkeerde pci bus, maar hoe kom ik te weten welke de correcte is?
Verder vraag ik me af of mijn vermoeden juist is :-)

Is het een oplossing om Ubuntu 7.10 te installeren ipv 7.04 of moet het hier ook werkend te krijgen zijn?

Wachten op de officiele release van 7.10 duurt nog iets te lang, aangezien het om een testopzetting gaat voor het aanleren van Dokeos en co.

Ik hoop dat er iemand antwoorden weet op mijn vragen :-)

groetjes

funga

Offline funga

  • Lid
No screens found
« Reactie #1 Gepost op: 2007/10/03, 13:53:59 »
De prijs voor oen van de week mag alvast naar mij gaan :mad:

Het is GEEN nvidia die erin zit, maar een intel gma 3000

Op zoek naar die drivers dus....

funga

Offline SWAT

  • Administrator
No screens found
« Reactie #2 Gepost op: 2007/10/03, 14:14:02 »
'sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg' in een terminal uitvoeren en dan de wizard volgen. Op een gegeven moment kun je dus ook de grafische driver kiezen (moet je even opzoeken, maar waarschijnlijk kun je gewoon de intel driver gebruiken)

Waarom heb je eigenlijk de grafische drivers gedownload? Die kun je gewoon installeren via synaptic (de howto hiervoor staat op de Ubuntu wiki ;))

Offline funga

  • Lid
No screens found
« Reactie #3 Gepost op: 2007/10/03, 14:25:09 »
Wel na de installatie, start Ubuntu op en stopt dan IN een terminal venster, zonder een grafische omgeving of zo te laden... juist omdat er een conflict is met de grafische driver (denk ik).

Via git-clone git://anongit.freedesktop.org/git/xorg/driver/xf86-video-intel heb ik de laatste driver, maar hoe installeer ik die?

(zelfs git-clone was nog niet voorhanden, gelukkig vertelt ubuntu dan zelf hoe ik daaraan moet komen)

Standaard vesa of vga geven foutmeldingen.... :/

sjucht

funga

StevenD

  • Gast
No screens found
« Reactie #4 Gepost op: 2007/10/03, 15:12:31 »
normaal gezien zou een intel-kaartje moeten werken met de i8**-driver (de laatste twee cijfers onthoud ik nooit ;)). Maar nieuewere 'intels' hebben soms problemen met de standaard driver (naar het schijnt, ik heb er geen last van). Misschien ben je hier iets mee:
http://forum.ubuntu-nl.org/topic/14911
http://forum.ubuntu-nl.org/topic/13268

Offline funga

  • Lid
No screens found
« Reactie #5 Gepost op: 2007/10/03, 18:41:16 »
Gelukt :)

Had enkel server geinstalleerd, daar heb ik nu de desktop bijgedaan.

Dank voor de hulp :)

funga