Nieuws:

Ubuntu NL Vraag en Antwoord is nu open voor al je vragen over Ubuntu!

Op vraag.ubuntu-nl.org kan je op een andere manier je vragen kwijt die je hebt over het gebruik en beheer van Ubuntu.

Het discussietopic over de nieuwe site kan je hier vinden.

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe zullen we : "The Dash" noemen?  (gelezen 9188 keer)

Offline Parbo

• Vertaalteam
    • Bekijk profiel
  • Steunpunt: Nee
Re: Hoe zullen we : "The Dash" noemen?
« Reactie #100 Gepost op: 2011/05/23, 22:12:54 »
Wie maakt dan eigenlijk echt uit wat het gaat worden? Ik snap het nu even niet. Doen dat niet gewoon de vertalers?
Of moeten jullie voor elk moeilijk woord overleggen wat het moet gaan worden?
Als één van ons twijfelt over een vertaling gebruiken we doorgaans de mailinglijst om erover te discussiëren. Bij het woord Dash heb ik ervoor gekozen het op het forum en de lijst te zetten omdat het een zeer prominent onderdeel van de nieuwe omgeving Unity is. En ik ben heel erg blij met de vele reacties :D
Ubuntu Dutch Translators

Offline asphyxia

• Forumteam
    • Bekijk profiel
« Reactie #101 Gepost op: 2011/05/23, 22:46:10 »
Wie maakt dan eigenlijk echt uit wat het gaat worden? Ik snap het nu even niet. Doen dat niet gewoon de vertalers?
Of moeten jullie voor elk moeilijk woord overleggen wat het moet gaan worden?
Als één van ons twijfelt over een vertaling gebruiken we doorgaans de mailinglijst om erover te discussiëren. Bij het woord Dash heb ik ervoor gekozen het op het forum en de lijst te zetten omdat het een zeer prominent onderdeel van de nieuwe omgeving Unity is. En ik ben heel erg blij met de vele reacties :D

In aanvulling op bovenstaande: vertalen gaat via Launchpad via zgn. 'strings', delen van tekst die uit één zin of meerdere zinnen bestaan. Het kan dus goed zijn, dat als jullie een lap tekst voor jullie zien, dat dit door wel 10 verschillende mensen vertaald is. Het vertaalteam moet dus strikte afspraken maken over stijl en woordgebruik, zodat het een vloeiend geheel wordt voor de gebruiker. Het staat nl. wat slordig als er in een tekst een (origineel) woord een paar keer anders wordt weergegeven. Kortom, er komt het nodige bij kijken. 'Dash' heeft bv. meerdere betekenissen. En dat is niet exclusief, zoek maar eens hoeveel betekenissen er bv. bij het nederlandstalige woord 'trekker' bestaan ;)
OT: Dit geval van 'The Dash' vind ik een behoorlijk lastige, ik kan me voorstellen dat er wat extra creativiteit wordt gemobiliseerd hierin. Ik gebruik geen Unity, maar uit de beschrijving van Drummies (een overzicht van laatst afgesloten toepassingen, zoals je ook bij Google Chrome hebt met websites, zodat je die direct weer kan opstarten), sluit ik me aan bij Thomas de Graaff: snelpaneel.

« Laatst bewerkt op: 2011/05/23, 22:51:32 door asphyxia »
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]
It's always darkest before the dawn. [Florence Welch]

Offline Soul-Sing

• Lid
    • Bekijk profiel
« Reactie #102 Gepost op: 2011/05/24, 09:22:02 »
Iets met "bord" dan:
snelbord, spurtbord, sprintbord

Of met plank:
snelplank, spurtplank (sprintplank bekt wat moeilijker...)

Aanvulling: de laatste suggestie bekt efectief wat moeilijker omwille van de gelijkenis met dat overbekende duikhulpmiddel...
Maar waarom zouden we de Dash niet gewoon "SPRINGPLANK" noemen ?

leuk en ceatief deze voorstellen!
surfplank denk ik dan direct aan, of surfmenu.(surfboard)
verder ben ik het wel eens met femke, het duurt en duurt maar.

Offline Cumulus007

• Lid
    • Bekijk profiel
« Reactie #103 Gepost op: 2011/05/24, 16:45:11 »
Laten we het in godsnaam bij starter of dash houden, wat ik hier allemaal voorbij zie komen...

Offline Vistaus

• Webteam
    • djmusic121
    • Bekijk profiel
    • Ubukuntu
  • Steunpunt: Ja
« Reactie #104 Gepost op: 2011/05/24, 16:46:28 »
Laten we het in godsnaam bij starter of dash houden, wat ik hier allemaal voorbij zie komen...

+1 Is achteraf gezien inderdaad het duidelijkst.
Info over Ubuntu algemeen en E17? Mijn site is je gids:
http://www.ubukuntu.nl.ae
Mijn fotografie:
https://www.facebook.com/motionshot/photos_albums
- (ook zonder FB-account kun je ze bekijken)
Wordt lid van de Nederlandstalige Linux-gebruikersgroep op Facebook! https://www.facebook.com/groups/2222942811584

Online Pjotr

• Lid
    • Bekijk profiel
    • http://sites.google.com/site/computertip
« Reactie #105 Gepost op: 2011/05/24, 18:16:11 »

Dat vind ik nogal neerbuigend jegens de mensen die de moeite hebben genomen om mee te denken.
Tip: pas dit direct-doen-lijstje toe.
Tips voor Linuxbeginners: Computertip
Laat u eens verrassen door Xubuntu!
Twitter: Linuxtip

Offline heir4c

• Lid
    • Bekijk profiel
« Reactie #106 Gepost op: 2011/05/24, 18:52:35 »
Pjotr +1
De voorstellen zijn niet direct bruikbaar allemaal maar vond dit wel leuk en wat creatieve inbreng is toch altijd meegenomen. Zonder verplichting om die te gebruiken.

Leuke verwijzingen zijn toch best grappig. Zo bijvoorbeeld gebruikt Avira antivir de benaming: Luke FileWalker voor zijn virusscanner. Een verwijzing naar Luke SkyWalker. Toch wel leuk.

Offline femke98

• Lid
    • Bekijk profiel
    • Voor mensen die vrijheid willen!
« Reactie #107 Gepost op: 2011/05/24, 19:08:03 »
Zo neerbuigend vind ik het niet. Hij heeft ergens wel gelijk. Het moet niet gekker worden natuurlijk.

Offline Soul-Sing

• Lid
    • Bekijk profiel
« Reactie #108 Gepost op: 2011/05/24, 19:30:42 »
pjotr het punt is als dit maar doorgaat, zonder zicht op een eindvoorstel, de neiging tot meligheid wat groot wordt, en dan schiet de topicstartster in haar eigen voet. dat is niet de bedoeling natuurlijk. natuurlijk kun je daar tegen in brengen: reageer dan gewoon niet. maar de verleiding is zo groot he....

Offline Rachid

• Vertaalteam
    • rachidbm
    • Bekijk profiel
    • Mijn blog
« Reactie #109 Gepost op: 2011/05/24, 23:22:45 »
Het is duidelijk dat iedereen een mening heeft over het wel of niet vertalen en wat het dan zou kunnen worden. De discussie hierover is mijns inziens al aardig gevoerd.

Ik heb een lijstje met suggesties op de mailinglijst geplaatst, maar daar zijn nauwelijks reacties op gekomen. Ik zal dit onderwerp op de agenda van onze eerstvolgende vergadering (1-6-11) zetten met het verzoek of de deelnemers deze forumdiscussie eerst willen doorlezen. Als er iets besloten wordt zal ik dat hier melden.

Ik stel voor dat we nu even wachten op die vergadering. Suggesties zijn uiteraard nog welkom, maar laten we daar niet meer te veel over discussiëren.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline Cumulus007

• Lid
    • Bekijk profiel
« Reactie #110 Gepost op: 2011/05/26, 23:49:16 »

Dat vind ik nogal neerbuigend jegens de mensen die de moeite hebben genomen om mee te denken.
Ach kom op Pjotr, je kunt een prominent software-onderdeel toch niet "Spingplank", "Binnenweg" enz. gaan noemen? Vanuit puristisch en perfectionistisch oogpunt is dit prima, maar we spreken hier over software waarvan we moeten uitgaan dat een doorsnee eindgebruiker ermee aan de slag gaat.
Als ik "Springplank" hoor, denk ik aan een willekeurige basisschool in Nederland. Het klinkt niet serieus, of vind je van wel? Het moet een korte, krachtige term zijn die de lading dekt. Je kunt wel met allerlei mooi bedachte namen aankomen, maar is dat voor de eindgebruiker duidelijk?
Stel dat hij leest in een handleiding: "Klik op item xyz in de Springplank". Iemand die niet weet wat ermee bedoeld wordt (en dat zal zeer zeker het geval zijn), raakt de kluts kwijt. Een term als "starter", "startbalk" of "hoofdbalk" is in mijn beleving een stuk suggestiever.
Kijk, je kunt de mooiste en leukste namen bedenken, echter de gebruiker moet maar weten wat ermee wordt bedoeld.

Offline Parbo

• Vertaalteam
    • Bekijk profiel
« Reactie #111 Gepost op: 2011/05/27, 08:29:50 »

Een term als "starter", "startbalk" of "hoofdbalk" is in mijn beleving een stuk suggestiever.
Kijk, je kunt de mooiste en leukste namen bedenken, echter de gebruiker moet maar weten wat ermee wordt bedoeld.
[/quote]
Eigenlijk zouden we stoppen met verder discussiëren over dit onderwerp. Het VT heeft nu genoeg suggesties, goede en slechte, om over na te denken. Ik wil nog wel even zeggen dat "Starter" niet in aanmerking komt omdat dat al gebruikt wordt voor "Launcher".
Ubuntu Dutch Translators

Offline Parbo

• Vertaalteam
    • Bekijk profiel
« Reactie #112 Gepost op: 2011/06/01, 22:30:22 »
Het VT heeft nu genoeg suggesties, goede en slechte, om over na te denken.
Op de vergadering van het vertaalteam heeft de meerderheid gekozen voor het niet vertalen van "Dash". Ik zal mij daarbij neerleggen, ook al vind ik het jammer en een gemiste kans. Ik wil iedereen bedanken voor zijn of haar bijdrage aan deze discussie die m.i. toch niet voor niets is geweest.
Ubuntu Dutch Translators

Online Pjotr

• Lid
    • Bekijk profiel
« Reactie #113 Gepost op: 2011/06/01, 23:54:45 »
Inderdaad jammer. Klakkeloos overnemen van Engelse woorden vind ik een ware plaag van deze tijd. Stukje bij beetje belandt het Nederlands zo in de prullenbak....  :(

Offline Cumulus007

• Lid
    • Bekijk profiel
« Reactie #114 Gepost op: 2011/06/02, 01:29:37 »
Inderdaad jammer. Klakkeloos overnemen van Engelse woorden vind ik een ware plaag van deze tijd. Stukje bij beetje belandt het Nederlands zo in de prullenbak....  :(
Er is hier niet "Klakkeloos" een woord overgenomen, er is een discussie van 8 pagina's en een vergadering aan vooraf gegaan. Beetje jammer dat je dat zo noemt...

Offline Maik

• Lid
    • Bekijk profiel
« Reactie #115 Gepost op: 2011/06/02, 02:51:02 »
Ik denk dat Pjotr het in een iets breder beeld bedoelde aangaande Engelse woorden die overgenomen worden in de Nederlandse taal, Cumulus007. Niet alleen wat hier in het topic besproken werd. Althans.... zo zie en lees ik zijn reactie. :)

Offline Prosper

• Forumteam
    • Bekijk profiel
« Reactie #116 Gepost op: 2011/06/02, 03:23:18 »
Afsluitende vraag: wordt het dan "de dash" of "het dash" ? ???
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline Timo

• Forumteam
    • tiwiedie
    • Bekijk profiel
« Reactie #117 Gepost op: 2011/06/02, 07:58:26 »
Of The dash.
Maar 'de dash' klinkt lekkerder :)
Wil je naast ondersteuning, ook bijdragen aan Ubuntu? Neem eens een kijkje bij Mwanzo!

Trotse eigenaar van een Nokia N900 en een Nokia N9.

Offline femke98

• Lid
    • Bekijk profiel
    • Voor mensen die vrijheid willen!
« Reactie #118 Gepost op: 2011/06/02, 09:25:18 »
Nou, dan gaan we daar toch nog 8 pagina's over discussiëren?  XD

Offline Bloom

• Lid
    • Bekijk profiel
« Reactie #119 Gepost op: 2011/06/02, 10:08:02 »
Er zijn de laatste jaren inderdaad heel wat Engelse woorden officieel in het Nederlands geraakt en staan dus in het Groene Boekje. Het meest schrijnende voorbeeld vind ik wel het werkwoord 'deleten': de vervoeging is voor veel mensen niet bepaald eenvoudig ("hij deletet" en zo) en dan is het toch wel schrijnend als je weet dat er een perfect én korter Nederlands woord bestaat, namelijk wissen? En zo zijn er nog. Andere Engelse woorden vind ik terecht overgenomen in het Nederlands. 'Computer' bijvoorbeeld.
Met vriendelijke groeten,
Bloom

Online Pjotr

• Lid
    • Bekijk profiel
« Reactie #120 Gepost op: 2011/06/02, 10:52:31 »
Er is hier niet "Klakkeloos" een woord overgenomen, er is een discussie van 8 pagina's en een vergadering aan vooraf gegaan. Beetje jammer dat je dat zo noemt...

Ik heb me misschien wat onzorgvuldig uitgedrukt. Zoals DarkEra al aangaf, bedoelde ik daarmee het algemene verschijnsel: de "Engelse ziekte" waaraan onze taalgemeenschap lijdt....

In dit concrete geval is de overname niet klakkeloos geweest.  :)
Naar mijn mening wel nodeloos, maar niet klakkeloos: er is immers over nagedacht. Ik betreur de overname, maar ik respecteer het daaraan voorafgaande proces.

Offline Soul-Sing

• Lid
    • Bekijk profiel
« Reactie #121 Gepost op: 2011/06/02, 11:41:44 »
laten we niet over elke(n) rienhaster struikelen, en niet een pillicht laten schijnen over elke woordje, anders komen we allen rap in een schuifaf, en dat brengt ons nergens.

Online Pjotr

• Lid
    • Bekijk profiel
« Reactie #122 Gepost op: 2011/06/02, 13:54:15 »
Deze zaak is mij ernst, Leon.

Offline erik1984

• Lid
    • Bekijk profiel
« Reactie #123 Gepost op: 2011/06/23, 17:51:42 »
Is er ergens een overzicht te zien van alle Ubuntuvertalingen? Onze Oosterburen spreken heel toevallig ook een Germaanse taal en zijn vaak iets minder geneigd Engels over te nemen, wil wel eens zien wat zij ervan gebakken haben. Dit is niet om de discussie weer op te starten maar gewoon uit nieuwsgierigheid.
« Laatst bewerkt op: 2011/06/23, 17:55:23 door erik1984 »

Offline Tom

• Lid
    • Bekijk profiel
    • wanda blog Linux Xubuntu.
« Reactie #124 Gepost op: 2011/06/23, 18:17:26 »
Oosterburen heel simpel > De Duitsers spreken (schrijven) gewoon Dash.
Xubuntu 12.04.2 LTS.
Xubuntu 12.10.
https://sites.google.com/site/wandabloglinuxxubuntu/home
Met vriendelijke groet, Tom.