Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Thunderbird in dualboot  (gelezen 6281 keer)

schoappied

  • Gast
Thunderbird in dualboot
« Gepost op: 2007/04/25, 17:20:38 »
Hoi,

Kun je zowel in Ubuntu als in windows Thunderbird installeren en dezelfde emailadressen implementeren? Of loopt de zaak dan in de war?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Thunderbird in dualboot
« Reactie #1 Gepost op: 2007/04/25, 17:42:33 »
Zet je thunderbird profiel op een fat32 partitie  (of op bijv. een file server)
Als je thunderbird opstart dmv mozilla-thunderbird -p kom je in de profile-manager.
Daar verander je de lokatie van je profiel naar de profielmap op de fat32 partitie.
Dit doe je ook in XP.
Op die manier gebruik je in Windows en Ubuntu dezelde instellingen, heb je al je mail en contacten etc.

schoappied

  • Gast
Thunderbird in dualboot
« Reactie #2 Gepost op: 2007/04/25, 20:36:17 »
1. bedankt voor je reply
2. Hoe zet ik mijn thunderbird profiel op een fat32 partitie? (Wat is mijn thunderbird profiel / ik heb thunderbird nu in windows (fat32) geinstalleerd)
3.mozilla-thunderbird -p, dit doe je in Ubuntu neem ik aan.
4. Hoe doe ik dat in XP?

Alsvast dank....

(ik ben (nog) niet zo'n geek..)

Thunderbird in dualboot
« Reactie #3 Gepost op: 2007/04/26, 02:34:29 »
Dit beantwoord niet je vraag maar je word er wel wijzer van :P

Ik heb een HowTo gemaakt op Ubuntu Wiki zodat je in een oogwenk alles zoals je het nu hebt in Windows in 15 minuten ook in Ubuntu hebt.
Mail Importeren naar Ubuntu
Je mail op een Dualboot gebruiken met Thunderbird, KLIK Engels.

SCCS

:D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Thunderbird in dualboot
« Reactie #4 Gepost op: 2007/04/26, 02:55:27 »
Citaat van: schoappied
1. bedankt voor je reply
2. Hoe zet ik mijn thunderbird profiel op een fat32 partitie? (Wat is mijn thunderbird profiel / ik heb thunderbird nu in windows (fat32) geinstalleerd)
3.mozilla-thunderbird -p, dit doe je in Ubuntu neem ik aan.
4. Hoe doe ik dat in XP?

Alsvast dank....

(ik ben (nog) niet zo'n geek..)
1. Graag gedaan :)

2. Heb je al een fat32 partitie? Zo niet, maak er 1 aan mbv de gparted live cd door bijvoorbeeld je home map kleiner te maken. Zorg dat je zowel in Windows als Ubuntu bij de fat32 partitie kan.

Je profiel staat in Windows op de volgende lokatie:
C:\Documents and Settings\\Application Data\Thunderbird\Profiles\\
Profile name is vaak iets als xxxxx.default, waarbij xxxxx een aantal willekeurige letters en cijfers zijn.

Verplaats die map naar de fat32 partitie.

Met de profilemanager moet je de lokatie van je profiel aanpassen.
Zie hier:
http://kb.mozillazine.org/Profile_Manager#Windows
Dit lost meteen vraag 3 en 4 op :)

Dus: verplaats je profielmap naar een partitie waar je en in Windows, en in Ubuntu kan lezen en schrijven. (de fat32 partitie)
Pas met de profilemanager in Windows de lokatie van je profiel aan.
Doe hetzelfde in Ubuntu.
Klaar :)

Edit: voordat je begint is het waarschijnlijk verstandig om met bijv. mozbackup een backup te maken ;)
http://kb.mozillazine.org/MozBackup

schoappied

  • Gast
Thunderbird in dualboot
« Reactie #5 Gepost op: 2007/04/26, 22:07:21 »
Kun je alle bestanden op een FAT32 partitie, dus ook muziekbestanden, in Ubuntu gebruiken?
En andersom?

schoappied

  • Gast
Thunderbird in dualboot
« Reactie #6 Gepost op: 2007/04/26, 22:56:28 »
Heb mijn thunderbird geinstalleerd in Windows en in Feisty.
Als ik Thunderbird in Feisty wil starten zegt ie:

Mozilla-thunderbird is already running, but not responding. To open a new window you must close the existing thunderbird-process or restart your system.

:(

edit: moet je wellicht de veranderde map -OLD verwijderen na het kopieren?
Zie https://help.ubuntu.com/community/Wiki/MailImporteren

Thunderbird in dualboot
« Reactie #7 Gepost op: 2007/04/26, 23:25:14 »
Als je gebruik wilt maken van Thunderbird binnen Windows EN Ubuntu moet je er wel voor zorgen dat de versie's hetzelfde zijn. Dit betekent in de regel dat je de versie binnen Windows moet aanpassen.

Als je wel dezelfde versie gebruikt kun je deze foutmelding ook krijgen als je geen permissies/toegang (schrijfrechten?) hebt voor de bestanden.  Binnen Windows krijg ik deze foutmelding wanneer de connectie is verbroken van mijn netwerkschijf.

Misschien heb je hier iets aan. Zelf heb ik lange tijd met volle tevredenheid bovenstaande oplossing gebruikt zonder noemenswaardige problemen. Wees echter voorzichtig met extra plugins e.d.

Succes!
Hmmmm. De server dappert de server-install.
In de huiskamer zijn de raampjes weer terug...

schoappied

  • Gast
Thunderbird in dualboot
« Reactie #8 Gepost op: 2007/04/26, 23:30:49 »
Thanx!
Heb idd een  hogere versie in windows... (mooi trouwens).
Maar moet ik dan niet juist de versie in Feisty 'opwaarderen'? Lijkt me lastig om een oudere versie van Thunderbird voor Windows te downloaden.

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
Thunderbird in dualboot
« Reactie #9 Gepost op: 2007/04/27, 10:05:39 »
Kan je niet gewoon de update manager uitvoeren? Systeem - beheer - update-manager
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

schoappied

  • Gast
Thunderbird in dualboot
« Reactie #10 Gepost op: 2007/04/27, 10:10:48 »
Ja, maar de update naar Thunderbird 2.0 is nog niet beschikbaar....
(weet iemand toevallig wanneer die komt?)

Thunderbird in dualboot
« Reactie #11 Gepost op: 2007/04/27, 22:59:37 »
Ik heb nog een versie liggen thunderbird 1.5 voor Windows. Zeg maar als je er belang bij hebt...
Hmmmm. De server dappert de server-install.
In de huiskamer zijn de raampjes weer terug...

schoappied

  • Gast
Thunderbird in dualboot
« Reactie #12 Gepost op: 2007/04/27, 23:13:30 »
Kan 'm nog wel downloaden denk ik http://www.mozilla.com/en-US/thunderbird/releases/1.5.html#download . Maar bedankt voor het aanbod :)
Volgens mij kan ik net zo goed wachten tot 2.0 in Ubuntu uitkomt.. of gaat dat nog weken duren?

Thunderbird in dualboot
« Reactie #13 Gepost op: 2007/04/28, 01:46:57 »
Tis wat je wil :-)
Ik denk dat Ubuntu van het najaar met de nieuwe versie komt. Officiëel zit TB 1.5 bevroren in Feisty. Daarentegen staat het je vrij om de backports te gebruiken. Wellicht is hier al een 2.0 versie te vinden.

Als je die dan installeert moet je er wel voor zorgen dat taalbestanden e.d. gelijk zijn. Ook plugins moeten eigenlijk op beide machine gelijk vertegenwoordigd zijn.

Veel succes!
Hmmmm. De server dappert de server-install.
In de huiskamer zijn de raampjes weer terug...

schoappied

  • Gast
Thunderbird in dualboot
« Reactie #14 Gepost op: 2007/04/28, 10:19:52 »
Het najaar is wat laat idd.
Dan zou ik graag op beide 2.0 gebruiken.
Hier is die te downloaden, maar alleen voor linux i686 (volgens mij heb ik i386?)
http://en-us.www.mozilla.com/en-US/thunderbird/all.html

Kan ik die downloaden en installeren?

Thunderbird in dualboot
« Reactie #15 Gepost op: 2007/04/28, 11:38:54 »
Volgens mij is de 686 versie de versie voor Pentium III en hoger. Je kan het proberen. Ergens anders hier op dit forum is wel een manier te vinden die je verder helpt. Wordt geïnstalleerd in /opt meen ik.

Persoonlijk zou ik wachten tot het in de backports is opgenomen.
Hmmmm. De server dappert de server-install.
In de huiskamer zijn de raampjes weer terug...

schoappied

  • Gast
Thunderbird in dualboot
« Reactie #16 Gepost op: 2007/04/28, 11:46:48 »
Wat zijn de backports precies?
Dat duurt nog tot het najaar toch?


...Dan toch maar 1.5 op Windows... ?!

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Thunderbird in dualboot
« Reactie #17 Gepost op: 2007/04/28, 11:57:01 »
Mis je bepaaalde onderdelen in 1.5 die je in 2.0 wel hebt?
Zo niet, installeer in Ubuntu en Windows dezelfde versie, dat bespaart een hoop ellende. (versie 1.5 dus)


Wil je per se 2.0 om wat voor reden dan ook, dan kan dat:
Installleer 2.0 in Windows.
Verwijder 1.5 uit Ubuntu.
Download 2.0 voor linux.
Compileren en installeren.

schoappied

  • Gast
Thunderbird in dualboot
« Reactie #18 Gepost op: 2007/04/28, 12:35:52 »
Ok dank. Dan eerst maar 1.5, ook leuk :)

Thunderbird in dualboot
« Reactie #19 Gepost op: 2007/04/28, 12:41:06 »
Citaat van: schoappied
Wat zijn de backports precies?
Dat duurt nog tot het najaar toch?


...Dan toch maar 1.5 op Windows... ?!
Nogmaals, ik zou persoonlijk niet zelf gaan compileren. Iig niet via de gewone manier. Als je dan iets wil compileren maak dan gebruik van 'makedeb' waarmee je .deb files kunt maken die je later weer kan un-installen.

Backports zijn het resultaat van vlijtige ubuntu-fanatiekelingen die bij nieuwe software niet willen wachten op een officiële release en de nieuwste programmatuur zodanig compileren en geschikt maken voor ubuntu dat ze via een repository zijn te installeren. Veel informatie is hierover te vinden op het engelstalige forum.
Hmmmm. De server dappert de server-install.
In de huiskamer zijn de raampjes weer terug...

schoappied

  • Gast
Thunderbird in dualboot
« Reactie #20 Gepost op: 2007/04/28, 12:47:27 »
welke versie hebben  we eigenlijk op Feisty ? 1.5.x.x ??
(zit nu op XP)

Thunderbird in dualboot
« Reactie #21 Gepost op: 2007/04/28, 12:58:15 »
Hier is een linkje voor het installeren van TB2: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=413908
Hmmmm. De server dappert de server-install.
In de huiskamer zijn de raampjes weer terug...

schoappied

  • Gast
Thunderbird in dualboot
« Reactie #22 Gepost op: 2007/04/28, 13:42:58 »
Heb 1.5.0.10 nl in Windows geinstalleerd, maar geeft in Ubuntu nog steeds dezelfde melding:
Mozilla-thunderbird is already running, but not responding. To open a new window you must close the existing thunderbird-process or restart your system. :/

schoappied

  • Gast
Thunderbird in dualboot
« Reactie #23 Gepost op: 2007/04/28, 16:37:57 »
Citaat van: quick_snack
Als je gebruik wilt maken van Thunderbird binnen Windows EN Ubuntu moet je er wel voor zorgen dat de versie's hetzelfde zijn. Dit betekent in de regel dat je de versie binnen Windows moet aanpassen.

Als je wel dezelfde versie gebruikt kun je deze foutmelding ook krijgen als je geen permissies/toegang (schrijfrechten?) hebt voor de bestanden.  Binnen Windows krijg ik deze foutmelding wanneer de connectie is verbroken van mijn netwerkschijf.

Misschien heb je hier iets aan. Zelf heb ik lange tijd met volle tevredenheid bovenstaande oplossing gebruikt zonder noemenswaardige problemen. Wees echter voorzichtig met extra plugins e.d.

Succes!
Misschien ligt het aan de schijfrechten? Hoe stel ik dat juist in?

Heb nu een aantal keer geprobeert.

-> Ik moet eerst Thunderbird op XP goed instellen > check

-> moet ik daarna pas thunderbird in Feisy installeren, hoe nauw komt deze volgorde?-> In feisty kun je nog kiezen voor 'aangeraden bestanden' thunderbird-typeaheadfind en .....enig-mail bijvoorbeeld. Moet ik die ook markeren?

-> Heb ik speciaal voor windows de nl-versie gezocht, krijg ik in Feisty, na herinstall opeens de engelse versie? Hoe komt dit? (moet niet gekker worden :/)

-> hoe doe jij het met extensies dan, heten die in windows niet heel anders? Ik heb nu geen extensies. (in windows ook niet quality feedback agent geinstalleerd).

-> sommige bestanden die ik van -OLD naar de 'nieuwe map' moet kopieren, staan niet in de OLd-map (abook.map en signons.txt.).

-> moet ik de nieuwe map in de -OLD-map zetten of ernaast in .mozilla-thunderbird?

Edit:
Nog even over die rechten. In als ik in feisty naar de windows partitie ga, staat er wel een slotje boven de map aplication date....
Moet ik dit veranderen?

Thunderbird in dualboot
« Reactie #24 Gepost op: 2007/04/28, 16:57:18 »
Ik ga er vanuit dat in Windows TB1.5 goed draait. Daarnaast is het belangrijk dat je profiel op een fat32 partitie staat. Zo niet (windows?) dan fat32 partitie aanmaken en de profielmap (xxxxx.default) kopiëren naar de fat32 partitie onder, zeg maar, een te maken directory 'profiles'
oid. Zorg dat je deze partitie mount bij opstart van Ubuntu.

Stap 1
Start normaal TB op onder Ubuntu. Hij doet dan een aantal eerste initialisaties en komt met vragen als aanmaak email gegevens e.d. Negeer dit en annuleer totdat je het normale venster krijgt. TY heeft dan wel onder je home dir een .thunxxxx nog wat aangemaakt voor je mail maar dat boeit niet. We gaan namelijk een ander profiel gebruiken.

Stap 2
Start in een terminalvenster (misschien ook aanwezig in het menu) de profielmanager op met:
mozilla-thunderbird --ProfileManagerBen echter niet zeker van de -- of -.

Je kan ook (als je heel erg netjes bent) het huidige profiel verwijderen (/home/xxxx/.thunderxxxx) maar is voor de goede werking niet van belang.

Stap 3
Maak een nieuw profiel aan en kies zelf voor een map. Je kan bladeren naar de partitie waar je 'profiles' directory staat en selecteer het xxxx.default die je daar eerder hebt neergezet c.q. aanwezig is bij gebruikt van Windows op fat32 (C:\Document...). Vink daarna het hokje aan voor default en start TB.

Als het goed is moet TB dan normaal opstarten met je mail.

Stap 4
Als je je profiel hebt verplaatst naar een andere partitie zal je onder windows ook nog moeten aangeven welk profiel je gebruikt. Gebeurd op dezelfde wijze als onder Ubuntu.

Zo, ik heb even ruw aangegeven hoe je het zou kunnen doen. Ik denk dat hier en daar nog wat vragen zullen rijzen maar globaal ben je hiermee verder op weg.
Hmmmm. De server dappert de server-install.
In de huiskamer zijn de raampjes weer terug...