Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Firefox ontbrekende fonts  (gelezen 1850 keer)

Offline kiersie

  • Lid
    • http://www.gboek.nl
Firefox ontbrekende fonts
« Gepost op: 2007/04/16, 22:08:23 »
soms krijg ik in firefox sites met van die vraagtekentjes in hun font weet iemand hoe je dik kunt verhelpen of is dit een teken van slechte opbouw van html?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Firefox ontbrekende fonts
« Reactie #1 Gepost op: 2007/04/16, 22:21:45 »
Dat heb ik ook op dit forum.
Geen idee waar het aan ligt.
Heb de standaard font instellingen in Firefox, en heb de Windows fonts ook geïnstalleerd.

Guus

  • Gast
Firefox ontbrekende fonts
« Reactie #2 Gepost op: 2007/04/16, 22:26:55 »
volgens mij licht aan speciale tekens zoals e's met een trema

heb het zelf namelijk ook

Offline Jenske

  • Lid
Firefox ontbrekende fonts
« Reactie #3 Gepost op: 2007/04/16, 23:50:03 »
Ik heb dat probleem al maanden, maar ik heb nog nergens -- ook niet op het Engelstalige Ubuntuforum -- een zinnige oplossing gekregen.

Ik heb gemerkt dat de fout er 'em in zit, dat FF, althans versie 1.5, telkens weer als tekenset kiest voor Unicode UTF-8. Da's blijkbaar iets Amerikaans en zoals geweten kennen "die mannen en vrouwen van over d'oceaan" geen accenten, laat staan trema's, umlauten, orgonetsken, tildes enzovoort.

Je kan zogezegd FF forceren om een andere karakterset te gebruiken (bewerken>voorkeuren>tabblad inhoud>klikken op geavanceerd bij lettertype en dan bij standaard tekenset kiezen voor bijvoorbeeld Westers-ISO-8859-1, maarrrrrrrr .... die grekverdr[censuur];*$£ Firefox kiest althans bij mij telkens weer opnieuw voor zo'n pover Amerikaans tekensetje.

Je kan niettemin wel telkens je zo'n foute pagina ziet bij 'beeld' kiezen voor 'tekenset' en dan Westers-ISO-8859, maar bij slaagt die f*+% [censuur] kNé@ Firefox 1.5 (standaard op Ubuntu Dapper Drake) er in om zelfs maar bij het switchen naar een andere pagina zich weer in te stellen op Unicode.

Je kan het dus "bladzijde voor bladzijde" oplossen tijdens het surfen, maar vraag niet aan FF om af te wijken van die UTF-8.

Misschien wordt dit probleem wel opgelost in FF 2.0, waarvan ik vermoed dat het standaard in Feisty zit?
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

CrazyCentaur

  • Gast
Firefox ontbrekende fonts
« Reactie #4 Gepost op: 2007/04/17, 07:04:31 »
Citaat van: kiersie
soms krijg ik in firefox sites met van die vraagtekentjes in hun font weet iemand hoe je dik kunt verhelpen of is dit een teken van slechte opbouw van html?
Dat laatste. Als in de code bijvoorbeeld ë staat in plaats van ë zoals het eigenlijk hoort, zal Firefox zo'n raar tekentje geven. Goede (X)HTML-editors zetten dat automatisch voor iemand om, maar die zijn er niet zo veel. En dan wint de luiheid het :)

@jenske: Jouw probleem is een ander probleem. Unicode (UTF-8 etc) is niet Amerikaans, maar juist een manier om te komen tot één tekenset die voor alle talen gebruikt kan worden. ASCII (onderste 128 tekens) van vroeger was Anglo/Amerikaans. ASCII-Extended (256 tekens) voegde ë e.d. toe. Maar daar hebben Oost-Europese landen, Japan, China, India, Arabische landen en noem maar op niet zo veel aan. Vandaar het streven naar UTF, waarin al die tekens mogelijk worden. En DE de facto standaard is nu UTF-8. In Linux natuurlijk al langer, in Windows misschien nu nog niet :)

Offline joop13

  • Lid
Firefox ontbrekende fonts
« Reactie #5 Gepost op: 2007/04/17, 12:56:30 »
Sinds ik in de voorkeuren van Firefox 2.0 Westers ISO 8859-1 gebruik heb ik dit probleem (bijna) niet meer.
Door gebrek aan visie gaat het volk ten onder, een keur van raadgevers brengt het tot bloei.

Twee laptops 16.04 Ubuntu, 1 laptop Linux Mint,

Offline Jenske

  • Lid
Firefox ontbrekende fonts
« Reactie #6 Gepost op: 2007/04/18, 23:35:36 »
Citaat van: CrazyCentaur
(...) @jenske: Jouw probleem is een ander probleem. Unicode (UTF-8 etc) is niet Amerikaans, maar juist een manier om te komen tot één tekenset die voor alle talen gebruikt kan worden. ASCII (onderste 128 tekens) van vroeger was Anglo/Amerikaans. ASCII-Extended (256 tekens) voegde ë e.d. toe. Maar daar hebben Oost-Europese landen, Japan, China, India, Arabische landen en noem maar op niet zo veel aan. Vandaar het streven naar UTF, waarin al die tekens mogelijk worden. En DE de facto standaard is nu UTF-8. In Linux natuurlijk al langer, in Windows misschien nu nog niet :)
Bedankt voor deze informatie. Als ik het dus goed begrijp omvat eigenlijk UTF veel meer mogelijke karakters of symbolen dan die Westers Iso enzovoort?

Nu, in elk geval blijft mijn probleem met FF1.5 bestaan, maar aangezien Feisty er al binnen een tweetal weken aankomt (en ik dan zal overstappen van Dapper naar Feisty) vermoed ik dat dit probleem met FF2.0 wel zal zijn opgelost.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Firefox ontbrekende fonts
« Reactie #7 Gepost op: 2007/04/19, 00:05:09 »
Feisty zal ruim binnen 2 weken aankomen.
Eerder 2 uur (hoop ik :P)

Ik denk alleen dat het "probleem" zich ook in Feisty voor zal doen.