Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Virtualisatie: Vmware, Virtualbox, Qemu etc.  (gelezen 16471 keer)

Offline mcgyver

• Lid
Virtualisatie: Vmware, Virtualbox, Qemu etc.
« Gepost op: 2007/04/15, 21:49:14 »
Veel mensen (en ook ik) hebben belangstelling voor het draaien van meerdere platforms op hun pc. Soms is het nog nodig om over te schakelen naar een ander platform. Bij een dual boot moet je opnieuw opstarten, dat is lastig. Om dit te voorkomen kan je verschillende programma's gebruiken. Door de veelheid van de virtuele bomen zien we echter vaak het virtueel bos niet meer. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen. Wat werkt volgens jullie het beste, snelste etc. Ik hoop dat hieruit een aantal links / how to's komen. Ook hiermee kunnen we onszelf op de kaart zetten en anderen overhalen om Ubuntu te gebruiken. Op deze manier kunnen de bijdragen ook makkelijker gevonden worden door belangstellenden.

Offline profoX

• Lid
    • wesley
    • Lionslink
« Reactie #1 Gepost op: 2007/04/15, 22:02:24 »
Ik gebruik VMWare voor 2 schoolprogramma's: Microsoft Access 2003, Microsoft Visual Studio 6 en om verbinding te maken met mijn Game Boy Advance EZF Advance Flashkaart (voor 'homebrew games' en/of roms)

Werkt prima... Start ook best snel op, aangezien je gewoon een snapshot kan opslaan/laden.
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

« Reactie #2 Gepost op: 2007/04/16, 02:43:32 »
Ik gebruik Virtualbox om XP te draaien, dat gaat prima, alleen kreeg ik problemen toen ik een spel in windows probeerde te installeren.

groetjes, Frank
Mac OS X  El Capitan  dualboot met Ubuntu 15.10

Furcatus

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 2007/04/16, 10:49:33 »
Virtuele machines zijn echt een uitkomst, ongeacht welk programma je gebruikt.
(afgezien van MS Virtual Pc, als je het vanuit Ubuntu oogpunt bekijkt.)

Alleen het enige nadeel is dat games niet lekker werken via virtuele machines, maar voor ieder ander doel is het een perfecte oplossing.

Offline kennywest

• Lid
    • http://kennywest.blogspot.com
« Reactie #4 Gepost op: 2007/04/16, 10:59:20 »
Ik gebruik VMWare GSX server. Deze is al geruime tijd gratis te downloaden en te gebruiken. Je moet wel registreren, maar dat is eenmalig en je krijgt geen spam. IMHO is VMWare een superieure oplossing tegenover andere virtualisatie tools, gewoon omdat VMWare al veel langer bezig is met virtualisatie en daardoor meer ervaring heeft op dit domein. VMWare op Linux "vliegt", ivgl met VMWare op Windows ... maar dat kan ook met Windows te maken hebben ;)
Thuis gebruik ik VMWare GSX server om XP en Windows 2000 virtueel te draaien. Ik heb XP nodig om mijn GPS software te beheren op mijn PDA :(

Guus

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 2007/04/16, 11:01:10 »
Ik probeer eerst om Windows applicaties te openen in Wne :)

Offline kennywest

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2007/04/16, 11:22:45 »
Uiteraard. Maar wine ondersteunt geen USB, dus die zaken kan je alleen met virtualisatie oplossen.

Furcatus

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 2007/04/16, 11:40:10 »
Mischien wordt het tijd om een ActiveSync replica te krijgen die native linux is :P
daarmee bedoel ik de echte active sync zodat je ook applicaties kunt installeren op PDA's, waaronder GPS/TomTom

Offline kennywest

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2007/04/16, 11:46:41 »
Wel, er bestaat zoiets. Noemt synce. Dit werkt en hiermee kan je allerlei zaken uploaden naar uw PDA. Probleem is wel dat de GPS software voor windows is geschreven en niet kan omgaan met synce. Dus mochten ze de software voor Linux beschikbaar maken en deze laten communiceren met synce, dan zou het werken.

Multiem

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 2007/04/16, 12:00:02 »
Ik heb zelf Vmware gebruikt, maar ik gebruik nu virtualbox, was iets makkelijker te installeren. Ik merk nog niet zo heel veel verschil wat snelheid betreft. Ik gebruik het om af en toe met het office pakket te werken, en dan voornamelijk Acces.

Ook gebruik ik het voor Photoshop, ik moet zeggen het loopt allemaal prima zonder echt vertragingen.

Voor spelletjes ga ik toch echt voor een dualboot, aangezien ik windows voor de rest niet gebruik kan je dan je windows zo leeg mogelijk proberen te houden zodat alles lekker snel loopt met het spelen van spellen

Heliophorus

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 2007/04/16, 21:49:56 »
Citaat van: Multiem
Voor spelletjes ga ik toch echt voor een dualboot, aangezien ik windows voor de rest niet gebruik kan je dan je windows zo leeg mogelijk proberen te houden zodat alles lekker snel loopt met het spelen van spellen
Den dag dat ze een deftige oplossing vinden om de PC spelletjes te draaien
op Linux, zal een schok in de softwarewereld zijn. Want dat is vaak de reden dat mensen afzien van Linux.

Ik weet dat VMware nog vlugger draait als je een windowspartitie aanspreekt, in plaats van het aanspreken van één bestand.

En ik vraag me af of het nog niet vlugger draait als je de ESX versie installeert.
Waarbij VMware dus niet meer draait in een ander OS maar in zijn eigen omgeving...

Offline mcgyver

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2007/04/16, 21:52:19 »
Beetje specifieker. Ben deze topic juist begonnen voor leken zoals mijzelf en wat je zegt klinkt interessant.

Offline mcgyver

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2007/04/16, 23:21:58 »
2 Jaar geleden liet een vriend me zien hoe hij met een toetsaanslag (of combinatie van toetsen) kon schakelen van winxp naar Suse (draaide toen beter dan Ubuntu). Als ik me niet vergis werden beide systemen gedraaid in een of andere virtuele omgeving (en niet omgekeerd). De naam van het programma ben ik niet te weten gekomen want ik moest 3 minuten later uitstappen en een vliegtuig pakken. Ik weet nog dat het een gekraakt programma was. De snelle omschakelingsmogelijkheid heeft mij toen ertoe gedreven om serieus met linux (toen nog Fedora Core 2 of 3?) te starten. (+ het feit dat ik elke 6 maanden plat lag met een virus (ondanks mijn duurbetaalde OFFICIELE Norton)

Furcatus

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 2007/04/17, 08:25:23 »
Citaat van: Heliophorus
Citaat van: Multiem
Den dag dat ze een deftige oplossing vinden om de PC spelletjes te draaien
op Linux, zal een schok in de softwarewereld zijn. Want dat is vaak de reden dat mensen afzien van Linux.

Ik weet dat VMware nog vlugger draait als je een windowspartitie aanspreekt, in plaats van het aanspreken van één bestand.

En ik vraag me af of het nog niet vlugger draait als je de ESX versie installeert.
Waarbij VMware dus niet meer draait in een ander OS maar in zijn eigen omgeving...
Op zich kan er wel gegamed worden op linux, het is echter een groot gedoe om ze aan de praat te krijgen.

En VMWare ESX is inderdaad een prachtoplossing, het geinstalleerde OS draait net zo snel als of het dual boot is, maar zonder hardware problemen en met de mogelijkheid alles tegelijk te booten :P

corb

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 2007/04/17, 11:54:14 »
Als met vmware ESX server de vmware server wordt bedoeld die in de repo staat wil ik graag weten hoe deze kan worden gebruikt want bij mij staat deze vrolijk in de restricted maar dan met een rode punt als zijnde niet geactiveerd.
Ik diverse artikelen over het installeren via de terminal gevonden maar ben  niets tegengekomen om dit grafisch te doen.
ik heb Feisty geinstalleerd en zoek een een manier om win 98 of 2000 de installeren voor een aantal programma's die niet werken in wine.

Heliophorus

• Gast
« Reactie #15 Gepost op: 2007/04/17, 15:40:51 »
Citaat van: corb
Als met vmware ESX server de vmware server wordt bedoeld die in de repo staat wil ik graag weten hoe deze kan worden gebruikt want bij mij staat deze vrolijk in de restricted maar dan met een rode punt als zijnde niet geactiveerd.
Ik diverse artikelen over het installeren via de terminal gevonden maar ben  niets tegengekomen om dit grafisch te doen.
ik heb Feisty geinstalleerd en zoek een een manier om win 98 of 2000 de installeren voor een aantal programma's die niet werken in wine.
Het zou me sterk verwonderen dat VMware ESX in de repositry staat.
Het is niet VMware Server, maar de ESX versie hé. En dat heeft een eigen
besturingssysteem dat dient als basisomgeving. het is een linux derivaat,
of het te strippen is, weet ik niet zo goed...

Maar ik weet wel dat het nu een andere naam heeft:
VMware Infrastructure 3.

En dat
Citaat van: mcgyver
...het een gekraakt programma was....
zou me niet verbazen.  Schijnt dat de kostprijs 'pittig' is.  Ben je een vlugge
jongen, vind je het pakket wel vlug online. Al zou ik het natuurlijk liever zien
in een opensource distro. We hebben zelfs de LinuxBios ! Waarom niet....

Ik denk wel dat dit de weg om de vertraging en incompatibiliteit van de games
op te lossen. Omdat je een directe deling hebt op het laagste niveau....

Offline mcgyver

• Lid
« Reactie #16 Gepost op: 2007/04/17, 20:19:53 »
Net gekeken. goedkoopste vmware infrastructure 3 (starter) is $ 1000,- voor 2 cpu's en $ 5750 voor de enterprise edition (heeft alle opties) :(

En ik ben geen vlugge jongen naar het schijnt, want ik kan het niet vinden online :( :(

Furcatus

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: 2007/04/18, 09:03:48 »
Ik heb hem ooit eens gedownload voor een bedrijf waar ik stage liep.
ze gingen hem vollop gebruiken, alle servers die ze hadden virtueel maken.

zit nog steeds te wachten tot BREIN bij ze langsgaat en ze alle servers moeten deleten :P

schoappied

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: 2007/04/18, 17:13:22 »
Ik heb het volgende geheugen op mijn PC: Memory size: 512MB capacity: 2GB.... is dat genoeg om Virtualbox goed te draaien? Hoeveel moet ik toewijzen aan Virtualbox?

Heliophorus

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: 2007/04/18, 19:44:29 »
Citaat van: mcgyver
Net gekeken. goedkoopste vmware infrastructure 3 (starter) is $ 1000,- voor 2 cpu's en $ 5750 voor de enterprise edition (heeft alle opties) :(

En ik ben geen vlugge jongen naar het schijnt, want ik kan het niet vinden online :( :(
Googlen
VMware ZWTiSO

Troost je, je wordt vlugger met de jaren dat je op PC zit ;-)

Offline kennywest

• Lid
« Reactie #20 Gepost op: 2007/04/18, 19:53:12 »
Het kan niet de bedoeling zijn dat we piraterij promoten op dit forum ;)
- Voor gratis virtualisate, gebruik GSX server (nu noemt het gewoon VMWare Server). Ik heb klanten die dit gebruiken i.p.v. de dure ESX server. De GSX server performt beter dan MS Virtual Server (tja), maar uiteraard minder goed dan de ESX server. Voor huis-, tuin- en keukengebruik (zoals bij mij) performt GSX server meer dan behoorlijk.
- In de nabije toekomst wordt het ook uitkijken naar KVM: Kernel Based Virtual Machine. Linux voorziet vanaf 2.6.20 ondersteuning voor de hardware virtualisatie van Intel en AMD processoren. D.w.z. dat uw virtuele XP gewoon een simpel proces wordt op uw Linux bakje. In c't van april stond hierover een uitgebreid artikel. Staat momenteel nog in kinderschoenen, maar zal snel veranderen!

Offline mcgyver

• Lid
« Reactie #21 Gepost op: 2007/04/18, 20:28:22 »
Kenny: Ik wil een virtuele omgeving waarin ik winXP èn Ubuntu kan draaien. Dat kan toch alleen met de ESX versie?

schoappied

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: 2007/04/18, 20:44:41 »
Citaat van: schoappied
Ik heb het volgende geheugen op mijn PC: Memory size: 512MB capacity: 2GB.... is dat genoeg om Virtualbox goed te draaien? Hoeveel moet ik toewijzen aan Virtualbox?
Mag mijn vraag ook beantwoord worden, dan kan ik een keuze maken tussen dualboot of Virtualbox. Heb XP eigenlijk alleen voor statistiekprogramma SPSS nodig.

Mijn vraag is of ik Vmware of Virtualbox goed kan draaien met het geheugen dat ik heb (zie handtekening).. ;)

Offline kennywest

• Lid
« Reactie #23 Gepost op: 2007/04/18, 21:13:52 »
@schoappied: Gegeven uw configuratie kan je inderdaad XP virtueel draaien. Je kent hem best iets van een 256 MB toe. Zal niet verschrikkelijk snel draaien, maar moet lukken. Probeer het!
@mcgyver: Niet per se. Je kan toch, net zoals ik, Ubuntu draaien, daarop VMWare Server en daarin XP virtueel. Of omgekeerd. XP met daarop VMWare Server en daarin Ubuntu virtueel.

schoappied

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: 2007/04/18, 21:41:14 »
Citaat van: kennywest
@schoappied: Gegeven uw configuratie kan je inderdaad XP virtueel draaien. Je kent hem best iets van een 256 MB toe. Zal niet verschrikkelijk snel draaien, maar moet lukken. Probeer het!
@mcgyver: Niet per se. Je kan toch, net zoals ik, Ubuntu draaien, daarop VMWare Server en daarin XP virtueel. Of omgekeerd. XP met daarop VMWare Server en daarin Ubuntu virtueel.
Dank. Heb virtualbox geinstalleerd, maar nu moet ik Xp van cd-rom installeren in the virtuele doos, hoe doe ik dat?

Hoorde nog niet bij de groep....