Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe bij Firefox de juiste tekenset instellen  (gelezen 2095 keer)

Offline Jenske

  • Lid
Hoe bij Firefox de juiste tekenset instellen
« Gepost op: 2007/01/31, 19:52:28 »
In mijn Mozilla FF 1.5.0.9 (op Dapper Drake) moet ik telkens opnieuw mijn tekenset instellen op ISO-WESTERS-8859-1, want FF neemt "automatisch" voor elke pagina opnieuw de UTF-standaard. Dat laatste zorgt ervoor dat "e" met een trema verkeerd wordt weergegeven en nog wat van die lastigheidjes.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat FF toch de juiste tekenset kiest, bij voorkeur automatisch maar zeker zodanig dat ik niet voor elke pagina opnieuw de juiste tekenset moet laten kiezen?

Op het FF-forum (mozbrowser.nl) kwam op deze vraag geen zinnige informatie.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Aline

  • Gast
Hoe bij Firefox de juiste tekenset instellen
« Reactie #1 Gepost op: 2007/02/01, 06:28:19 »
Citaat van: Jenske
In mijn Mozilla FF 1.5.0.9 (op Dapper Drake) moet ik telkens opnieuw mijn tekenset instellen op ISO-WESTERS-8859-1, want FF neemt "automatisch" voor elke pagina opnieuw de UTF-standaard. Dat laatste zorgt ervoor dat "e" met een trema verkeerd wordt weergegeven en nog wat van die lastigheidjes.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat FF toch de juiste tekenset kiest, bij voorkeur automatisch maar zeker zodanig dat ik niet voor elke pagina opnieuw de juiste tekenset moet laten kiezen?

Op het FF-forum (mozbrowser.nl) kwam op deze vraag geen zinnige informatie.
Zie http://www.sitepoint.com/article/guide-web-character-encoding voor meer informatie over dit soort dingen. Het probleem zit niet in de browser lijkt me, maar in de webpagina's. En anders zet je in je browser Auto-detect toch uit en de juiste encoding standaard aan?

Offline Jenske

  • Lid
Hoe bij Firefox de juiste tekenset instellen
« Reactie #2 Gepost op: 2007/02/26, 18:06:41 »
Ondanks herhaalde oproepen schijnt er op mijn oorspronkelijke vraag geen zinvol antwoord te komen. Ben ik de enige met dit probleem?
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline sival

  • Lid
Hoe bij Firefox de juiste tekenset instellen
« Reactie #3 Gepost op: 2007/02/27, 11:10:44 »
Heb je, zoals Azalin al aangaf, bij Beeld > Tekenset de automatische herkenning al uitgezet? Normaal gesproken moet dat werken.

Hier wordt namelijk met enige regelmaat op 'vreemdtalige' site's rondgekeken, waarbij eerst de tekensetinstelling moet worden gewijzigd wil het enigzins leesbaar zijn.

Wat betreft de vraag of je de enige met het probleem bent:
Voor zover ik het heb mee gemaakt (maar een handvol keer) betrefde het alle keren een foutieve tekenset instelling. Maar ja, wie ben ik....

Offline Jenske

  • Lid
Hoe bij Firefox de juiste tekenset instellen
« Reactie #4 Gepost op: 2007/03/02, 01:24:29 »
Heb ik geprobeerd. Ik heb zelfs geprobeerd om via bewerken>voorkeuren>inhoud>geavanceerd (bij lettertypes) de automatische herkenning af gezet. En FF blijft ... zucht ... in eerste instantie de verkeerde tekenset kiezen. Het is geen ramp, want ik kan zelf vlug effe de tekenset wijzigen, maar vroeger was dit alleszins géén probleem.

Het enige dat ik me kan voorstellen is dat ik "ergens" een onderdeel van FF heb staan waarop ik (als niet-root) géén (met twee accent aigu's ;-)) schrijfrechten heb en dat dat onderdeel juist de instellingen bevat. Het zou me verwonderen, want ik heb FF braaf en correct geïnstalleerd (met trema ;-).

Mijn enige mogelijke poging bestaat erin om FF terug te installeren na er eerst grondig alle persoonlijke instellingen te hebben afgegooid.

Zuchtend maar niet opgevend ploeter ik verder.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM