Ubuntu Nederlands

Voor hulp bij en discussie over Ubuntu Kubuntu Edubuntu Xubuntu

Je bent niet ingelogd.

Aankondiging

#51 16-01-2007 18:49:23

Math.
Lid
Uit: Noord-Holland
Bijdragen: 1946
Website

Re: Waarom overgeschakeld?

r0n. schreef:

Nee, het betekend eXtra Problemen lol

Ron

Net zoals WindowsME voor Meer Ellende staat tongue

Open-Design.nl - Open your mind.

#52 16-01-2007 18:50:01

pjotr123
Lid
Uit: Castrum, Germania Secunda
Bijdragen: 10843
Website

Kev schreef:

wat zou Vista dan voor staan.

Hasta la ......

Voor mij althans!

Groet, Pjotr.

Tip: doe dit als allereerste: sites.google.com/site/computertip/directdoen
Handige tips voor beginners met Ubuntu 8.04: sites.google.com/site/computertip
Mijn Nederlandse documentatie is verhuisd! Zie boven. Engels (verkorte versie)

#53 16-01-2007 18:52:23

leoquant
Lid
Bijdragen: 9007

pjotr123 schreef:

Kev schreef:

Hasta la ......

Voor mij althans!

Groet, Pjotr.

verdomd heeft iedereen dat? ik ook!! lol

#54 16-01-2007 18:54:22

Kev
Lid
Uit: localhost
Bijdragen: 2091

leoquant schreef:

pjotr123 schreef:

Kev schreef:

Hasta la ......

Voor mij althans!

Groet, Pjotr.

verdomd heeft iedereen dat? ik ook!! lol

Ik heb er anders ook wel eentje

VISTA = Vervloekt Instabiel STuk Afval

All Hail Lelouch, The 99th Emperor of Britannia
All Hail Lelouch! All Hail Lelouch!

#55 16-01-2007 19:03:33

Math.
Lid
Uit: Noord-Holland
Bijdragen: 1946
Website

Kev schreef:

yikes

Open-Design.nl - Open your mind.

#56 16-01-2007 19:05:51

Kev
Lid
Uit: localhost
Bijdragen: 2091

Math. schreef:

Kev schreef:

yikes

Als je alle rapporten leest en zelf hebt kunnen testen dan kom je tot die conclusie.

All Hail Lelouch, The 99th Emperor of Britannia
All Hail Lelouch! All Hail Lelouch!

#57 16-01-2007 21:02:27

Florian
Lid
Uit: Hattem (NL)
Bijdragen: 876
Website

'k heb in 'n computerblad 'n screenshot v. Vista gezien....wat lelijk! 'n "analoge" klok (leuk, maar neemt veel schermruimte), doorzichtige vensters, etc. als het nu nog nuttig was..

One answer big_smile

#58 16-01-2007 21:09:15

woteb
Lid
Uit: Veluwe
Bijdragen: 1838

Veel
Irritatie
Sloom
Te
Amerikaans

Laptop, Compaq Armada E500, P3/256MB RAM/1Ghz:: Ubuntu Hardy Heron 8.04.1 LTS (lite-blokkendoos editie) + Enlightenment DR17 + IceWM
3 Workstations: Ubuntu Hardy Heron 8.04.1 LTS (lite-blokkendoos editie)
Server: Ubuntu Dapper Drake Server editie, 6.06.2 LTS

#59 16-01-2007 23:03:44

leoquant
Lid
Bijdragen: 9007

woteb schreef:

Veel
Irritatie
Sloom
Te
Amerikaans

ik ben ook bang dat het een sloom/log/traag systeem wordt.

#60 16-01-2007 23:36:01

Speedboy
Lid
Bijdragen: 532
Website

Ik wilde, begin vorig jaar, Linux nog een kans geven. Ik had een jaar voordien Fedora Core 2 geprobeerd en dat was een ramp. Dus ik installeerde Ubuntu en verplichtte mezelf om het een week te proberen. tongue En na een maand viel het mij op dat ik XP eigenlijk nietmeer bootte. tongue Gewoon het feit dat je zoveel erg goede programma's makkelijk kon installeren dankzij de repositories was een hulp. en gratis.tongue Programma's zoals Amarok, K3B,... zorgen ervoor dat ik niet snel nog iets anders wil gebruiken dan linux(Ubuntu).

Zelf heb ik eigenlijk nooit echt last gehad van XP. Ik vond het toen normaal dat je je antivirus, firewall, antispyware goed moest onderhouden. Maar ik heb wel veel mensen moeten helpen die problemen hadden met XP. Of gewoon al omdat ze sommige programma's niet geinstalleerd kregen. (Dus zo gebruiksvriendelijk is het ook niet voor een beginner) Het is pas dit jaar geweest dat die defragger een van mijn schijven om zeep heeft geholpen.

Nu werk ik dus bijna een jaar met Ubuntu. En ik ben blij dat ik het nog een kans had gegeven , nooit nog spijt van gehad. big_smile

#61 17-01-2007 13:40:57

Florian
Lid
Website

Mikroschoft en HP gaan trouwens samen een Windows Home Server ontwikkelen. Voor wie het nog niet het NRC Handelsblad heeft gelezen, kijk maar 'es op mijn blog (http://flogrammer.wordpress.com) bij de categorie "Windows". Ik heb aan het einde mijn commentaar erbij geplaatst, want als je het mij vraagt word dat ding hartstikke brak. Als men nu gewoon Ubuntu/Debian servers zou nemen......

One answer big_smile

#62 17-01-2007 14:36:58

bartek
Lid
Uit: Hasselt (B)
Bijdragen: 8558
Website

@Florian: Toevallig was er een forum gestart  om Debian standaard op HP te krijgen.
't Forum was gestart door 't bedrijf Cats&dogs uit Herk-de -Stad in Limburg, toevallig is de baas ook een goede vriend van me. smile
http://debian.catsanddogs.com/component … Itemid,41/
Op dit forum zaten heel wat HP ingenieurs mee te posten.

En sinds een paar maanden is 't dan ook officieel:
http://debian.catsanddogs.com/
http://www.pcworld.com/article/id,126717/article.html
HP officially supports Debian

Info over dat bedrijfje dat trouwens op Ubuntu overgeschakeld is:
http://www.catsanddogs.com

| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

#63 17-01-2007 21:35:19

Basic
Lid
Bijdragen: 306

Mijn XP werd langzaam, ik kreeg soms vreemde foutmeldingen voor programma's die ik niet eens draaide, kortom (voor mij) onverklaarbare zaken, waarvan ik mij afvroeg of ze werden veroorzaakt door virussen, afgaand op de slechte reputatie van Windows (zo lek als een zeef). Mijn broer draaide toen al linux en vertelde mij dat je daar geen last had van virussen, spyware e.d., en installeerde op mijn verzoek Suse 9.1. Later kreeg ik van een kennis een CD van Ubuntu Breezy Badger (5.10) en die heb ik toen zelf geïnstalleerd en met hulp van dit forum (BEDANKT!!) helemaal aangepast naar wens. Vind dit ook een mooi punt van linux, dat je zoveel naar eigen smaak kan inrichten, het systeem komt logischer over op mij. Daarnaast prettig dat het ook op mijn oudere computer draait en dat het gratis aangeboden wordt (kostenvoordeel).

Laatst bewerkt door Basic (17-01-2007 21:37:23)

100% Linux sinds 07-2005, Ubuntu sinds 01-2006
Nu: Xubuntu-Lite versie zie topic 27747 en 28192

#64 17-01-2007 22:11:30

Bail Hope
Lid
Uit: Antwerpen
Bijdragen: 894
Website

Wat mij ook opvalt is dat als ik meestal op Windows XP zit, ik meestal toch per sessie (die meestal een dag duurt) toch wel een of twee keer herstart.

Dit hoeft niet onder Ubuntu, heel leuk smile

Ubuntu user #12046
One laptop running Hardy Heron (8.04) and Folding@Home!
"Uitbannen moet men op elke wijze en uitroeien moet men te vuur en te zwaard en met elk denkbaar middel: Ziekte uit het lichaam, onwetendheid uit de ziel, overdaad uit de buik, ruzie uit de staat, tweedracht uit het huis, onmatigheid uit alles." - Pythagoras uit de "Iamblichus en Porphyrius"

#65 17-01-2007 22:35:08

r0n.
Lid
Uit: Eiland Tholen (Zld)
Bijdragen: 4080
Website

Basic schreef:

waarvan ik mij afvroeg of ze werden veroorzaakt door virussen, afgaand op de slechte reputatie van Windows (zo lek als een zeef).

Zie je wel, M$ bedoeld met open software iets héél anders dan Linux lol

Basic schreef:

het systeem komt logischer over op mij.

Het is ook niet moeilijk, je hoeft geen nerd te zijn, je moet alleen anders denken (logischer dus .....)

Denkende groeten,
Ron

#66 17-01-2007 22:48:55

CORVUS_CORAX
Lid
Uit: Hengelo
Bijdragen: 2632
Website

Vista (klinkt als)----> ViesBah

#67 17-01-2007 23:23:32

Dave
Lid
Uit: Zeeuws Vlaanderen
Bijdragen: 3247

Ben gewoon veel te laat met Linux begonnen. Wel jammer achteraf.
Maar Linux was echt voor de freubelaars en de programma's waren er voor windows.

Heel veel gemodderd en ook voor anderen. In de tijd dat ook dos nog belangrijk was om je windows op regel te krijgen.
Nu jaartje op 7 met linux bezig maar meer als wat testen en gefrustreerd weer opzij leggen was het niet. SuSE begon er op te lijken met versie 7 maar ook dat na een paar weken weer terzij gelegt. iedere nieuwe versie binnengehaald (gekocht want geen breedband) als DE oplossing maar steeds toch niet helemaal en weer terug naar windows.
Het feit dat SuSE regelmatig je windows verknalde ipv gedegen dualboot werkte ook niet echt mee.
Tot een journalistje het nodig vond over Ubuntu te schrijven.
Dat eens geinstalleerd halfweg vorig jaar en tis nu 98% Ubuntu en de dualboot zal met een volgende versie wel verdwijnen.

Alles kan alleen je weet vaak (nog)niet hoe.
Moet eens per maand een paar scans afdrukken voor vrouwlief en dat doe ik dan in XP nog ja.
kan zowel scannen en printen maar een scan printen(broken pipe) gaat me nog boven de pet.
Komt vast ook nog wel eens want zal ongetwijfeld kunnen.

#68 17-01-2007 23:27:59

eendje
Lid
Uit: Zwolle
Bijdragen: 2857

Waarom overgeschakeld....

M$ krijgt het telkens weer voor elkaar om een super snel systeem binnen een paar maand zo traag te krijgen als een slak. zojuist nog eens WInXP opgestart gehad. Op zich had ik wel vrij vlot de de desktop voor m'n neus, maar toen stond de harde schijf nog 5 minuten te ratelen, voordat ik iets serieus kon doen, wat dan ook weer traag werkt...

Ik heb net nog even de PC van m'n pa opgestart. Binnen 2  minuten een BSOD.

Als je het legaal wilt doen ben je voordat je een brief kunt typen al door je geld heen zowat (voor office moet je extra betalen weet je nog) en dat wordt er met Vista niet beter op.

Al die uren die ik nu besteed aan dit forum was ik normaal bezig met virusscanners updaten spyware removen, ongewenste opstartporagmma's killen, popups wegklikken.

Mijns inziens zit Ubuntu logischer in elkaar dan WIndows. Als je daar het voor elkaar hebt gekregen dat je een driver van een stuk hardware hebt geinstalleerd en het werkt daarna niet geeft het configuratiescherm aan "This device is working properly. If you still have some problems click here". Je wordt dan doorgelinkt naar de "helpfile" van WIndows. Ik kan je vertellen, dat is echt geen hulp.

M$ weet altijd precies wat goed voor je is, dus is XP is in groen /blauw met op de blauw start toets zwarte letter voor minimale leesbaarheid. Alle menu's en je muispijltje hebben standaard schaduw om je PC maximaal te vertragen.

In Office staan de meest gebruikte menu items bovenaan, zodat je altijd menu item voor menu item moet lezen om er dan achter te komen dat je item er niet bij staat je drukt dan op de dubbele pijl onder aan het menu (extra klikken, dus prima voor de RSI) en dan vouwt het menu helemaal uit.

De paperclip springt op de meest vreemde momenten omhoog. Waarschijnlijk als je net een stuk aan het typen bent en even een minuut of 10 niet op je scherm hebt gekeken. Alle toetsaanslagen zijn verloren gegaan, want je had eerst antwoord moeten geven op de vraag van de paperclip. Helemaal leuk is als de paperclip omhoog springt als je een presentatie houdt met een beamer, waarbij de laptop omzichtig is weggemoffelt en je de presentatie bedient met een afstandsbediening. Je drukt tot je een ons weegt maar er gebeurt niets. Gelukkig kwam iemand er na een minuut of 10 achter dat die paperclip weer eens een lollige bui had. Deze werd wel op de laptop, maar niet op de beamer weergeven.

Met elke update van WIndows wordt je computer trager, dus een update is in ieder geval niet een verbetering.

.
.
.
.
.

Ik denk dat ik maar stop, want ik denk dat ik zo nog wel een paar uur door kan gaan....

Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!

#69 17-01-2007 23:33:12

Dave
Lid
Uit: Zeeuws Vlaanderen
Bijdragen: 3247

Opsteker.
Was pas paar daagjes van huis en verwachtte belangrijke mailtjes.
Vrouwlief zelf mijn puter op laten starten, inloggen en Evolution starten, mail ophalen enzo.

En die wilde er steeds niets van weten hoor want klonk altijd veel te moeilijk.

aan de hand van het beperkte aantal laatste berichten van het forum kon ik zien dat firefox ook eens opgestart was later(sessie) net als thunderbird en wat er meer in de startbalk staat :-))

Staat ook op haar windows puter maar wil ze nog steeds niet gebruiken.

Misschien moet ik nog wat vaker weg gaan hihi
Maar tgeeft aan die kant ook weer moed wil ik maar zeggen.

#70 18-01-2007 11:44:24

Kelderkeuken
Lid
Bijdragen: 273

Ik vertel mijn vrienden vaak dat Ubuntu/Linux voors en tegens heeft, maar ga het niet opdringen. Meestal zijn ze wel nieuwsgierig maar een beetje huiverig om over te stappen. Gewoon laten gaan. Aangezien ik degene ben die hun meer serieuze software problemen oplos, wacht ik gewoon tot er iets serieus misgaat met hum Windows en ze lekker gefrustreerd zijn - en dan kom ik er Ubuntu op zetten en is iedereen tevreden. Ik ook, want ik merk dat ik nu al makkelijker problemen oplos in Ubuntu dan in Windows XP.

#71 18-01-2007 12:06:06

vliegje20
Lid
Bijdragen: 697

Waarom ik over ben gestapt? Ik las op got dat ik de bestanden van mijn nokia phone (die beschermd zijn door nokia) er via ubuntu af zou kunnen halen. Moet denk ik alleen een keer een kabeltje gaan kopen want bluetooth krijg ik niet aan de praat. Ik had een jaar of 2-3 geleden al eens linux op een oude laptop gezet (weet niet meer precies wat) vond t wel mooi maar snapte er geen snars van dus eraf gegooid.

Door die post op got werd ik nieuwsgierig en ben het gaan downloaden. Veel problemen maar dankzij dit goede forum werkt het allemaal. Ik merk wel dat ik mijn gewone pc (waar xp opstaat) (dit is de laptop) nu 2 dagen eigenlijk niet aan heb gehad, ja gister morgen om effe iets te branden. Ik wil eigenlijk compleet over want t bevalt perfect en dan heb ik meer schijfruimte. Alleen houden een paar programma's me tegen Namelijk de software voor mijn tom tom en de software voor mijn telefoon. Maar ook dat ik een database in access heb staan die ik in openoffice niet kan openen.

#72 18-01-2007 14:04:27

Florian
Lid
Website

Mijn Windows XP werd ook te traag: aanzetten > 10 minuten naar dat laadscherm v. XP staren > inloggen en dan moest ik nog eens 30 minuten wachten tot alles in mijn account was geladen, alhoewel dit soms wat langer kon duren als WinXP 'vergat' om mijn account verder te laden. Dan kon ik even wat woorden intikken en was de accu leeg..want die ging op gegeven moment nog maar 50min. mee, en nu weer zo'n 1uur en 30min.. Tevens crashte Windows erg vaak, en wat ik ook erg irritant vond was dat in de handleiding stond: "u kunt uw account uitloggen zonder programma's af te sluiten". Daardoor heb ik dus een belangrijk OpenOffice.org bestand verloren.

One answer big_smile

#73 19-01-2007 10:21:42

Henne
Lid
Uit: Tielt
Bijdragen: 239
Website

Ik vind dan de Windows NT nog grappiger... de Nice Try versie wink

Ikzelf had op school (Toegepaste Informatica) een Live cd en Install cd gekregen van Ubuntu. Eerst een paar keer op die Live cd gedraaid en was eigenlijk direct verkocht, maar aangezien die PC dan nog thuis stond kon/mocht ik dat nog niet veranderen omdat de andere thuis ook hierop "speelden". Eens ik naar mijn kot ging vertrekken en mijn PC ging meedoen was het snel beslist... Ubuntu erop!

Xp staat er ook nog op maar alleen voor Games en voor de synchronisatie met mijn GSM. Ik draai Xp bijzonder weinig maar zie nu al (nog maar 4 maand geleden geinstalleerd) dat deze maar bagger draait. Start nu al extreem traag op in Xp terwijl de laadtijd van Ubuntu nog steeds dezelfde is.

Leuk toch? big_smile