Ubuntu Nederlands

Voor hulp bij en discussie over Ubuntu Kubuntu Edubuntu Xubuntu

Je bent niet ingelogd.

Aankondiging

#26 15-01-2007 23:14:06

Goeroeboeroe
Lid
Uit: Amsterdam
Bijdragen: 117

Re: Waarom overgeschakeld?

Omdat ik 't monopolie-gedrag van Microsoft spuugzat ben en open standaarden e.d. heel belangrijk vindt. Ik heb Windows trouwens nooit prettig gevonden, heb nog zolang mogelijk met DOS gewerkt.
Vanwege allerlei redenen moet ik nogal vaak 'obscure' sites bezoeken, en ik was onderhand de helft van m'n tijd kwijt aan beveiligingen, daar had ik ook schoon genoeg van.
Heb nu nog XP draaien onder VMWare om browsers te testen.

Peter

#27 15-01-2007 23:21:00

thijssie
Lid
Uit: Zaanstad
Bijdragen: 377
Website

Waarom ik linux erop heb is,
1) wilde een keer kijken hoe linux eruit zag
2) bij me windows werd alles steeds trager
3) Hier ben ik volledig legaal bezig
4) geen updates van virus en spyware programma

5) Zeer stabiel, heb geen vastlopingen meer gehad
6) de manier waarop mensen op dit forum met Ubuntu omgaan ben ik zeer te spreken!!

Heb windows nog wel als dual boot staan, dit omdat ik fireworks en dreamweaver zo gewend ben en er tot nu toe geen goeie alternatieve tegen ben gekomen.

thijsonline.net :: ik ben online !!
totaalzinloos.nl :: art

#28 15-01-2007 23:26:35

Masuran
Lid
Uit: Ingelmunster
Bijdragen: 272
Website

Zoals ik al eens blogde: een toffe link over Bill's business plan of hoe MS echt werkt...

www.masuran.org

Open Source Consulting, Server & Desktop Installations

#29 16-01-2007 00:03:07

Florian
Lid
Uit: Hattem (NL)
Bijdragen: 877
Website

Ik ben dol-op-computers en ik programmeer. ik ben in oktober 2006 begon ik aan mijn zoektocht naar de perfecte linux-distro. Deze kregen mijn voorkeur: Ubuntu, Slackware, Fedora, Mandrake en SuSE. Vanwege de top-kwaliteit en de goede community (bedankt, medeforummers:)) verkoos ik Ubuntu. In begin november kwamen mijn cd's via ShipIt en installeerde ik Ubuntu. Waarom Linux? Hierom: veiligheid, ondersteuning van programmeertalen en snelheid.

One answer big_smile

#30 16-01-2007 00:51:16

Kelderkeuken
Lid
Bijdragen: 273

1) Ik ben redelijk handig met computers, tenminste software. Wellicht niet beter dan gemiddeld op dit forum, maar zeer zeker wel ten opzichte van de gemiddelde gebruiker. Windows probeert gebruiksvriendelijk te zijn, dat zal ik niet ontkennen, maar met een houding als een ouder tegenover een klein kind: jij hoeft niet te weten hoe het werkt, doe nou maar gewoon wat je gevraagd wordt. En als er eens echt iets niet werkt waar meneer microsoft even niet aan gedacht heeft, dan krijg je nutteloze en niet op te zoeken foutmeldingen, die in de ergste gevallen zelfs samengaan met een blauw schermpje. Zeker als je wel de interesse en ervaring hebt om te snappen hoe het allemaal ongeveer werkt, is Windows een frustrerend besturingssysteem, omdat het het altijd beter probeert te weten en je nooit zal laten merken wat er misgaat. Maar dit maakt het ook het beste besturingssysteem om lekker kwaad op te worden, omdat het vaak bijna een eigen leven lijkt te leiden.

2) De manier waarop Microsoft concurrenten met vernieuwende ideeen heeft opgeslokt en verprutst of doodgeconcurreerd stond me een beetje tegen. Microsoft heeft wel leuke, nieuwe ontwikkelingen van tijd tot tijd, maar liever nog dan dat zorgen ze ervoor dat de concurrent ze niet heeft.

3) Veel mensen gebruiken illegale software. Ik was geen uitzondering. Illegale software installeren, cracks vinden, uitvoeren, zorgen dat de software er niet mee ophoud na de trial period.. al dit soort zaken kosten doorgaans even veel tijd als uitzoeken hoe je het gratis open source alternatief aan de praat krijgt en gebruikt. Windows makkelijker? Alleen als je overal netjes voor betaald, misschien. En als je iets onhandig vind aan het softwarepakket dat je gebruikt, wordt er misschien zelfs nog wat met je suggestie gedaan - of beter nog, duik in de source code en kom met eigen oplossingen. In windows eindig je waarschijnlijk met een zee van kleine tooltjes omdat de software zelf niet aan te passen of in te kijken is.

4) Virussen en virusscanners (een pot nat). Adware. Spyware. Trojans. Need I say more?

Mijn persoonlijke conclusie is deze. Doe ermee wat je wil.

Er is niets mis met Windows. Prima programma voor op het werk. Bedrijfsspecifieke software is duur om te laten ontwikkelen, dus laat het ze maar zo goedkoop mogelijk doen - en dat is met behulp van de Microsoft ontwikkelingsomgeving. Elke minuut die een ontwikkelaar niet hoeft te besteden is winst, dat de software minder efficient is is doorgaans geen issue, hardware is veel goedkoper dan software. Maar voor alle software die door miljoenen mensen wordt gebruikt, browsers, tekstverwerkers, etc. is dit niet van belang. Voor mensen die hun computer voor gangbare doeleinden gebruiken, en dat is volgens mij zeker 80% van Nederland, is Ubuntu nu al vele malen beter dan Windows.

#31 16-01-2007 05:38:31

Florian
Lid
Website

O ja, daar werd ook naar gevraagd: ik heb 1 laptop met Ubuntu 6.06.1 (Intel Celeron 1.70GHz, 20GB HDD, 224MB RAM), 3 pc's met Win98 (nr.1: Intel PII 400MHz, 8.5GB HDD, 256MB RAM / nr.2: Intel PII 400MHz, 6GB HDD, 128MB RAM / nr.3: Intel PII 400MHz, 2GB HDD, 128MB RAM), 1 pc met Win98SE (Intel Celeron-A 333MHz, 9GB HDD, 128MB RAM), 1 pc-at met IBM PC-DOS 3.0 (Intel 80286 6MHz, 20MB HDD, unknown RAM (64kB?)), 1 server zonder OS (Intel PIII 500MHz, 9GB HDD, 512MB RAM). Zoals jullie kunnen zien ben ik echt iemand die van high-end pc's houdt, en ben ik een echte 3D game fanaat wink (niet dus) De Ubuntu laptop is 't meest stabiel (0 crashes) en de Win98SE pc is het meest instabiel (om de paar dagen een crash met altijd beschadiging van het bestand 'debug.log' van m'n firewall)

One answer big_smile

#32 16-01-2007 06:03:24

Florian
Lid
Website

@Kelderkeuken *Er gaat een glimp van herkenning door mijn heen* Wat betreft MS ben je dezelfde mening als mij en mijn moeder toegedaan. En ik moet zeggen, ik kende WinXP heel goed. Nadat ik vrijwel mijn gehele station D: en C: (ofwel de hele HDD) had doorgelopen, en er achter was gekomen waar de onzichtbare programma's zaten, als configuratiescherm, kwam ik tot de conclusie dat WinXP zo brak was als het maar kon.

moderator edit: Deel van de tekst is gewist. Het lijkt me niet een goed idee om mensen op dit forum te leren een virusje te maken, hoe onschuldig 't ook mag zijn.
Gelieve dit niet meer te doen

One answer big_smile

#33 16-01-2007 06:35:11

w.hellinga
Lid
Bijdragen: 2305

Wat een reacties...

Mijn verhaal:

Drie dochters en vier computers geeft wel heel veel illegale software en ook heel veel gedoe met antivirus en firewalls.
Een elke zaterdag terugkerende actie die uren kostte.

Ik hoorde iets over SuSe en heb dat in de vorige eeuw gekocht, het werkt niet echt eenvoudig en goed ben weer teruggevallen op de bestaande windows omgeving.

Toen in een linux-blad redhat, mandrake en suse werk tegengekomen in 2004. Opensource en gratis software was een interessant iets.

Madrake installeerde goed op de oudere computers hier en redhat/fedore niet. Suse was me te uitgebreid qua software dus een half jaar mandrake gebruikt maar later toch weer SuSe.

Maar toen zat er een cd bij van ubuntu, een geweldige filosofie, zo kan het dus ook. Precies zoals ik het het zien wilde.

Maar wat een slechte installatie, het moet de eerste versie geweest zijn, hoe heette die ook alweer.

Weer naar SuSe terug maar ineens hoorde ik iets over Hedgy en dat liep als een trein. Simpel, en snel, weinig teveel aan software, en aan gnome zou ik wel wennen.

Ook nog DamnSmall en Xubuntu als tweede favorieten hier liggen, maar Ubuntu zal voorlopig blijven en dat komt natuurlijk mede door jullie welwillende hulp. Dat laatste is waarschijnlijk de belangrijkste succesfactor.

Dus ook een beetje de schuld van dit forum.

Enne, van updates worden ze hier sneller, ipv andersom.

Groet

Laatst bewerkt door w.hellinga (16-01-2007 06:37:20)

#34 16-01-2007 08:53:30

Artfreddy
Lid
Uit: LOCHRISTI
Bijdragen: 1317
Website

Ik heb lange tijd windows gedraait, doch vanaf ik dit wist draaide ik er OpenOffice.org en Firefox, Thunderbird op liefst zo weing mogelijk ms$.
Nu op mijn desktop 6.06 LTS Ubuntu.
Op de laptop Kubuntu 6.06 LTS
En de I-Mac " Intel Core Duo " draait zijn eigen programma's. ( Wil wel Ubuntu er op draaien, doch... )
Na een paar herinstallaties van de iekspee, en het gevraag om te activeren, en het gevraag wat ik eigenlijk aan het doen was, kon ik gelukkig overstappen op Linux, wat  een luxe !!!
Ah, heb ook Freespire geprobeerd, Mandriva, doch voor mezelf blijft Ubuntu mijn voorkeur dragen.
Buiten mijn tekenwerk computer ik graag, en tracht veel bij te leren, langzaam maar zeker !
Groet,
Artfreddy

Laatst bewerkt door Artfreddy (16-01-2007 18:16:17)

Packard Bell - Widescreen : Kubuntu 8.04
Computer Atelier : Ubuntu 8.04
Mac OS X 10.4 - Tiger

#35 16-01-2007 09:51:10

Phaldmmor
Lid
Uit: Zwijndrecht
Bijdragen: 256
Website

Bij mij is de reden Vista. De systeem eisen zijn absurt en ik snap niet dat een bedrijf als MS niet in staat is een besturingssysteem kan opleveren zoals ubuntu. Dat draait zowel op een pentium II als een van de nieuwste processoren. Daarnaast bevalt mij net als mcgyver de bedrijfsstrategie van MS niet.

Nu kan ik mezelf ook weer geen geen anti-ms fan noemen, want op mijn werk gebruiken we het wel, en de mail en office omgeving van MS is echt een goede combinatie, zeker als je daarbij ook nog sharepoint gebruikt. Voor bedrijven is de intergratie van alles MS-producten wel een goede reden om MS-producten te gebruiken. Windows XP is ook een goed besturingssysteem, een goed geinstalleerd systeem zal echt geen problemen geven. Echter het vergt wel het nodige onderhoud. In de tijd dat ik Windows XP gebruikte heb ik nooit een vastloper, virus of last van spyware gehad. Spam is niet gerelateerd een een besturingssysteem, dus mensen die ineens minder spam ontvangen bij het wisselen van een besturingssysteem vind ik maar vreemd... Daarnaast is Windows nog altijd een gebruiksvriendelijker dan welke linux distributie dan ook, met name op het gebied van ondersteuning en installatie van hardware.

Niet te min gebruik ik zelf Ubuntu omdat ik het een beter besturingssysteem vind dan Windows, het is gratis en werkt lekker snel. Grote nadeel vind ik nog wel steeds de beperkte ondersteuning op hardware en games. Daarom twijfel ik af en toe nog wel eens terug te keren naar het oude vertrouwde windows. Voor windows zijn net zoveel of misschien nog wel meer gratis programma's te krijgen om je werk uit te voeren. Echter zie ik het niet zitten om in de toekomst over te gaan stappen op Vista en daarom blijf ik voorlopig lekker Ubuntu gebruiken smile

Als je met een ernstig probleem geconfronteerd wordt, denk dan zeer goed na. Is er een oplossing, dan heeft het geen zin je op te winden. Is er geen oplossing, dan heeft het geen nut je op te winden....

#36 16-01-2007 10:46:52

woteb
Lid
Uit: Veluwe
Bijdragen: 1839

Mijn verhaal is hier en daar ook verteld:

1. De Microsoft politiek van gedwongen upgrades, gedwongen als tenminste met MS door wil gaan werken.

2. De manier zoals Microsoft je behandeld, als een newbee en je alle uit handen wil gaan nemen. Bij een herinstallatie moet je zowat alle opties uit gaan zetten. Bovendien heb ik de leeftijd waarop ik geacht wordt volwassen te zijn, en daar denkt men in redmond kennelijk wat anders over.

3. De enorme hoeveelheid reboots die nodig zijn na een updatesessie.

Ik ben systeembeheerder op een paar basisscholen en ben eerst eens gaan inventariseren naar een goede server OS vervanger. Ik kwam toen al snel bij Debian terecht, vanwege het apt-get systeem. Dat bevalt mij prima.

Voor de desktop heb ik wat meer moeite moeten doen. Via Red Hat 6, SuSE 6 kwam op een gegeven moment Knoppix 3.2. Installeren op de HD daar had ik op dat moment niet zoveel tijd voor, maar het idee van de Live CD had bij mij wortel geschoten. Het kan dus wél!

Op een gegeven moment heb ik Ubuntu Hoary (5.04) eens geprobeerd. Dat beviel meteen en heb dat ook op mijn thuisnetwerkje geïnstalleerd. Even een uitstapje naar Mepis gemaakt, maar die was moeilijk te updaten. Even heb ik met Breezy (5.10) gewerkt, maar die vond ik buggy ten opzichte van Hoary. Voor het VS internationale toetsenbord moest ik heel veel ingrepen doen. Sinds juni vorig jaar draai ik met tevredenheid met Dapper Drake (6.06). Ik heb een paar images van o.a. Edgy en Mint Linux. Uiteindelijk bevalt Dapper mij het beste. Vreemd, maar ik kom er keer op keer weer terug. Zo robuust, eenvoudig en vooral comfortabel. Iets wat ik met Edgy en Mint Linux nog niet heb....
En ik heb bij een paar vrienden ook Dapper erop gezet. Een verademing vinden ze het. Eindelijk doet hun laptop wat het moet doen, zonder een continue draaiende coolfan. Een van mijn vrienden had een Packard Bell laptop met WinXP en Norton antivirus. Een 128 MB systeem. Nu Ubuntu erop draait is deze laptop nagenoeg geluidloos. Heel af en toe even de coolfan. En bij mijn andere vriend is het crashen ook over nu Ubuntu erop draait. Gek werd hij ervan. Nu al vier maanden geen support moeten geven. dat zegt genoeg.

En Win XP? dat doet alleen dienst als ik op school ben, en dan nog maar heel sporadisch. En via dualboot is dat natuurlijk eenvoudig. Het meeste (hoogstnoodzakelijke) doe ik via Wine en VMwareplayer.

Linux behandeld je als een gewoon mens wat zelfstandig kan denken. Stelt je alleen maar zaken voor, en je bent niet verlicht om het het updatecircus mee te doen als je dan niet wenst. De spaarzame keren dat ik met VMware of via dualboot op Windows XP aan de gang moet zijn voor mij een enorme teruggang. Wat een armoede en een gezeur met die updates.

Laptop, Compaq Armada E500, P3/256MB RAM/1Ghz:: Ubuntu Hardy Heron 8.04.1 LTS (lite-blokkendoos editie) + Enlightenment DR17 + IceWM
3 Workstations: Ubuntu Hardy Heron 8.04.1 LTS (lite-blokkendoos editie)
Server: Ubuntu Dapper Drake Server editie, 6.06.2 LTS

#37 16-01-2007 11:17:00

riny
Lid
Uit: Olst
Bijdragen: 216
Website

Ik ben overgestapt omdat ik opnieuw Windows moest activeren. Dit nadat ik een tijd daarvoor een nieuw moederbord had geinstalleerd. Ik had een legale versie van Windows, maar na een crash wilde ik deze opnieuw geinstalleerd hebben. Dat heb ik dus geweten. Daarna kon ik dus geen normaal gebruik meer maken van het systeem. Omdat ik een OEM-versie had, moest ik, volgens de helpdesk van MS, dus maar een nieuwe licentie kopen. Dit ondanks dat de andere onderdelen van het systeem gelijk gebleven waren.

Dit wilde ik perse niet. Ik vond het onrechtvaardig. Maar ja... wat doe je er tegen?

Dit was voor mij de druppel. Wel had ik in Dualboot al meerdere keren geexperimenteerd met Linux en andere OS-en zoals Beos. Dus de overstap was voor mij niet al te groot.

#38 16-01-2007 12:04:21

Karel
Lid
Uit: Dendermonde
Bijdragen: 442
Website

thijssie schreef:

Waarom ik linux erop heb is,
1) wilde een keer kijken hoe linux eruit zag
2) bij me windows werd alles steeds trager
3) Hier ben ik volledig legaal bezig
4) geen updates van virus en spyware programma

5) Zeer stabiel, heb geen vastlopingen meer gehad
6) de manier waarop mensen op dit forum met Ubuntu omgaan ben ik zeer te spreken!!

Heb windows nog wel als dual boot staan, dit omdat ik fireworks en dreamweaver zo gewend ben en er tot nu toe geen goeie alternatieve tegen ben gekomen.

Voor Dreamweaver vind ik NVU toch wel een redelijk goed alternatief.  Heb je dat al geprobeerd?

#39 16-01-2007 12:17:51

Hij
Lid
Bijdragen: 425
Website

Ik ben overgeschakeld omdat ik benieuwd was naar een linux OS. Na ubuntu gevonden te hebben heb ik eigenlijk nooit meer gebruik gemaakt van windows xp, die ook op de pc stond. Na een hd crash heb ik me niet meer de moeite genomen om windows xp opnieuw erop te zetten.
Alleen al het installeren duurt een eewigheid! En dan ben je nog niet klaar met XP,...
Ik had altijd last ervan dat mijn XP om de zoveel tijd langzamer werd met de dag.
Doordat ik een oem versie had, moest ik het illegaal gaan gebruiken, of betalen.
Niks werkt eigenlijk meteen bij windows, is bij ubuntu ook niet, maar met 5 minuten tijd en een makelijke handleiding heb je alles wat je nodig hebt.
Ik heb wel weinig last gehad van virussen, dit omdat ik heel voorzichtig ben in wat ik open. Ik kan helaas niet zeggen dat ik virus vrij ben gebleven tijdens mijn windows tijd.

Over gebruikers gemak zijn ze alle twee sterk, toch verkies ik ubuntu over XP. Gewoon omdat ik het geluk heb dat al mijn hardware werkt, geen drivers voor fotocamera en printer.
Vandaag wou ik een svcd afspelen die bestond uit een bin en cue file. Ik dacht eerst eens kijken hoe ik die virtueel kan mounten, zoals ik dat altijd in windows deed (door natuurlijk eerst weer iets te installeren dat ik zelf moest zoeken). Gelukkig kwam mijn tweede gedachte op, probeer eens gewoon te openen. Geweldig VLC media player speelt gewoon de film af, zonder deze eerst te moeten mounten. Dat is toch mooi!

#40 16-01-2007 12:43:06

GerardGueuze
Lid
Uit: Alkmaar
Bijdragen: 113
Website

Hetzelfde als bij Riny.... Ander moederbord, en dus OEM versie XP die gaat lopen zeiken.Was ook niet al te blij met Service Pack 2. Wat een knip en plak werk,en mijn systeem werd nog lastiger te tweaken omdat ik zelf wel mijn beveiliging regel !

Op mijn andere PC draai ik nog Windows 2000, ,dit omdat ik niet anders kan voor mijn "Digital Audio Workstation-omgeving" -Ik draai Tracktion,Vegas,en nog een zooi waarvan ik een goede vervanging op linux gebied (nog) niet gevonden heb- Tenzij Tracktion en VST's voor linux uitgebracht word smile .En ik vind W2k nog wel beheersbaar en stabiel voor deze doeleinden.

Het gezeur bij XP was ik eigenlijk snel vergeten toen ik Ubuntu ontdekte en op mijn internetmachine zette..Iik loop wel es wat te klagen,zoals men misschien heeft gelezen wink. ,maar het Ubuntu systeem geeft mij ook weer rust. Geen Microsoft gesnuffel en bewijs-maar-dat-je-een-licensie-hebt (HEB IK ,Meneer Gates! Hou op met dat gezeur! ) ,ik hoef mijn systeem niet meer zo uitbundig dicht te timmeren, en zat keuze uit  gratis! programma's.

Ubuntu is voor mij ook de eerste linux-distro waarvan ik vond dat ik het meteen kon gebruiken zonder " ingewikkeldheid" .....Installeren, gebruiken,klaar!

#41 16-01-2007 16:38:42

MottigenHond
Lid
Bijdragen: 351
Website

lol, ik zit hier nog maar 2 dagen en ik heb al een sticky aan mijn been :p
voor de mensen die willen weten wat wij hier hebben, 1 laptop XP (moeder), 1 XP/Ubuntu dualboot (1.7Ghz 256MB ram, 80GB HDD)pc en nog eentje met enkel XP

#42 16-01-2007 17:11:42

bartek
Lid
Uit: Hasselt (B)
Bijdragen: 8558
Website

MottigenHond schreef:

voor de mensen die willen weten wat wij hier hebben, 1 laptop XP (moeder), 1 XP/Ubuntu dualboot (1.7Ghz 256MB ram, 80GB HDD)pc en nog eentje met enkel XP

Laten we die sticky dan maar rap losmaken ... veel te veel XP's in 1 zin ...
wink

| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

#43 16-01-2007 17:21:29

MottigenHond
Lid
Website

stond XP niet voor eXPerience? je hebt toch wel énorm veel ervaring nodig om xp propertjes te laten werken om geen verkeerde dingen binnen te halen of je pc te laten crashen

#44 16-01-2007 17:30:51

cvcaelen
Lid
Uit: merelbeke (Belgie)
Bijdragen: 290

Vorig jaar in September mocht ik van't werk een cursus "computer-EHBO" volgen : mezelf kunnen behelpen met een computer qua hardware en software.
150uur les

In oktober zat ik thuis dik in de problemen met mijn pc-tje:win2000+alle soorten anti-whatsoever-scanners hadden mijn pc'tje onbruikbaar gemaakt.
In de les kwamen eerder toevallig alternatieve OSsen ter sprake, onder andere Linux.
Dixit de leraar :"ver buiten de lesreeks en zeker niet voor de gemiddelde gebruiker,..."
Laat nou net dat gezegde mijn aandacht trekken ,
en,
's anderendaags googelde ik vlijtig op "linux"
Gelukkig heb ik op't werk breedband en geen downloadlimieten.
Ubuntu breezy werd eerst zeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeer voorzichtig als life-cd geboot,
om na wat "spelen" een zeer verstrekkende beslissing te nemen:
*alles back-uppen
*partitietjes maken
*win2K er terug op
*dual-boot met breezy

sedert Kerst draai ik Dapper LTS

Vele malen heb ik in de les verteld over Ubuntu, de websites getoond, screenshots getoond en de life-cd gedemonstreerd,...
Ik heb me rot gelachen toen de les ging over je PC beveiligen en de les PC's crashten wegens te veel (net wat ik meegemaakt had thuis)
en ik vrolijk kon zeggen dat je dat in linux allemaal niet nodig had
En nee, ik heb niemand kunnen overtuigen om het zelf te proberren(ook al heb ik aan ieder een cd-tje gegeven).Had de leraar een beetje meegewild, had het zeker een verschil gemaakt.

Let wel, ik breek windoows niet af bij niemand, ieder maakt voor zich de keuze,
de mijne staat vast : linux zal het wezen smile

Vrolijke groeten
Christiaan

may the Source be with you,...

#45 16-01-2007 17:35:08

MottigenHond
Lid
Website

cvcaelen schreef:

Let wel, ik breek windoows niet af bij niemand, ieder maakt voor zich de keuze,
de mijne staat vast : linux zal het wezen smile

inderdaad, als zij het meelopertje willen zijn en alle problemen hebben, mij niet gelaten

bij MS krijg je ook geen echte support, enkel de meest voorkomende problemen staan uitgelegd, maar voor de rest, nix gratis, bij linux (ubuntu) kan je rekenen op mensen die er wat van kennen en als er iets niet juist is of je hebt vragen kan je het altijd vragen (thx guys)

#46 16-01-2007 18:17:22

Kev
Lid
Uit: localhost
Bijdragen: 2091

bartek schreef:

MottigenHond schreef:

Laten we die sticky dan maar rap losmaken ... veel te veel XP's in 1 zin ...
wink

Die is raak, nee voor mij was de druppel die de emmer liet overlopen de Beta van Vista, heb dat ding getest en het was een schande, een regelrechte schande.
DRM ook, zoals Jij(Bartek) al vermeldde. Heb omlangs een artikel gelezen over de schade die de DRM-implementatie in Vista met zich mee kan brengen.
Volgens mij een plausibele doodsteek voor Vista, maar ook voor de concurrentie, omdat jawel voor die DRM enkel Windows-only custumised drivers gebruikt kunnen worden.
Dit betekent, dat je ook geen driverfamilies kunt maken, zoals de graphicsdrivers nu zijn. In plaats daarvan, moet je bij elke kaart, zelfs van hetzelfde type(dus 2 dezelfde kaarten = 2 verschillende drivers) dus een aparte driver gaan maken.
DRM vereist ook dat de drivercode gesloten moet zijn natuurlijk, dus een nadeel voor OS(= Open Source).
En zo zou ik hele dagen kunnen doorleuteren over de DRM-implementatie van Vista en BTW de NSA heeft de richtlijnen uitgeschreven voor het documentatiepakket voor driverschrijvers, dat zegt ook al genoeg.

All Hail Lelouch, The 99th Emperor of Britannia
All Hail Lelouch! All Hail Lelouch!

#47 16-01-2007 18:29:57

bartek
Lid
Uit: Hasselt (B)
Bijdragen: 8558
Website

Nu we 't toch over DRM hebben :
DRM zou wel eens voor een stuk in handen kunnen vallen van Alan Cox

Wie? : http://en.wikipedia.org/wiki/Alan_Cox
Ontwikkelaar van de Linux-kernel !

http://www.webpronews.com/topnews/topne … atent.html
http://www.linuxquestions.org/questions … ?p=2574359
http://www.freshpatents.com/Alan-Cox-Sw … nvdirc.php

't Zou erop neerkomen dat ze de wijze van gegevensopslag van DRM willen patenteren.
Hierdoor zouden ze iedereen kunnen aanklagen voor 't gebruik maken van deze technologie ...

I reread through the patent descriptions and it appears that most of what he is attempting to patent is the process of saving the user's data before locking them out of the application due to violation of the terms.

Of 't lukt is natuurlijk een ander paar mouwen.

| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

#48 16-01-2007 18:33:23

Kev
Lid

bartek schreef:

Nu we 't toch over DRM hebben :
DRM zou wel eens voor een stuk in handen kunnen vallen van Alan Cox

Wie? : http://en.wikipedia.org/wiki/Alan_Cox
Ontwikkelaar van de Linux-kernel !

http://www.webpronews.com/topnews/topne … atent.html
http://www.linuxquestions.org/questions … ?p=2574359
http://www.freshpatents.com/Alan-Cox-Sw … nvdirc.php

't Zou erop neerkomen dat ze de wijze van gegevensopslag van DRM willen patenteren.
Hierdoor zouden ze iedereen kunnen aanklagen voor 't gebruik maken van deze technologie ...

I reread through the patent descriptions and it appears that most of what he is attempting to patent is the process of saving the user's data before locking them out of the application due to violation of the terms.

Of 't lukt is natuurlijk een ander paar mouwen.

Maar gezegd is het DRM verhaal is voor iedere computergebruiker een drama.

#49 16-01-2007 18:45:53

r0n.
Lid
Uit: Eiland Tholen (Zld)
Bijdragen: 4084
Website

MottigenHond schreef:

stond XP niet voor eXPerience? je hebt toch wel énorm veel ervaring nodig om xp propertjes te laten werken om geen verkeerde dingen binnen te halen of je pc te laten crashen

Nee, het betekend eXtra Problemen lol

Ron

#50 16-01-2007 18:48:36

Kev
Lid

r0n. schreef:

MottigenHond schreef:

Nee, het betekend eXtra Problemen lol

Ron

Touche, hehe met extra ingebouwde problemen om uw computerervaring nog slechter te maken, wat zou Vista dan voor staan.

Bulletin Board voettekst