Ubuntu Nederlands

Voor hulp bij en discussie over Ubuntu Kubuntu Edubuntu Xubuntu

Je bent niet ingelogd.

Aankondiging

Lees de forum richtlijnen voordat je een bericht plaatst.

#401 11-06-2008 20:29:44

wandarooze
Lid
Uit: Noord Limburg . Belgie
Bijdragen: 1601
Website

Re: Waarom overgeschakeld?

Chomsy schreef:

Rond de jaarwisseling had ik een dualboot Windows XP/Ubuntu Studio gedaan (mijn pa razend, "wa voerde gij daar allemaal uit met uw gekloot, ge moet daar dringend mee stoppen, als het mislukt kom ik het niet herstellen hoor!")
Alleen kreeg ik mijn draadloze internetontvanger-USB onder geen beding aan de praat in Linux, naar alle waarschijnlijkheid zat er een Windows only stuurprogramma op.

Probleem 1:
Omdat ik dus geen internet kon verkijgen op Linux heb ik verder gesjacherd met Windows, Komodo Edit (een programma om programmeer/script code te schijven) liep geregeld vast wanneer ik er meerdere tabbladen had, eigenlijk gewoonweg ieder programma dat een beetje meer vroeg dan MSN/Internet browser liep vast.

Probleem 2:
Ik had voor Ubuntu Studio een aparte partitie aangemaakt, maar ik kon in Windows niet aan die Linuxpartitie (andersom wel) en mijn Windowspartitie was vol. Knap lastig.

Probleem 3:
Ik had nood aan een webserver en had voor het gemak XAMP geïnstalleerd, maar ondanks dat dat werkte voldeed het niet aan mijn eisen.
Ten eerste was het te traag en ten tweede wou ik gewoon een echte LAMP-server, maar jah, het Linuxgedeelte van mijn PC had geen internet ...

Probleem 4:
Op een gegeven moment lustte Windows mijn memory sticks niet meer. Je stak de memory stick in het USB-slot, heel even flikkerde het lampje ervan, maar daarna doofde het weer en kon Windows de stick niet meer vinden. En dat keer op keer met gelijk welk memory-spul.
De enige oplossing was: bestanden downloaden op Windows, andere bestandjes van partitie smijten om plaats vrij te maken en dan afsluiten en in Linux dan die bestanden op de stick zetten. Maar dat was echt geen doen meer ...

De oplossing:
Er van uitgaande dat mijn internet onder Linux niet ging werken heb ik zo lang mogelijk gewacht, maar ik heb uiteindelijk een oplossing bedacht: laten we weer op de authentieke manier werken met een kabel wink
Dan heb ik Hardy Heron gedownload, 64-bits versie, lekker, op een schijfje gebrand, maar ik kreeg een foutmelding toen ik dat ding wou installeren... Dan heb ik mijn toevlucht moeten nemen tot de 32-bits versie ondanks dat ik toch echt wel dacht dat mijn AMD 64 processor 64-bits ondersteunde. Die werkte wel.
En nu heb ik dus Ubuntu Hardy Heron, 32-bits versie, met LAMP-server en internetverbinding big_smile
En de memory sticks werken gewoon zeg.

Alleen mijn pa vindt het niet zo leuk,
"En wat doet die godverdommese kabel hier? Gij altijd met uw gepruts, ge zout beter wa meer tijd in uw schoolwerk steken! En wat, Linux? Mijn computer werkt toch nog hè en hoe draadloos ging niet? hej how zeg, ik moet voor mijn werk nog wel op het internet kunnen hè godverdomme. Als gij vanbeginsafaan nie zo geknoeit had hè .... "
Blijkbaar dacht hij dat Linux zijn computer ging besmetten omdat ik ook op de router aangesloten ben en het draadloos werkte overigs wel nog, alleen ja, mijn ontvanger dus niet meer wink
En jah, ik had hem ook gezegd dat ik er Linux op had gezet omdat Windows niet meer werkte en dat werd helemaal negatief ontvangen.
Wat onwetendheid toch allemaal niet met een mens kan doen hè wink

En als U dan nog zegt tegen de Heer Papa dat vloeken niet help , in tegendeel ... komt alles super.
Succes.

Laatst bewerkt door wandarooze (11-06-2008 20:30:40)

Mijn instellingen : Multimedia / Firefox / Security: Zie onder.
http://tomrooze.sen.googlepages.com/home

#402 17-06-2008 11:21:26

Mauk
Lid
Bijdragen: 6

Teveel virussen op windhoos!!!

en draaide te langzaam op mijn 128 mb tongue

nu draait kubuntu goed op mijn pc

#403 17-06-2008 18:56:34

tiemenhakvoort
Lid
Bijdragen: 139

Mauk schreef:

Teveel virussen op windhoos!!!

en draaide te langzaam op mijn 128 mb tongue

nu draait kubuntu goed op mijn pc

?
gaat kubuntu wel goed dan met jou 128 mb ram, ik kan me dat niet voorstellen
of heb je er ram bijgeprikt?

#404 24-06-2008 09:24:26

Mauk
Lid
Bijdragen: 6

nah xubuntu is goed te draaien

maar ik ga aankomende week wat meer ram erbij zodat sommige dingen wat vloeiender gaan

#405 24-06-2008 11:57:08

kruijf
Lid
Uit: soest
Bijdragen: 129

Ik ben overgestapt omdat ook ik alleen maar problemen met windows had.
Dat gebeurde bij mij al bij windows 98 en dat is nooit meer over gegaan.
Ik had al wel eens wat met een live cd van 6.06 gedaan maar daar kwam ik nooit echt uit.

Na het zien van een filmpje op youtube ( vista vs linux ubuntu ) kreeg ik weer de drang om ubuntu te proberen.
Ik heb toen ook de 7.10 versie gedownload en geinstaleerd en ben er mee aan de gang gegaan.
Nu draai ik op Hardy Heron en windhoos gebruik ik helemaal niet meer, ik weet nog lang niet alles maar dat komt van zelf.

=SOG= 4 life

#406 27-06-2008 14:48:58

kai vijzelaar
Lid
Bijdragen: 1

De reden waarom ik ben overgestapt op Ubuntu is eigenlijk best wel makkelijk, de kans op virussen is klein en het leek me wel eens leuk om linux te proberen en ben niet meer terug gegaan naar windows tongue

#407 30-06-2008 11:53:07

Nightcrawler
Lid
Uit: Dordrecht
Bijdragen: 54

Ik ben aan het overstappen naar kubuntu. Op dit moment is het nog via het tooltje Wubi geinstalleerd in Windows.
Helaas heb ik windhoos nog nodig omdat ik een blu-ray brander/speler heb in mijn laptop en ik wil mijn blu-ray films kunnen afkijken. Tevens moet ik gaan testen hoe kubunto erop reageerd als ik een tv aansluit via de hdmi kabel.
Dus zorda echt alles kan met linux wat ik in windhoos ook kan doen dan gaat de laptop helemaal over.
Maar tot nu toe het draait zeer snel op een T8300 duo core @ 2,4 ghz met 4 gb geheugen en een nvidia 8600 gts met 256 mb ram.

Op mijn pc heb ik kubuntu op de zelfde manier geinstalleerd en daar wordt alles netjes ondersteund. Dus mijn pc gaat binnen niet al te lange tijd volledig over naar linux.

Pray for because I have lost my faith in holy wars...

#408 08-07-2008 21:41:10

Nino1110
Lid
Bijdragen: 76

Omdat ik nieuwsgierig ben, ik was benieuwd hoe Ubuntu was en dat gezeik met die virussen, betaalde zooi etc begon me strot uit te hangen..
Me moeder heb ik nu ook bijna omgepraat om van Vista naar Ubuntu over te stappen big_smile

#409 09-07-2008 13:42:08

gehaktdag
Lid
Bijdragen: 2

Gewoon puur interesse, op mijn werk draaien we een 2003 en een 2000 domein en geintegreerd nog wat BSD applicatieservers. alle werkstations zijn XP/vista en om gewoon iets aan zelfmasochisme te doen draai ik voor mijn prive-dingetjes Ubuntu.
MS is lang niet in alles mijn favoriet maar active directory zit toch best slim in elkaar...

If God had intended Man to program, we'd be born with serial I/O ports.

#410 17-07-2008 21:34:28

Millenniumbaby
Lid
Uit: Hoorn
Bijdragen: 72

Ik hep omdat die oude computer van vorige eeuw met Puppy niet alles kon zelf 8.04~1 geprobeert en dat ging beter.
als je mijn naam ziet weet je leeftijd van deze dame.
dus daarom heb ik geen windows ervaring.
op school gaat het vaak fout en dat is lagge.
Ik zit nu 3 weke op Ubuntu dus en heb hele leve al Tux op T shirts die opa via stijk folie er op zette.

doei. anastacia.

#411 18-07-2008 01:04:13

Chrisje1984
Lid
Uit: Leeuwarden
Bijdragen: 71

Ben overgestapt omdat windows te veel onderhoud nodig had, opzich wel leuk problemen op lossen. Maar na verloop van tijd werd de boel sloom, en moet je die meuk weer formatte. Vind het leuk  om te klooien met pcs dus dacht waarom niet  Linux lekker klooien ? smile heb zelf ict opleiding gehad dus computers waren geen onbekende dingen voor me ( ben bijna fysiotherapeut heel wat anders )

En ik moet zeggen Ubuntu is dat shit :p, ook al bij mijn ouders geïnstalleerd die vista hedden hopen dat ze niks meer anders willen. Ieder geval ik niet, mijn zul je hier nog heeel lang zien! smile

Up the Ubuntu

Geitekont

Laatst bewerkt door Chrisje1984 (18-07-2008 01:07:42)

#412 25-07-2008 17:27:46

tovar
Lid
Uit: Eindhoven
Bijdragen: 168
Website

Windows 95 was echt speelgoed met een muis. Het werd in de jaren 2000 dan ook wintendow genoemd. Later met windows 98 was het nog wel te doen. Toen internet kwam, werd de beveiliging enorm aangesproken door hackers en programmeurs. Het moest veiliger. Dus dan maar een firewall er op. En van het een kwam het ander. Er kwam nooit een einde aan de beveiliging. Dat was de oorzaak voor velen om niet toe te komen aan de dingen die je eigenlijk moest doen. Zoals studie verslagen maken op een computer. Windows NT was dan wel veel veiliger. Het karakter van micrososft is een lange tijd zo geweest, dat eerste de estetica werd verkocht en dan pas de beveiliging. Later kwam windows xp. Wat betreft het delen van mappen en toegangsrechten instellen, was windows 2000 in het nederlands nog het prettigste werken voor mij. Alleen de fouten die er in slopen waren voor mijn archief ( helaas moet ik het grof zeggen) moordend. Alles raakte ik kwijt. Alle partities verdwenen op de een of andere dag. En ik ging maar door hobie-en. Tot dat ik windows XP kreeg. Een leuke beveiliging en dat werkte wel. Maar je moest met bakken geld komen wil je er mee kunnen werken. En dat had ik niet als computer studend. Want ik had altijd al de filosofie voor computers dat je een computer koopt met gratis software. Ja, de beveiliging dat werkte wel. Alleen je kon het niet zien en ik had er geen motivatie voor omdat allemaal te gaan lezen. De beveiliging bleek dus niet te werken en heeft nooit goed gewerkt. Altijd problemen met windows en altijd lokte het uit tot spelen. Want windows is altijd al een markt geweest waarop produkten kwamen om iets te verkopen. Door vele jaren computeren, en de aantrekkingskracht van snelle computers en alles kan, raakte ik overbelast. Door schade en schande ben ik wijs geworden. De afgelopen jaar ben ik toch maar lid geworden van de computer club in Eindhoven. Dank zij ECA ben ik nu een echte Ubuntu volgeling. Het is gratis, het is gebruiksvriendelijk. En het installeren is niet moeilijk. Alleen de andere mensen overhalen, die het niet snappen of daar te lui of te makkelijk voor zijn. Werken mij tegen. Ze willen niet overstappen naar ubuntu omdat ze dan alles opnieuw moeten leren. Ik vind het niet erg om nieuwe dingen te leren. Voor mij is het juist een uitdaging en ik heb er weer plezier in. Bij windows is alles duidelijk, maar niets is logisch als je daar heel goed over nadenkt logistiek gezien. Zelfd het booten van de partities van windows xp is rommelig. Zelfs het instellen van de netwerkrechten is rommelig. Zelfs het moeten onderhouden van de windows is rommelig. En als je een platte tekst pagina hebt in html. Dan zegt vista dat het een onveilige pagina is.
Denken in namen. Dat staat stil zoals het menu van windows, alles staat in namen. Maar als je iets wilt doen, dan kan je het niet vinden.
Dus wat is logisch?
Denken in doen, dat is logisch.
Ubuntu is gratis, dus mensen gaan het doen.
Dat is logisch.
Dus denken in werkwoorden, is voor een menu iets logischer, En dat mag ubuntu worden.
Want unix en linux is ouder dan windows zeg ik altijd.

Als het je nog niet duidelijk is waarom ik ben overgestapt op ubuntu?
Dan is het de pestimistise reden dat windows psychotisch is.
Dan is het de optimistise rede dat ubuntu weer rust geeft.
Reageren? Graag ! op www.tovar.nl
Teun

Niet iedereen heeft de vaardigheid om meteen volledig te antwoorden.

#413 28-07-2008 22:39:27

Daniel78
Lid
Uit: Nieuw- en Sint Joosland
Bijdragen: 154

Dat zijn een hoop reacties hiero. smile Dan kan ik niet achter blijven.

Ik werk al jaaaaren met Windows. Ik denk dat het 3 a 4 jaar geleden was dat ik Red Hat installeerde om eens uit te proberen. Het heeft 2 weken geduurd. Ik kreeg een lichte afkeer van linux omdat op de een of andere manier mijn recoverypartitie om zeep was geholpen. (lang leve Packard Bell  mad ) Zo'n anderhalf jaar geleden Ubuntu uitgeprobeerd. Maar ik kon er niet aan wennen. Vorige week een nieuwe poging gedaan. Ik heb me er nu in vastgebeten. Vista eraf gegooid, en er gewoon voor gaan. Wat me als eerste opvalt bij Ubuntu begint bij de installatie. Binnen 20 minuten een werkend systeem. Bij Windows een uur of langer.

Ik heb niet bepaald een afkeer van Microsoft. Ik vind het zeer makkelijk werken. Maar de snelheid is er in de eerste week al uit.  En windows is hartstikke duur. Ik heb van mijn leven maar 1 x een licentie gekocht. Dat was Windows Xp. De rest waren downloads of kopieen. En dat vind ik het fijne aan Ubuntu, het kost niets. Zelfs niet als je een cd'tje besteld. En als je het geinstalleerd hebt, werkt alle hardware gelijk. Althans bij mij.

Ik had de cd al een hele tijd liggen, maar wilde er niet aan. Dat kwam mede door die WebWereld figuren (ik hoop niet dat ik iemand tegen de schenen schop) Zodra een artikel over Microsoft begon, waren er een hele hoop figuren die MS gingen bashen. Linux was veel beter, Ms sucks. (niet letterlijk maar daar kwam het wel op neer.) En kwam niet aan linux, want dan was het hek van de dam. Ik dacht bij me eigen, als dat die linux gemeenschap is, laat ze dan maar lekker d..d vallen. Mij niet gezien. Maar de cd bleef aan me trekken. En hier is gelukkig een prettige sfeer.

Ik las hier ook al een aantal reacties over MS manier van zaken doen enz. Dat is iets wat mij behoorlijk koud laat. Als ze maar een systeem op de markt brengen wat werkt. (en het werkt wel, alleen gaat het wat trager tongue)

Er is niet zoveel wat mij tegenstond aan windows. Alleen de snelheid. Een systeem moet bij mij snel zijn. En ik ben er vandaag achter dat ik Windows niet nodig heb om mijn favo game te spelen. Met wat kunst en vliegwerk, werkt het hier ook gewoon. ( en sneller)

Geregistreerd Linux gebruiker    #476633
Geregistreerd Ubuntu gebruiker #  23526
http://counter.li.org/
http://ubuntucounter.net/

#414 30-07-2008 01:29:53

Ciska
Lid
Bijdragen: 22

Ik heb ook zich ook niets tegen windows maar het is mij gewoon allemaal te duur en ik begon er een hekel aan te krijgen om met de software te werken die ik via "illegale pietje" had verkregen.  Mijn laptop stond legaal vista op en ik vond het echt niet verkeerd werken. Een week of wat gelee heb ik die geruild tegen een nieuwe p.c. met alles erop en eraan omdat ik dat toch prettiger vond en bleek dat ook daar weer een illegale versie van xp erop stond......... dus die heb ik er nu afgezwierd en ubuntu erop gezet. Ik moet zeggen het is wel wennen (erg wennen) maar het werkt alllemaal perfect. Ik hoop alleen dat ik kan wennen aan The Gimp want ik ben met psp en dazstudio mooie programma's gewend, en die psp was legaal en daz is een gratis programma maar ja dat werkt hier niet, maar ja je blijft altijd wel wat houden. Ik vraag me ook nog af hoe ik bij mijn website moet gaat komen, lol en die nieuwe office........ zucht......... nog een hoop te leren. smile

Laatst bewerkt door Ciska (30-07-2008 01:34:05)

#415 30-07-2008 09:12:48

arie
Lid
Uit: Rozenburg ZH Nl
Bijdragen: 3196
Website

oudere versies van psp werken onder wine, ik dacht tot versie 9

desktop  / laptop : Ubuntu Hardy Heron
iMac  G3 400       : OS X Tiger
EeePC 900           : Ubuntu Hardy Heron
Ubuntu user # 14925     steunpunt Rozenburg ZH Nl      Skype : ubuntu.steunpunt.rozenburg

#416 30-07-2008 10:39:22

Ciska
Lid

Echt waar............... wow dat moet ik is uitproberen. smile

#417 30-07-2008 10:48:29

arie
Lid
Uit: Rozenburg ZH Nl
Bijdragen: 3196
Website

ik heb versie 7 die doet het in iedergeval, gebruik hem alleen niet meer

desktop  / laptop : Ubuntu Hardy Heron
iMac  G3 400       : OS X Tiger
EeePC 900           : Ubuntu Hardy Heron
Ubuntu user # 14925     steunpunt Rozenburg ZH Nl      Skype : ubuntu.steunpunt.rozenburg

#418 30-07-2008 10:54:25

woteb
Lid
Uit: Veluwe
Bijdragen: 1788

Ik heb even voor je op Google gezocht naar Daz Studio, en dat kan dacht ik ook op Linux lopen. Anders zijn er ook prima Linux alternatieven zoals Blender 3D.

Laptop, Compaq Armada E500, P3/256MB RAM/1Ghz:: Ubuntu Hardy Heron 8.04.1 LTS (lite-blokkendoos editie) + Enlightenment DR17 + IceWM
3 Workstations: Ubuntu Hardy Heron 8.04.1 LTS (lite-blokkendoos editie)
Server: Ubuntu Dapper Drake Server editie, 6.06.2 LTS

#419 30-07-2008 12:43:30

Mikkel
Lid
Bijdragen: 54

arie schreef:

ik heb versie 7 die doet het in iedergeval, gebruik hem alleen niet meer

Ik wel, dus heb PSP7 net via Wine geïnstalleerd. Bedankt voor de tip, Arie! smile
The GIMP zal best een goed programma zijn, maar was wel wennen na tien jaar PSP7. Ben blij dat ik weer als vanouds met PSP7 kan gaan knutselen. smile

Edit: nooit te vroeg juichen sad 
Animation Shop opent met het splashvenster maar is verder nergens terug te vinden, en PSP onthoudt niet welke pictogrammen ik van de werkbalk heb gegooid en welke ik heb toegevoegd.
't Is mooi dat er zoiets bestaat als Wine, maar de programma's DIE ik ermee geïnstalleerd heb, vertonen wel hier en daar hun gebreken. sad

Laatst bewerkt door Mikkel (30-07-2008 14:37:56)

#420 31-07-2008 01:16:05

Ciska
Lid

Tnx voor de tip Woteb...... ik ga daar zeker naar kijken.

#421 04-08-2008 10:28:13

Peterbeter
Lid
Uit: Breda
Bijdragen: 318

Ben nog niet helemaal overgeschakeld en ook pas vanaf april met Ubuntu aan de gang. Maar wordt steeds fanatieker met Ubuntu en probeer ook Xubuntu en de nog veel kleinere mini-linuxjes voor de hobby. Er lopen hier nog een aantal machientjes voluit (en naar tevredenheid hoor) op XP.
Die mogen (nog) niet gebruikt als speelstation, dus daarom gebruik ik nu een al afgeschreven Aldi-tje voor mijn eerste stappen op linux (P4 op2Ghz met 512Mb intern). Was het al jaaaaren van plan om linux te proberen en had bijna alle versies van Suze en Mandrake nog liggen maar het kwam er nooit van. Tot een oud schoolmaatje in Zuid Afrika me vertelde dat zijn hele bedrijf op Ubuntu draaide..... Dan moet ik ook maar eens kijken wat ik mis.

Nou heb in begin best veel sterren gezien omdat ik meteen voor de 'draadloos verbinden leeuwen' werd geworpen. Dat is echt wel een probleem op sommige pc's / laptops voor beginners. En ik moet hier draadloos werken ivm afstanden tussen de werkstations. Maar op dit oudje loopt Hardy als een zonnetje en heb eigenlijk steeds minder problemen, al ben ik wat voorzichtiger met het accepteren van alle updates. Maar draadloos is voor mij al behoorlijk bekend terrein: want oefening baart kunst.
Ben nu al heel benieuwd naar de Stoere Steenbok (ubuntu 8.10) die in oktober a.s. gaat komen. Ben zelf een steenbok en dat is gewoon: volhouden en doorgaan.  Ik volg het test-topic op dit forum dan ook met interesse.

Mij is nu wel duidelijk dat Ubuntu knap weinig valt te verwijten.
Het zwakke van Ubuntu ligt niet aan Ubuntu, maar aan die commerciele hardwarejongens. En dat wil ik in elk geval mee helpen veranderen. Misschien wilt u ook meehelpen: laat ons dan afspreken dat we in elke PC winkel vragen of betreffende hardware op linux werkt. En zo niet: NIET KOPEN.
Ik doe dat nu o.a. bij Office Shop en lokale winkels hier in Breda.

Wij krassen in elkanders wezen en spelen dit venijnig spel om zo onszelf te genezen
van die voortdurend laffe pijn, dat het niet lukt onszelf te zijn. 
(auteur is waarschijnlijk: S. Carmiggelt)♠

#422 08-08-2008 03:06:05

mmore4us
Lid
Bijdragen: 9

Ik heb jarenlang met plezier gewerkt met Windows 98. Tussen XP en mij is het nooit wat geworden.
Bij de eerste installatie eiste XP dat ik de drivers van mijn RAID kaart op floppy aan zou bieden net nadat ik mijn floppydrive verwijderd had.
Daarna stapelden de ergernissen zich op. Regelmatig foto's kwijt, virusmeldingen, het onverklaarbare geratel van de harde schijven en de typisch Amerikaanse software.

Een kennis had mij al eens geattendeerd op Ubuntu. Twee avonden oefenen met de Live CD en ik was verkocht.

Wat een rust direct in huis. Geen harde schijven die spontaan aan het werk zijn. Ik kan eindelijk weer heerlijk knutselen met mijn besturingssysteem.

Waarom ik ben overgestapt? Ik weet het al bijna niet meer.

#423 11-08-2008 07:47:48

Reginald
Lid
Uit: Lelystad
Bijdragen: 862

Ik heb zaterdagavond op mijn laptop, Windows Vista Basic ingeruild voor Ubuntu 8.04.
Hè! dat is fijn zeg. smile
Waarom? De 90 dagen proef van Norton was verlopen? (WAT?! heb je het nog 90 dagen volgehouden, met Windows Vista?!) jaja.

Eerlijk gezegd had ik helemaal niet zoveel problemen met Vista. Alleen dat rare netwerkcentrum enzo. daar begrijp ik echt helemaal niets van!
Het was al rommelig en onoverzichtelijk in XP en in Vista hebben ze geprobeerd het gebruiksvriendelijker te maken???
Als ze dan al alles afkijken van Apple waarom dát dan niet?

Ik had op mijn budget PC(tje) al Ubuntu vanaf 6.06 en vond het wel leuk om er Windows Vista een tijdje naast te draaien. (op de nieuwe laptop dus)
Maar nu met Ubuntu 8.04 erop, heb ik het gevoel dat ik weer adem kan halen. smile

Dan wil ik nog even Pjotr bedanken voor de extra documentatie over de multimedia.
En het razendsnelle forum!

Reginald

Sooner than wait for, A break in the weather,
I'll gather my far-flung Thoughts together.
Speeding away, On the wind to a new day.
And if you're alone, I'll come home.

#424 15-08-2008 20:44:37

Boize
Lid
Uit: Wervik
Bijdragen: 31

Mijn eerste poging met linux (ubuntu) was zo'n jaar en een half geleden. Toen vond ik het nog niet goed werken, zeker niet op een amd K6 van 400Mhz, het was dus redelijk traag. Ik had van alles geklooid enzo, met drivers voor de videokaart, via die ubuntuguide. Ik had toen nog nooit van dit forum gehoord. Toen ben ik er maar mee gestopt, aangezien ik toch geen linux op de betere pc thuis mocht draaien.

Vorig jaar, eind augustus, heb ik me een laptop gekocht (voor school). Na enkele maanden begon de linux microbe weer te kriebelen, toen ik hoorde dat er sindsdien al twee nieuwe versies uit waren. Gutsy gibbon maar geprobeerd in dual boot met windows vista. Toen ben ik ook op dit forum gekomen, waarop veel goeie tips staan, en waarop veel mensen zitten die er daadwerkelijk iets van kennen. Maar aangezien ik nog een recovery partitie had staan, en zo al aan 3 partities kwam voor windows, en 1 voor linux, heb ik beslist om ubuntu ervan te gooien (door het feit dat ik slechts 1 schijf had om data en programma's op te zetten).

Deze week heb ik weer eens ubuntu geïnstalleerd, Hardy Heron, en het verbaasde mij nog meer. Alles gaat nog vlotter vind ik. Vlottere integratie met windows partities ed.(weet niet wat jullie daarvan vinden?) Ik werk nu al enkele dagen met ubuntu, en vanmiddag nog eens mijn vista opgestart. Amai, wat is dat sloom, als je ubuntu gewend bent! Dus nu ga ik zoveel mogelijk werken met ubuntu, maar jammer genoeg doe ik een informatica richting op school, waar we nogal veel adobe suites moeten gebruiken (dreamweaver, photoshop, flash) en ook moeten werken met ms access, oracle, etc. Dus blijf ik een dual boot behouden. Ook mijn mp3 speler vullen (een sony walkman E002 , gaat niet met ubuntu. Toch wel jammer vind ik.
Gamen doe ik in feite niet, zeer sporadisch eens een spelletje zoals trackmania, dus daarom mis ik windows zeker niet.

#425 20-08-2008 01:09:31

Boze Bever
Lid
Uit: Noord-Brabant
Bijdragen: 3

Waarom ben je overgeschakeld naar Linux?
Om verschillende redenen, en in deze volgorde:
1. Nieuwsgierigheid. Ik was gewoon toe aan iets anders en ik wou wel eens weten of al die positieve verhalen over Linux wel doorgrond waren. Ik kan na een paar dagen al antwoord op die vraag geven: Ja!
2. Meer uit mijn laptop halen. Ik heb een redelijk snelle laptop. Maar vanwege de nogal zware systeembelasting merk je daar maar bar weinig van als je Vista draait.

Wat irriteerde je aan Windows?
Niet zo enorm veel dat ik besloten heb om Windows vaarwel te zeggen. Ik kan me helemaal vinden in de vele antwoorden op deze vraag in dit topic: virussen, erg prijzig, soms nogal omslachtig, laat de gebruiker te weinig bepalen, enzovoort. Allemaal helemaal waar, en ik merk die tekortkomingen ook op als ik Windows gebruik. Maar ik stoor me er niet zo enorm veel eraan dat ik Windows helemaal aan de kant schuif. Ik ben er namelijk enorm aan gewend, en ik kan op Linux helaas (nog) niet alles doen wat ik wil: zo af en toe een spel spelen. Daarom heb ik dan ook een dual boot systeem.

Draai je nu nog ergens Windows?
Ja, Windows Vista Premium naast Ubuntu op mijn laptop. Op mijn desktop draait Windows XP Professional. Vooral om te gamen, en natuurlijk ook omdat ik pas een paar dagen Ubuntu gebruik.

Laatst bewerkt door Boze Bever (20-08-2008 01:10:54)

Bulletin Board voettekst