Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: image  (gelezen 2691 keer)

fritz

• Gast
image
« Gepost op: 2007/01/12, 15:27:20 »
mijn installatie (dapper) is zo goed als klaar en alles ziet er erg mooi uit en alles werkt!!

wat is de mooiste/beste/makkelijkste manier om een image naar cd te schrijven zodat ik, mocht ik toch wat verprutsen, het vanaf een cd terug kan zetten?

gebruik je symantec ghost of doe je dit vanuit een terminal-venster of zit er al iets in ubuntu-dapper-drake??

vertel mij.......... :cool:

image
« Reactie #1 Gepost op: 2007/01/12, 15:38:53 »
Ik geloof dat k3b dat kan,
weet het niet zkr en kan ook niet even kijken zit achter MS bak.

image
« Reactie #2 Gepost op: 2007/01/12, 15:52:43 »
Ik heb zopas Mondo geinstalleerd via Synaptic maar heb het nog niet uitgetest.
Je kunt kiezen naar welke media je de image wil wegschrijven.
Het pakket bestaat eigenlijk uit 2 delen, nl. mondoarchive en mondorestore.
Volgens mij zal het hiermee wel lukken.
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

Offline siegi

• Lid
image
« Reactie #3 Gepost op: 2007/01/12, 15:57:51 »
persoonlijk heb ik goede ervaringen met partimage maar dit kan voor beginners soms wat complex overkomen zeker omdat hiet niet echt een gui heeft.

Offline Ramana

• Lid
image
« Reactie #4 Gepost op: 2007/01/13, 08:55:14 »
Er is een Ghost voor Linux: G4L. Daar heb ik geen ervaring mee. Ik heb, net als Siegi, goede ervaringen met partimage. Heeft geen echte GUI, maar is toch vrij eenvoudig.  Er zijn heel wat instelmogelijkheden, maar de meeste staan goed (zoals bijvoorbeeld de mate van compressie). Wat je altijd moet doen als je van een partitie een kopie wilt maken is deze eerst loskoppelen (in de console: sudo umount /dev/hdax x=partitienummer)). Dan Partimage als root starten: sudo partimage.
De partitie opgeven warvan je een image wilt maken, lokatie opgeven waar de image wordt opgeslagen: b.v. /home/opslagmap,
een paar schermen doorklikken (de meeste instellingen staan prima) en partimage doet de rest...

image
« Reactie #5 Gepost op: 2007/02/01, 08:46:40 »
Ramana of iemand anders die hier een oplossing voor weet.

Ik vond Mondo wat ondoorzichtig (heb m een paar maal getest), dus nu wil ik partimage eens testen.
Het probleem zit 'm in het unmounten van mijn primary partitie.
Die geeft na een "sudo umount /" terug als melding "cann't umount partition is busy" (of iets van die strekking).
Kortom: ik kan blijkbaar de partitie waar ik op werk (er staan diverse programma's open waaronder xchat, mail etc etc etc) niet unmounten. Mis ik iets ?

Greetingz, Monk.

Offline Ramana

• Lid
image
« Reactie #6 Gepost op: 2007/02/01, 19:26:51 »
Dat lukt inderdaad niet: umount / Wil je een image maken van de partitie waar / aan ge-mount is, dan moet je vanaf een ander OS werken, bijvoorbeeld vanaf een livecd (gaat prima, maar niet zo snel) of een tweede Linux-systeem op een andere partitie. Het is handig om een kleine partitie te maken (b.v. 3-5 Gb) als je regelmatig een image-copy wilt maken. Ook handig als je wilt experimenteren....

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
image
« Reactie #7 Gepost op: 2007/02/01, 19:29:07 »
Kuch... Als ik een "vuile", maar zeer praktische oplossing mag voorstellen:

Je kunt gewoon ff de proefversie van Acronis True Image binnenhalen en installeren op je Windows. Die doet het maar 15 dagen, maar in die tijd maak je, wederom in Windows, gewoon een paar reddings-CD's aan. Die verlopen niet na 15 dagen!
http://www.acronis.com/homecomputing/download/trueimage

Je kunt je PC met een reddings-CD opstarten. De reddings-CD's zijn volledig functioneel: je kunt er zowel images mee maken, als mee terugzetten! Ze zijn heel makkelijk te bedienen en gebruikersvriendelijk. De images worden gecomprimeerd met een factor 3 (in de stand "high").

Tip: zet een image op een andere partitie, als tussenstation. Van daaraf kun je het branden op een DVD.

Groet, Pjotr.

image
« Reactie #8 Gepost op: 2007/02/01, 22:40:49 »
Dank voor de tips.
Ik wilde eigenlijk een makkelijke oplossing en aangezien ze de demo versie van trueimage hebben aangepast heb ik m gelijk maar gekocht :)
Mijn eerste image is al een feit: erg toffe software en geen gehannis.
Hij kan zelfs een HD klonen naar een totaal andere pc, erg mooi gedaan.

Monk.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
image
« Reactie #9 Gepost op: 2007/02/01, 23:25:57 »
Citaat van: Monkwarrior
Dank voor de tips.
Ik wilde eigenlijk een makkelijke oplossing en aangezien ze de demo versie van trueimage hebben aangepast heb ik m gelijk maar gekocht :)
Mijn eerste image is al een feit: erg toffe software en geen gehannis.
Hij kan zelfs een HD klonen naar een totaal andere pc, erg mooi gedaan.

Monk.
Goed spul, ja. Maar kopen had echt niet gehoeven; ik heb gisteren nog even uitgeprobeerd of hun proefversie nog steeds reddings-CD's vervaardigt, dus Home 10 binnengehaald van hun webstek, geïnstalleerd en jawel, hoor. Geen probleem!

image
« Reactie #10 Gepost op: 2007/02/02, 09:01:10 »
Citaat van: pjotr123
Goed spul, ja. Maar kopen had echt niet gehoeven; ik heb gisteren nog even uitgeprobeerd of hun proefversie nog steeds reddings-CD's vervaardigt, dus Home 10 binnengehaald van hun webstek, geïnstalleerd en jawel, hoor. Geen probleem!
Ja die cd's worden wel vervaardigd, maar probeer m maar eens te gebruiken.
Dan blijkt dat de laatste stap, het daadwerkelijk creeeren van een backup, niet mogelijk is zonder full-version.

Ik schrijf mijn backups nu direct naar een usb HD van 160Gb.
Dan moet ik wel even vooruit kunnen :)

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
image
« Reactie #11 Gepost op: 2007/02/02, 10:13:27 »
Verdorie, inderdaad! Ik had de reddings-CD van Home 10 alleen uitgeprobeerd met het terugzetten van een bestaand image (ik heb jaren geleden versie 8 gekocht), en dat deed hij gewoon. Het maken van een nieuw image had ik nog niet geprobeerd.

Mijn excuses voor de valse verwachting.

Groet, Pjotr.