Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Zomaar uitgelogt  (gelezen 2750 keer)

Jeej

  • Gast
Zomaar uitgelogt
« Gepost op: 2007/01/02, 13:21:22 »
Hoi,

Ik heb hier ubuntu edgy draaien, met xfce. Ik vind dit echt heerlijk werken, veel beter dan die win2k doos van mij. Het enige vervelende is dat ik nu nog wel eens uitgelogt wordt, zomaar.
Geen schermbeveliging ofzo, nee, de pc sluit af en gaat naar het inlog scherm. Ik vind dit niet zo prettig, weet iemand wat hier mis is?

Met vriendelijke groet,
Jeej.
(Volgens mij moet dit hier, maar het kan ook config zijn, maar dat weet ik niet, ik ben iig een beginner.)

Zomaar uitgelogt
« Reactie #1 Gepost op: 2007/01/02, 13:22:59 »
Geef eens wat systeem specificaties?

Offline siegi

  • Lid
Zomaar uitgelogt
« Reactie #2 Gepost op: 2007/01/02, 14:14:44 »
Ben je al bezig geweest met beryl en toestanden?  want dan kan zoiets gebeuren omdat dit heel experimentele software.  
Als je niet weet over wat ik spreek dan ben je er niet mee bezig geweest :)

Het is echt gewoon zonder reden of bv als je programma in fullscreen wil zetten ofzow.

Jeej

  • Gast
Zomaar uitgelogt
« Reactie #3 Gepost op: 2007/01/02, 14:49:10 »
Citaat van: CORVUS_CORAX
Geef eens wat systeem specificaties?
Ik draai Ubuntu 6.06 LTS (ja, daar staat edgy, maar dat klopt niet) met xfce.
Dat draai ik op een IBM Netvista 6568 RBG, daarin zit:
PIII 1 Ghrz.
4,7 gb hd'tje.
192 mb geheugen
En alles (netwerk, video, geluid) zit onboard.
Als je iets mist moet je effe roepen... Dan kijk ik nog wel effe.

Citaat van: siegi
Ben je al bezig geweest met beryl en toestanden?
Volgens mij is dat iets te zwaar voor dit pc'tje ;-)

Citaat van: siegi
Het is echt gewoon zonder reden of bv als je programma in fullscreen wil zetten ofzow.
Ja, echt zonder rede. Gewoon, als ik muziek luister, niks doe, dan schiet hij er uit. Of als ik bijvoorbeeld in firefox (maar ook opera) bezig ben, dan schiet hij er uit. (Dit is al de 3e keer dat ik dit bericht schrijf).
Owja, soms schiet hij er gewoon uit, maar soms is het ook zo dat ik dan eerst een zwart scherm krijg, met vertikale witte a heel veel kleurtjes strepen krijg. Dan moet ik de pc opnieuw opstarten, want als ik dan inlog dan gaat ie gegarandeerd hangen.

Offline siegi

  • Lid
Zomaar uitgelogt
« Reactie #4 Gepost op: 2007/01/02, 14:54:55 »
die tweede situatie gebeurt bij mijn pentium 2 ook soms als ik x afsluit met alt control backspace.  Deze heeft een matrox g100 onboard kaart.  
Maar hij logt wel nooit af zonder reden en draait ook geen ubuntu maar debian stable.
En eigenlijk draait die gewoon als server dus heb ik mij er nooit druk om gemaakt, het probleem is ook maar het laatste jaar opgekomen op die pc, dus ik heb altijd aan iets hardware matig gedacht.

Jeej

  • Gast
Zomaar uitgelogt
« Reactie #5 Gepost op: 2007/01/03, 21:47:53 »
Citaat van: siegi
het probleem is ook maar het laatste jaar opgekomen op die pc
Bedoel je dat het steeds erger is geworden?
Citaat van: siegi
dus ik heb altijd aan iets hardware matig gedacht.
Hardware, waar denk jij dan aan? Video? Wat zou ik er aan kunnen doen?

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Zomaar uitgelogt
« Reactie #6 Gepost op: 2007/01/03, 21:58:00 »
Het klinkt inderdaad wel als een driver probleem (wat niet met hardware zelf te maken heeft maar met de aansturing van die hardware)

Er bestaat een systeemlogbestand en daarin zou eventueel wat belangrijke info in te vinden kunnen zijn...

Als de computer uitlogt en je het inlogscherm voor je krijgt, log dan gewoon opnieuw in en ga naar een terminalvenster, als je weet hoe je deze moet openen... In XFCE weet ik het namelijk niet uit mijn hoofd.

Dan typ je in het terminalvenster:

dmesg > ~/Desktop/syslog

en je zou nu een bestand "syslog" op je bureaublad/desktop moeten hebben staan... open dat syslog bestand gewoon met een tekstverwerker zoals Mousepad en kopieer/plak de inhoud van dat bestand hier op het forum of in een pastebin want het kan wel zijn dat het een hele grote inhoud is. http://paste.ubuntu-nl.org
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Jeej

  • Gast
Zomaar uitgelogt
« Reactie #7 Gepost op: 2007/01/04, 21:02:49 »
Citaat van: profoX
Het klinkt inderdaad wel als een driver probleem (wat niet met hardware zelf te maken heeft maar met de aansturing van die hardware)
Umm, ja, logisch...

Citaat van: profoX
als je weet hoe je deze moet openen... In XFCE weet ik het namelijk niet uit mijn hoofd.
Je hebt 1 menu, en vrij bovenaan staat terminal.

Citaat van: profoX
en je zou nu een bestand "syslog" op je bureaublad/desktop moeten hebben staan... open dat syslog bestand gewoon met een tekstverwerker zoals Mousepad en kopieer/plak de inhoud van dat bestand hier op het forum of in een pastebin want het kan wel zijn dat het een hele grote inhoud is. http://paste.ubuntu-nl.org
Gedaan, ik heb het maar effe gepast, want ik vond het wel vrij groot:
http://paste.ubuntu-nl.org/473/

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Zomaar uitgelogt
« Reactie #8 Gepost op: 2007/01/05, 00:49:18 »
Wanneer het probleem zich voordoet, wordt de hele computer dan gerestart, of krijg je gewoon het loginscherm weer voor je zonder dat de pc opnieuw opstart?
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Jeej

  • Gast
Zomaar uitgelogt
« Reactie #9 Gepost op: 2007/01/05, 15:43:59 »
Citaat van: profoX
Wanneer het probleem zich voordoet, wordt de hele computer dan gerestart, of krijg je gewoon het loginscherm weer voor je zonder dat de pc opnieuw opstart?
Het beeld wordt zwart, dan krijg ik het loginscherm weer. De hele computer restart dus niet, het is dus echt een logout of "van gebruiker wisselen"...

Offline Tukcedo

  • Lid
    • http://www.tukcedo.nl
Zomaar uitgelogt
« Reactie #10 Gepost op: 2007/01/05, 15:57:55 »
Hmmm lijkt dat er niet op dat X crasht? Tenminste, ik neem aan dat je normaal gesproken verwacht in te loggen op je grafische desktop, maar na zo'n "crash" dus terecht komt in de tekst-login.

Je kunt de desktop opstarten in debug mode en de log file bekijken wanneer het weer es zo ver is.
Tukcedo Services - Unix en Linux Consultants
http://www.tukcedo.nl

Jeej

  • Gast
Zomaar uitgelogt
« Reactie #11 Gepost op: 2007/01/05, 18:23:37 »
Citaat van: tukcedo
Hmmm lijkt dat er niet op dat X crasht? Tenminste, ik neem aan dat je normaal gesproken verwacht in te loggen op je grafische desktop, maar na zo'n "crash" dus terecht komt in de tekst-login.
Als dat gebeurt, dan is dat niet zo mooi...

Citaat van: tukcede
Je kunt de desktop opstarten in debug mode en de log file bekijken wanneer het weer es zo ver is.
Hoe doe ik dat? Door bij het inlogscherm xfce veilige modus te kiezen? (dat lijkt me niet, maar ik zou niet weten waar wel)

Offline Tukcedo

  • Lid
    • http://www.tukcedo.nl
Zomaar uitgelogt
« Reactie #12 Gepost op: 2007/01/07, 16:06:22 »
Ik las ergens anders dat er een bestand moet zijn dat "xsession-errors" heet. Kun je in een terminal window eens intypen:

locate xsession-errors

En dan dat bestand eens doorspitten naar verdachte opmerkingen (zoals error, warning en dat soort spul)?
Tukcedo Services - Unix en Linux Consultants
http://www.tukcedo.nl

Jeej

  • Gast
Zomaar uitgelogt
« Reactie #13 Gepost op: 2007/02/11, 12:08:02 »
Citaat van: tukcedo
En dan dat bestand eens doorspitten naar verdachte opmerkingen (zoals error, warning en dat soort spul)?
Die zijn er genoeg volgens mij:
http://paste.ubuntu-nl.org/5196/

Zomaar uitgelogt
« Reactie #14 Gepost op: 2007/02/11, 16:24:55 »
Lijkt er verdacht veel op dat niet alles )of niet juist) geinstalleerd is.
Er ontbreken een aantal dingen waar hij gebruik van wil maken en die zijn er niet.

Dit lees ik tenminste in deze melding
Citaat
'E:dpkg was interrupted, you must manually run 'dpkg --configure -a' to correct the problem. '
Leuk he Linux, hij zegt water fout is en zegt gelijk wat je moet doen :P
Jij of iets anders heeft een update afgebroken.

Dus open terminal en typ
sudo-sen daarna
dpkg --configure -aLukt het nu nog niet?
Dan zou je eens synaptic kunnen openen en dan in de zoekfunctie laten zoeken naar.
python2.4
gnome-vfs-2.0

en deze installeren,
Zijn ze al geinstalleerd dan herinstalleren.
Eerst Uninstallen zou ik niet doen, want wanneer je eruit vliegt op dat moment heb je waarschijnlijk meer problemen.

SCCS

:D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D