Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Switchen tussen Xubuntu, Kubuntu en Ubuntu root wachtwoord verkeerd?!  (gelezen 2802 keer)

P@ul

• Gast
Hoi allemaal,

Als eerste had ik Xubuntu geinstalleerd. Vervolgens via de Synaptics packetmanager ubuntu-desktop en kubuntu-desktop geinstalleerd.

Op her en der wat kleine schoonheidsfoutjes na draaien ze alle drie. Alleen in Ubuntu en Kubuntu werkt mijn root wachtwoord niet meer!

Ik log wel gewoon op Gnome of KDE in met user en wachtwoord maar dit wachtwoord geldt schijnbaar niet in ubuntu of kubuntu! Wat zou dit kunnen zijn? Iemand ideeen?

blubber

• Gast
Switchen tussen Xubuntu, Kubuntu en Ubuntu root wachtwoord verkeerd?!
« Reactie #1 Gepost op: 2006/11/02, 15:09:01 »
Citaat van: P@ul
Ik log wel gewoon op Gnome of KDE in met user en wachtwoord maar dit wachtwoord geldt schijnbaar niet in ubuntu of kubuntu!
???

Bedoel je dat je niet als root in de GUI komt onder Gnome en KDE, maar wel onder XFCE? Zo ja, dan zou ik dat onder Xubuntu ook ff uitzetten.

P@ul

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 2006/11/02, 15:57:16 »
Ik kan wel in Xubuntu root worden met mijn wachtwoord maar in Ubuntu of Kubuntu moet ik voor sommige dingen (system settings etc.) het root wachtwoord geven maar dan geeft ie wrong password!

Offline Soul-Sing

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2006/11/02, 16:11:13 »
@paul
das gek, ik heb niet zo snel een oplossing..
vanuit xubuntu gewerkt he? wanneer je wisselt naar een andere versie, moet je dan weer inloggen/pass typen?

P@ul

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 2006/11/02, 16:39:30 »
Ja als je de pc opstart en je doet change session kan ik kiezen voor Gnome of KDE m.a.w. ubuntu of kubuntu...vervolgens username en pass (hetzelfde als voor Xubuntu). Dat werkt: ik kom in ubuntu/kubuntu.

Maar als ik vervolgens binnen ubuntu een ubuntu config programma of in kubuntu een kubuntu config programma wil starten vraagt ie om het root wachtwoord (logisch) alleen het root wachtwoord van xubuntu werkt nu niet meer?! redelijk vreemd allemaal!

P@ul

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 2006/11/02, 16:47:52 »
Hmm..erg vreemd. De synaptics packet manager doet het in xubuntu ook niet. Maar als ik in de terminal sudo -i uitvoer ben ik gewoon root. En als ik als root mappen wil kopieren etc. en ik doe gksudo thunar heb ik in thunar wel root rechten?

Heel apart. Denk dat het door het installeren van ubuntu en kubuntu komt...wellicht iets overschreven?!

P@ul

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 2006/11/03, 12:36:24 »
Snap er nog steeds nix van. Dus binnenkort een schone install.

Ik merk nl. wel dat al ik in ubuntu zit ik veel KDE prog's zie dus het word wel wat rommeliger...of heb ik wat fouts gedaan?

Wat adviseren jullie Ubuntu naast kubuntu laten lopen of gewoon beide tegelijk (d.w.z. via de session)?

Azalin

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 2006/11/03, 13:47:29 »
Opnieuw installeren en dan Ubuntu nemen, en apart KDE erbij installeren, dan kan je switchen tussen Gnome en KDE wanneer je dat wil. ZO zou ik het in elk geval doen.

P@ul

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 2006/11/03, 14:51:29 »
Thnx voor de tip ga het eens proberen. Alleen als je het op deze manier installeert, krijg je dan niet het probleem wanneer je bijv. KDE installeert je in Ubuntu overspoelt wordt met KDE-progs? En andersom?

Offline bartek

• Lid
    • http://bartek.blogsome.com
« Reactie #9 Gepost op: 2006/11/03, 14:53:07 »
Ik vermoed van wel (zelf nog niet geprobeerd) maar kun je dan niet eenvoudig de mindere programma's verwijderen uit de respectievelijke menu's en enkel de beste van de 2 werelden zichtbaar houden?
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

P@ul

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 2006/11/03, 14:56:31 »
Dat is waar. Maar is denk ik wel monnikkenwerk. Misschien zou een dual boot een oplossing zijn. Maar hoe doe je zoiets op 1 HD?

Offline bartek

• Lid
    • http://bartek.blogsome.com
« Reactie #11 Gepost op: 2006/11/03, 15:05:45 »
Met Gparted kun je je HD in verschillende partities indelen
Deze zit op de live-cd dus heb je Ubuntu en wil je Kubuntu dan neem je die laatste livecd en bij de installatie kom je ergens handmatig schijindeling bepalen tegen. Als je die optie neemt kom je in Gparted terecht.
Je kan ook de cd van Gparted afhalen van hun site.
http://gparted.sourceforge.net/

En als je toch je schijf gaat indelen zorg dan voor een aparte /home partitie en laat de beide desktops dezelfde /home partitie gebruiken. Dat bespaart je later een hoop werk.
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

P@ul

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 2006/11/03, 15:08:41 »
Okay, dan ga ik dat eens proberen. Bedankt voor je tips!

Gast

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 2006/11/04, 12:52:30 »
ik heb dit ook aan de hand, ma ik heb enkel kubuntu draaien op mijn systeem, ik moet voor school dan enkele java programmas maken, maar kan ze niet compilen omdat deze in de map usr/bin moeten zitten, maar ik krijg ze er op geen manier in omdat ik geen root kan zijn... bij systeem instellingen kan ik nog systeembeheerdermodus kiezen, maar in zulke mappen niet meer...

Azalin

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 2006/11/04, 18:16:28 »
doe maar eens een terminal openen en het commando:
man sudo

Dan wordt de werking van sudo misschien duidelijk. Systeem beheer taken zijn namelijk via dit ( sudo ) commando uit te voeren alsof je dus root bent. Met man voor sudo krijg je de handleiding van sudo en een korte beschrijving.

Kijk in elk geval hier eens:

https://wiki.ubuntu.com/NlTerminalHowto?highlight=%28terminal%29#head-df53f0ab162d60bbac51dd6f3d45bf69f3afd0e8