Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Harddisk Opruimen  (gelezen 4514 keer)

Harddisk Opruimen
« Gepost op: 2006/11/01, 07:51:55 »
Is er ook een mogelijkheid zoals in Windows om je schijven op te ruimen?

Heb al gekeken maar kan er niets over vinden, een programma of een commando.

Offline profoX

• Lid
    • wesley
    • Lionslink
Harddisk Opruimen
« Reactie #1 Gepost op: 2006/11/01, 08:49:27 »
Wat bedoel je met schijven opruimen?

onnodige gegevens wissen, of defragmenteren? defragmentatie is niet echt nodig aangezien je slechts erg weinig fragmentatie hebt op een ext3 bestandssysteem (eventueel kan je wel ext3 naar ext2 omzetten en een ext2 defragmentatie programma gebruiken, en daarna weer van ext2 naar ext3, maar dit geeft meer moeilijkheden dan iets anders..)
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Harddisk Opruimen
« Reactie #2 Gepost op: 2006/11/01, 10:02:02 »
Nee, defragmenteren was mij duidelijk dat het niet echt noodzakelijk is. Ik bedoelde dan ook onnodige bestanden en/of tijdelijke bestanden opruimen/deleten.
Ik heb gemerkt met wat updates te installeren er diverse bestanden achterblijven want mijn disk loopt vol. Heb een PIII met een kleine schijf (4.3Gb) en een 2e voor mijn data.

Onder windows kan je bijv. disk cleanup gebuiken of zelfs crapcleaner

Offline zappa

• Lid
    • http://www.c3c.be
Harddisk Opruimen
« Reactie #3 Gepost op: 2006/11/01, 12:20:01 »
Citaat van: The Hitman
Onder windows kan je bijv. disk cleanup gebuiken of zelfs crapcleaner
Linux laat geen crap achter ;)
Maar je kan je installatiebestanden verwijderen. Open en terminal en doe
sudo aptitude clean

Offline Tukcedo

• Lid
    • http://www.tukcedo.nl
Harddisk Opruimen
« Reactie #4 Gepost op: 2006/11/02, 09:34:57 »
Logbestanden kunnen nogal eens handig zijn om op te ruimen. Als ze al niet in de configuratie van "Logrotate" (zie de directory /etc/logrotate.d en het resultaat ervan in bijv. /var/log) zitten, dan kun je deze daar toevoegen. Verder houdt Linux de zaak zelf al behoorlijk mooi schoon (file-aging op /tmp bijvoorbeeld).
Tukcedo Services - Unix en Linux Consultants
http://www.tukcedo.nl

Harddisk Opruimen
« Reactie #5 Gepost op: 2006/11/02, 11:18:27 »
De oplossingvan zappa werkt goed en leverde al 300 Mb meer space op.

Paretje

• Gast
Harddisk Opruimen
« Reactie #6 Gepost op: 2007/02/14, 15:58:14 »
Ga eens naar de instellingen van Synaptic, daar kan je instellen dat hij geen buffer meer houdt voor de packages, anders blijven geïnstalleerde pakketten op de schijf staan. Dit heeft het zelfde resultaat als zappa, maar zo moet je het je niet meer aantrekken

Harddisk Opruimen
« Reactie #7 Gepost op: 2007/02/15, 06:54:17 »
Citaat van: Paretje
Ga eens naar de instellingen van Synaptic, daar kan je instellen dat hij geen buffer meer houdt voor de packages, anders blijven geïnstalleerde pakketten op de schijf staan. Dit heeft het zelfde resultaat als zappa, maar zo moet je het je niet meer aantrekken
Heb deze raad opgevolgd, in mijn notities gezet zodat ik dit niet meer vergeet. En resultaat is dat er heel wat ruimte kan bijgewonnen worden. Ik lees veel en schrijf veel op, en zo leer ik veel bij in mijn vrije tijd. Bedankt forumers !
Groetjes,
Freddy
Packard Bell desktop 1024MB : Ubuntu 11.04
Intel computer 512MB : Xubuntu 11.04
HP - paviljon 1024 MB : Bodhi Linux