Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Externe NAS aansluiten  (gelezen 8995 keer)

Wim Alsemgeest

• Gast
Externe NAS aansluiten
« Gepost op: 2006/10/31, 14:54:11 »
Ik heb een externe NAS (Maxtor shared storage) die zit op m'n netwerk op 192.168.1.20. Nu wil ik het zo hebben dat deze automatisch wordt aangesloten als hij aanstaat. Ik wil daar m'n backups op gaan maken. Ik heb smbfs geinstalleerd, en met smbmount lukt het me wel om hem aan te sluiten op /media/backup

Dus ik dacht volgende regel in fstab
//192.168.1.20/backup /media/backup smbfs rw 0 0
en klaar.
Maar, de share wordt dan wel aangesloten maar met root permissies, en hoe krijg ik het voor elkaar als de NAS uit staat en ik zet hem later aan dat deze dan connect.

Wie kan mij hiermee helpen.

Offline kennywest

• Lid
    • http://kennywest.blogspot.com
Externe NAS aansluiten
« Reactie #1 Gepost op: 2006/10/31, 15:06:24 »
Bijna goed. Maak ervan:
//192.168.1.20/backup /media/backup smbfs rw,user 0 0

Wim Alsemgeest

• Gast
Externe NAS aansluiten
« Reactie #2 Gepost op: 2006/10/31, 15:32:18 »
Citaat van: kennywest
Bijna goed. Maak ervan:
//192.168.1.20/backup /media/backup smbfs rw,user 0 0
Dit is nog niet alles denk. Mag er nog steeds geen map aan maken als gebruiker. Als ik via locaties netwerkserver er naar toe gaat wel. Wat moet ik nog meer instellen? De map /media/backup heb ik met sudo gemaakt.

Offline Tukcedo

• Lid
    • http://www.tukcedo.nl
Externe NAS aansluiten
« Reactie #3 Gepost op: 2006/10/31, 16:06:47 »
Het mount-point ( /media/backup ) heeft waarschijnlijk nog de admin permissies. Doe:

sudo chown /media/backup
Tukcedo Services - Unix en Linux Consultants
http://www.tukcedo.nl

Wim Alsemgeest

• Gast
Externe NAS aansluiten
« Reactie #4 Gepost op: 2006/10/31, 16:28:28 »
Citaat van: tukcedo
Het mount-point ( /media/backup ) heeft waarschijnlijk nog de admin permissies. Doe:

sudo chown /media/backup
zodra ik weer mount is /media/backup weer van de root

Offline Tukcedo

• Lid
    • http://www.tukcedo.nl
Externe NAS aansluiten
« Reactie #5 Gepost op: 2006/10/31, 16:33:26 »
Aha, ja kan kloppen want via /etc/fstab mounten doet uiteraard een "root" proces. Verander "user" in /etc/fstab es in "users" ...

Je kunt ook nog proberen om je UID toe te voegen aan de fstab regel:

... users,uid=500 ...

Waarbij je het getal "500" haalt uit het commando "id"
Tukcedo Services - Unix en Linux Consultants
http://www.tukcedo.nl

Wim Alsemgeest

• Gast
Externe NAS aansluiten
« Reactie #6 Gepost op: 2006/10/31, 17:07:20 »
Citaat van: tukcedo
Aha, ja kan kloppen want via /etc/fstab mounten doet uiteraard een "root" proces. Verander "user" in /etc/fstab es in "users" ...

Je kunt ook nog proberen om je UID toe te voegen aan de fstab regel:

... users,uid=500 ...

Waarbij je het getal "500" haalt uit het commando "id"
Ok ben er uit. alleen het uid=1000 in mijn geval is nodig. chown hoeft niet... mag er nu alles op doen.
Perfect dank je voor je hulp.

Externe NAS aansluiten
« Reactie #7 Gepost op: 2007/05/31, 22:30:53 »
Om maar een bestaand topic te gebruiken, omdat mijn vraag op vrijwel hetzelfde betrekking heeft.

Ik heb zojuist een 400Gb NAS gekocht van Freecom.
Het is de bedoeling dat ik mijn beide linux pc's hier op laat backuppen via mijn utp LAN.
De installatiehandleiding heb ik maar direct terzijde gelegd: die is op windows gebaseerd.

Ik wil graag de NAS formateren in ext3 formaat (leek me wel handy).
Hoe pak ik dat aan ?
Gewoon mounten en dan via gparted formateren ?

Tevens wil ik ervoor zorgen dat de NAS beveiligd is, welke linuxsoftware moet ik daar dan opzetten ? Een check met usernaam/password will do wat mij betreft.

Ik ben er technisch nog niet uit hoe de NAS moet worden ingericht.
Moet daar dan een apart OS op draaien of niet ?

Als iemand me wat tips kan geven, erg graag :)

Monk.

Offline woteb

• Lid
Externe NAS aansluiten
« Reactie #8 Gepost op: 2007/05/31, 22:36:41 »
Een NAS die je in de winkel koopt is vrijwel altijd uitsluitend met FAT32 te gebruiken. Er zit al een ingebakken OS op en die is ook te flashen. De NAS is via een webbrowser aan ta passen.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Externe NAS aansluiten
« Reactie #9 Gepost op: 2007/05/31, 22:40:00 »
Daar was ik al bang voor.
Hij heeft inderdaad een webinterface.
Zou het voor een backup uitmaken of ik de diverse home-partites op dit fat32 filesystem backup ?

Offline woteb

• Lid
Externe NAS aansluiten
« Reactie #10 Gepost op: 2007/05/31, 23:12:49 »
Citaat van: Monkwarrior
Daar was ik al bang voor.
Hij heeft inderdaad een webinterface.
Zou het voor een backup uitmaken of ik de diverse home-partites op dit fat32 filesystem backup ?
Ik heb zelf ook een dergelijk apparaat. Mijn ervaring met grote bestanden is niet zo best. Het beste kun je een scriptje maken die je /home/ directory in stukjes als tar.gz bestandjes kopieert en die bestandjes één voor een verstuurt.
dat scriptje kun je dan handmatig uitvoeren of in een cron.tab uit laten voeren.

Ik heb een tar.gz scriptje die zoiets doet:

#!/bin/sh
tar cvfz /mnt/nas/backups/firefox.tar.gz /home/.mozilla
tar cvfz /mnt/nas/backups/thunderbird.tar.gz /home/.mozilla-thunderbird
tar cvfz /mnt/nas/backups/gnome.tar.gz /home/.gnome

enz. als je direct wil comprimeren.

Of:

!#/bin/sh
tar cvfz /backups/internet.tar.gz /home/.mozilla, /home/.mozilla-thunderbird
tar cvfz /backups/gnomesettings.tar.gz /home/.gnome. /home/.gnome2, /gnome2_private
cp /backups/internet.tar.gz /mnt/nas/backups
cp /backups/gnomesettins.tar.gz /mnt/nas/backups

als je eerst wil comprimeren en daarna kopiëren naar de NAS.
En i.p.v. cp kun je ook mv gebruiken, dan worden ze meteen verplaatst naar de NAS.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)

Externe NAS aansluiten
« Reactie #11 Gepost op: 2007/05/31, 23:26:18 »
Dank.
Ik ben benieuwd waarom grote bestanden een probleem zouden kunnen vormen (en wat is groot nietwaar). Wellicht een optie om een md5-checksum te laten uitvoeren ter controle van het grote bestand ?

Ik draai op beide mepis (jouw tip ;) ) en ga een dagelijks script installeren dat wordt opgestart als de pc's worden uitgezet. Dat wordt dan een simpele kopie van slechts de mail en favorieten directory. Tevens zet ik in dat script een controle als het dag 6 of 7 is en dan maak ik een kopie van de hele home-partitie naar die NAS.

Ik ga hierbij deze tips gebruiken:
http://www.mepis.org/docs/en/index.php/Backup

En dit grotendeels aanpassen:
http://www.mepis.org/docs/en/index.php/Example_backup_script

en natuurlijk wat van jouw en ramana's tips gebruiken :)
http://forum.ubuntu-nl.org/topic/6364

Als we dit nou eens konden gebruiken om die NAS om te vormen:
http://developer.novell.com/wiki/index.php/HOWTO:_Install_FreeNAS
http://www.dailycupoftech.com/windows-backup-with-rsync-and-freenas/

Monk.

Offline woteb

• Lid
Externe NAS aansluiten
« Reactie #12 Gepost op: 2007/05/31, 23:56:06 »
Grote bestanden zijn bijv. > 100 MB. Dat gaat al problemen geven. En FAT32 heeft al helemaal moeite met > 2 GB bestanden. En de performance van FAT32 is ook niet geweldig.

FreeNAS kun je op een PC installeren en ik vrees niet op een NAS.

Offline vanadium

• Lid
Externe NAS aansluiten
« Reactie #13 Gepost op: 2007/06/01, 09:53:50 »
Ik denk niet dat de performantie van FAT32 het probleem is. Het netwerk zal wel eerder de bottleneck zijn. De nadelen van FAT32 zijn de limitaties in bestandsgrootte en het niet ondersteunen van Linuxpermissies. Naarnaast is het minder robust (= gevoeliger voor corruptie) dan modernere journaling filesystemen zoals ext3.

Of je de schijf in een ander formaat kan zetten, hangt volledig af van het product! Kijk dus toch maar goed naar de Windows handleiding. Een "NAS" is op een specifieke manier geconfigureerd, en daar kan je als gebruiker weinig aan veranderen. Om een echte custom NAS te maken, moet je met een dedicated server werken waaraan de schijven gekoppeld zijn.

Azalin

• Gast
Externe NAS aansluiten
« Reactie #14 Gepost op: 2007/06/01, 10:19:14 »
Citaat van: Monkwarrior
Dank.
Ik ben benieuwd waarom grote bestanden een probleem zouden kunnen vormen (en wat is groot nietwaar). Wellicht een optie om een md5-checksum te laten uitvoeren ter controle van het grote bestand ?

Ik draai op beide mepis (jouw tip ;) ) en ga een dagelijks script installeren dat wordt opgestart als de pc's worden uitgezet. Dat wordt dan een simpele kopie van slechts de mail en favorieten directory. Tevens zet ik in dat script een controle als het dag 6 of 7 is en dan maak ik een kopie van de hele home-partitie naar die NAS.

Ik ga hierbij deze tips gebruiken:
http://www.mepis.org/docs/en/index.php/Backup

En dit grotendeels aanpassen:
http://www.mepis.org/docs/en/index.php/Example_backup_script

en natuurlijk wat van jouw en ramana's tips gebruiken :)
http://forum.ubuntu-nl.org/topic/6364

Als we dit nou eens konden gebruiken om die NAS om te vormen:
http://developer.novell.com/wiki/index.php/HOWTO:_Install_FreeNAS
http://www.dailycupoftech.com/windows-backup-with-rsync-and-freenas/

Monk.
Lijkt mij zo dat jij eens naar rdiff-backup moet kijken. Ik gebruik het zelf en heb het backup script in /etc/cron.daily gegooid. Op die manier wordt er dagelijks een backup gemaakt. Je kan dit natuurlijk zo inrichten als je zelf wilt, tis maar een tip.

UPDATE: Juist, een van de links die jij beschrijft GAAT over rdiff-backup :) oeps :)

Offline anko

• Lid
Externe NAS aansluiten
« Reactie #15 Gepost op: 2007/06/01, 12:42:19 »
@Monkwarrior,

Even voor de zekerheid; weet je zeker dat het een NAS-schijf is van Freecom?
Freecom heeft namelijk ook NDAS-schijven die niet zomaar te benaderen zijn vanuit Linux.
Heeft je schijf een IP-adres? Als dat het geval is, is het geen NDAS-schijf en zit ik me te bemoeien met iets waar ik je niet bij kan helpen. Sorry dan. ;)
Als het wel een NDAS-schijf is kunnen we samen huilen want ik ben al een hele poos aan het proberen dat ding naar behoren te kunnen gebruiken. :mad:
Als je denkt te weten dat de weg recht is, mis je de bocht.
lidnummer 3487(?)

Externe NAS aansluiten
« Reactie #16 Gepost op: 2007/06/01, 21:58:05 »
@vanadium
Aangezien mijn NAS 400Gb groot is kan ik voor beide pc's meerdere datums vastleggen. Ik ga dat uncompressed doen, heb ik gelijk geen problemen met die grote tar-bestanden.

Ja ik ga zeker rdiff gebruiken, erg prettig en uitgebreid.

@Anko
Oh dit is zeker een NAS, dus ik ga nog niet huilen ;)
Ik heb al bestanden kunnen schrijven en lezen op de NAS, ik had m effe via usb aangesloten en hij werd direct ge-automount.
Helaas kwam ik er wel achter dat mijn router volzit (ik heb naast 4 pc's ook nog een baby-camera met eigen IP-adres en dan nu deze NAS), dus ik moet nu een 8-poorts switch er bij gaan kopen. Ik zou ook mijn oude router ervoor kunnen gebruiken, maar dat is weer een extra stekker en warmtebron.

Monk.

Externe NAS aansluiten
« Reactie #17 Gepost op: 2007/06/05, 22:24:18 »
Ok lads ik heb toch even een tip nodig over het mounten van mijn NAS.
Ik probeer mijn NAS als volgt te mounten (als zijnde root):

Citaat
mount //backup/ /home/lightwarrior/backup
Vervolgens wordt mij in die terminal-sessie om een password gevraagd.
Na invoer van het volgens mij juiste password krijg ik deze melding:

Citaat
6379: tree connect failed: ERRSRV - ERRaccess (The requester does not have  the  necessary  access  rights  within  the specified  context for the requested function. The context is defined by the TID or the UID.)
SMB connection failed
De NAS is waarschijnlijk een FAT32 filesystem die zich in dezelde groupname bevind (mshome) en ik kan m via samba ook perfect connecten en mounten. Wel heb ik op de NAS shares aangemaakt, elke share heeft een eigen password (het password dat ik dus boven in die terminal sessie invoerde).

Kortom: hoe krijg ik mijn beveiligde NAS gemount in de terminal ?
Dan kan ik dat opnemen in een script.

Monk.

Offline woteb

• Lid
Externe NAS aansluiten
« Reactie #18 Gepost op: 2007/06/05, 22:38:59 »
Tsja... dit is weer een Samba verhaaltje.
Je zou natuurlijk smbmount kunnen proberen en als je het is fstab opneemt hoef je helemaal niets meer te ondernemen.

Ik neem haast aan dat je smbpasswd ook al hebt draaien op jouw account? Kun je die NAS ook in een webbrowser benaderen, kan bij mij namelijk wel. Kan ik alles instellen wat ik wil zelfs defragmenteren (is FAT32) van de harddisk.

Maar jij draait toch Mepis? Daar zit smb4k in, kun je alles moeiteloos mounten.

Externe NAS aansluiten
« Reactie #19 Gepost op: 2007/06/05, 22:40:17 »
Tnx, daar zal ik even induiken.
Ik kan m inderdaad waarschijnlijk beter automounten, dan is het backuppen daarna een makkie.

Monk.

Externe NAS aansluiten
« Reactie #20 Gepost op: 2007/06/08, 20:17:36 »
Ok, mijn backup loopt als een tierelier.
Erg prettig, ik gebruik er rsync voor.
Toch maar even mijn code hier neergezet, je weet maar nooit of iemand m kan gebruiken.

#!/bin/bash
smbmount //backup/albert /home/lightwarrior/backup -o password=*************

# Directories die worden gebackupped.
# Scheid ze met een spatie en niet eindigen met een /
SOURCES="/home/lightwarrior/Documents /home/lightwarrior/Music /home/lightwarrior/Pictures /home/lightwarrior/Videos /home/lightwarrior/gtk-gnutella-downloads"

# Directory waar de backups worden opgeslagen.
# Ook hier niet afsluiten met een slash
TARGET="/home/lightwarrior/backup"

# Comment out the following line to disable verbose output
VERBOSE="-v"
###########################

if [ ! -x $TARGET ]; then
  echo "de NAS is niet gemount!"
  echo "Einde..."
  exit 2
fi

echo "Controle bronbestanden..."
for source in $SOURCES; do
echo "Checking $source..."
if [ ! -x $source ]; then
     echo "Fout in $source!"
     echo "De directory bestaat niet of je hebt te weinig rechten ervoor."
     exit 2
   fi
done

echo "controle ok. Running rsync..."
for source in $SOURCES; do

# Aanmaken directories in $TARGET om mappenstructuur te bewaren
  if [ ! -d $TARGET/$source ]; then
    mkdir -p $TARGET/$source
  fi

rsync $VERBOSE -aut --delete $source/ $TARGET/$source/

done

exit 0

Offline vanadium

• Lid
Externe NAS aansluiten
« Reactie #21 Gepost op: 2007/06/08, 22:31:14 »
Prachtig scriptje. Nog een tip die vermijdt dat je je paswoord moet asterisken en die veiliger is:

smbmount //backup/albert /home/lightwarrior/backup -o credentials=/home/$USER/.smbpasswden het bestandje .smbpasswd ziet eruit als
username=yourusername
password=yourpaswoord
en het is uiteraard gechmod als 500 zodat enkel jij als user het kan lezen.

Externe NAS aansluiten
« Reactie #22 Gepost op: 2007/06/08, 22:40:31 »
Thanks.
Ik ben al naarstig op zoek geweest naar een methode om die NAS om te bouwen naar een ext3 NAS, maar helaas lijkt dat erg lastig. Ik baal een beetje van die 2GB grens van FAT32.

Externe NAS aansluiten
« Reactie #23 Gepost op: 2007/09/07, 13:09:48 »
Gents,

Eigenlijk zoek ik een linux-based NAS, wie heeft er met een dergelijk apparaat goede ervaringen en kan me er eentje aanraden ?
De prijs is niet echt een probleem, maar ik wil wel graag van de nadelen van een FAT32 NAS afzijn zoals ik nu heb.

Monk.

Sparqq

• Gast
Externe NAS aansluiten
« Reactie #24 Gepost op: 2007/09/07, 13:30:23 »
Ik heb een Synology NAS, die bevalt uitstekent. Linux gebaseerd heel veel mogelijk heden, echter voor je allereerste configuratie vanaf CD heb je MAC of Windows nodig:(