Voor hulp bij en discussie over
Ubuntu
Kubuntu
Edubuntu
Xubuntu
Je bent niet ingelogd.
- dat als mijn cpu 100 % is door een bepaald programma (bijvoorbeeld synaptic laden) ik toch met een ander programma kan door werken!
- dat de pc eigenlijk nog nooit is vast gelopen
- dat het gratis is!
- ondanks ik geen officiele support heb (geen help-desk) ik beter wordt geholpen met problemen en veel info kan vinden op internet en hier!
Ik heb dit topic geopend omdat het mij wel leuk lijkt om de positieve ervaringen van anderen te horen over het gebruik van Ubuntu. Op dit forum kom je vooral veel probleempjes en vragen tegen, het is ook leuk om de positieve dingen te vermelden van dit mooie besturingssysteem!
Ik heb de eerste 2 maanden dat ik een Ubuntu-noob was enorm veel hulp gehad van forum-leden zoals Dennis, Zappa, Kennywest, ... en nog vele anderen, allemaal gratis en voor niets. Ik vind het niet meer dan normaal dat ik nu ook de nieuwelingen op weg help.
Bij Windows moet je betalen voor je software en probeer daar eens dezelfde hulp te krijgen ...
Voorts vind ik de enorme keuzes geweldig:
4 desktopomgevingen: GNOME, KDE, Xfce en nu ook (maar niet officieel) Fluxbox
Grafische en terminal manier voor 't installeren van programma's en 't oplossen van probleempjes.
Allemaal gratis: spam en reclame vrije programma's. (19.000 volgens synaptic !!!)
Hij schreef:
Op dit forum kom je vooral veel probleempjes en vragen tegen, het is ook leuk om de positieve dingen te vermelden van dit mooie besturingssysteem!
Ik kom nog veel meer mogelijke oplossingen tegen 
Ik vind het geweldig aan linux (niet ubuntu specifiek)
- dat als ik iets wil veranderen aan mijn systeem dat ik gewoon dat ergens in een config filetje kan aanpassen,
- als iets het niet doet dat door te speuren je er achter kan komen WAT niet goed werkt en dat je het vaak kan fixen,
- als ik iets maf wil dat er allemaal kant en klare programmatjes zijn die ik aan elkaar kan scripten zodat mijn computer iets doet precies naar mijn wensen.
- Linux geeft een enorm goed inzicht hoe een computer daadwerkelijk werkt.
Ubuntu specifiek
- atp/synaptic vind ik geweldig door zijn ongelovelijk makkelijke manier van software installeren.
- Het is een echte volwaardige desktop, waar naar mijn smaak nog maar heel weinig aan geschaaft hoeft te worden.
Bij Windows moet je betalen voor je software en probeer daar eens dezelfde hulp te krijgen ...
Er zijn evengoed windows-gerichte fora toch? 
Ik vind apt fantastisch, een verademing na .rpm's en source tarballs. Dat er veel 'out of the box' werkt is ook mooi meegenomen.
En nu mijn mening 
Ubuntu (en veel andere Linuxen) zijn gratis en precies zo te maken als je wilt.
Heb je een probleem, dan wordt je hier geholpen.
En dan alle mensen op dit forum ....... het is meer een vrienden club, het is Ubuntu dat ons bindt.
Toen ik begon met Linux, was dat een andere distributie, na 1 week ploeteren heb ik het opgegeven, totaal geen ondersteuning, wat er wel was, waren een stel nerds die mij maar dom vonden.
Toen Ubuntu, die deed nog minder bij mijn eerste poging !
Op dit forum werd ik niet voor dombo verklaard, maar werd ik geholpen,
Wat nog mooier is, er werd gevraagd of het gelukt was, da's interesse !
Door al mijn ervaring, kan ik nu anderen helpen, die soortgelijke problemen hebben 
Niet dat ik veel weet, maar ik weet net iets meer dan een beginner, waardoor ik ook vaak een oplossing weet. Heb ik geen oplossing, dan kan ik wel (proberen) de goede weg aan te wijzen.
Blije groeten (mijn PC doet wat ik wil, ik Ubuntu)
Ron
Het mooie aan (ubuntu) linux:
- ALLES GRATIS!
- geen beperkingen
- goeie software
- geweldige hulp op fora
- een community vormen is altijd leuk
- mensen kunnen helpen met zijn problemen
- zelf een distro kunnen bouwen
en zo kan ik nog wel een paar pagina's vol bedenken met wat mooi is aan linux
Ikzelf ben bijna een jaar geleden begonnen met ontdekken van linux. Ik kwam ooit een keer op linux, toen ik hoorde datde PS3 er op zou draaien. In 1e instantie kwam ik Ubuntu tegen. Wie niet waagt, die niet wint, d8 ik, dus ik geprobeert. Moeiteloos een installatie voltooid met breezy.
Het begrijpen van linux ging moeizaam, en het duurde zeker 3 maand voordat ik standaart ubuntu bootte, met ups & downs.
Sinds een maand of 4 heb ik window$ er af gegooit en ben ik dolgelukkig met mijn xubuntu/BFX systeempje 
<Het mooie van Ubuntu/linux vind ik...>
Ik weet het nog niet, maar ik ploeter voort :-)
Het mooie vind ik dat ik wat te spelen heb en weer oplossingen moet vinden - en die hier vind!
Geen virussen en spyware - net als bij de Mac - die wat werkeloos staat te wezen net als mijn XP laptop - maar ook die komen vast wel weer aan bod.
Ik vind het gewoon leuk!
- ik heb bij linux het idee, dat het MIJN systeem is.
- dat ik er van leer. ( de computer als logisch systeem)
- dat ik het systeem zelf vormgeef.
- dat linux zo snel is.
- dat het met wat moeite een echt fam. systeem is.
( met spelletjes , veel spelletjes )
- het mooie van ubuntu is het forum, waar je zoveel kunt
leren, en volkomen ongevraagd , kunt "meedoen", helpen.
en dat de forumleden erg aardig zijn.

* Dat ik ZELF kan denken, i.p.v. dat er voor mij wordt gedacht.
* Dat ik niet voor een 'handelingsonbekwaam' persoon wordt aangezien die maar op dit of dat knopje moet drukken, maar dat -ZELF- uit kan maken.
* Ik de keuzevrijheid heb om mijn eigen systeem op te zetten zoals ik dat wil, zonder aan prestaties in te boeten.
* Dat ik na maanden nog steeds een systeem heb dat goed werkt en niet zo straag als stroop is geworden.
* Niet om de haverklap allelei spyware en ander troep van m'n computer hoef te halen.
* Geen antispyware + virusscanners hoef te draaien die zoveel clockcycles op snoepen dat m'n systeem vertraagd wordt tot een 286
* Nu niet om de haverklap op één of andere miraculeuze wijze mijn geluidsinstelligen wijzigen van surround naar stereo, zodat ik nu direct DVD-films kan bekijken zonder dat ik alle instellingen moet controleren
* Dat ik niet meer geïrriteerd raak van de nutteloze melding "Your hardware is working properly" in Windows, terwijl het nog steeds niet werkt en je geen flauw idee hebt waar het aan ligt
* Dat als er een probleem is, je met gezond boeren verstand+dit forum+internet er eigenlijk altijd wel een oplossing is
* Tijd over houdt om nuttige dingen te doen, zoals mensen op dit forum te helpen 
* M'n humeur een stuk beter is
Geen problemen met Windows Genuine Advantage. Volgens mij is WGA de grootste oorzaak van de recente groei van het gebruik van Linux.
Groet, Pjotr.
In 1 Woord:
ALLES
Laatst bewerkt door Gandyman (16-10-2006 22:09:30)

* Het heeft me geinteresseerd gemaakt in computers en wat ze kunnen
* Het is leuk om ermee te knutselen en prutsen
* Ik kan mij niet herinneren wanneer ik voor het laatst vloekend achter de PC zat
eendje schreef:
* Dat ik niet meer geïrriteerd raak van de nutteloze melding "Your hardware is working properly" in Windows, terwijl het nog steeds niet werkt en je geen flauw idee hebt waar het aan ligt
lol
da's een leuke
voor mij zijn de voordelen van linux:
* de belangrijkste reden: OPEN SOURCE ! Bevalt iets je niet; je hebt de mogelijkheid om het zelf aan te passen
of tenminste om het te proberen 
* je voelt je meer op je gemak, in een omgeving die je naar je eigen wensen hebt kunnen aanpassen
* geen problemen met spam, virussen, virusscanners...
* werkt lekker snel zonder "vreemde" crashes of errors
* volledig gratis
* leuke community geest
* kwaliteit van de software
Toen ik begon met Linux, was dat een andere distributie, na 1 week ploeteren heb ik het opgegeven, totaal geen ondersteuning, wat er wel was, waren een stel nerds die mij maar dom vonden.
haha ja vraagje wat over de scanner en krijg je een antwoord over een kernel compilatie. Nou dan heb je het wel weer gehad voor de rest van de week met zo'n term.
Het mooie is voor mij dat het elke dag een beetje uitgebreider, mooier en beter wordt.
Gratis en goed dus.
En bovenal, ik ben baas in eigen bak.
Groet
Vrijheid & Openheid
Dat zijn voor mij de belangrijkste dingen.
Juist ja, vrijheid. Dat is waar het wat mij betreft om gaat.
Ik heb het dan niet alleen over de vrijheid van het zelf inrichten van je computersysteem maar ook over de vrijheid van denken en doen.
Ik krijg op de een of andere manier steeds meer de griezels over Windows. Heb het gevoel dat, als het even tegen zitten de Amerikanen of welke andere overheid dan ook, via je computergegevens heel je doen en laten kunnen bijhouden: je uitgaves, je voorkeuren, politieke activiteiten, contacten, noem maar op.
Misschien heb ik wat teveel in Big Brother gelezen maar dat is mijn primaire Windows gevoel.
Ik vertrouw het niet.
Bij Linux is de "macht" dermate gespreid dat het misschien nooit een machtsfactor gaat worden.
Maar wel een luis in de pels.
En juist dat is belangrijk.
Voor Ubuntu kiezen is dus niet alleen kiezen voor het onder de knie krijgen van een nieuw systeem maar voor mij is het ook een politieke keuze: er zijn dingen waar ik van kots en niet meer aan mee wil doen
Microzacht ramen is een programma wat je aan het betalen zet:
1 cd: als je ramen koop moet je eerst veel betalen voor de cd. 
2 computerhulp: als je ramen weer eens vastzit dan moet je computerhulp betalen.

3 spyware: ze noteren je toetsaanslagen... en ja hoor je bankaccount staat weer op rood.

4 computerhulp: om de spyware eraf te halen. 
5 antispyware: de computerhulp zegt dat je een antispyware programma moet kopen.

6 virus: er zit een virus op je computer:
|--------------------------------------------------------------| | station c: is met succes geformatteerd | |--------------------------------------------------------------|

7 computerhulp: om de computer opnieuw te installeren 
8 anti virus: de computerhulp zegt dat je een antivirus programma nodig hebt. 
9 crackers: je computer is gekraakt. 
10 computerhulp: hij trekt het internetstekkertje eruit.
11 firewall: de computerhulp zegt dat je een firewall nodig hebt.
12 browser gekaapt: internet ontdekker is vastgelopen en je computer is in een keer een zombie.
13 computerhulp: om de browser weer te laten werken.
14 firefox: de computerhulp zegt dat je firefox nodig hebt.
(HEY DAT IS GRATIS!!!
)
ooh heilige ubuntu er is niks beter dan u!!! 
Waarom linux?
Lijkt me logisch 
Waarom Ubuntu?
Heb al heel wat distro's "versleten". In het begin om te kijken welke het best beviel en nu om die distro's die ik niet aan de praat kreeg, alsnog zover te krijgen.
Ubuntu is 1 van de makkelijke
, maar het belangrijkste criterium (voor mij althans) om voor Ubuntu als "vaste" distro te kiezen is dit forum.
Nederlands (toch best wel makkelijk) en de forumleden die nooit te beroerd zijn om antwoord te geven.
Dit is op andere fora wel eens anders. Nu weet ik wel dat sommige vragen wel 100x gesteld worden, maar je kunt dan ook antwoorden met de link naar de zoekfunktie i.p.v. RTFM ed.
gr. een zeer tevreden
Ubuntu-gebruiker
Marcel S schreef:
Nederlands (toch best wel makkelijk) en de forumleden die nooit te beroerd zijn om antwoord te geven.
Dit is op andere fora wel eens anders.
Daar zijn een paar redenen voor:
Hier zitten gewoon gezellige mensen, die in het verleden dezelfde problemen hadden.
Ze kunnen zich voorstellen wat je meemaakt, zij zijn daar ook geweest !
En wees eens eerlijk, is het niet geweldig om iemand te helpen door alleen maar een paar regels te tikken ?
Zonder dit forum zou ik misschien wel een andere distributie gebruiken, of erger:
een OS dat de term opensoftware heel anders uitlegt 
Blije groeten,
Ron
de prijs is mooi meegenomen maar is voor mij niet doorslaggevend om van microsoft af te raken.
Voor SuSE betaalde ik voorheen ook (vanwege de documentatie en geen breedband) al was dat veel minder dan windows kostte.
Janny schreef:
Het mooie vind ik dat ik wat te spelen heb en weer oplossingen moet vinden - en die hier vind!
Geen virussen en spyware - net als bij de Mac - die wat werkeloos staat te wezen net als mijn XP laptop - maar ook die komen vast wel weer aan bod.
Ik vind het gewoon leuk!
Ik heb nu een Mac, doch op de laptop en de desktop op het bureau draaien nog steeds Ubuntu.
Eerlijk gezegd, ik mis hem ook op mijn I-Mac, hoe je het ook bekijkt.
Poterverdorie, wat mis ik dit stuurprogramma, doch mijn Mac is een geschenk van miijn vrouwtje, en dat is iets waar ik haar altijd dankbaar zal voor zijn. DUS , ik kijk tussen mijn werk door zeker nog op het Forum. Nu moet ik die Mac zien gewoon te raken. Yep...
Ubuntero van de maand - Juli 2008 - Stani
01-07-2008
Ubuntero van de maand - Juni 2008 - SeySayux
01-06-2008
Ubuntero van de maand - Mei 2008 - Laacque
01-05-2008
Ooievaar brengt “Ruige Reigerâ€!
24-04-2008
Hardy Release Parties 2008
15-04-2008
Ubuntu demonstratie 19 april a.s. in Apeldoorn
10-04-2008