Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: home partitie  (gelezen 1665 keer)

ikzelf

• Gast
home partitie
« Gepost op: 2006/10/06, 19:35:27 »
ik heb laats ook een topic over de home partitie gehad maar dit is een andere vraag. hoe krijg ik een home partitie en hoe krijg ik mijn home folder naar de home partitie?

ik heb gparted al op mijn computer staan maar die geeft een foutbericht dat hij de home partitie niet kan installeren.

Firebird

• Gast
home partitie
« Reactie #1 Gepost op: 2006/10/06, 19:42:50 »
Kan je even beschrijven wat je gedaan hebt in gparted?

Dit is ongeveer wat je moet doen:
- zorg voor een partitie (nieuwe uit vrije ruimte, formatteer een bestaande, whatever :))
- mount de partitie ergens en kopi

ikzelf

• Gast
home partitie
« Reactie #2 Gepost op: 2006/10/06, 19:44:19 »
wat is mounten en hoe doe ik dat?

(sorry -ikzelf loopt heel rood aan-)

Firebird

• Gast
home partitie
« Reactie #3 Gepost op: 2006/10/06, 20:03:06 »
Mounten (wellicht een onbestaand woord in het nederlands :)) is het koppelen van een blockdevice aan een directory van je bestandssysteem.

Zo wordt onder andere elke partitie van je harde schijf voorgesteld door zo'n apparaat. Als ik bijvoorbeeld mijn homepartitie wil mounten kan ik dat als volgt doen:
mount -t vfat /dev/hda3 /mnt/sharedwat zegt: koppel apparaat /dev/hda3 aan /mnt/shared, met als bestandssysteemtype vfat. Het type van het bestandssysteem moet voor sommige (vb ext2, ext3) niet opgegeven worden.

- Eenmaal je een blokje vrije ruimte hebt in gparted kan je er een nieuwe partitie mee aanmaken, bijvoorbeeld met als bestandssysteem ext3.
- mounten kan je dan doen met de naam van het apparaat en vb een tijdelijke directory /hometemp:
sudo mkdir /hometemp
sudo mount /dev/xxxx /hometemp
cd /home
sudo cp -Rp * /hometemp
waarbij je op /dev/xxxx de naam van de nieuwe partitie moet invullen (zie gparted). Verder wordt alles naar de nieuwe partitie gekopi

ikzelf

• Gast
home partitie
« Reactie #4 Gepost op: 2006/10/06, 20:10:16 »
het is sowieso een ext3fs maar zou ik het via amsn kunnen doen? of heb jij daar geen tijd voor?

Firebird

• Gast
home partitie
« Reactie #5 Gepost op: 2006/10/06, 20:13:57 »
check je mail :)

ikzelf

• Gast
home partitie
« Reactie #6 Gepost op: 2006/10/06, 20:42:51 »
bedankt voor je hulp! :)