Voor hulp bij en discussie over
Ubuntu
Kubuntu
Edubuntu
Xubuntu
Je bent niet ingelogd.
volgens mij hebben we hier nog niet zo'n topic. Vind dat altijd wel interresant.
Waarom ik Windows XP nog erop heb?
- Mijn telefoon (Samsung E900) werkt alleen op Windows
- Ik kan niet alle spellen doen op Linux
- Ik kan niet alle filmpjes en sites bekijken met Linux (ivm Flash 9)
- Guitar Pro bestaat niet voor Linux
Dat ik niet alle sites kan bekijken vind ik wel echt een nadeel, bijvoorbeeld deze site: http://www.bassplayer.tv/ die vind ik erg handig (ben bassist) maar moet nu altijd naar Windows om op die site te komen en de filmpjes te kunnen bekijken. Maarja als ik het goed heb begrepen komt Flash 9 begin volgend jaar uit.
Het komt erop neer dat ik 95% op Ubuntu zit, ben alleen op Windows als het echt nodig is.
Ik hoop dat ik ooit Windows helemaal kan verwijderen, maar dat zit er voorlopig nog niet in 
Ik gebruik het heeeel zelden voor mn Dell AXIM X5 (PDA), om programma's installeren.
en nog heel af en toe omdat mn vriendin via msn met me praten wil met cam en audio.
Er is niet een specifiek topic hierover maar er staat wel "stof"
verspreid in andere topics;)
Het waarom ligt voor mij in hoofdzaak bij de toepassingen.
Misschien zal dat ooit veranderen en dat hangt ook af van mijn bereidheid
om te leren of mij aan te passen.
Maar ja waarom het mij moeilijk maken als het makkelijk ook gaat;)
Het installeren van een programma is ook niet zo evident.
Om eerlijk te zijn steek ik liever meer tijd in het leren&kennen enz.
van het programma dan in het installeren van datzelfde programma.
Dat vind ik toch een beetje een handicap.
Anderzijds, dat er minder vergelijkbare toepassingen zijn is niet
te wijten aan Linux(Ubuntu) zelf.
Ze moeten nog altijd geschreven worden door anderen...
Installeren vanuit Synaptic gaat als dat fluitje van een cent maar
ja daar zitten nu 20.000 stuks in en soms weet ik ook niet goed
hoe ik moet zoeken om hét te vinden...en dan heb ik het over vergelijkbare
windowsprogramma's die "werken" he.
Ik speel ook graag een speeltje;)
En dat is allemaal Windows wat de klok slaat.
Dit is geen hoofdzaak maar het is wel en misschien verdoken, zeer populair.
Op een ander forum verschiet ik soms van de mensen die ook spelen, waarbij
ik dat helemaal niet verwacht had.
Linux (Ubuntu) en al zijn toepassingen zijn gratis en dat betekent ook iets.
Linux is ook veilig, Apple en zijn pc's zijn dat ook trouwens.
Wat je ook kiest als "operating system", voor mij blijft dat ook (maar) een besturing.
Toepassingen of vergelijkbare (Windows-) toepassingen bepalen uiteindelijk het spel.
En hierin wordt ook overdreven, ik bedoel als je Windows (lees Bill in Redmond) zijn
gang laat gaan dan heb je alles in één... waarvoor je moet betalen en waarvan je
afhankelijk zou kunnen worden... en dan pas wordt het ook moeilijk voor de doorsnee
gebruiker om te veranderen.
Windows zit ingebakken in véél hoofdjes;)
Er zijn wel tekenen, waarbij Europa ook meedoet hoor, dat er rekening moet gehouden
worden met een "aanstormend" alternatief zoals Ubuntu en co. plus die onze Bill iets of
wat aan banden leggen.
En het oog wilt ook wat, wees daar maar zeker van en daarom vind ik dat zo goed van Edgy Eft.
Het probleem van compatible hardware en zijn drivers is bekend.
Dit komt ook voor bij Windows maar zeer zelden.
En als antwoord op jou vraag:
- ik dual-boot Windows Vista en Ubuntu en dit dankzij Ubuntu (Egdy Eft heb ik nu). Vista gaf niet thuis;)
- op mijn hoofdpc doe ik momenteel nog zowat alles.
Nog een laatste vervelende aanmerking: er zijn veel te veel distro's.
Dat staat zo ongeveer gelijk aan het veel verspreiden van dezelfde problemen;)
Ik heb er al een aantal geprobeerd en ik moet wel zeggen dat die grafisch allemaal
zeer goed verzorgd zijn. En dat helpt: mensen kijken eerst naar die "mooie"auto hee.
Gelukkig zorgt Ubuntu voor een doorbraak;)
Voor mij voelt dat beter aan: één hoofdzaak en die ook afmaken.
ik heb op dit moment wel dual boot geinstalleerd staan(40gig voor linux en 160 voor nixdows), maar vanmiddag ga ik heel windows eraf halen en dan hem 30 gig geven en de rest van de gigjes aan mn linux schijf toevoegen. windows ga ik dan ook office bij doen, en dat ga ik dan gebruiken voor school, kga namelijk een certificaat genaamd ECDL halen en daarvoor heb ik windows + microschoft office nodig... maar meerendeel zal ik echt wel op linux zitten 
en ik speel ook wel games, maar het meeste speel ik unreal tournament 2004, en die draait ook op linux 
Laatst bewerkt door Dutchie (27-09-2006 07:37:41)
Twee dingetjes: Photoshop en Call of Duty. Photoshop schijnt onder Wine te draaien, maar dat moet ik (dit weekend?
) nog even proberen. Call of Duty draait perfect, je kan alleen het merendeel van de servers niet in, omdat punkbuster niet goed werkt. VMWare zou een mooie oplossing zijn, maar dan moet ik eventjes kijken hoeveel ram dat extra verbruikt, ik heb namelijk maar 512mB.
Het nieuwe (middelbare)schooljaar is weer begonnen en m'n zoon kwam weer thuis met een heel pakket studieboeken + een stapel cd-roms die alleen geschikt zijn voor windows 
Wereldvreemd schreef:
Het nieuwe (middelbare)schooljaar is weer begonnen en m'n zoon kwam weer thuis met een heel pakket studieboeken + een stapel cd-roms die alleen geschikt zijn voor windows
Bekend probleem, en een dikke min voor de uitgeverijen en de scholen. Zelf denk ik, nou ja. Dan maar dual boot.
Als ze maar niet met Windows het internet op kunnen, want dat is natuurlijk echt veel te link.
Groet, Pjotr.
Wereldvreemd schreef:
Dit vind ik niet kunnen. Er zou moeten aangedrongen worden op 't gebruik van open standaarden op scholen.
Nu worden mensen verplicht om veel geld uit te geven aan software, ook zij die 't niet breed hebben.
Waarom vraag je niet aan die school of ze ook een Windows-cd meegeven (uiteraard met licentie) of een laptop in bruikleen geven?
Klopt Bartek, ik heb ook erg veel moeite hiermee. De scholen schermen met het feit dat zij zelf hier geen invloed op hebben en de pakketten worden samengesteld door het ministerie in samenwerking met een (1 !) uitgever.
Ik vind ook dat hiermee ouders (ook die het niet breed hebben) als het ware gedwongen worden om a: een pc ter beschikking te hebben en b: windows op die pc te hebben.
Echt heel vervelend.
schoolboeken
met wine snelkoppeling op scherm kom je een heel end.
maar het kan zo veranderen.
als iedere gebruiker van ubuntu nu 5 install cd tjes per week aan een kennis geeft dan is het probleem binnen 3 jaar opgelost
Xano schreef:
Twee dingetjes: Photoshop en Call of Duty. Photoshop schijnt onder Wine te draaien, maar dat moet ik (dit weekend?
) nog even proberen. Call of Duty draait perfect, je kan alleen het merendeel van de servers niet in, omdat punkbuster niet goed werkt. VMWare zou een mooie oplossing zijn, maar dan moet ik eventjes kijken hoeveel ram dat extra verbruikt, ik heb namelijk maar 512mB.
Heb dit ook gelezen Xano: Photoshop plus ook Photoshop Elements.
Maar dan ben je er nog niet.
Je moet dan ook nog het scherm en de printer calibreren...
wil je goede print- en beeldresultaten hebben.
voorlopig hou ik Windows voor mijn discman van Sony: als je je muziek omzet in het Atrac3plus-formaat van Sony, kan je heel wat albums kwijt op één cd. Handig voor onderweg in de auto. Maar dat werkt dus alleen onder Windows. Heb Wine nog niet geprobeerd.
Verder is er ook nog SketchUp (op een snelle manier 3D-schetsen maken) en een aantal spelletjes.
ik verveel me dood sinds er ubuntu op staat.
met windows de virusscanner updaten en scannen, diverse progjes voor adware en trojans en registercleaners en andere opruim progjes. Was je wel poosje mee zoet steeds.
en spellen doe ik niet.
heb nu regelmatig zo van "wat zalk nu eens doen" ![]()
verder nog fotogedoe in windows. foto's verkleinen kan alleen stuk voor stuk in gimp en gaat heeeel traag allemaal en een webalbum maken zou ik ook geen klein handig linux progje voor weten. ben wel aan expirementeren met deze progjes via wine te gebruiken maar resultaat wisselt nogal.
verder werkte ik in xp eigenlijk ook al met thunderbird en firefox en open office.
dus dat soort opensource projecten bewijst de linux gemeenschap ook wel een dienst door dit voor windows aan te bieden lijkt me zo want overstappen wordt zo wel eenvoudiger.
gaat inmiddels wel regelmatig een weekje voorbij zonder dat xp nog gestart wordt.
bartek schreef:
Wereldvreemd schreef:
Dit vind ik niet kunnen. Er zou moeten aangedrongen worden op 't gebruik van open standaarden op scholen.
Nu worden mensen verplicht om veel geld uit te geven aan software, ook zij die 't niet breed hebben.
Waarom vraag je niet aan die school of ze ook een Windows-cd meegeven (uiteraard met licentie) of een laptop in bruikleen geven?
Niet gezien bartek hoeveel laptops een bepaalde school in Hasselt verkocht? 
Of hoeveel een 1ste-jaars-student kost aan een univ.?
Er is sprake van, toch in enkele Hasseltse scholen.
Dave schreef:
met windows de virusscanner updaten en scannen, diverse progjes voor adware en trojans en registercleaners en andere opruim progjes. Was je wel poosje mee zoet steeds.
en spellen doe ik niet.
heb nu regelmatig zo van "wat zalk nu eens doen" http://www.happyhour-pcforum.nl/style_e … t/w00t.gif
verder nog fotogedoe in windows. foto's verkleinen kan alleen stuk voor stuk in gimp en gaat heeeel traag allemaal en een webalbum maken zou ik ook geen klein handig linux progje voor weten. ben wel aan expirementeren met deze progjes via wine te gebruiken maar resultaat wisselt nogal.
verder werkte ik in xp eigenlijk ook al met thunderbird en firefox en open office.
dus dat soort opensource projecten bewijst de linux gemeenschap ook wel een dienst door dit voor windows aan te bieden lijkt me zo want overstappen wordt zo wel eenvoudiger.
gaat inmiddels wel regelmatig een weekje voorbij zonder dat xp nog gestart wordt.
Hahaha Dave 
Ik verveel me dood sinds Windows Vista hier "draait".... (naast Ubuntu).
(RC1 en dus nog beta)
Ben zelf veel met foto's bezig dus gebruik in Photoshop CS2 waar ik nog nooit
problemen mee had onder XP Pro.
Is natuurlijk geen bewijs dat Gimp niet hetzelfde kan hoor.
Waarvoor gebruik je OpenOffice?
Wereldvreemd schreef:
Klopt Bartek, ik heb ook erg veel moeite hiermee. De scholen schermen met het feit dat zij zelf hier geen invloed op hebben en de pakketten worden samengesteld door het ministerie in samenwerking met een (1 !) uitgever.
Ik vind ook dat hiermee ouders (ook die het niet breed hebben) als het ware gedwongen worden om a: een pc ter beschikking te hebben en b: windows op die pc te hebben.
Echt heel vervelend.
.... en dan komen die studenten in een werkomgeving bij een "baas"
of kunnen aan 't werk als ambtenaar en dan..? 
De verkoop van laptops zit ferm in stijgende lijn 
En het is idd. tegenwoordig zo dat het bijna niet meer gaat zonder pc.
(met Linux of Windows, laat ik nog in het midden).
Ben helemaal akkoord dat er weinig wordt rekening gehouden met
mensen die het niet breed hebben...
En dan spreekt men graag over "gratis" onderwijs....
@ Dave: Foto's in een map allemaal tegelijk verkleinen gaat perfect met ImageMagic.
http://www.imagemagick.org/script/mogrify.php
Imagemagick zit gewoon in synnaptic, ofwel in een terminal: sudo apt-get install imagemagick .
You can resize all your JPEG images in a folder to a maximum dimension of 256x256 with this command:
mogrify -resize 256x256 *.jpg
Ik heb win xp nodig voor autocad en inventor ( 3D-tekeningprogramma ). En nog wat voor de school. Ik zal win xp altijd nodig hebben.
Wereldvreemd schreef:
en spellen doe ik niet.
heb nu regelmatig zo van "wat zalk nu eens doen"
Dat heb ik ook gemerkt
Bij Ubuntu bespaar je veel tijd, omdat je sommige dingen niet meer hoef te doen.
Laatst bewerkt door nor (27-09-2006 13:02:29)
nor schreef:
Ik heb win xp nodig voor autocad en inventor ( 3D-tekeningprogramma ). En nog wat voor de school. Ik zal win xp altijd nodig hebben.
Wereldvreemd schreef:
en spellen doe ik niet.
heb nu regelmatig zo van "wat zalk nu eens doen"Dat heb ik ook gemerkt
Bij Ubuntu bespaar je veel tijd, omdat je sommige dingen niet meer hoef te doen.
Ideaal ja voor internet. (in dualboot met die andere "collega") 
op wijn windows bak staat
Adobe Illustrator
Adobe Photoshop (nee ik begin niet te gimp'en)
diverse games
en m'n PDA synchroniseert mooi met outlook
zolang dat niet kan onder ubuntu, blijft het een dual
o ja de routeplanner op de pda hebben we ook nog. maar dat doek al via de laptop van vrouwlief inmiddels.
Waarvoor gebruik je OpenOffice?
eigenlijk alleen het standaard werk en in windows gebruikte ik daar Atlantis voor.
tis maar dat je word documenten kunt maken en openen wat toch de standaard is als je wat meestuurt.
@Bartek Imagemagick al eens de tip gehad inderdaad maar moet er nog bedreven in raken.
op de oude manier had ik een map fotoos in een paar minuten op maat en in een album op hetnet staan.
je bent jaren met zoiets bezig en vele progjes geprobeerd en mee geklooid en gebruikt tot je wat tegen komt wat het echt eenvoudig maakt voor je.
avonden was je bezig om een foto pagina te maken wat nu in een paar minuutjes gerealiseerd is.
Dat proces doorloop je opnieuw eigenlijk.
Dave schreef:
BIj mij is XP nu al 3 weken niet meer gestart
Heb er tot nu toe ook totaal geen behoefte aan 
@Dave:
Foto's verkleinen gaat vlot in gThumb.
Werkbalk: Extra-Afbeeldingen schalen. Ook voor massale taken.
Groet, Pjotr.
Xano schreef:
Krachtige grafische programma's zullen niet lekker werken onde VMWare, en games alzéker niet! In de toekomst komt hier misschien verandering in. VMWare is nu ook aan het experimenteren met 3D acceleratie, maar dat wordt nog niet echt gebruikt en werkt nog niet goed. En echt snel zal het toch ook weer niet zijn.
Darell schreef:
Dat ik niet alle sites kan bekijken vind ik wel echt een nadeel, bijvoorbeeld deze site: http://www.bassplayer.tv/ die vind ik erg handig (ben bassist) maar moet nu altijd naar Windows om op die site te komen en de filmpjes te kunnen bekijken. Maarja als ik het goed heb begrepen komt Flash 9 begin volgend jaar uit.
Het komt erop neer dat ik 95% op Ubuntu zit, ben alleen op Windows als het echt nodig is.
Ik hoop dat ik ooit Windows helemaal kan verwijderen, maar dat zit er voorlopig nog niet in
Hopen dat Flash9 er snel aankomt voor linux, er is reeds een béta ontwikkeld, maar deze is niet publiek gereleased, maar er is wel een preview van geweest op een of andere vergadering door Adobe.
Er is wel een andere mogelijkheid voorlopig; je kan Firefox + Flash plugin installeren in Wine; dit werkt perfect; het is geen al te beste oplossing, maar het werkt, en hopelijk zal dit binnen enkele maanden niet meer nodig zijn 
**
ohja, ik draai al 4 maanden geen dualboot meer, enkel nog vmware voor school (office 2003, derive, bob) --> zie hier in mijn blogpost waarom ik het nodig heb in vmware: http://wesley.debianbox.be/2006/09/26/linux-op-school/
Ubuntero van de maand - Juli 2008 - Stani
01-07-2008
Ubuntero van de maand - Juni 2008 - SeySayux
01-06-2008
Ubuntero van de maand - Mei 2008 - Laacque
01-05-2008
Ooievaar brengt “Ruige Reigerâ€!
24-04-2008
Hardy Release Parties 2008
15-04-2008
Ubuntu demonstratie 19 april a.s. in Apeldoorn
10-04-2008