Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Scijven openen, permissie probleem.  (gelezen 3301 keer)

Offline John K

• Lid
Scijven openen, permissie probleem.
« Gepost op: 2008/10/16, 12:18:18 »
Ik heb op een computer (nieuwe 8.04 installatie)  met diverse partities in Fat32 het probleem dat ik geen rechten zou hebben partities te benaderen. Hoe verander ik permissies om in een map te komen? Beveiliging is o.k, maar dit gaat wel erg ver...

John K

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #1 Gepost op: 2008/10/16, 13:03:12 »
Dit gaat helemaal niet ver. Het is normaal dat je standaard alleen in je home directory mag schrijven, en dat standaard niet iedereen op eender welke schijf mag schrijven. Om elders te schrijven, moet de root gebruiker permissies geven.

Je kan dat door de permissies of de eigenaar van het koppelpunt aan te passen. Dat laatste kan je enkel als root gebruiker doen, tenzij via de terminal, tenzij grafisch met bijvoorbeeld nautilus, die je dan eerst moet opstarten met root-permissies: "gksudo nautilus". Je moet wel even opletten of de permissies niet via /etc/fstab geregeld werden. Indien wel, dan is het daar dat je de partities zult moeten aanpassen.

Offline John K

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2008/10/16, 13:42:04 »
Het probleem is als volgt; ik heb een gebruiker aangemaakt (in een verse install). Ondanks dat ik administratorrechten heb gegeven,  heeft deze gebruiker toch geen rechten om in een bepaalde partitie te kijken (you do not heve the permissions necessary to view the contents of "John").

Wanner ik in deze met gebruiker sudo nautilus uitvoer krijg ik de volgende mededeling;

sudo nautilus
[sudo] password for 'name':
'name' is not in the sudoers file.  This incident will be reported.

Wanner ik in deze administrator gebruiker gksudo nautilus uitvoer krijg ik de volgende mededeling;

Fail to run nautilus as root. The underlying authorization mechanism (sudo) does not allow you to run this program. Contact the system administrator.

Hier snap ik niets van.

Wanneer ik als system administrator aanmeld kan ik wel in de partitie, maar moet ik wel voor iedere map in deze partitie de rechten veranderen van read only naar write and read.

Wanneer ik sudo nautilus ingeef in administrator krijg ik dit verhaal;

sudo nautilus

Initializing nautilus-share extension

seahorse nautilus module initialized

** (nautilus:7253): WARNING **: Unable to add monitor: Operation not supported

javaldx: Could not find a Java Runtime Environment!

--- Hash table keys for warning below:

--> file:///

(nautilus:7253): Eel-WARNING **: "nautilus-metafile.c: metafiles" hash table still has 1 element at quit time (keys above)

(nautilus:7253): Eel-WARNING **: "nautilus-directory.c: directories" hash table still has 1 element at quit time

seahorse nautilus module shutdown

Ik heb geen idee wat dit allemaal inhoud. Ik wil alleen maar aan mijn documenten werken!

Wie heeft een oplossing?

John K

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2008/10/16, 14:07:37 »
Dan is er iets fout met je installatie. Ubuntu werkt niet met administrator (=root) accounts. De eerste gebruiker die aanmeld (tijdens de installatie) krijgt automatisch root bevoegdheden. Die bevoegdheden worden pas effectief als je een commando uitvoert met "sudo" of "gksudo". m.a.w. na het inloggen heeft die eerste gebruiker ook gewone bevoegdheden net als andere gebruikers. Het is wel zo dat hij als root kan handelen wanneer hij dat expliciet aangeeft (via de sudo of gksudo commando's).

Wanneer ik als system administrator aanmeldStandaard is er geen root account in Ubuntu. Dat moet jij dus aangezet hebben.

m.a.w. ik vind dat je systeem zich niet 'gewoon' gedraagt.

Om eens na te gaan hoe je fat volumes gemount zijn, kan je eens de output van volgende commandos's posten:

sudo fdisk -l
mount
cat /etc/fstab
ls -l /media
Bij dit laatste anticipeer ik reeds dat je fat partities onder /media zullen gemount zijn.

Offline John K

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2008/10/16, 14:50:36 »
Ik bedoel met administrator ook de eerst aangemelde gebruiker. Ik heb deze de naam administrator gegevns, een account welke ik alleen voor systeemaanpassingen etc. gebruik.

De output is;

Disk /dev/sda: 80.0 GB, 80026361856 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 9729 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes
Disk identifier: 0xdc47aab4

Device Boot      Start         End      Blocks   Id  System
/dev/sda1               1        1275    10241406    b  W95 FAT32
/dev/sda2   *        1276        3041    14185395   83  Linux
/dev/sda3            3042        7662    37118182+   f  W95 Ext'd (LBA)
/dev/sda5            4463        7012    20482843+   c  W95 FAT32 (LBA)
/dev/sda6            7013        7662     5221093+   b  W95 FAT32
/dev/sda7            3042        3679     5124672   83  Linux
/dev/sda8            3680        4462     6289416   82  Linux swap / Solaris

Partition table entries are not in disk order

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2008/10/16, 16:06:32 »
OK, dat klopt dan al beter. Het is dan normaal dat de gebruiker die je tweede hebt aangemaakt niet als root kan fungeren. De output die je geeft vermeld enkel welke partities op je schijf staan, maar dat is niet genoeg informatie om te zien of en wat er met de permissies scheelt.

Offline John K

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2008/10/16, 19:32:24 »
Hoe kan ik dat da wel zien en aanpassen? Deze output heb ik vanaf mijn eerste (root) gedraaid.

John

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2008/10/16, 20:29:26 »
Ik heb vier commando's vermeld. Je hebt enkel de output van het eerste commando (sudo fdisk -l) gepost.

Offline John K

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2008/10/18, 19:45:09 »
Dit is waar je vroeg. Deze output komt van de eerste gebruiker (root). Ik zal dit ook nog even herhalen met de gebruiker waarmee ik niet in de mappen kan kijken.

~$ sudo mount

/dev/sda2 on / type ext3 (rw,relatime,errors=remount-ro)
proc on /proc type proc (rw,noexec,nosuid,nodev)
/sys on /sys type sysfs (rw,noexec,nosuid,nodev)
varrun on /var/run type tmpfs (rw,noexec,nosuid,nodev,mode=0755)
varlock on /var/lock type tmpfs (rw,noexec,nosuid,nodev,mode=1777)
udev on /dev type tmpfs (rw,mode=0755)
devshm on /dev/shm type tmpfs (rw)
devpts on /dev/pts type devpts (rw,gid=5,mode=620)
lrm on /lib/modules/2.6.24-21-generic/volatile type tmpfs (rw)
/dev/sda7 on /home type ext3 (rw,relatime)
securityfs on /sys/kernel/security type securityfs (rw)
gvfs-fuse-daemon on /home/gebruiker/.gvfs type fuse.gvfs-fuse-daemon (rw,nosuid,nodev,user=gebruiker)

~$ sudo cat /etc/fstab

# /etc/fstab: static file system information.
#
#            
proc            /proc           proc    defaults        0       0
# /dev/sda2
UUID=7164a032-e7f6-46cb-9d2a-d438253422b6 /               ext3    relatime,errors=remount-ro 0       1
# /dev/sda7
UUID=e2cce094-c9b6-41c5-8dd8-3e570f610af3 /home           ext3    relatime        0       2
/dev/sda8       none            swap    sw              0       0
/dev/scd1       /media/cdrom0   udf,iso9660 user,noauto,exec,utf8 0       0
/dev/scd0       /media/cdrom1   udf,iso9660 user,noauto,exec,utf8 0       0
/dev/fd0        /media/floppy0  auto    rw,user,noauto,exec,utf8 0       0

~$ sudo ls -l /media
total 12
lrwxrwxrwx 1 root root    6 2008-10-09 11:24 cdrom -> cdrom0
drwxr-xr-x 2 root root 4096 2008-10-09 11:24 cdrom0
drwxr-xr-x 2 root root 4096 2008-10-09 11:24 cdrom1
lrwxrwxrwx 1 root root    7 2008-10-09 11:24 floppy -> floppy0
drwxr-xr-x 2 root root 4096 2008-10-09 11:24 floppy0

Groeten John K

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2008/10/18, 20:11:13 »
Je fat partities /dev/sda3 en /dev/sda6 zijn eenvoudig niet gemount. Meer kan ik dus voor het ogenblik niet zien. Kan je eens, ter aanvulling van je eerste post, stap voor stap beschrijven hoe je de partities probeert te benaderen, wat je ziet en welke foutmeldingen je krijgt?

Normaal worden fat en ntfs partities, sedert Hardy, "op vraag" gemount. Ze worden niet meer gemount via /etc/fstab (de 'klassieke' manier). Nu worden die standaard  gemount met rechten voor de gebruiker die erop probeert te gaan. Ik heb hier echter geen ervaring mee, want ik heb geen fat of ntfs partities op mijn interne vaste schijf. Als het niet anders lukt, zou ik je wel op weg kunnen helpen om de partities op de oude manier via /etc/fstab te mounten zodat ze vanaf de opstart beschikbaar zijn.

Offline John K

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2008/11/06, 17:48:16 »
Vandium of iemand anders, wil jij nog eens helpen?

Ik kan nog steeds niet bij mijn partities (fat32) Ik krijg geen schrijfrechten. Wanneer ik met gksudo nautilus de rechten van sda6 open, meldt dit dat root de eigenaar is en can create en delete files. Maar wanneer ik hier iets wil aanpassen, lukt dit niet, de instelling springt weer terug. Ik wil gewoon altijd op mijn Fat32 schijven schrijfrechten hebben. Ik kan al een 2 weken geen bestanden aanpassen.

Ik heb al het volgende geprobeerd, maar geen succes.

cd /media
sudo chmod * -R 777 /media/sda7

Ook Storage Device Manger kan ik niets mee veranderen.

John K

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #11 Gepost op: 2008/11/07, 14:31:57 »
Geef eens de uitkomst van de volgende commando's, en plaats die binnen [code ] tags (Zie het linkje BBCode onder het invoerveld voor je reactie hoe dat werkt.)

De commando's:
sudo blkid
mount
cat /etc/fstab

Offline John K

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2008/11/07, 15:05:05 »
sudo blkid

/dev/sda1: UUID="48EB-1EC6" TYPE="vfat"
/dev/sda2: UUID="7164a032-e7f6-46cb-9d2a-d438253422b6" TYPE="ext3"
/dev/sda5: LABEL="DIVERS" UUID="30B3-7844" TYPE="vfat"
/dev/sda6: LABEL="GABI" UUID="2847-8A6E" TYPE="vfat"
/dev/sda7: UUID="e2cce094-c9b6-41c5-8dd8-3e570f610af3" TYPE="ext3"
/dev/sda8: TYPE="swap" UUID="e1f91356-da75-460f-9b12-c6228ced5b11"
/dev/sdb1: UUID="6D09-3FFC" TYPE="vfat"

mount

/dev/sda2 on / type ext3 (rw,relatime,errors=remount-ro)
proc on /proc type proc (rw,noexec,nosuid,nodev)
/sys on /sys type sysfs (rw,noexec,nosuid,nodev)
varrun on /var/run type tmpfs (rw,noexec,nosuid,nodev,mode=0755)
varlock on /var/lock type tmpfs (rw,noexec,nosuid,nodev,mode=1777)
udev on /dev type tmpfs (rw,mode=0755)
devshm on /dev/shm type tmpfs (rw)
devpts on /dev/pts type devpts (rw,gid=5,mode=620)
lrm on /lib/modules/2.6.24-21-generic/volatile type tmpfs (rw)
/dev/sda7 on /home type ext3 (rw,relatime)
/dev/sda1 on /media/sda1 type vfat (rw)
/dev/sda2 on /media/sda2 type ext3 (rw)
/dev/sda5 on /media/sda5 type vfat (rw)
/dev/sda6 on /media/sda6 type vfat (rw)
/dev/sda7 on /media/sda7 type ext3 (rw)
securityfs on /sys/kernel/security type securityfs (rw)
binfmt_misc on /proc/sys/fs/binfmt_misc type binfmt_misc (rw,noexec,nosuid,nodev)
gvfs-fuse-daemon on /home/gebruiker/.gvfs type fuse.gvfs-fuse-daemon (rw,nosuid,nodev,user=gebruiker)
/dev/sdb1 on /media/disk type vfat (rw,nosuid,nodev,uhelper=hal,shortname=mixed,uid=1002,utf8,umask=077,flush)

cat /etc/fstab

# /etc/fstab: static file system information.
#
#            
proc                                       /proc           proc         defaults                    0  0  
# /dev/sda2
UUID=7164a032-e7f6-46cb-9d2a-d438253422b6  /               ext3         relatime,errors=remount-ro  0  1  
# /dev/sda7
UUID=e2cce094-c9b6-41c5-8dd8-3e570f610af3  /home           ext3         relatime                    0  2  
/dev/sda8                                  none            swap         sw                          0  0  
/dev/scd1                                  /media/cdrom0   udf,iso9660  user,noauto,exec,utf8       0  0  
/dev/scd0                                  /media/cdrom1   udf,iso9660  user,noauto,exec,utf8       0  0  
/dev/fd0                                   /media/floppy0  auto         rw,user,noauto,exec,utf8    0  0  
/dev/sda1                                  /media/sda1     vfat         defaults                    0  0  
/dev/sda2                                  /media/sda2     ext3         defaults                    0  0  
/dev/sda5                                  /media/sda5     vfat         defaults                    0  0  
/dev/sda6                                  /media/sda6     vfat         defaults                    0  0  
/dev/sda7                                  /media/sda7     ext3         defaults                    0  0

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2008/11/08, 16:08:51 »
Je moet de eigenaar van de fat partities aanpassen. Dat kan door de eigenaar van het koppelpunt aan te passen ofwel door opties mee te geven in /etc/fstab. Zo gaat het via de eerste mogelijkheid:

Eigenaar van het koppelpunt veranderen:

sudo chown $USER:$USER /media/sda6Je kan $USER als dusdanig typen als het voor de account is waaronder je bent ingelogd. Dit wordt namelijk vervangen door je gebruikersnaam. Doe je dit voor een andere gebruiker, dan moet je die login invullen i.p.v. $USER.

Offline John K

• Lid
« Reactie #14 Gepost op: 2008/11/10, 13:19:15 »
Citaat van: vanadium
Je moet de eigenaar van de fat partities aanpassen. Dat kan door de eigenaar van het koppelpunt aan te passen ofwel door opties mee te geven in /etc/fstab. Zo gaat het via de eerste mogelijkheid:

Eigenaar van het koppelpunt veranderen:

sudo chown $USER:$USER /media/sda6Je kan $USER als dusdanig typen als het voor de account is waaronder je bent ingelogd. Dit wordt namelijk vervangen door je gebruikersnaam. Doe je dit voor een andere gebruiker, dan moet je die login invullen i.p.v. $USER.
Dus sudo chown $USER:$USER /media/sda6 wordt bijv. sudo chown $johnk:$johnk /media/sda6 ? En dit herhalen voor ander gebruikers? Er staan 4 gebruikers op de computer, hoe maak ik de partities toegankelijk voor alle
gebruikers?

Alvast bedankt,

John K

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #15 Gepost op: 2008/11/10, 17:03:03 »
Citaat
Doe je dit voor een andere gebruiker, dan moet je die login invullen i.p.v. $USER.
Je gebruikers weten niets van partities. Alleen de beheerder moet dat weten. Je gebruikers moeten enkel weet hebben van directories, die inderdaad mogelijk op verschillende partities kunnen staan.

Als je een directory op een partitie voor één gebruiker toegankelijk wil maken, dan maak je heb eigenaar van de partitie en geeft de eigenaar alle rechten.

Als je een directory voor meerdere gebruikers tegelijk toegankelijk wil maken, dan maak je dat al die gebruikers tot een bepaalde groep behoren, en maak je de groep eigenaar van die directory. Je geeft de groep alle rechten.

Als je een directory voor iedereen volledig toegankelijk wil maken, dan zet je alle rechten (gebruiker, groep en anderen) open. Het maakt dan niet meer uit welke gebruiker of groep eigenaar is.

Offline John K

• Lid
« Reactie #16 Gepost op: 2008/11/11, 10:25:06 »
Ik heb op andere computers 7.04 en 7.10 staan, daarmee hebben alle gebruikers toegang tot alle partities. Wat is er verandert in 8.04? Hoe kan ik toegang krijgen tot de partities zoals in 7.10? Welk commando moet ik hiervoor gebruiken? Ik kan  nu al 3 weken niet meer bij mijn partities en ben dus genoodzaakt weer over te stappen op Windows.

Wie kan helpen??? Ik ben dus op zoek naar de commando's, niet zo zeer naar uitleg waarom gebruikers geen toegang zouden moet hebben. Ik neem aan dat er meer mensen met computers met Vfat parities bij de overstap naar 8.04 hier tegenaan zijn gelopen?

John K

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #17 Gepost op: 2008/11/11, 12:55:33 »
Als je alle permissies open zet, dan kan elke gebruiker op de partitie:

sudo chmod 777 /media/sda6

Offline John K

• Lid
« Reactie #18 Gepost op: 2008/11/11, 15:32:55 »
Ik heb dit uitgevoerd, maar ik krijg geen permissie, ik kan alleen bestanden inzien, niet veranderen. Wanneer ik met sudo nautilus naar de permissies van de map ga zie ik staan

Root; create and delete files

Group; access files

Others; access files

Dit geld overigens voor alle 5 partities. Ik raak er zeer gedesillussioneert van.

Moet ik 8.04 opnieuw installeren nu ook sudo chmod 777 /media/sda6 niets uitricht? Of terug naar 7.04?

John K

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #19 Gepost op: 2008/11/11, 18:24:28 »
Citaat
Ik heb dit uitgevoerd
Krijg je dan een foutmelding? Als je geen foutmelding krijgt, dan moet het gewerkt hebben. Indien je wel een foutmelding krijgt, dan kan je daaruit leren wat er fout is. Het is altijd een goed idee, als je hulp zoekt, om zowel het commando als de output te kopiëren en hier terug te plakken.

Anders eens proberen de permissies in te stellen in /etc/fstab

/dev/sda6 /media/sda6 vfat defaults,umask=0000 0  0Tenslotte je ervan gewissen dat het bestandssysteem in orde is

sudo umount /dev/sda6
sudo fsck /dev/sda6

Offline John K

• Lid
« Reactie #20 Gepost op: 2008/11/11, 19:33:02 »
Ik heb ervoor gekozen een nieuwe instal te doen en nu kan ik vanaf de hoofd-gebruiker alvast wel overal bij en ook schrijven. Ik denk dat er tijdens de oude installatie iets fout was gegaan.

Het enige probleem nu is de bestaande gebruikers (/Home staat op een aparte partitie en is niet geformateerd) weer toe te voegen. Zie mijn nieuwe topic; http://forum.ubuntu-nl.org/topic/34031

Heb jij een (ander) idee?

Groeten en alvast bedankt weer,

John k