Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST]ubuntu opschonen  (gelezen 10998 keer)

Offline quick30

• Lid
[OPGELOST]ubuntu opschonen
« Gepost op: 2008/10/14, 23:01:07 »
De laatste 2 weken is m'n systeem merkbaar trager geworden. Hoe kan dat? Ik denk dat er heel wat op staat dat niet nodig is. Dus ben ik gaan googlen om uit te vinden wat kan helpen m'n systeem sneller te maken.

Met overbodige dingen denk ik aan gedownloade bestanden die niet zijn verwijderd en programma's die zijn geinstalleerd en deinstalleerd maar niet helemaal goed is verwijderd. Dat laatste had ik niet verwacht maar toch kan het wel eens een keer voorkomen.

De volgende sites heb ik gevonden. Er kan nogal wat gedaan worden maar het klinkt me nogal eng in de oren. Ik ben niet de wizkid die ik nu wel zou willen zijn. :(

http://www.ubuntugeek.com/cleaning-up-all-unnecessary-junk-files-in-ubuntu.html
http://www.stchman.com/cleanup.html
http://lj4newbies.blogspot.com/2007/07/clean-up-your-ubuntu-box.html

De meest uitvoerige is de eerste. Die ga ik volgen. Niet in de laatste plaats omdat ik wel vaker op die site wat goede tips ben tegengekomen. (In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst) Ik probeer een idee te krijgen van de betrouwbaarheid van de tips. Mijn vraag is dan ook?

Wie heeft er ERVARING met het opschonen van het ubuntu-systeem en is de werkwijze die ik voor ogen heb een goede?
[bewerking: url-tag's er goed ingezet]
« Laatst bewerkt op: 2009/02/22, 11:14:56 door quick30 »

Offline dvdmeer

• Lid
    • Python-RandR :: dvdmeer.nl
ubuntu opschonen
« Reactie #1 Gepost op: 2008/10/14, 23:10:12 »
Wat ik zelf altijd gebruik is
sudo apt-get autoclean
sudo apt-get clean
sudo apt-get autoremove
Niks ergs aan....

Eigenlijk zoals in die laatste link staat.

Offline Tom

• Lid
ubuntu opschonen
« Reactie #2 Gepost op: 2008/10/14, 23:21:48 »
Citaat van: dvdmeer
Wat ik zelf altijd gebruik is
sudo apt-get autoclean
sudo apt-get clean
sudo apt-get autoremove
Niks ergs aan....

Eigenlijk zoals in die laatste link staat.
+1
Plus ik heb aangevinkt pakketten verwijderen na installatie.
En als U programmas verwijdert met Totaal verwijderen zijn ze weg ook.
Kunt misschien beter eens Uw Firefox cache , mapje thumbnails etc legen.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Dave

• Lid
ubuntu opschonen
« Reactie #3 Gepost op: 2008/10/15, 10:31:54 »
wel grappig dat je eerst veel moet installeren om wat opgeruimd te krijgen volgens die site.

ubuntu opschonen
« Reactie #4 Gepost op: 2008/10/15, 10:56:33 »
Citaat
De laatste 2 weken is m'n systeem merkbaar trager geworden. Hoe kan dat? Ik denk dat er heel wat op staat dat niet nodig is. Dus ben ik gaan googlen om uit te vinden wat kan helpen m'n systeem sneller te maken.
Je systeem opschonen en je systeem sneller maken iz in Linux 2 verschillende zaken.
Ik vrees dan ook dat je niet zal merken dat je systeem sneller word wanneer je hem opschoont.

Het enigste moment dat dit wel helpt is wanneer de HD vol dreigt te raken of vol gelopen is.
Dan word Linux ineens een stuk langzamer en is het dus zaak wat rommel te verwijderen of meer HD ruimte te creƫren .
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
ubuntu opschonen
« Reactie #5 Gepost op: 2008/10/15, 10:58:22 »
Pas wel op met die handleidingen. De kans is groot dat je teveel weghaalt.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
ubuntu opschonen
« Reactie #6 Gepost op: 2008/10/15, 11:04:15 »
Ik adviseer ook om het niet te doen. Zorg gewoon voor minimaal 20-25 % vrije ruimte op de Ubuntu-partitie(s), dan blijft Ubuntu snel: dan krijg je namelijk geen fragmentatie.

Hooguit kun je nog dit doen, om die 20 % vrije ruimte te behouden:
http://sites.google.com/site/computertip/faq
(punt 4)

Offline quick30

• Lid
ubuntu opschonen
« Reactie #7 Gepost op: 2008/10/15, 21:26:00 »
Die Firefox cache zal ik eens legen hoe weet ik niet maar met een beetje googlen moet het lukken. Al die cookies en plaatjes heb je niet altijd nodig. Goeie tip.

"Opgehaalde pakketten verwijderen na installatie" dat ga ik doen. Ben benieuwd of eerder opgehaalde pakketten ook worden verwijderd. Meer doe ik even niet.

Bedankt voor de tips. Mochten niet alle opgehaalde pakketten zijn verwijderd na het aanzetten van de vink dan zal ik eens wat dieper ingaan op de 3 stappen:

sudo apt-get autoclean
sudo apt-get clean
sudo apt-get autoremove

Ik wil wel graag even weten wat de gevolgen zijn. Mogelijk dat er ook wat nadelen zijn. Meerdere posts waarschuwen dat ik teveel kan weghalen!

Mensen bedankt voor de tips. Ik hou het dan ook op dat dit is opgelost.

ubuntu opschonen
« Reactie #8 Gepost op: 2008/10/15, 22:12:31 »
Die specifieke apt-get commando's kunnen geen kwaad. Je verwijdert op die manier alleen de tijdelijke gedownloade bestanden, en hulpbestanden die niet meer nodig zijn voor andere programmas. Dit in tegenstelling tot bij 'apt-get remove naam-programma' waarmee je inderdaad te veel kan de-installeren als je niet weet wat je doet. Zie ook 'man naam-van-het-commando' in de terminal voor uitleg.

Zoals gezegd wordt je systeem niet sneller door dingen te de-installeren, hooguit applicaties die zich als service installeren en dus continue draaien, te zien bij services in de systeeminstellingen. Als alleen bepaalde programma's langzaam zijn dan zijn er wel tips te vinden.

Je kunt zowieso eens een nieuwe gebruiker aanmaken en inloggen als die gebruiker. Als dat sneller gaat dan weet je dat het aan een of andere instelling in je andere home map,de map die elke gebruiker heeft om bestanden en gebruiker-gebonden instellingen op te staan.

Als het 'm daar niet in zit dan kun je in een uiterste geval eens opnieuw ubuntu installeren, sowieso een goed idee omdat ubuntu 8.10 er aan komt deze maand. Wel eerst alles in je home map wat je wil bewaren backupen en na installatie weer terugzetten. Dit kan in principe omdat in tegenstelling tot bij Windows er een duidelijke scheiding is tussen gebruikersinstellingen (alles in je home map) en de rest van het systeem.

Als je home op een aparte partitie is geinstalleerd hoef je zelfs helemaal niets terug te kopieren omdat je dan bij installeren alleen de partities met Ubuntu systeembestanden en je applicaties overschrijft,  maar niet je home partitie.

Offline quick30

• Lid
ubuntu opschonen
« Reactie #9 Gepost op: 2008/10/30, 06:50:23 »
Ik heb de cache geleegd van Firefox. Dat heeft heel veel geholpen voor Firefox. Dat was een goeie tip voor mij.

Ik ben nu al 1,5 week bezig met een verbouwing wat veel aandacht vraagt. Daarom nog eigenlijk niet andere pakketten dan FireFox gedraaid. Ik hoop morgen wat tests te doen maar afgaande om de geluiden uit de posts zal het niet veel verbeterd zijn.

Nou ja in ieder geval is het probleem wat mij betreft al grotendeels opgelost daar ik meestal de pc gebruik om met de webbrowser het internet op te gaan.

Iedereen bedankt