Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Nieuw in Ubuntu, firefox probleempjes  (gelezen 6086 keer)

missiloon

• Gast
Nieuw in Ubuntu, firefox probleempjes
« Gepost op: 2008/08/31, 11:53:10 »
Heej,

Ik ben net nieuw in ubuntu en het kan dus zijn dat de oplossing erg voor de hand ligt.

Ik heb in firefox dat de tekst ergens nogal troebel is, weet niet goed hoe dit uit te leggen. Net alsof je zelf heel moe bent en dan een tekst lezen, zoń gevoel, het vermoeid me ogen iig.  Nu heb ik al even via windows gekeken naar de lettertype instellingen en die hetzelfde gezet hier in ubuntu firefox als  ik het heb in windows, maar dat maakt geen verschil. In ubuntu en op amsn zelf heb ik het niet dus lijkt me niet aan de videokaart liggen. Plaatjes zijn ook gewoon goed, zijn echt de letters.

En ik heb nederlands woordenboek geinstalleerd in firefox, en die staat ook aan, maar elk woord wat ik hier in het nederlands typ keurt ie fout. Ik heb NL-GB die er standaard instond uit gezet maar dat lijkt niet te helpen. Iemand een idee hoe ik me spellingscontrole weer goed krijg?

Alvast bedankt! Groetjes Ilona

Offline Ronnie

• Lid
    • ronnie.vd.c
« Reactie #1 Gepost op: 2008/08/31, 12:05:56 »
bekijk deze link maar eens
http://wiki.ubuntu-nl.org/MultimediaOndersteuningHardy

Je moet de -Microsoft True Type lettertypes (msttcorefonts)- installeren. De andere pakketten installeren kan ook geen kwaad. Zo kun je straks bijna alle media op je computer afspelen.

Wil je alleen de lettertypes installeren, dan kun je dit doen door de terminal erbij te pakken of gebruik te maken van synaptic
Terminal: sudo apt-get install msttcorefonts

http://wiki.ubuntu-nl.org/SoftwareInstalleren
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

missiloon

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 2008/08/31, 12:21:59 »
dankje voor de snelle reactie , meeste wat op die pagina stond had ik al geinstalleerd, zo had ik ook de lettertypes al geinstalleerd staan. Maar ik heb de hele pagina opgevolgd maar helaas zijn de letters nog altijd wazig.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #3 Gepost op: 2008/08/31, 12:23:25 »
Citaat van: missiloon
Heej,

Ik ben net nieuw in ubuntu en het kan dus zijn dat de oplossing erg voor de hand ligt.

Ik heb in firefox dat de tekst ergens nogal troebel is, weet niet goed hoe dit uit te leggen. Net alsof je zelf heel moe bent en dan een tekst lezen, zoń gevoel, het vermoeid me ogen iig.  Nu heb ik al even via windows gekeken naar de lettertype instellingen en die hetzelfde gezet hier in ubuntu firefox als  ik het heb in windows, maar dat maakt geen verschil. In ubuntu en op amsn zelf heb ik het niet dus lijkt me niet aan de videokaart liggen. Plaatjes zijn ook gewoon goed, zijn echt de letters.

En ik heb nederlands woordenboek geinstalleerd in firefox, en die staat ook aan, maar elk woord wat ik hier in het nederlands typ keurt ie fout. Ik heb NL-GB die er standaard instond uit gezet maar dat lijkt niet te helpen. Iemand een idee hoe ik me spellingscontrole weer goed krijg?

Alvast bedankt! Groetjes Ilona
Taalinstelling Firefox: rechtsklik muis op een willekeurig rood-onderstreept woord - Talen - Vink aan: Nederlands / Nederland.

missiloon

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 2008/08/31, 12:24:42 »
dankje pjotr dat is alvast een probleempje minder ^^

missiloon

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 2008/08/31, 12:46:22 »
Misschien helpt dit plaatje even ter verduidelijking van wat ik bedoel:

links is in windows firefox gemaakt,
de rechter is in ubuntu firefox gemaakt. En het verschil is toch heel anders ondanks dat alle instellingen ( ook lettertype / lettergrote hetzelfde zijn ingesteld.

Dit is dan wel even het beste voorbeeld wat ik had omdat de % hele erg opvallen. Maar bij gewone letters en cijfers is het ook net wat anders dan in windows. Terwijl  dus in ubuntu zelf of bv msn de letters gewoon perfect zijn.

missiloon

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 2008/08/31, 13:35:39 »
dat lijstje nu ook helemaal afgelopen, maar ook dat heeft niet geholpen.

« Reactie #8 Gepost op: 2008/08/31, 14:04:36 »
Heb je dit probleem alleen bij firefox?  Probeer in dat geval dit eens:

Ga in Firefox naar 'about:config' en zoek naar optie 'layout.css.dpi'. Vul waarde 0 in. Daarmee dwing je Firefox om de zich aan systeem DPI instelling te houden.  

Verder kun je afhakelijk van smaak bij font.antialias.min  waarde 0 opgeven om kleine letters ook smoothing toe te passen.

martinb

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 2008/08/31, 14:08:01 »
Heb dit probleem ook (gehad), heb zonet de lijst afgewerkt, en bij mij heeft het wel succes gehad

Via deze weg.......Bedankt Pjotr123 Klasse site met vele tips en trucs en uitstekende Ubuntu configuratie

missiloon

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 2008/08/31, 14:14:47 »
Citaat van: AptlyNamed

Ga in Firefox naar 'about:config' en zoek naar optie 'layout.css.dpi'. Vul waarde 0 in. Daarmee dwing je Firefox om de zich aan systeem DPI instelling te houden.  

Verder kun je afhakelijk van smaak bij font.antialias.min  waarde 0 opgeven om kleine letters ook smoothing toe te passen.
Ik neem aan dat in de nederlandse versie van firefox het "bewerken > voorkeuren>toepassingen"  is, want alleen daar kan ik een zoekbalk vinden. Maar als ik daar layout intyp of layout.css.dpi dan kan hij niks vinden

« Reactie #11 Gepost op: 2008/08/31, 14:31:20 »
Citaat van: AptlyNamed

Ik neem aan dat in de nederlandse versie van firefox het "bewerken > voorkeuren>toepassingen"  is, want alleen daar kan ik een zoekbalk vinden. Maar als ik daar layout intyp of layout.css.dpi dan kan hij niks vinden
Ik bedoel de url 'about:config' waar je normaal http://.. etc intypt.

missiloon

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 2008/08/31, 14:40:47 »
Dankje aptlynamed dat helpt al iets, het is al meer leesbaar.

Dat punt heb ik alleen niet kunnen vinden, ik kon niks met antialias vinden. En als ik op font zocht dan alles wat met een cijfertje beschreven stond dat stond op nul dus lijkt me dat dat wel goed zit.

« Reactie #13 Gepost op: 2008/08/31, 14:47:44 »
Dankje aptlynamed dat helpt al iets, het is al meer leesbaar.

Dat punt heb ik alleen niet kunnen vinden, ik kon niks met antialias vinden. En als ik op font zocht dan alles wat met een cijfertje beschreven stond dat stond op nul dus lijkt me dat dat wel goed zit.
Je kunt die regel zelf toevoegen. Wat je via dit 'about:config' scherm doet is dezelfde instellingen wijzigen als via de normale voorkeuren -schermen, plus een aantal extra die je alleen via about:config kan aanpassen. De instellingen worden opgeslagen in bestand prefs.js in je firefox profiel in .mozilla/firefox/....  Als je dit bestand verwijdert maakt firefox vanzelf een nieuwe aan met de standaardinstellingen.

Een instelling  waar je ook nog mee kunt experimenteren:

gfx.use_text_smoothing_setting TRUE of FALSE

hierbij moet type 'boolean' kiezen.

« Reactie #14 Gepost op: 2008/08/31, 14:49:24 »
In dat scherm van about:config

Tik een willekeurige zoekterm in, eigenlijk alleen maar met de bedoeling om lege plaatsen te creëren. Klik dan met je rechtermuisknop op die lege ruimte, kies "nieuw", dan "integer. Vul voor "Voorkeursnaam" in: font.antialias.min druk ENTER, voer de waarde 0 (het cijfer nul) in, weer ENTER.
Schrik niet, je scherm is weer leeg, want die filter staat nog op... :)
Wis die filter en tik nu bvb alias, dan zie je hem...
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

missiloon

• Gast
« Reactie #15 Gepost op: 2008/08/31, 14:50:23 »
het is gelukt dankjewel ^^ ik kende dat hele scherm nog niet

« Reactie #16 Gepost op: 2008/08/31, 14:52:16 »
Ziet het er nu ook beter uit ?
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

missiloon

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: 2008/08/31, 14:55:29 »
Niet alles ziet er nog goed uit, dat voorbeeld wat ik stuurde is nog steeds wat onrustig voor de ogen, maar beter leesbaar. en over algemeen zijn dit soort forums nu al wel beter te lezen.

Zal vast een deel ook wel gewoon wennen zijn eraan.

« Reactie #18 Gepost op: 2008/08/31, 15:02:00 »
Ik heb zelf ook nog bij lettertypeinstellingen alles naar dejavu-sans gezet en uitgevinkt dat webpagina's hun eigen lettertype mogen gebruiken. Ik weet niet hoe dat in de Nederlandse versie heet.

missiloon

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: 2008/08/31, 15:09:51 »
goed idee om in te stellen dat je websiteś hun eigen font niet toestaat! daar had ik nog niet aan gedacht. Dat helpt erg goed bij dat voorbeeld plaatje idd

missiloon

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: 2008/08/31, 16:07:23 »
Nieuw dingetje wat ik zie. Ik kijk vaka tv via uitzendinggemisnl en normaal in windowsmedia player of quicktime afspeelt. Nu zie ik op het moment het filmpje wel, maar ik kan bv niet vooruit spoelen, pauze zetten, geluid harder of zachter doordat de balk daaronder waar het normaal opstaat mist.

Nu las ik op internet dat er vele programma's zijn die lijken op iets van quicktime, maar die zouden geen commerciele codecs afspelen oid.  Mja daarvan snap ik niet echt hoe het zit.

Me vraag is dus vooral heeft iemand ervaring met een programmatje zodat de balk om video op pauze te zetten ed wel weer werkt op uitzendinggemist.nl

« Reactie #21 Gepost op: 2008/08/31, 16:29:40 »
Nieuw dingetje wat ik zie. Ik kijk vaka tv via uitzendinggemisnl en normaal in windowsmedia player of quicktime afspeelt. Nu zie ik op het moment het filmpje wel, maar ik kan bv niet vooruit spoelen, pauze zetten, geluid harder of zachter doordat de balk daaronder waar het normaal opstaat mist.

Nu las ik op internet dat er vele programma's zijn die lijken op iets van quicktime, maar die zouden geen commerciele codecs afspelen oid.  Mja daarvan snap ik niet echt hoe het zit.

Me vraag is dus vooral heeft iemand ervaring met een programmatje zodat de balk om video op pauze te zetten ed wel weer werkt op uitzendinggemist.nl
Het hangt af wat voor plugin je gebruikt. Maar probeer eens of je via klikken met je rechtermuisknop op het filmpje ook opties kan instellen.

missiloon

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: 2008/08/31, 16:33:06 »
geen opties met rechter muisknop helaas, en bij de instellingen op de pagina is alleen windows media player of quicktime beschikbaar.

missiloon

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: 2008/08/31, 16:44:08 »
ik heb helaas nog geen tft scherm maar gewoon zoń bakbeest van een scherm. Maar de letters gaan nu wel aardig.

missiloon

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: 2008/09/01, 00:31:15 »
Had ik idd al geprobeerd, stond namelijk in een van die turtuals dat scherm. Maar  beste vormen leest toch het fijnste vind ik