Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: alles over sudo tasksel  (gelezen 2607 keer)

Offline Teun

• Lid
alles over sudo tasksel
« Gepost op: 2008/08/21, 17:12:36 »
Er is nog geen titel met de woorden sudo tasksel.
Maar wat kan je nu precies met sudo tasksel?
Is dat alleen voor de desktopt of ook voor der server?
Wat moet je niet doen met sudo tasksel om gegevens verlies te voorkomen?
Is er meer info over sudo tasksel?
Welke websites schrijven over dit commando?

Wat ik gedaan heb?
In ubuntu desktop de terminal opgestartd. Sudo taksel ingevoerd en de samba geselecteerd en op installeren drukken.
Ik wist niet wat er gebeurde, maar het was om te kijken wat er gebeurd. De computer waar ik dat op deed is toch een testcase.
Dit moet je dus niet doen, want dan word je systeem verwijderd.

alles over sudo tasksel
« Reactie #1 Gepost op: 2008/08/21, 17:14:25 »
in de terminal
man tasksel
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline Teun

• Lid
alles over sudo tasksel
« Reactie #2 Gepost op: 2008/08/21, 17:34:56 »
Hier is dan de uitvoer van de commando; man tasksel :

DESCRIPTION
       tasksel shows all available tasks and allows to user to select ones to install
OPTIONS
       -t, --test
           test mode; don’t actually install or remove packeges
       --new-install
           automatically select some tasks without even displaying them to the user; default other tasks to on; used during new Debian installs.
       --list-tasks
           list on stdout the tasks that would be displayed in the tasksel interface
       --task-packages task
           lists on stdout the packages that are available and part of the given task
           Note that this option may be given more than once.
       --task-desc task
           outputs the extended description of the given task
       --debconf-apt-from waypoint
           Start the debconf-apt-progress bar here.
       --debconf-apt-to waypoint
           End the debconf-apt-progress bar here.
       --debconf-apt-progress options
           Pass the specified options to the debconf-apt-progress command that tasksel runs. These will be appended to any --from and --to options constructed by tasksel  itself based on --debconf-apt-from and --debconf-apt-to options.
SEE ALSO
       dpkg(8), apt-get(8)
FILES
       /usr/share/tasksel/*.desc and /usr/local/share/tasksel/*.desc are used to define tasks.
AUTHOR
       tasksel was written by Randolph Chung and Joey Hess
HISTORY
       This document first appeared with tasksel-1.0
2.70ubuntu5                                                                      2006-10-06                                                                       TASKSEL(8)
 Manual page tasksel(8) line 14/60 (END)
______________________________________________________________________________________

En dan nu in het Nederlands vertaald door Babelfish yahoo :

Yahoo! Babelfish In het Nederlands

BESCHRIJVING tasksel toont alle beschikbare taken en staat aan gebruiker toe om te installeren degenen te selecteren
OPTIES
       - t, --test
               test wijze; installeer niet echt of verwijder packeges
       --new-install
               selecteer automatisch sommige taken zonder hen aan de gebruiker zelfs te tonen; blijf andere taken aan in gebreke; gebruikt tijdens nieuwe Debian installeert.
       --list-tasks
               lijst op stdout de taken die in de taskselinterface worden getoond
       --task-packages task
               taak lijsten op stdout de pakketten die en een deel van de bepaalde taak beschikbaar zijn Merk op dat deze optie kan meer dan eens worden gegeven.
       --task-desc task
               taak output de uitgebreide beschrijving van de bepaalde taak
--debconf-geschikt-van waypoint Begin hier de debconf-geschikt-vooruitgangsbar.
--debconf-geschikt-aan waypoint Beëindig hier de debconf-geschikt-vooruitgangsbar.
--debconf-geschikt-vooruitgangs opties Ga de gespecificeerde opties tot het debconf-geschikt-vooruitgangsbevel dat over tasksel in werking stelt. Deze zullen aan om het even welk worden toegevoegd
--van en --aan opties die door tasksel worden geconstrueerd zelf gebaseerd op
--debconf-geschikt-van en
--debconf-geschikt-aan opties.
ZIE OOK dpkg (8), geschikt-krijg (8)
DOSSIERS /usr/share/tasksel/ *.desc en /usr/local/share/tasksel/ *.desc worden gebruikt om taken te bepalen.
AUTEUR tasksel werd geschreven door Randolph Chung en Joey Hess
GESCHIEDENIS Dit document verscheen eerst met tasksel-1.0 2.70ubuntu5 2006-10-06 TASKSEL (8) Hand pagina tasksel (8) lijn 14/60 (EIND)

notabene:Maar om dit perfekt te vertalen, daar had ik niet genoeg tijd voor om dit in een keer goed te doen. Dus......under construction

alles over sudo tasksel
« Reactie #3 Gepost op: 2008/08/21, 18:38:37 »
pagina's van een manual laten vertalen door een website is een zeer slecht idee. Zo worden alle commando's mee vertaald, vaak nogal met veel fantasie ook.
Alles je alles over tasksel wil weten, google dan eens op tasksel..
Lees de eerste tien uitkomsten helemaal door en dan weet je vast al meer.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline Teun

• Lid
alles over sudo tasksel
« Reactie #4 Gepost op: 2008/08/21, 20:08:31 »
Ja dat weet ik.
Maar om het perfekt te vertalen, daar had ik niet genoeg tijd voor om dit in een keer goed te doen. Dus......under construction

Nu zijn nog niet alle vragen beantwoord over sudo tasksel..........alles over sudo taksel aljeblieft ?
Weet iemand anders nog iets over sudo tasksel te vertellen?

Offline Kev

• Lid
alles over sudo tasksel
« Reactie #5 Gepost op: 2008/08/21, 22:00:36 »
Sudo tasksel is een programma dat je een soort profielinstallatie voorlegt en die dan normaal gezien in 1 rits door alle apllicaties die voor dat profiel gelden download en installeert.
Als je bijvoorbeeld wilt overschakelen naar een Kubuntu systeem kan dit heel makkelijk via tasksel en dan Kubuntu selecteren en paf je hebt de Kubuntu profiel binnengehaald en geïnstalleerd en dus heb je een volledige Kubuntuinstallatie, zonder dat je je zorgen moet maken over enige instellingen of opties of eender wat.
All Hail Lelouch, The 99th Emperor of Britannia
All Hail Lelouch! All Hail Lelouch!
Iedereen heeft het recht op mijn waarheid, zo wees geprezen.

Offline Teun

• Lid
alles over sudo tasksel
« Reactie #6 Gepost op: 2008/08/21, 22:17:02 »
Tof, bedankt voor je post !
Maar dat wilt dus wel zeggen dat je met een test case bezig bent, en niet met een archief beheer. Opletten dus, en gescheiden houden.
Daarom heb ik dus een archief computer en een testbak.

Nu heb ik dat ook uit geprobeerd om mijn server test bak. En dan is het anders. Omdat je dan onderdelen toevoegd en of verwijderd.
Dus om dit uit te leggen, is de eenvoudigste manier om eerst een voorbeeld  met de server te nemen en dan met de desktop.
Kan iemand hier meer duidelijkheid over geven?
En vooral wat je dan hoofdzakelijk verwijderd bij de desktop installatie?

notabene; in mijn vrije tijd lees en leer ik over ubuntu desktop en server. Ja het is mijn grote hobbie. Daarnaast geef ik computer les. Dus ik maak van mijn hobbie mijn werk :)

Offline Teun

• Lid
alles over sudo tasksel
« Reactie #7 Gepost op: 2008/09/05, 22:37:55 »
sudo tasksel in een terminal. Kun je gewoon OpenSSH selecteren en die wordt dan gewoon geïnstalleerd.

Is er een nieuwe versie van sudo tasksel?
Want in ubuntu desktop via de terminal krijg ik meer opties, dan toen ik dit onderwerp plaatste.

Is er ook iets in ubuntu server veranderd ten opzichte van sudo tasksel ?

alles over sudo tasksel
« Reactie #8 Gepost op: 2008/09/06, 00:48:06 »
Tasksel is gewoon op elke versie speciaal gericht. Een servereditie heeft bijv. geen spullen van mythbuntu nodig of is iig niet echt nuttig.
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."