Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Video problemen/ Kan ook geen DVD's afspelen.  (gelezen 5057 keer)

Offline Boize

  • Lid
Video problemen/ Kan ook geen DVD's afspelen.
« Gepost op: 2008/08/13, 22:55:22 »
Hallo,

Eerste probleem: telkens als ik een video(avi, divx etc) wil afspelen, krijg ik rare kleuren, een soort van blauwe waas. De personen in de films hebben een blauwe huid, wat het meest opvalt. Hoe moet ik dit verhelpen? Ik heb namelijk alle codecs geïnstalleerd die in het pakketbeheer staan.

Tweede probleem: Ik kan geen dvd's afspelen. Totem en dergelijke geven deze fout: kan niet lezen van bron. Hoe moet ik dit verhelpen?

MVG Boize.


Offline Boize

  • Lid
Video problemen/ Kan ook geen DVD's afspelen.
« Reactie #2 Gepost op: 2008/08/13, 23:16:34 »
Nu kan ik dvd's afspelen, maar alles blijft een blauwe schijn hebben.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Video problemen/ Kan ook geen DVD's afspelen.
« Reactie #3 Gepost op: 2008/08/13, 23:19:37 »
Schakel de visuele effecten eens uit:
http://computertip.googlepages.com/ubuntutipsentrucs
(nummer 7)

En gebruik als speler VLC of Mplayer.

Offline Boize

  • Lid
Video problemen/ Kan ook geen DVD's afspelen.
« Reactie #4 Gepost op: 2008/08/13, 23:51:43 »
Ik heb zopas NVIDIA X SERVER SETTINGS geïnstalleerd, en als ik daar bij videoinstellingen reset to hardware defaults aanklik, heb ik een tijdje geen last meer van die blauwe gloed. Als ik dan weer een film opstart, heb ik de gloed terug.
Toch bedankt voor de tips!
EDIT : ik heb al VLC en MPlayer gebruikt
EDIT2: in VLC kun je image adjustments doen, en daar kan ik de tint veranderen zodanig dat er geen blauwe waas meer is. Denk dat ik dit maar altijd handmatig zal doen, mocht er geen oplossing zijn voor mijn probleem.

Offline Nassara

  • Lid
Video problemen/ Kan ook geen DVD's afspelen.
« Reactie #5 Gepost op: 2008/08/14, 10:00:52 »
ik heb/had denk ik het zelfde probleem. Als je in het videoprogramma via "voorkeuren>instellingen" dan kan je de "hue" en "saturation" (ken de nederlandse termen niet) instellen tot de kleur normaal is. Helaas worden ook bij mij de instellingen niet als standaard opgeslagen, waardoor ik telkens weer de waarden moet aanpassen.

Offline Tom

  • Lid
Video problemen/ Kan ook geen DVD's afspelen.
« Reactie #6 Gepost op: 2008/08/14, 12:24:49 »
Hebben jullie de VLC player wel goed geconfig.
En voor DVD is SMpayer zeer goed wel ook eerst config.
Kijk voor beide Players eens op mijn pages.
Misschien helpt het.
grtz Tom.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Deluka

  • Gast
Video problemen/ Kan ook geen DVD's afspelen.
« Reactie #7 Gepost op: 2008/08/14, 13:19:38 »
Ben ook nieuw in Linux en misschien dat een noob kijk op de dingen kan helpen.
Heb al gemerkt dat je in tegenstelling met Windows je het meestal niet ver moet zoeken.
Probeer eens je video drive te installeren via EnvyNG.
Dit heeft bij mij ongeveer 9/10 van al de problemen opgelost

Offline Tom

  • Lid
Video problemen/ Kan ook geen DVD's afspelen.
« Reactie #8 Gepost op: 2008/08/14, 13:22:10 »
Envy word hier ten zeerste afgeraden.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Boize

  • Lid
Video problemen/ Kan ook geen DVD's afspelen.
« Reactie #9 Gepost op: 2008/08/14, 15:04:15 »
Ik ga niet beginnen klooien met drivers. Alles werkt behalve die films, maar daar kan je de hue en saturation aanpassen in VLC. Eigenlijk is het probleem (half) opgelost. Bedankt allemaal.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Video problemen/ Kan ook geen DVD's afspelen.
« Reactie #10 Gepost op: 2008/08/14, 15:50:47 »
Citaat van: wandarooze
Envy word hier ten zeerste afgeraden.
Dat klopt niet meer, Tom: dat was vroeger zo. Envy is sterk verbeterd en het zit nu zelfs in de Universe pakketbron. De maker is inmiddels een MOTU geworden.....

Kortom: Envy is een prima alternatief, wanneer de fabrieksdriver in de pakketbronnen van Ubuntu, te oud is voor je videokaart.

Offline Tom

  • Lid
Video problemen/ Kan ook geen DVD's afspelen.
« Reactie #11 Gepost op: 2008/08/14, 15:51:20 »
Citaat van: Boize
Ik ga niet beginnen klooien met drivers. Alles werkt behalve die films, maar daar kan je de hue en saturation aanpassen in VLC. Eigenlijk is het probleem (half) opgelost. Bedankt allemaal.
Half is ook niks , wat gaat er dan nog niet goed.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Boize

  • Lid
Video problemen/ Kan ook geen DVD's afspelen.
« Reactie #12 Gepost op: 2008/08/14, 16:16:15 »
Dat de tint(hue) van de video's die ik afspeel eerder blauw is. Die tint kan ik wel handmatig instellen in VLC, maar deze settings worden niet bewaard.  Voor de rest werkt alles goed (DVD's etc)

Offline Tom

  • Lid
Video problemen/ Kan ook geen DVD's afspelen.
« Reactie #13 Gepost op: 2008/08/15, 12:09:06 »
Citaat van: Boize
Dat de tint(hue) van de video's die ik afspeel eerder blauw is. Die tint kan ik wel handmatig instellen in VLC, maar deze settings worden niet bewaard.  Voor de rest werkt alles goed (DVD's etc)
Ik neem maar aan dat U ook Mplayer er op heeft , zoja waarom speelt U die DVDs niet af met SMplayer .
Als U de SMplayer config zoals beschreven op mijn pages speelt hij zeer mooi.
Het is toch het proberen waard , en kost niks.
Grtz Tom.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline jan11000

  • Lid
Video problemen/ Kan ook geen DVD's afspelen.
« Reactie #14 Gepost op: 2008/08/15, 12:46:57 »
Vlc player heeft de codecs in eigen programma zitten.
Dus of je videokaart driver is iets niet goed.
Zet eens compiz uit, zoek eens op compiz en blauwe scherm/beeld met afspelen, od blue screen and compiz.

Weet alleen dat je bij elke afspeel programma instellingen moest wijzigen, dan had je het beeld weer goed.