Ubuntu Nederlands

Voor hulp bij en discussie over Ubuntu Kubuntu Edubuntu Xubuntu

Je bent niet ingelogd.

Aankondiging

Lees de forum richtlijnen voordat je een bericht plaatst.
  • Index
  •  » Offtopic
  •  » Hoe zie jij de toekomst van de computer?

#1 02-07-2008 22:44:49

gijsisok
Lid
Uit: Kampen, Nederland
Bijdragen: 474

Hoe zie jij de toekomst van de computer?

Dit vraag ik me toch al wel eens af. Ik zie de toekomst van de computer in ieder geval zeer slecht in, over 5 jaar zal ik waarschijnlijk een nieuwe hobby moeten zoeken, als het al niet eerder is, want de ICT-markt wordt gewoon helemaal verziekt door de bedrijven, maar ook door de mens. Net zoals we het leven op aarde verzieken, ik wordt er echt depressief van...! Straks worden we allemaal gechipt, zodat de regering precies weet waar we zijn en wat we doen. Alles wordt ineen gebouwd, camera van 56Gigapixel, MP592-speler, 4D TV allemaal in een heel klein apparaatje, waar je een chip in je ogen voor nodig hebt om hem te zien. In alle apparaten zit een 2kW verslindende 1000 core, terwijl er maar 2 cores nodig zouden zijn voor hetzelfde doel nu. De mensen worden nog luier dan ze nu al zijn, want de computer doet alles wel voor je. Je hebt helemaal geen vrijheid meer, want er zal een MS-achtig bedrijf zijn dat al die computerzooi maakt, en zij bepalen wat je mag en wat je niet mag. En allemaal van deze dingen. Hoe denken jullie over de toekomst, wat is er allemaal en is dat goed of niet?

0010111101101101011001010010000001100111011001010110010101101011

#2 02-07-2008 22:49:04

doan
Lid
Uit: Amsterdam
Bijdragen: 1190

#3 02-07-2008 22:52:45

gijsisok
Lid

Re: Hoe zie jij de toekomst van de computer?

Helemaal gelijk, ik heb liever dat we het een beetje zo houden als het nu is, dus de principes zoals we ze nu kennen, gewoon een computer met een octocore en een GTX280 achtige videokaart, 8GB RAM en 2TB HD. Dat is veel sneller dan nu, maar dat loopt niet uit de hand. En gewoon bellen met een telefoon zonder draad, TV kijken op een LCD scherm met HD enzo. Ik las namelijk net op T.net een artikel dat Intel van plan is over 10 jaar een 1000 core te hebben, en toen begon ik me dat wel eens af te vragen.

#4 02-07-2008 23:10:44

arie
Lid
Uit: Rozenburg ZH Nl
Bijdragen: 3092
Website

doan schreef:

Somberder kan bijna niet wink

ja hoor de Borg kunnen nog langs komen om ons te assimileren smile

resistance is futile

desktop  / laptop : Ubuntu Hardy Heron
iMac  G3 400       : OS X Tiger
EeePC 900           : Ubuntu Hardy Heron
Ubuntu user # 14925     steunpunt Rozenburg ZH Nl      Skype : ubuntu.steunpunt.rozenburg

#5 02-07-2008 23:15:41

joop905
Lid
Bijdragen: 2008

arie schreef:

doan schreef:

resistance is futile

maar dan wel door Seven of Nine

»»» Wie zoekt die vindt. «««        »»» Informatie verzamelen «««

#6 02-07-2008 23:17:09

Gijsbert
Lid
Bijdragen: 3473
Website

Natuurlijk proberen al die bedrijven een nog betere CPU te bouwen om te kunnen concureren met de rest, maar is Intel er nog wel over 10 jaar. Dit soort lange termijn planningen kan een bedrijf de kop kosten. Kijk maar eens naar de reus IBM is ook verworden tot een klein duimpje, bij wijze van spreken. En vergeet de booming economie van China niet en op termijn Afrika? Inderdaad laten we niet te somber zijn of te ver vooruit te blikken zoals Nostradamus.
Als iemand nog goede beurs tips heeft. wink

Met vriendelijke groet,

Gijs

Ar lan y môr mae rhosys chochion. Ar lan y môr mae lilis gwynion. Ar lan y môr mae 'nghariad inne
Yn cysgu'r nos a choddi'r bore. 
Ubuntu user# 12019    How to install ANYTHING in Ubuntu! http://monkeyblog.org/ubuntu/installing/

#7 02-07-2008 23:18:41

dellkubuntu
Lid
Bijdragen: 242

Ik hoop dat de trend zich doorzet naar "less is more".Snelle kleine besturingssystemen waar je zelf nog aan kunt sleutelen,pc kasten die nog open te maken zijn(wel handig als je hem wilt ombouwen).Ik heb onderhand wel genoeg van die systemen die je door de strot worden geduwd.

Dell dimension 3100,dualboot winxp met ubuntu hardy heron

#8 02-07-2008 23:26:49

Duckie
Lid
Bijdragen: 672

Ik verlang ook nog wel eens (lees: regelmatig) terug naar de tijd van mijn eerste "echte" pc. Een supersnelle 286 met wel 4 MB werkgeheugen aan boord, dat ook nog eens zo'n 100 gulden per MB kostte. En die was dan ook al weer een stuk sneller en handiger dan de MSX, Spectrum, C64, C500 en ga zo maar door.
De eerste cd-rom drive die ik aanschafte was echt een bijzonder ding in die tijd, om maar te zwijgen over die gigantische harde schijf van wel 100 MB.
Helaas kun je de vooruitgang (of achteruitgang) niet tegenhouden. Ik denk dat vijf jaar een beetje erg pessimistisch is, maar het gaat voor de hobby-computeraar de komende jaren wel moeilijker worden. Daar ben ik van overtuigt. Gelukkig zijn er nog een heleboel mensen die voor hun plezier leuke Linux distributies maken waar we de komende jaren nog wel even mee vooruit kunnen. Als tenminste die kubus van Arie nog even wegblijft.

#9 02-07-2008 23:46:25

pjotr123
Lid
Uit: Taxandria, Germania Secunda
Bijdragen: 10091
Website

Alles komt goed. We zijn er altijd nog zelf bij.  :-)

Computers worden steeds goedkoper en beter, en Linux gaat winnen. Let maar eens op. Toch leuk, om in de voorhoede te zitten!

Tip: doe dit als allereerste: computertip.googlepages.com/directdoen
Handige tips voor beginners met Ubuntu 8.04: computertip.googlepages.com/ubuntulinux
Verkorte Engelse versie: ubuntutip.googlepages.com

#10 03-07-2008 00:00:30

gijsisok
Lid

Daar heb je wel gelijk in, Pjotr, maar ik denk dat het over een aantal jaar geen computer meer te noemen is, maar gewoon een apparaat dat helemaal naar de achtergrond is weggewerkt. En daar ben ik nou juist bang voor. Maar als het computerprincipe hetzelfde blijft, krijgen we snelle PCs voor weinig geld, en zo wil ik het houden!

#11 03-07-2008 00:01:19

arie
Lid
Uit: Rozenburg ZH Nl
Bijdragen: 3092
Website

joop905 schreef:

arie schreef:

doan schreef:

resistance is futile

maar dan wel door Seven of Nine

wishfull thinking smile

desktop  / laptop : Ubuntu Hardy Heron
iMac  G3 400       : OS X Tiger
EeePC 900           : Ubuntu Hardy Heron
Ubuntu user # 14925     steunpunt Rozenburg ZH Nl      Skype : ubuntu.steunpunt.rozenburg

#12 03-07-2008 10:38:17

deKeijzer
Lid
Bijdragen: 131

Ik denk dat in de toekomst hele andere technieken zullen worden gebruikt dan nu het geval is.
Bijvoorbeeld quantum processoren (of een andere vorm van processor waar we nu nog nooit van gehoord hebben maar die nog sneller blijkt te zijn).
En een nieuw soort geheugen waardoor de grens tussen ram en opslag vervaagt. (ze zijn nu al bezig met geheugen dat net zo snel is als ram, maar ook zonder stroom blijft bestaan!!)
Dit soort dingen maken mij enthousiast. En dat de computer het leven van mensen gaat overnemen denken ze al minstens 40 jaar. En nog steeds is het niet gebeurd. (net zo als de vliegende auto`s die de afgelopen 100 jaar zijn voorspeld als iets dat 'over 20 jaar zeker zal bestaan')

*Having an idea, brb

#13 03-07-2008 11:00:18

Quatroking
Lid
Uit: Hellevoetsluis
Bijdragen: 1795
Website

Alle word gedigitalizeerd, en uiteindelijk krijgen we biomechanische ledematen. Altijd handig als je arm plotseling er afknalt.

███  █  █ ███ ███ ███ ███ █ █ █ ███ ███ █     █‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌█
█  █  █  █ █▄█   █   █     █  █ █ █ █ █  █ █     █     █  █
███  ███ █  █   █   █     ███ ████ ███ █     ███ ███
     █ Klik

#14 03-07-2008 12:19:46

Gijsbert
Lid
Bijdragen: 3473
Website

lol

Ar lan y môr mae rhosys chochion. Ar lan y môr mae lilis gwynion. Ar lan y môr mae 'nghariad inne
Yn cysgu'r nos a choddi'r bore. 
Ubuntu user# 12019    How to install ANYTHING in Ubuntu! http://monkeyblog.org/ubuntu/installing/

#15 03-07-2008 13:33:01

deKeijzer
Lid

Quatroking schreef:

Altijd handig als je arm plotseling er afknalt.

Das een leuke quote om uit de context te halen tongue

*Having an idea, brb

#16 03-07-2008 14:03:43

crashit
Lid
Bijdragen: 612

Quatroking schreef:

Alle word gedigitalizeerd, en uiteindelijk krijgen we biomechanische ledematen. Altijd handig als je arm plotseling er afknalt.

Ctrl + Alt + Del. Reïnitialising GRUB. Autorepair extended arm. System loaded. Linux, the OS that automatically repairs your arm and makes it even better.

Laptop: Acer 5101AWLMi - Hardy Heron 8.04 - Stabiel en snel!
Server: AMD Athlon 600Mhz, 41GB hardeschijfruimte, Hardy Heron 8.04.1 Server Edition.

#17 03-07-2008 15:11:13

Nightcrawler
Lid
Uit: Dordrecht
Bijdragen: 48

Op TU delft hebben ze perongeluk een nieuwe qubit ontdekt.
Daarmee hebben de onderzoekers een belangrijke bouwsteen in handen om een quantumcomputer te bouwen die 'normaal' via elektriciteit kan worden bediend.

Zie: http://core.tweakers.net/nieuws/54313/d … qubit.html

Dus de tijd van quantumcomputers is nabij. En wie weet wat er dan mogelijk wordt.....

Crashit: je zou nog wel eens gelijk kunnen hebben  big_smile

Pray for because I have lost my faith in holy wars...

#18 03-07-2008 15:11:39

profoX
Lid
Uit: Belgie, Turnhout
Bijdragen: 7026
Website

Heeft iemand ooit al eens over technische singulariteit gelezen? tongue
Ik heb hier het boek van Raymond Kurzweil: The Singularity is Near, When Humands Transcend Biology
2045 is niet meer zo heel erg ver tongue
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Singularity_Is_Near

PS: je moet weten dat Raymond Kurzweil vanalles voorspeld heeft op het gebied van AI de laatste 20 jaar en dat is allemaal waar gebleken. Bill Gates noemt hem "de beste in het voorspellen van de toekomst van Artificiële intelligentie"

Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Tip: Ubuntu documentatie van pjotr123
Zoek je een forumbericht?

#19 03-07-2008 15:51:15

Quatroking
Lid
Website

gijsisok schreef:

In alle apparaten zit een 2kW verslindende 1000 core, terwijl er maar 2 cores nodig zouden zijn voor hetzelfde doel nu.

Lijkt me trouwens stug, ik bedoel, mensen hebben nu al problemen met warmteafvoer in hun PC. Dan gaan ze heus niet effe een 2KW core in hun poeter proppen, dan smelt de behuizing meteen weg.

█ Klik

#20 03-07-2008 17:53:29

Patch
Lid
Bijdragen: 340

profoX schreef:

Heeft iemand ooit al eens over technische singulariteit gelezen? tongue
Ik heb hier het boek van Raymond Kurzweil: The Singularity is Near, When Humands Transcend Biology
2045 is niet meer zo heel erg ver tongue
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Singularity_Is_Near

PS: je moet weten dat Raymond Kurzweil vanalles voorspeld heeft op het gebied van AI de laatste 20 jaar en dat is allemaal waar gebleken. Bill Gates noemt hem "de beste in het voorspellen van de toekomst van Artificiële intelligentie"

Vernor Vinge is ook aan te raden.
http://mindstalk.net/vinge/vinge-sing.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Vernor_Vinge

Trouwens, over toekomst gesproken: ik zit nu lekker met de laptop op schoot op de camping in Frankrijk te posten via een vrije wifi. Zoiets was 10 jaar geleden mijn wensdroom. (en toen nog absoluut Science Fiction)

Huidige SciFi: De Quantum computer. Maar binnenkort realiteit?
http://www.telegraph.co.uk/earth/main.j … ter101.xml

Ik ga dus geen -al dan niet zwartgallige- uitspraken doen over de nabije toekomst... I'm just enjoying the ride!

Computing is not about computers any more. It is about living.

#21 03-07-2008 22:43:22

Quatroking
Lid
Website

Oh, enne, er is ook ergens in de repos een spel dat Singularity of dergelijke heet. Je speelt daarin een virus dat de wereld moet veroveren.

Ik ben al in subspace gekomen daarbij big_smile

█ Klik

#22 03-07-2008 23:12:01

Skilltone
Lid
Bijdragen: 422
Website

Ik denk dat de computer gaat verdwijnen. Desktop zo ie zo.

Je ziet dat meer bedrijven gaan werken via internet. Hiermee bedoel ik office programma's, externe opslag, extern mail enz. We zijn flexibel, en willen overal kunnen communiceren. We willen altijd en overal foto, video zien of opslaan. Backups terugkijken enz.

Daarnaast is laptop veel populairder. dit heeft deels met prijs te maken. Men wilt in het algemeen niet alleen boven in kamertje zitten. nee in de woonkamer, meenemen op reis of even nog thuiswerken. maar dan niet zo groot ding, liever een 15 inch. tenminsten, de 7, 9, 12 en 14 inch doen het steeds beter. klein compact maar wel aan de eisen van nu.

Als ik video/foto bewerking mensen erbij neemt, zie je dat men blij is met picasso, en nog blijder is met de online fotoalbums. Hoe casio met hun camera's de youtube aandoet en succesvol in is, maar hoe samsung beter doet met alles in één en dat adverteerd met hyves.  Hoe videocamera's nu HD kwaliteit kunnen filmen van een uur op 2 gb kaartje, en dat een 2gb kaartje binnen 3 jaar al standaard is geworden. Videobewerking word meestal overgenomen door een dvdrecorder.

Gaming. de markt in pc gaming neemt af. Gaming op console neemt toe. dit is vooral te wijten aan kwaliteit, levensduur apparaat voordat er nieuwe komt (gemiddeld 5 jaar) en helaas ook de mogelijkheden van illegale software.
Daarnaast heb je ook veel "oudere" games die goed blijven doen. denk aan counterstrike, wolfstein, quake enz. Dit is makkelijk voor online opslag.
En de DS lite en PSP lopen ook goed. PSP is niet alleen gamen, ook Via skype bellen, ff navigeren, spelletje doen, video kijken of muziekje beluisteren

Media pc. een idee van Hp en MS. en dit is de meest mislukte idee allertijde. Men wil geen toetsenbord en muis op tafel! wat wel goed doet is de media toepassingen verwerkt in dvd/hd recorders. al gaat dat snel BR/HD recorders worden.

Wat gaat worden. Desktop zo ie zo niet. Ik werk in een gebied arbeiders. verdienen niet veel, maar nemen geen desktop. ze zijn al klein behuist. Rijkers in het algemeen ook niet, laptop "was" toch iets voor de welgestelde. De strijd zal denk ik worden laptop vs telefoon. Laptop die kleiner worden, lichter en met de huidige Linux markt zeker interessanter. Telefoons bieden wel meer, naast bellen in beeld als stem ook tv, foto, mp3, film, video opnemen, navigeren, internetten en zelfs soms een office pakket. zeker de smartphone gaat interessant worden. ze hebben de pda's naar de historie gedrukt, en nemen steeds meer markt in. Een telefoon heeft nadelen, ten opzichte van opslag, al is extern via media drive, of eerder genoemde externe opslag op internet een oplossing. Maar gaming, bewerking van foto en vooral video heb je nog een laptop nodig. En dan blijft de vraag over, hoe snel is de ontwikkeling dat de telefoon de laptop overneemt. Daarnaast zijn economie, marketing en milieu (dat laatste, vooral na al core) ook afhankelijk van wat het gaat worden.

Laatst bewerkt door Skilltone (03-07-2008 23:39:12)

Lezen is 1, begrijpend lezen is 2, werkelijk snappen is 3, maar vragen kan altijd
Mensen maken fouten, maar om er een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.
Wijsheid is het verschil kennen tussen wijsheid en kennis
Ik heb in mijn leven meer geleerd door te luisteren dan door te spreken.

#23 03-07-2008 23:16:22

Quatroking
Lid
Website

Alles word cyberspace, we loggen in met terminals en hoppekee!

█ Klik

#24 03-07-2008 23:29:36

Valeeva
Lid

We hebben al zo'n 25 jaar dezelfde pc's, ze worden alleen steeds wat sneller. Het blijft een grote doos met een apart scherm en dat zal nog lang zo blijven. Auto's hebben we ook al meer dan 100 jaar en het principe blijft gelijk, een frame met 4 wielen en een motor. Ontwikkeling gaat snel maar niet zo snel. Over 10 jaar zit je nog steeds te klooien met Linux, maak je geen zorgen, je hoeft voorlopig geen nieuwe hobby te zoeken.

Ik ben trouwens iemand die hoopt dat we heel snel chips geimplanteerd krijgen wink

#25 04-07-2008 00:21:21

profoX
Lid
Uit: Belgie, Turnhout
Bijdragen: 7026
Website

Ontwikkeling in de technologische industrie stijgt exponentieel snel. "niet zo snel" is imo daarom een zwaar understatement. Al lijkt het op dit moment niet reëel, tegen dat ik oud ben zie ik misschien wel mensen rondlopen met artificieel aangepaste lichamen (of hersenen). Die kans is er zeker wel. Technologische singulariteit is daadwerkelijk een mogelijkheid (geen vaststaand feit). De hamvraag bij technologische singulariteit is eigenlijk... wat met de mensheid indien artificiële intelligentie zichzelf exponentieel gaat verbeteren? Veroorzaakt superintelligentie - zoals vele psychologen geloven - automatisch hoge morele waarden? En zelfs al zou dat zo zijn.. wie zegt dat de morele waarden voor deze AI wezens hetzelfde zijn als onze morele waarden? Hoe zou de ecologie er uitzien? Kan goed zijn dat de 'gewone' mensheid uitgeroeid zou worden doordat deze morele waarden zo sterk verschillen.. Ik denk wel dat mijn ideeën hier een beetje te ver in de toekomst kijken (hoewel, indien de huidige trend blijft voortduren zullen we er binnen 40 jaar misschien al zitten.. indien Ray Kurzweil zijn voorspellingen blijven kloppen) Ik hoop dat ik het topic niet te ver in een filosofische hoek heb gedreven..

Wat de nabije toekomst voor de technologische industrie qua politiek etc. betreft heb ik eerder een positief beeld dan een negatief beeld, in tegenstelling tot de vraagsteller. Meer en meer bedrijven en overheden zien het belang van open standaarden en openbrontechnologie in. Dit kan alleen maar toegejuichd worden. Dat alles steeds sneller en kleiner wordt ben ik het wel mee eens, maar dat hoeft geen probleem te zijn, vind ik. En toestellen als tv's zal men nog wel extra groot blijven maken, misschien extra plat en opvouwbaar, of een speciale visualisatie via een soort van speciale contactlens, maar dat is gewoon de toekomst. Als de technologie niet geaccepteerd of niet gewenst zou zijn, dan zal die ook niet beschikbaar worden gemaakt voor de consument. DRM-toestanden etc. (wat jij aanhaalt over bedrijven zoals MS) zijn wel een probleem, maar dat is al een lange tijd een probleem. De bedrijfswereld is zich nog steeds aan het aanpassen aan de "informatiesnelweg", dat is ook de reden dat DRM bestaat. Sommige bedrijven hebben schrik om een nieuw bedrijfsmodel te ontwikkelen, en daarom proberen ze het oude model toe te passen (digitale media te koop aanbieden via internet en er DRM aan bevestigen om illegale verspreiding te voorkomen)... maar dat is geen goed model.. er is nu al een opkomst van bedrijven die nieuwe modellen aan het ontwikkelen zijn. Alleen zijn die modellen nog niet populair genoeg. Jono Bacon is trouwens zelf ook bezig met het onderzoeken van nieuwe marktmodellen voor het internet.. http://www.severedfifth.com/

Severed Fifth is a music project designed to explore how far a musician can take his music with the new economics of the music industry. It's a full solo Heavy Metal album written and being recorded by Jono Bacon and released under a Creative Commons license. The aim is to see whether it is feasable to support and sustain an independent musician without relying on a record label and traditional music industry methods in favor of embracing the new technology and ease and pervasive nature of the digital internet distribution.[1] Jono plans on documenting the progress of the project to provide a resource for future artists faced with the decision of how to promote and monetize their own work.

Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Tip: Ubuntu documentatie van pjotr123
Zoek je een forumbericht?

• Index
  •  » Offtopic
  •  » Hoe zie jij de toekomst van de computer?

Bulletin Board voettekst