Ubuntu Nederlands

Voor hulp bij en discussie over Ubuntu Kubuntu Edubuntu Xubuntu

Je bent niet ingelogd.

Aankondiging

Lees de forum richtlijnen voordat je een bericht plaatst.

#1 01-07-2008 12:31:30

De vraag die werd gesteld in dit onderwerp werd opgelost

dennus
Lid
Uit: Holland
Bijdragen: 249

Ik moet gewoon echt mijn best doen.

Ik wil, voor mijn dochter, een PC kopen. Ze gaat naar de middelbare school. Ik ondervind wel wat strijd als ik zeg dat we Ubuntu er op zullen draaien. "Ja, op school heeft iedereen Windows!" En van dat soort dingen. De reden waarom ik Linux er op wil draaien is dat IK steeds het haasje ben als er een virus of er een andere wazigheid op de Windows computer zit. "Den, kan jij effe kijken!  Mijn PC doet gek..."  Ja, dat is niet zo gek als je steeds van die rommel van mensen opent.  Nou goed, zij kan er natuurlijk niets aan doen. Het is niet haar schuld dat Windows een puinhoop is.

Maar ze heeft wel een punt als ze zegt dat iedereen Windows draait. Moet ik haar dan aan weer iets anders laten wennen?  Tja, MSN ziet er anders uit. Er zit geen Word op.  (Ik vraag me toch wel af of alle die versies van Office op de PC'tjes bij de mensen/scholieren thuis wel zo legaal zijn). Afijn, ik dus op zoek naar een leuke laptop of desktop. Maar wat ik ook zoek, in de winkels op het internet... alles is MET een versie van Windows.  Ik voel dat ik daar meer voor betaal (Windows gaat er weer vanaf), en dat is dus niet nodig.

Dus waar kan ik nou het beste kijken?   Ik wil een krachtige PC waar ik in ieder geval wel iets van COMPIZ op wil draaien. Het oog wil ook wat he?

Graag hoor ik van andere gebruikers hoe zij dat opgelost hebben.
En of zij strijd hebben moeten voeren om Ubuntu het huis binnen te krijgen.
Is dat gelukt, hoe zijn de ervaringen?

#2 01-07-2008 12:38:35

mcgyver
Lid
Uit: Etten-Leur
Bijdragen: 2305

Re: Ik moet gewoon echt mijn best doen.

Ik denk dat je windows zal MOETEN draaien. veel edu-software is slechts voor Windows geschreven. Een dualboot zou een optie kunnen zijn. Wil je een beetje goedkoper uit zijn, koop dan een besturingssysteem vrije pc (of zet zelf eentje in elkaar of kijk op de marktplaats) en koop een studentenversie winxp en office.

Rechtstreekse hulp nodig? Mail me!

#3 01-07-2008 12:43:17

pjotr123
Lid
Uit: Taxandria, Germania Secunda
Bijdragen: 10323
Website

dennus schreef:

Ik wil, voor mijn dochter, een PC kopen. Ze gaat naar de middelbare school. Ik ondervind wel wat strijd als ik zeg dat we Ubuntu er op zullen draaien. "Ja, op school heeft iedereen Windows!" En van dat soort dingen. De reden waarom ik Linux er op wil draaien is dat IK steeds het haasje ben als er een virus of er een andere wazigheid op de Windows computer zit. "Den, kan jij effe kijken!  Mijn PC doet gek..."  Ja, dat is niet zo gek als je steeds van die rommel van mensen opent.  Nou goed, zij kan er natuurlijk niets aan doen. Het is niet haar schuld dat Windows een puinhoop is.

Maar ze heeft wel een punt als ze zegt dat iedereen Windows draait. Moet ik haar dan aan weer iets anders laten wennen?  Tja, MSN ziet er anders uit. Er zit geen Word op.  (Ik vraag me toch wel af of alle die versies van Office op de PC'tjes bij de mensen/scholieren thuis wel zo legaal zijn). Afijn, ik dus op zoek naar een leuke laptop of desktop. Maar wat ik ook zoek, in de winkels op het internet... alles is MET een versie van Windows.  Ik voel dat ik daar meer voor betaal (Windows gaat er weer vanaf), en dat is dus niet nodig.

Dus waar kan ik nou het beste kijken?   Ik wil een krachtige PC waar ik in ieder geval wel iets van COMPIZ op wil draaien. Het oog wil ook wat he?

Graag hoor ik van andere gebruikers hoe zij dat opgelost hebben.
En of zij strijd hebben moeten voeren om Ubuntu het huis binnen te krijgen.
Is dat gelukt, hoe zijn de ervaringen?

Bij mijn kinderen was het simpel. Ik zei gewoon: Windows ondersteun ik niet, als je daar problemen mee krijgt, moet je niet bij mij zijn.

Verder willen ze gewoon ermee kunnen doen wat de anderen ook op hun computers doen. Nou ja, daar heb ik gewoon voor gezorgd....  :-)

amsn voor gebruik van msn, open office tekstverwerker ingesteld op standaard documenttype .doc (wegens uitwisseling van documenten). Dat was het eigenlijk wel. En natuurlijk 100 % multimedia-ondersteuning:

stap 1:
http://computertip.googlepages.com/mult … buntulinux

stap 2:
http://computertip.googlepages.com/mult … evorderden

Ze zijn al twee jaar lang heel tevreden. En..... ik hoef niets, maar dan ook echt helemaal niets aan onderhoud te doen!  :-)

Een computer zonder besturingssysteem is nog steeds te krijgen:
http://www.aragorn.nl/?p=51&id=3789&type=1

Prima te gebruiken met visuele effecten (Compiz op normaalstand).

Groet, Pjotr.

Tip: doe dit als allereerste: computertip.googlepages.com/directdoen
Handige tips voor beginners met Ubuntu 8.04: computertip.googlepages.com/ubuntulinux
Zoek en vind! | Engels kort

#4 01-07-2008 12:57:23

Gijsbert
Lid
Uit: Amsterdam
Bijdragen: 3696
Website

Groot gelijk Pjotr123 bij problemen geen ondersteuning voor de kids
Openoffice kan word documenten lezen en bewerken als opslaan van .doc bestanden
Ook excel bestanden is geen probleem.
Verder http://linuxappfinder.com/alternatives?page=1 met dank aan joop905
VMware of virtual box
Wine even op de site kijken wat werkt.
Dualboot voor een aantal games en bijv photoshop.
Mijn dochter en vrouw zitten hoofdzakelijk op Ubuntu.
Mijn dochter speelt een aantal games op XP
Mijn zoon, dieptreurig alleen Windows XP, komt wel tot inkeer als Linux al zijn games kan spelen. Voor de rest op school moeten ze met Windows werken. Ik hoop dat de overheid snel de opensource invoert op scholen.
Wat betreft je hardware, grafische kaart een Nvidea, moederbord asus en foxconn geen problemen mee gehad, intel werkt ook out of de box, webcam en tv kaart kijk even op het forum welke out of the box werken of op een eenvoudige wijze aan de praat te krijgen zijn.
En wat legale programma's betreft, ook daar heb ik mijn twijfels over.
Genoeg info zo?

Met vriendelijke groet,

Gijs

Laatst bewerkt door Gijsbert (01-07-2008 13:11:28)

Ar lan y môr mae rhosys chochion. Ar lan y môr mae lilis gwynion. Ar lan y môr mae 'nghariad inne
Yn cysgu'r nos a choddi'r bore. 
Ubuntu user# 12019    How to install ANYTHING in Ubuntu! http://monkeyblog.org/ubuntu/installing/

#5 01-07-2008 13:53:37

dennus
Lid

Bedankt mensen!

Hey, ik was al over hoor. Ik gebruik momenteel alleen nog maar Ubuntu. Ik denk dat ik WUBI en XP maar ga verwijderen. Dus ik ben bekend met aMSN ed. 

Ik denk dat ik ook voorstel XP/VISTA niet te ondersteunen :-)

Ik ga zeker even kijken naar een OS-loze PC.  Bedankt!

#6 01-07-2008 14:46:57

woteb
Lid
Uit: Veluwe
Bijdragen: 1794

Ik heb ook een paar dochters die op school in de 'Windows kaasstolp' leven. Maar thuis draait alles op Ubuntu, ALLES! Ik heb hun een USB stick gegeven met Portable.apps programma's erop (Portable VLC, Prortable Mplayet, Portable OpenOffice.org). Dan kunnen ze op school ook -ALLES- laten zien wat ze thuis gemaakt hebben, ook presentaties en dergelijke. Die portableApps programma's draaien allemaal met Wine (als er moet worden getest), maar het zijn vrijwel allemaal Linuxprogramma's die onder Windows draaien.
Verder het een en ander met Wine geconfigureerd en voor de echte schoolprogramma's die absoluut niet zonder Windows kunnen, VirtualBox.

Laatst bewerkt door woteb (01-07-2008 14:50:46)

Laptop, Compaq Armada E500, P3/256MB RAM/1Ghz:: Ubuntu Hardy Heron 8.04.1 LTS (lite-blokkendoos editie) + Enlightenment DR17 + IceWM
3 Workstations: Ubuntu Hardy Heron 8.04.1 LTS (lite-blokkendoos editie)
Server: Ubuntu Dapper Drake Server editie, 6.06.2 LTS

#7 01-07-2008 15:11:17

dennus
Lid

En?  ging iedereen snel overstag?  Of heb je de PC's gewoon OVERNIGHT voorzien van LINUX?  :-)

#8 01-07-2008 17:36:10

Maarten123
Lid
Uit: Apeldoorn
Bijdragen: 566
Website

Mijn dochter (14) is sinds kort ook over... vrijwillig!!
Draait nu 14 dagen en waar nodig help ik met zoeken naar alternatieven (of Wine)
Zo heeft ze nu ook Teach 2000!

Zelf ontdekt ze ook leuke dingen; zoals Cheese voor de webcam

Is nu vakantietijd... maar ben natuurlijk wel nieuwsgierig hoe het vanaf volgend schooljaar gaat.

Volgens mij moet het lukken. Desnoods schop ik stennis op school.. bij wijze van dan smile

Ubuntu, the wonderful feeling of freedom!

#9 01-07-2008 18:44:02

dennus
Lid

En laat je haar dingen zelf installeren?  Of ben jij de 'install-smurf' ???

#10 01-07-2008 20:01:57

Gijsbert
Lid
Uit: Amsterdam
Bijdragen: 3696
Website

Bij mij thuis ben ik de install-smurf. smile met Windows was ik de install-Gargamel wink

Met vriendelijke groet,

Gijs

Ar lan y môr mae rhosys chochion. Ar lan y môr mae lilis gwynion. Ar lan y môr mae 'nghariad inne
Yn cysgu'r nos a choddi'r bore. 
Ubuntu user# 12019    How to install ANYTHING in Ubuntu! http://monkeyblog.org/ubuntu/installing/

#11 01-07-2008 20:12:17

mcgyver
Lid
Uit: Etten-Leur
Bijdragen: 2305

Een aantal programma's (cd's die horen bij de schoolboeken) werken ALLEEN in windows. Je kinderen zullen die opdrachten dan op school moeten doen als ze dat soort cd's hebben. Hou daar wel rekening mee. Het is niet goed, maar zo is het nu eenmaal. Er zijn zelfs online opdrachten die alleen gebruikt kunnen worden met MS Internet Explorer. Triest, maar wel een feit.

Rechtstreekse hulp nodig? Mail me!

#12 01-07-2008 21:11:58

Maarten123
Lid
Uit: Apeldoorn
Bijdragen: 566
Website

Van mij mag ze zelf installeren...

Ubuntu, the wonderful feeling of freedom!

#13 01-07-2008 22:12:22

woteb
Lid
Uit: Veluwe
Bijdragen: 1794

dennus schreef:

En?  ging iedereen snel overstag?  Of heb je de PC's gewoon OVERNIGHT voorzien van LINUX?  :-)

Ik heb eerst één computer van Ubuntu voorzien er hiermee laten experimenteren. Ze zeiden al snel dat dit veel rustiger werkte, omdat er nu géén lastige pop-up meldingen kwamen. In een herfstvakantie het hele netwerk gemigreerd naar Ubuntu, en vanaf oktober 2005 draaien we nu allemaal met Ubuntu.

Laptop, Compaq Armada E500, P3/256MB RAM/1Ghz:: Ubuntu Hardy Heron 8.04.1 LTS (lite-blokkendoos editie) + Enlightenment DR17 + IceWM
3 Workstations: Ubuntu Hardy Heron 8.04.1 LTS (lite-blokkendoos editie)
Server: Ubuntu Dapper Drake Server editie, 6.06.2 LTS

#14 01-07-2008 22:44:13

Dwarrel
Lid
Uit: Groningen
Bijdragen: 319

mcgyver schreef:

Een aantal programma's (cd's die horen bij de schoolboeken) werken ALLEEN in windows. Je kinderen zullen die opdrachten dan op school moeten doen als ze dat soort cd's hebben. Hou daar wel rekening mee. Het is niet goed, maar zo is het nu eenmaal. Er zijn zelfs online opdrachten die alleen gebruikt kunnen worden met MS Internet Explorer. Triest, maar wel een feit.

Ik zelf nooit de cd's moeten gebruiken van school. Wel heb ik ze natuurlijk bij me boeken gekregen, dus maar even uit nieuwsgierigheid testen of ze werken. Aan gezien het meestal erg simpele programma's zijn heb ik ze allemaal via wine aan de praat gekregen. (de meeste waren zelfs gewoon installers voor een swf bestand:S.)
Anders kan je voor deze programma's natuurlijk ook altijd nog even een virtual box opzetten, aangezien school volgens mij nooit 3d programma's geeft zal het daarin bijna altijd wel werken.

Gr, dwarrel. (Die zijn laatste 1,5jaar schooltijd in alleen ubuntu heeft kunnen doorwerken)

#15 01-07-2008 22:54:49

laacque
Lid
Uit: Hoogeveen
Bijdragen: 2412

dennus schreef:

En laat je haar dingen zelf installeren?  Of ben jij de 'install-smurf' ???

Mijn dochter van 10 installeert hier alles zelf, keurig uit de synaptic.
En inderdaad dat woord kan ze niet alleen al spellen maar  nog uitspreken ook.

PS. Ik zet dit maar even on offtopic. Lijkt me DE aangewezen plek voor dit soort zaken.

Ghandi: the world has enough for every need but not for every greed

#16 01-07-2008 23:19:05

gijsisok
Lid
Uit: Kampen, Nederland
Bijdragen: 524

Ik doe er ook heel makkelijk over hier bij mijn zusje van 10, ik zeg dat ik met Windows geen zin heb om elke week op te schonen (Want je weet hoe ze ermee omgaan, spelletje erop, alles maar aanvinken, want dat werkt het beste, nog meer spelletjes, spelletjes, even dat leuke smileydingetje erbij en dan BANG! Vol met spyware, helemaal traag en weet ik het wat) en ik de computer met Windows een keer in de 6 maanden dan ga klaarmaken, en met Ubuntu doe ik het binnen enkele dagen. Maar gelukkig went ze al redelijk aan Ubuntu, het kost alleen even tijd, hoewel draadloos internet om de een of andere manier bij mij wel werkt en bij haar niet. En als ze zo'n CD krijgt, niet makkelijk in zijn maar contact opnemen met de school. Als ze zeggen dat je dan maar Windowslicentie moet kopen, zeg je dat het te duur is en dat Ubuntu open is, geen onderhoud enz. Gewoon een vergelijking maken met een PC met retail Windows, retail Office en Ubuntu (Je kan immers geen OEM kopen, mag niet en Vista werkt gewoon slecht dus je moet XP, maar die is uit de verkoop. Als ze zeggen dat je PC oud is zeg je dat ik met Ubuntu hetzelfde kan als Vista maar dan sneller en goedkoper) En anders dien je een klacht in bij de school, het moet toch niet zo worden dat je alleen onderwijs krijgt als je Windows, Internet Explorer en Word hebt. Nederland is een vrij land waar je zelf de keuzen moet hebben wat je gebruikt en wat niet!

EDIT: En als ze beginnen over dat Linux slecht is, zeg je dat Hollywood en veel internetservers veel Linux gebruiken. En je kan ook nog zeggen dat het niet op de Mac OS X werkt, die heeft een groter aandeel dan Linux dus dan zouden er nog meer mensen worden buitengesloten.

Laatst bewerkt door gijsisok (01-07-2008 23:22:01)

0010111101101101011001010010000001100111011001010110010101101011

#17 01-07-2008 23:22:25

kebabfish
Lid
Bijdragen: 642

Wij hadden begin november 2007 het volgende:
2 laptops met Xp
spel pc met win2000
School/kantoor pc met Xp

De spel pc kreeg last van het bekende bsod, en de hardware was wat gammel geworden. Bij wijze van experiment Ubuntu erop gezet, en uit nieuwsgierigheid 1 laptop van dual boot voorzien. De spel pc draaide vanaf toen stabiel, geen rare foutmeldingen meer. Echter laatst weer met win2K voorzien, met als resultaat 4 bsod's in 45 min (verschillende foutmeldingen :S).
1 laptop met Xp (niet de dual boot) is van een totale leek, maar die kreeg problemen met Xp (die persoon opende alle bestanden, en klikt graag op next/ok, resultaat allemaal rare pop-ups). Hier Single boot Ubuntu van gemaakt, en alles goed ingesteld. Programma's installeren lukt diegene nog niet, maar ermee werken gaat prima. Sinds Ubuntu erop staat hoef ik niet meer te helpen ;)
School/kantoor pc is korte tijd geleden ten onder gegaan aan virussen, trojans, reclame's etc... Ondanks een goede firewall/virusscanner. Doordat enkele leden thuis Ubuntu al hoog hebben zitten, is besloten hier Ubuntu op te zetten. Het staat er nog maar kort op, maar de reacties zijn tot nu toe positief.

Ikzelf heb die dual boot laptop, maar gebruik Xp alleen nog maar voor spellen. Schoolwerk e.d. maak ik in Ubuntu, school-CD's werken prima met wine. Desnoods heb ik de virtual box nog, en als laatste redmiddel de dual-boot. Maar tot nu toe (sinds november) heb ik geen problemen gehad met Ubuntu en de studie.

Mijn suggestie: dual boot maken, en Windows niet meer ondersteunen ;) Het is al bekend welk OS het eerste het loodje legt, zodat ze Ubuntu wel gaan proberen om toch nog te kunnen werken. En je hebt heus geen zware pc nodig om die leuke effecten allemaal te draaien, maar gewoon de juiste hardware bij elkaar zoeken.

edit: Laatst wel wat leuks meegemaakt :P Iemand stuurde een .docx, lastig voor mij om te bewerken. Kreeg als commentaar dat ik de nieuwste office maar moest hebben... Onzin natuurlijk, en ik heb gewoon een .odt terug gestuurd. Kreeg ik daarover klachten, waarop ik simpel heb geantwoord dat ze nieuwste openoffice maar moesten hebben :D

Laatst bewerkt door kebabfish (01-07-2008 23:26:41)

1,8 Ghz, 1 Gb-ram, Nvidia Geforce Go 7300 256 MB, 100 Gb: Dual winXp en Ubuntu 8.04
1,0 Ghz, 384 Mb-ram, shared? videogeheugen?, 20 Gb: Ubuntu 8.10 (eventjes testen big_smile)
466 Mhz, 128 Mb-ram, shared videogeheugen 7 Mb, 6,5+13+30 Gb: Ubuntu 6.06

#18 01-07-2008 23:48:54

Kev
Lid
Uit: Ergens in Nergens
Bijdragen: 2036

Spijtig genoeg zijn er van die gameproducenten die regelmatig patches uitbrengen met het leuke doel om de werking van hun game met WINE te saboteren.
Blizzard is er daar 1 van.

We are changing towards a better tomorrow.
Let it truly be a better one, with more joy and fun.
Neither will alone, nor strenght alone will be enough, that's why
Bushido, The way of the Samurai.

#19 02-07-2008 00:10:08

kurosaki_ichigo
Uitgesloten
Uit: Kerkrade
Bijdragen: 1037

mcgyver schreef:

Ik denk dat je windows zal MOETEN draaien. veel edu-software is slechts voor Windows geschreven. Een dualboot zou een optie kunnen zijn. Wil je een beetje goedkoper uit zijn, koop dan een besturingssysteem vrije pc (of zet zelf eentje in elkaar of kijk op de marktplaats) en koop een studentenversie winxp en office.

Dat is niet waar A het echt leren gebeurt niet achter de pc zo ver ik weet want mijn broertje gebruikt nu ook met alle tevredenheid xubuntu maar heb um nog nooit echt werkstukken zien maken.

Ik zou de poot stijf houden als je niet wilt dat ze Windows gebruikt dan moet je dat ook niet gaan geven lijkt me. Als ik in mijn school tijd wist hoe goed linux was dan was ik odt,jes in leveren enzo.

En linux heeft ook als voordeel U dochter kan niet beginnen aan zoon leven loos spel waar door ze slechte punten gaat krijgen enzo en ja ik bedoel Evil Partner of windows and mac Blizzard.

Ik denk dat wel zo mooi zou zijn als u dochter laat kiezen tussen Ubuntu , Kubuntu kde3 of Kubuntu kde4 want dat kan een rol spelen.

Laatst bewerkt door kurosaki_ichigo (02-07-2008 00:12:33)

#20 02-07-2008 00:32:59

gijsisok
Lid
Uit: Kampen, Nederland
Bijdragen: 524

Wat ook handig is om te beginnen met een account waar ze niet kan beheren, vervolgens een keer samen programma's installeren op uw eigen systeembeheer account,en als ze het systeem wat beter kent haar rechten geven om zelf programma's te installeren maar het systeem verder niet te beheren, ik meen dat er zo'n type account bestond. Zo heb ik dat ook gedaan, en het lukt haar aardig.

0010111101101101011001010010000001100111011001010110010101101011

#21 02-07-2008 07:09:26

dennus
Lid

Ik ben er wel uit, ik koop een leuke laptop en zet daar Linux op. Zal wel Ubuntu worden vanwege de goede onderteuning hier. Ik verwacht niet dat het veel problemen met school op zal leveren. Immers, met Google Docs en Open Office kom je al een heel eind. Hebben jullie nog tips voor laptops van zo rond de €300,00-€500,00 waarvan je weet dat die niet veel herrie maken en niet al  te veel problemen opleveren bij configuratie?

#22 02-07-2008 09:32:52

pjotr123
Lid
Uit: Taxandria, Germania Secunda
Bijdragen: 10323
Website

dennus schreef:

Ik ben er wel uit, ik koop een leuke laptop en zet daar Linux op. Zal wel Ubuntu worden vanwege de goede onderteuning hier. Ik verwacht niet dat het veel problemen met school op zal leveren. Immers, met Google Docs en Open Office kom je al een heel eind. Hebben jullie nog tips voor laptops van zo rond de €300,00-€500,00 waarvan je weet dat die niet veel herrie maken en niet al  te veel problemen opleveren bij configuratie?

Dat verandert bijna van dag tot dag, de nieuwe types vliegen je bijkans om de oren...  :-)

Tip: neem een Ubuntu LiveCD mee naar de winkel, en vraag of je daarmee "een proefritje" mag maken. Alles moet meteen werken in de LiveCD-sessie, dan zit je goed. Neem in elk geval Intel draadloze netwerkkaart, en een Intel videokaart of een Nvidia videokaart.

Misschien nog interessanter: koop over een paar weken de Acer Aspire One, voor 299 euro. Daar zit al Linpus Linux op (afgeleid van Fedora):
http://www.acer.com/aspireone/explore.html

Tip: doe dit als allereerste: computertip.googlepages.com/directdoen
Handige tips voor beginners met Ubuntu 8.04: computertip.googlepages.com/ubuntulinux
Zoek en vind! | Engels kort

#23 02-07-2008 09:37:14

Idzme
Lid
Uit: Nootdorp
Bijdragen: 1102
Website

pjotr123 schreef:

Misschien nog interessanter: koop over een paar weken de Acer Aspire One, voor 299 euro. Daar zit al Linpus Linux op (afgeleid van Fedora):
http://www.acer.com/aspireone/explore.html

Dat is nog eens een strakke laptop! Ziet er top uit zeg.
En al met linux, valt daar nog wel wat aan te knutselen??

ps:
mijn zoontje is nu 3, haha dus die groeit op met Ubuntu... wink

Laatst bewerkt door Idzme (02-07-2008 09:41:36)

Intel Pentium 4 630, 3000 MHz (15 x 200), 1024 MB (SDRAM), 2x ST3160021A (160 GB, 7200 RPM, Ultra-ATA/100)
Linux user #464441 / Ubuntu user # 23391
Mini-distro's en het laatste Linux nieuws: http://idzme.wordpress.com

#24 02-07-2008 09:39:36

slorg
Lid
Uit: Dronten (NL)
Bijdragen: 644

Ik gebruik voor school ook altijd mijn Ubuntu PC'tje, nooit problemen gehad wink
(Ik ga nu (dus 2008-2009) naar 4HAVO)

Laatst bewerkt door slorg (02-07-2008 09:39:59)

PC: 2,6 GHZ, 1GB ram, NVIDIA 256MB video kaart (GeForce), 160GB HD van Western Digital, en Ubuntu 8.04 Hardy Herron (Windows-loos sinds 12 Augustus circa 1:05 PM)

#25 02-07-2008 10:37:02

markba
Lid
Uit: 's-Hertogenbosch
Bijdragen: 1736
Website

Hier wat meer info over de Acer Aspire One:

http://blog.laptopmag.com/acer-aspire-o … depth-look
- uitgebreide test, komt er goed uit, ook in vergelijking met concurrenten als de EEE
- batterijduur van de standaard accu valt tegen, advies is om te gaan voor de 6-cellige accu (meerprijs)

http://www.notebookreview.com/default.asp?newsID=4431
- Highly modified Acer Linux: hopelijk alleen voor de interface en niet voor de hardware? 
- Wireless: 802.11b/g, Acer SignalUp technology?

Als ik dat zo lees, moet je nog maar afwachten of je er gemakkelijk Ubuntu op kan zetten (zonder je toevlucht te nemen in allerlei scriptjes die je bijvoorbeeld nodig hebt om de EEE aan de praat te krijgen (ACPI, WIFI, etc. ), zie
http://www.ubuntu-eee.com/index.php5?ti … ee_script.

Maar goed, tegen de tijd dat de Aspire One uit is (juli/augustus), is er mogelijk wat meer informatie beschikbaar over de toepassing van (standaard) Ubuntu, voorlopig blijft het gissen.

Dell is ook bezig met zo'n mini-laptop ('Mini Inspiron'), ook binnenkort te verschijnen, maar dat zijn niet meer dan geruchten. Ook zou daar (standaard?) Hardy op gaan draaien. Als dat echt zo is, is dat voor mij de overweging om voor de Dell te gaan.

http://www.notebookreview.com/default.asp?newsID=4431
http://practical-tech.com/infrastructur … 804-plans/

Hardy (3x) laptop + 2 x PC, Dapper Server (Via Epia)
Advanced Audio Architecture
Frext: a replicator for Firebird databases

Bulletin Board voettekst