Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: draadloos spoorloos  (gelezen 1657 keer)

draadloos spoorloos
« Gepost op: 2008/06/03, 23:49:34 »
Ik heb een paar weken een leuke draadloze verbinding gehad op ubuntu.
Nadat ik gisteravond kwifimanager (normaal gebruik ik gnome, maar dat leek me wel eens leuk) had geinstalleerd ging het nog een tijdje goed. Maar na herstart blijft het netwerk wel zichtbaar aanwezig, maar kan ik er geen kontakt meer mee krijgen. Alles al geprobeerd. Ook pingen lukt niet meer. Het molentje blijft eindeloos draaien en als ik dan in de zwervende modus ga lijkt hij kontakt te hebben maar er is geen verbinding.

iwconfig, iwlist scan en lspci zien ook geen wlan meer in de monitor. Ik ben newbe dus zal wel een vreselijk stomme fout hebben gemaakt.

Ik heb deze verbinding nu op dezelfde PC gemaakt door op te starten met de live CD.
M.a.w : de router en het signaal is er gewoon en werken normaal op dezelfde PC.
Is dus een softwarematig probleem. Kan het iets te maken hebben met de vele updates van de laatste dagen????
Hoe krijg ik mijn verbinding weer goed? Ik heb al geprobeerd in de kernel 16 en 17 en in beide herstelmodussen.
Helaas geen suc6.....
Omdat ik alleen internetverbinding heb als ik draai vanaf live CD kan ik tijdens de probleem situatie geen monitor data copyen en pasten.
 
WIE KAN HELPEN?
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

draadloos spoorloos
« Reactie #1 Gepost op: 2008/06/04, 11:03:59 »
Echt NIEMAND die een suggestie heeft??

in monitor: iwconfig meldt hij
ESSID: " ". dus geen ID.
Ook meldt hij dat het accesspoint niet is gevonden.
Dit terwijl van mijn netwerk (wel 20x) door mij de identiteit met alle details erbij is ingetoetst.
Laten we niet onvermeld dat het eerder prima heeft gewerkt.
En opmerkelijk genoeg zie ik nog steeds het netwerk met naam en sterkte aangegeven. Maar aankoppelen doet hij niet.

Ik denk toch dat we hier een ubuntu bug hebben.
Hoe kan ik dit herstellen of moet ik ubuntu (alweer....) opnieuw moet gaan installeren....??
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

draadloos spoorloos
« Reactie #2 Gepost op: 2008/06/04, 11:36:23 »
how how, ni te rap. De meeste mensen die nederlands spreken slapen tussen 23:49 en 11:03 ;)

Ontopic: Zou ik eerst mogen vragen wat de instellingen zijn van je draadloos netwerk?
1) Staat broadcasting aan of af
2) Gebruik je encryptie
2a) Welke encryptie gebruik je
3) Wat is de hardware van je draadloos kaartje (fabrikant, model, ...)
4) Draai je ubuntu in dual boot samen met windows of iets anders
Xubuntu 11.04 - Xfce 4.8 - SSD Vertex 2 (Extended) 60 GB

draadloos spoorloos
« Reactie #3 Gepost op: 2008/06/04, 11:48:47 »
ShadowDragon,
Allereerst : goede morgen gewenst.
Mijn verbinding gaat met een Belkin USB stick. Die al twee weken prima heeft gewerkt (en nu nog steeds als ik op live CD werk)
Hardwarematig werkt gewoon alles (als ik op de live CD zit)
 Ook encryptie is het probleem niet. Ik heb alle vormen van encryptie al uitgeprobeerd maar dat maakt geen verschil, helaas.

Nee het moet iets zijn van de comunicatie en/of instellingen binnen ubuntu.
ZIe ook mijn (aangepaste) tweede reactie.

Ik draai UITSLUITEND ubuntu op deze PC en was er juist zo trots op dat het me allemaal was gelukt.
Dat wil toch wel wat wil zeggen na ruim 21 jaar uitsluitend Windows (alle versies tm winXP).

Ik stel de hulp op dit forum op hoge prijs.
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

draadloos spoorloos
« Reactie #4 Gepost op: 2008/06/04, 13:46:58 »
Dit is eentje uit mijn eigen ervaring, heb dus geen flauw idee of het jouw gaat helpen, maar baat het niet, dan schaad het niet ;)

Ik heb hier een router die ook voor een hele tijd goed draaide. Broadcasting stond af met WPA2 encryptie. Na enkele weken wou mijn (x)ubuntu box ook niet meer connecteren. Uiteindelijk heb ik het opgelost door mijn router in te stellen dat het draadloos netwerk moet broadcasten zonder encryptie. ('k weet het, 't is ni veilig maar het is maar voor even) Dan heb ik er verbinding mee gemaakt met mijn (x)ubuntu box en connecteren wou hij nu wel. Daarna mijn draadloos netwerk terug beveiligd met mijn WPA2 en ook dat wou mijn (x)ubuntu box slikken :). Geen idee hoe het komt, maar het werkt nog steeds tot op heden...

Misschien dit probeersel eens een kans geven?

[Edit]

Wat je ook kan proberen is, indien bovenstaande niet werkt, een je router en computer uit te zetten voor 5-tal minuutjes en de router en de computer terug aan zetten. Aan/uit/aan doet soms wonderlijke dingen...
Xubuntu 11.04 - Xfce 4.8 - SSD Vertex 2 (Extended) 60 GB

draadloos spoorloos
« Reactie #5 Gepost op: 2008/06/04, 14:51:25 »
Ik heb de PC, de Router, en de Belkin USB stick etc uitgezet, maar gaf daarna geen enkel verschil. Het broadcasten van de router maakt hier ook geen verschil. Het gaat mis binnen ubuntu omdat daar geen uitvoering wordt gegeven aan de commando´s om te connecten met mijn router.
Alle wijzigingen die ik aanbreng blijven onbeantwoord. Maar hij ziet het netwerk wel degelijk.
Ik snap er helemaal niks van.
Ik ga vandaag TEN EINDE RAAD HERINSTALLEREN.
Is nu al de derde keer in twee weken !! Geef grif toe: allemaal eigen fouten. Maar bij dit probleem zit volgens mij de oorzaak wel degelijk in ubuntu.
Mij is inmiddels duidelijk dat draadloos bij ubuntu 8.04 nog aan verbetering toe is.
Misschien ga ik weer terug naar xubuntu, al is dat wel wat primitiever werken.
Misschien dat ik eens een andere versie (bijv. kubuntu) probeer.....


5 juni: Ik heb weer draadloos verbinding maar kan nauwelijks uitleggen hoe ik het heb gerealiseerd.
In het kort: eerst hele forum afgestruind en allerlei opties uitgeprobeerd. Bijv de suggestie van PetervdW uitgeprobeerd: rt2500 (of rt2500usb) geblacklist (gksudo gedit /etc/modprobe.d/blacklist  en dan onderaan toevoegen: ' blacklist rt2500 '  (of de usbversie). Dat werkte bij mij niet. Toen nogmaals alle instellingen opnieuw ingetoetst: opnieuw geen resultaat.
daarna onder het nm applet (onder het 'molentje' of de schermpjes): edit wireless networks en vervolgens alle (JA ALLE) instellingen uitgeprobeerd. Uiteindelijk bleek dat ik daar kontakt kon krijgen met mijn router. JAWEL ik sprong een gat in de lucht. De instelling die uiteindelijk werkte was: GEEN BEVEILIGING. Dat zou ik zelf nooit doen en was in het verleden ook nimmer het geval.
Daarna vraagt mijn Belkin router opnieuw om een password en geeft de mogelijkheid WPA aan te zetten. Gedaan natuurlijk en..... KASSA. Het werkte weer.
Dit bewijst volgens mij dat het hoogstwaarschijnlijk een RECENTE ubuntu bug is die er na de updates in is gekomen of die met kwifimananger erin is gekomen. Want voordat de problemen kwamen was er in het menu onder de nm applet geen mogelijkheid om het nerwerk te editen. (althans niet bij mij). En nu blijf ik voorlopig er af want het werkt weer
Ik hoop dat anderen hier ook wat mee kunnen.
Ben blij dat het is opgelost zonder herinstallatie. De eer aan mezelf gehouden dus.
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

draadloos spoorloos
« Reactie #6 Gepost op: 2008/06/05, 11:04:22 »
Problem solved.... dus ik zal deze post zo aanmerken
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood