Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Automount Hardy Off?  (gelezen 2638 keer)

Offline shappie

  • Lid
Automount Hardy Off?
« Gepost op: 2008/05/03, 10:00:10 »
Hallo,

sinds gisteren avond heb ik een clean install gedaan met de Hardy Live-CD. Nu werkt alles inmiddels weer zoals vroeger en zijn er een aantal dingen die verbeterd zijn vergeleken met Gutsy maar ook iets wat heel erg verslechterd is sinds Gutsy. Ik werk op een dualboot pc waar ik in totaal 5 partities heb (swap,ext3 en 3 keer NTFS). In Gutsy werden deze automatisch gemount, in Hardy dus niet meer. Dit is heel erg storend voor mij aangezien ik heel veel van mijn ntfs schijven haal. Zo komt mijn media-bibliotheek van Exaile (musicplayer) van een NTFS schijf. Dit werkt dus niet meer totdat ik hem handmatig ga mounten. Ook schijven die niet in een linux bestandsysteem geformateerd zijn mount hij niet vanzelf. Nu vind ik er aardig wat over op internet, maar helaas geen oplossingen. Nu kan het dat sommige mensen het handig vinden maar ik absoluut niet. Dus lijkt het mij dat er toch een manier moet zijn dat ik het automounten weer aan kan zetten??

Grt Shappie
- Intel i7 860 - ATi HD3580 - 4GB DDR3 - Intel X25-M 80GB - Dual Screen Samsung 206BW - Win7/Kubuntu dualboot -

Automount Hardy Off?
« Reactie #1 Gepost op: 2008/05/03, 10:09:46 »
Volgens mij wel, alleen *ik heb het niet zelf getest, dus ik ben niet 100% zeker*

- toepassingen - systeem gereedschappen - configuratie editor

aldaar navigeren naar
/desktop/gnome/volume_manager

aldaar een vinkje zetten voor
automount_drives
of
automount_media

of beiden aanvinken kan ook

Lukt het daarmee?

Gaarne terugkoppelen, dan weten we allemaal of het doet wat ik vermoed.

Offline shappie

  • Lid
Automount Hardy Off?
« Reactie #2 Gepost op: 2008/05/03, 10:29:00 »
Helaas mount hij hiermee mijn internet schijven nog steeds niet automatisch zodra ik reboot. Dus het lijkt toch een andere instelling te zijn. Ik heb beide vinkjes aangevinkt. Het kan zijn dat dat alleen de apparaten die je erbij prikt zoals USB regelt. Maar helaas moet ik nu nog steeds telkens naar nautilus gaan en even mijn 3 NTFS partities openen zodat ze gemount zijn voordat ik muziek kan luisteren. Toch bedankt voor je hulp!
- Intel i7 860 - ATi HD3580 - 4GB DDR3 - Intel X25-M 80GB - Dual Screen Samsung 206BW - Win7/Kubuntu dualboot -

Automount Hardy Off?
« Reactie #3 Gepost op: 2008/05/03, 11:13:51 »
Dan kan het nog ergens anders aan liggen.....

Hoe heb je Hardy geinstalleerd? Ik neem aan middels een verse installatie?
Heb je toen bij de schijfindeling voor "handmatig" gekozen?

Waarschijnlijk had je toen de bewuste partities een koppelpunt moeten meegeven, zoiets als /media/windows of /media/muziek.
Dan komen die partities in /media als eigen map te staan en zijn ze waarschijnl;ijk wel automatisch te mounten op bovengenoemde manier.

Ik heb min of meer hetzelfde probleem.
Het lukt ook niet middels de liveCD van Gparted om die partities opnieuw te bewerken, helaas.

Als je het per sé op wil lossen, kun je een herinstallatie overwegen, maar nogmaals: ik heb zelf niks getest, dus ik ben ook niet heel zeker of het dan gaat werken.

Automount Hardy Off?
« Reactie #4 Gepost op: 2008/05/03, 11:37:19 »
Wat je nog kan proberen is het script van Dennis.
Dan word alles opgezocht op je pc, gemount en definitief gemaakt.

wget http://media.ubuntu-nl.org/scripts/diskmounterdaarna
sudo bash diskmounterdaarna
rm diskmounternu zouden alle partities gemount moeten zijn, en blijven na reboot.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline shappie

  • Lid
Automount Hardy Off?
« Reactie #5 Gepost op: 2008/05/03, 18:26:44 »
Citaat van: sisosteven
Dan kan het nog ergens anders aan liggen.....

Hoe heb je Hardy geinstalleerd? Ik neem aan middels een verse installatie?
Heb je toen bij de schijfindeling voor "handmatig" gekozen?

Waarschijnlijk had je toen de bewuste partities een koppelpunt moeten meegeven, zoiets als /media/windows of /media/muziek.
Dan komen die partities in /media als eigen map te staan en zijn ze waarschijnl;ijk wel automatisch te mounten op bovengenoemde manier.

Ik heb min of meer hetzelfde probleem.
Het lukt ook niet middels de liveCD van Gparted om die partities opnieuw te bewerken, helaas.

Als je het per sé op wil lossen, kun je een herinstallatie overwegen, maar nogmaals: ik heb zelf niks getest, dus ik ben ook niet heel zeker of het dan gaat werken.
Dit heb ik inderdaad zo gedaan. Ik heb wel de ext3 schijf een koppelpunt gegeven maar mijn NTFS schijven niet. Maar geen zin in een herinstallatie dus ga eerst GandyMan's tip proberen.

Gandyman: Ik ga het meteen even uittesten, hoop dat het werkt ;), alvast bedankt in ieder geval!

edit: Hier wordt ik ook niet vrolijk van :(. Hij mount ze voor me maar zonder schrijf support terwijl dit er wel in zit. Het lijkt ene vrij oud script (er staat bij 6.06) dus dit lijkt me niet zo handig. Ik hoop dat hij ze wel weer ontkoppelt als ik reboot.
- Intel i7 860 - ATi HD3580 - 4GB DDR3 - Intel X25-M 80GB - Dual Screen Samsung 206BW - Win7/Kubuntu dualboot -

Offline shappie

  • Lid
Automount Hardy Off?
« Reactie #6 Gepost op: 2008/05/03, 22:22:31 »
Kan ik die diskmounter weer ongedaan maken? Nu is het helemaal fout :(. Hij heeft ze nu wel gemount automatisch maar read only dus kan ik er nog niets mee. Is er een manier dit ongedaan te maken? ik mount ze nog liever met de hand dan. Of is dat script makkelijk aan te passen aan hardy? Ik hoop in ieder geval dat iemand mij kan helpen weer terug te komen in de oude situatie.

edit: Probleem is opgelost!! Ik heb in de terminal ingetypt: "sudo gedit /etc/fstab"
Toen heb ik de laatste 6 regels die door de diskmounter waren toegevoegd wat aangepast. Ik heb ro (read only) in rw (read write) veranderd. Nu mount hij ze vanzelf en heb ik wel alle rechten!
- Intel i7 860 - ATi HD3580 - 4GB DDR3 - Intel X25-M 80GB - Dual Screen Samsung 206BW - Win7/Kubuntu dualboot -

Automount Hardy Off?
« Reactie #7 Gepost op: 2008/05/04, 09:39:12 »
mooi zo,
Zie je wel niet meteen in paniek raken, het komt best wel goed.

En ik vind het knap dat je er zelf uitgekomen bent toppie
:D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline shappie

  • Lid
Automount Hardy Off?
« Reactie #8 Gepost op: 2008/05/04, 14:59:24 »
Citaat van: Gandyman
mooi zo,
Zie je wel niet meteen in paniek raken, het komt best wel goed.

En ik vind het knap dat je er zelf uitgekomen bent toppie
:D
Ik ben al snel in paniek :P, maar vaak lukt het wel het op te lossen, is het niet alleen dan wel met dit geweldige forum ;). Nog bedankt voor je hulp want zonder die diskmounter kwam ik er ook niet :P.
- Intel i7 860 - ATi HD3580 - 4GB DDR3 - Intel X25-M 80GB - Dual Screen Samsung 206BW - Win7/Kubuntu dualboot -

Offline shappie

  • Lid
Re: Automount Hardy Off?
« Reactie #9 Gepost op: 2008/12/03, 17:21:09 »
Sorry voor de bump van dit topic maar de link naar de diskmounter werkt niet meer... Is er een andere manier deze tool te krijgen? (of een alternatieve manier op de schijven te automounten...)
- Intel i7 860 - ATi HD3580 - 4GB DDR3 - Intel X25-M 80GB - Dual Screen Samsung 206BW - Win7/Kubuntu dualboot -

Eider

  • Gast
Re: Automount Hardy Off?
« Reactie #10 Gepost op: 2008/12/03, 17:24:23 »
Ik word eigenlijk ook elke keer weer droevig als ik zie dat NTFS schijven niet automatisch gemount worden.
Je kunt proberen ntfs-3g te installeren. Dan kun je via Toepassingen -- Systeemgereedschap -- NTFS configuratie Tool de schijf bij het opstarten laten mounten. Dit werkt bij mij tot nu toe prima in Intrepid :)

Offline shappie

  • Lid
Re: Automount Hardy Off?
« Reactie #11 Gepost op: 2008/12/03, 17:30:04 »
@Eider
ik zal het eens proberen, alvast bedankt!

Het lijkt mij alleen beter als het gewoon via fstab kan. Zoals ik dat ook deed met die diskmounter. Even ro in rw veranderen en er komen geen extra tools meer aan te pas, ideaal! Alleen zelf ben ik niet zo handig met fstab en google gaf mij weinig werkende tips helaas...
- Intel i7 860 - ATi HD3580 - 4GB DDR3 - Intel X25-M 80GB - Dual Screen Samsung 206BW - Win7/Kubuntu dualboot -

Eider

  • Gast
Re: Automount Hardy Off?
« Reactie #12 Gepost op: 2008/12/03, 18:01:11 »
Het regeltje dat ik gebruik in fstab kun je misschien ook wel gebruiken?
/dev/sda4 /media/Documenten ntfs-3g defaults,locale=nl_NL.UTF-8 0 0Deze heeft wel weer verband met programma, maar misschien heb je er iets aan :)