Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Firefox 3: af en toe zeer hoge processor- en harde schijfactiviteit.  (gelezen 14114 keer)

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Af en toe vertoont Firefox 3 een zeer hoge processor- en harde-schijf-activiteit. Op mijn Intel Core 2 Duo machine met 2 GB RAM.

Ik heb het idee, dat dit ligt aan de nieuwe add-on xulrunner, die standaard wordt geïnstalleerd. Daarom heb ik bij wijze van proef, xulrunner (de engelse en de nederlandse versie) uitgeschakeld via de werkbalk van Firefox: Extra - Add-ons - Languages.

Ik laat de resultaten van de proef hier wel weten. Als iemand een ander idee heeft, dan hoor ik het graag.

Groet, Pjotr.

Offline Tom

• Lid
Firefox 3: af en toe zeer hoge processor- en harde schijfactiviteit.
« Reactie #1 Gepost op: 2008/04/28, 12:35:36 »
Citaat van: pjotr123
Af en toe vertoont Firefox 3 een zeer hoge processor- en harde-schijf-activiteit. Op mijn Intel Core 2 Duo machine met 2 GB RAM.

Ik heb het idee, dat dit ligt aan de nieuwe add-on xulrunner, die standaard wordt geïnstalleerd. Daarom heb ik bij wijze van proef, xulrunner (de engelse en de nederlandse versie) uitgeschakeld via de werkbalk van Firefox: Extra - Add-ons - Languages.

Ik laat de resultaten van de proef hier wel weten. Als iemand een ander idee heeft, dan hoor ik het graag.

Groet, Pjotr.
Heb ook geen idee maar ben wel zeer nieuwsgierig wie en waarom die xulrunner NL daarbij staat.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #2 Gepost op: 2008/04/28, 14:42:18 »
Tussentijds resultaat: af en toe blijft het gebeuren, dat FF 3 het ineens op z'n heupen krijgt en intensief CPU gaat gebruiken, en op de harde schijf dingen gaat uitspoken.

Dus het uitschakelen van xulrunner helpt niet afdoende. Ook het uitschakelen van de Ubuntu Firefox modifications add-on biedt geen soelaas.

Tussentijds is FF3 overigens gelukkig zo snel als de wind....

Azalin

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 2008/04/28, 16:26:01 »
Ik heb wel gezien dat er een automatische indexer tegenwoordig aanwezig is... die staat bij mij regelmatig te indexen, harde schijf gaat dan te keer als een gek en dan ineens wordt hij door het systeem op pauze gezet (staat dan in het systeem vak vermeld) en houdt ook de disc activiteit grotendeels op... misschien dat Firefox dingen aan het wegschrijven is die de indexer ineens wil gaan indexen??? Tis maar een schot in het donker.

Offline Mij

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2008/04/28, 16:28:35 »
Hebben jullie al "vertel mij" en "waarschuw mij" (als tijdelijke oplossing) afgevinkt bij voorkeuren --> Veiligheid ?

Offline lizardman

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2008/04/28, 18:07:42 »
Ik dacht al dat het aan de 'oude' .mozilla map lag die nog in m'n /home map stond omdat ik verse install gedaan heb, maar de /home map gewoon laten staan.
Nadat ik de .mozilla map had gerenamed was de harde schijf activiteit (waardoor overigens het systeem erg unresponsive wordt) gestopt.
Maar dit schrijf ik nu vlak nadat ik de map gerenamed heb, dus het kan ook een tijdelijke soelaas zijn....
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2008/04/28, 18:14:03 »
Indexeren is wellicht niet de oorzaak: bij een clean install staat tracker geïnstalleerd, maar op non-actief. Ik merk ook dat soms Firefox even "bevriest" en niet reageert, om dan na een tweetal seconden te hernemen. Voor het overige vind ik de versie 3 een serieuze sprong voorwaarts.

Offline HP

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2008/04/28, 19:12:26 »
Beschouw het onderstaande als mijn ervaringen betreffende dit item:
Bij mij hetzelfde probleem, vandaag op 3 oudere systemen 8.04 aan de praat gekregen, eentje door 7.10 upgrade en 2 x clean install: maar het vreten van processortijd lijkt vooral op te treden bij die 2 cleaninstalls.
Het kan toeval zijn, maar ben meteen gaan kijken in de systeemmonitor, deze is gelikter in 8.04 maar drukt zwaar op de ca. P3-1Ghz proc. Ververst vaak, maar als ik het ververs interval op 3 sec zet, blijft de grafiek minimaal 2 keer per seconde verversen. Vreemd.
Bij één cleaninstall systeem kwam het geratel op de HDD even voor, maar nu niet meer.

Die indexer heb ik uitgezet, ook ik dacht dat het daar aan lag. Maar lijkt idd al uit te staan. Wel een vaag iets, waar dient dat voor? doet me veels teveel denken aan ffast in win95 :-(((
--
Taking on nearly religious proportions, the established monetary institution exists as one of the most unquestioned forms of faith there is. How money is created, the policies by which it is governed, and how it truly affects society, are unregistered interests of the great majority of the population. [Zeitgeist addendum]

Offline HP

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2008/04/28, 19:16:41 »
En het vreemde is, dat je in het standaard overzicht van processen in de systeemmonitor, niet kan zien welk proces de processor tot 100% belast (wat zelfs bij een Celeron-2Ghz@512ram gebeurde). Is het processen overzicht in de systeemmonitor niet compleet? In 7.10 werkt dat altijd naar behoren. Heb me ongans gezocht naar voorkeuren en opties, lijkt me een forse bug
--
Taking on nearly religious proportions, the established monetary institution exists as one of the most unquestioned forms of faith there is. How money is created, the policies by which it is governed, and how it truly affects society, are unregistered interests of the great majority of the population. [Zeitgeist addendum]

schoappied

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 2008/04/28, 19:36:10 »
Hier ook problemen met FF3. Dan weer kun je geen kruisje vinden (venster probleem) dan weer start FF3 heel traag op...

Ik vind dat ze FF3 later hadden moeten brengen... geen beta versie van zoiets als een webbrowser in een stable ubuntu release...

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #10 Gepost op: 2008/04/28, 19:43:35 »
Citaat van: schoappied
Ik vind dat ze FF3 later hadden moeten brengen... geen beta versie van zoiets als een webbrowser in een stable ubuntu release...
Ik ben het wel met je eens, ja. Het is inderdaad nogal vervelend.

Enfin, komt wel goed en in de tussentijd kunnen we altijd nog Epiphany of Opera gebruiken....  :-)

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #11 Gepost op: 2008/04/28, 19:46:50 »
Overigens: deze ingreep lijkt gedeeltelijk te werken: de periode van belasting lijkt merkbaar korter geworden:

about:config
en zet de volgende waarden op "false":
app.update.auto
app.update.enabled

Offline Dave

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2008/04/28, 20:16:23 »
die staan standaard al of false hier.

Offline HP

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2008/04/28, 21:04:24 »
Ik heb vaag het gevoel dat het (OP) probleem van de zware CPU belasting en het geratel van de HDD niet aan FF ligt. Overigens: het probleem is bij mijn 3 opknap-systeempjes reeds minder geworden. Misschien is het zo'n typisch 1st/2nd boot gevalletje, dat er dan 'achter de schermen' van de linux desktop nog het een en ander geregeld wordt.

Ik hoor graag hoe het de anderen vergaat!
--

Offline Mij

• Lid
« Reactie #14 Gepost op: 2008/04/28, 21:12:35 »
Citaat van: pjotr123
Citaat van: schoappied
Ik ben het wel met je eens, ja. Het is inderdaad nogal vervelend.

Enfin, komt wel goed en in de tussentijd kunnen we altijd nog Epiphany of Opera gebruiken....  :-)
Ik ben het niet eens, anders zouden ze FF2 3 jaar lang moeten ondersteunen en dat is ook geen pretje, want FF2 wordt dan niet meer door mozilla ondersteund.

Offline jp

• Lid
« Reactie #15 Gepost op: 2008/04/28, 21:38:48 »
Ik vind de bèta FF3 best onstabiel, het is al diverse keren compleet vastgelopen Ubuntu zat dan ook helemaal vast.
Niet echt een goed idee om een bèta in 8.04 te doen.

Offline woteb

• Lid
« Reactie #17 Gepost op: 2008/04/28, 21:59:50 »
sudo apt-get install firefox-2 en de problemen zijn opgelost! Pas als ik geen problemen meer lees (en ik ze binnen FF3 niet meer tegen kom) gaat FF3 standaard.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

« Reactie #18 Gepost op: 2008/04/28, 22:05:31 »
Ben zelf ook terug gegaan naar FF-2/Hardy maar surfen blijft nog steeds erg traag in vergelijking met FF-2/XP en 7.10. Vraag me dus af hoe dit kan en wat de oplossing is.

« Reactie #19 Gepost op: 2008/04/28, 22:38:16 »
Tip: Opera; razendsnel!

« Reactie #20 Gepost op: 2008/04/28, 22:42:28 »
Waarom Opera? FF-2 Hardy is langzamer dan FF-2 met 7.10. Hardy of 7.10 zou toch geen verschil mogen uitmaken?

Offline woteb

• Lid
« Reactie #21 Gepost op: 2008/04/28, 22:52:52 »
Ik merk geen verschil tussen Hardy en Gutsy t.a.v. FF2.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #22 Gepost op: 2008/04/29, 10:32:48 »
Ik ben maar even overgeschakeld naar Epiphany. Totdat dit foutje in Firefox 3 is verholpen met de updates.

Offline Tom

• Lid
« Reactie #23 Gepost op: 2008/04/29, 10:44:43 »
Ik heb totaal gteen vastloper of freeze met Firefox 3 kan het zo gek niet doen of dat ding loopt als een speer (snel).
Naast U adresbalk staat een pijltje .
Als je daar op vinkt komen er 12 url s.
Ik moet dat niet en heb het via about:config op 0 gezet.
Firefox vliegt super snel bij mij gewoon top.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #24 Gepost op: 2008/04/29, 10:48:50 »
Citaat van: wandarooze
Ik heb totaal gteen vastloper of freeze met Firefox 3 kan het zo gek niet doen of dat ding loopt als een speer (snel).
Naast U adresbalk staat een pijltje .
Als je daar op vinkt komen er 12 url s.
Ik moet dat niet en heb het via about:config op 0 gezet.
Firefox vliegt super snel bij mij gewoon top.
Welke waarde in about:config heb je dan op 0 gezet? Het is een hele lijst, hè.....  :-)