Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: RTL8085 draadloze problemen  (gelezen 1206 keer)

RTL8085 draadloze problemen
« Gepost op: 2008/03/26, 16:11:18 »
Beste mensen,
De kop is verkeerd. Moet zijn RTL8185. Zie niet hoe ik die kan bewerken

Ik twijfelde even of ik niet beter radeloze problemen had kunnen schrijven.
We praten Gutsy Gibbon (7.10) met 2 netwerkkaarten. Die met de problemen is een draadloze SMC W PCI-G met een Realtek 8185 chipset (PCI dus).
In de dmesg staat commentaar over experimentele ondersteuning in de kernel voor die chipset. Net als veel anderen ben ik flink aan het grutten geweest ermee, maar dat leidde stelselmatig tot complete vastlopers van het systeem.
Sommige adviezen volgend heb ik wat dingen geblacklist in /etc/modprobe.d/blacklist.
r8180
r8185
r818x
rtl8180
rtl8185
rtl818x

Ik volg (ten einde raad) een How-to van kevdog over ndiswrapper (http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=574501) op het Engelse forum
(die m.i. vergelijkbaar is met de wiki op dit forum - https://wiki.ubuntu.com/NlWifi/ndiswrapper)
Daar kom ik een eind mee, maar wanneer ik een lshw -C network uitvoer is dat kaartje niet meer Disabled maar UNCLAIMED.
Ik vrees dat dit ook de oorzaak is van de melding van
   ndiswrapper -l
dat de driver wel geïnstalleerd is maar het apparaat niet aanwezig. Ook ndisgtk is dat van mening.

Hoe verander ik de status van mijn draadloze kaart in iets werkbaars??

mvg
pablo k

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
RTL8085 draadloze problemen
« Reactie #1 Gepost op: 2008/03/26, 16:17:27 »
Hmmm..... In dit specifieke geval, zou ik dit doen:
- installeer de bèta van Ubuntu 8.04, terwijl de computer aan de netwerkdraad hangt (!!!!)
- haal de updates binnen en verwerk ze (waaronder een nieuwe versie van Network Manager)
- trek de netwerkdraad los en probeer draadloos verbinding te maken.

RTL8085 draadloze problemen
« Reactie #2 Gepost op: 2008/03/26, 16:33:56 »
Pjotr,
Bedankt voor je snelle reactie, maar ik sta niet te popelen om met bèta's te stoeien. Je vermoeden of verwachting omtrent Network Manager kan ik stillen. Die is al in een vroeg stadium gedeïnstalleerd.
In de plaats daarvan heb ik nu Wicd maar daarvan ben ik ook nog niet enthousiast geworden.
Mijns inziens moet er eerst iets komen dat niet gedisst wordt of unclaimed staat.
Hoe claim ik een netwerkkaart? Dat lijkt me de vraag.

mvg
pablo k

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
RTL8085 draadloze problemen
« Reactie #3 Gepost op: 2008/03/26, 16:42:04 »
Tja, je hebt dikke kans, dat alles in 8.04 uit-de-doos werkt namelijk. Die heeft immers de nieuwste drivers aan boord. Als je op die manier in één klap van het gesodemieter af bent.....   :-)

RTL8085 draadloze problemen
« Reactie #4 Gepost op: 2008/03/27, 14:34:08 »
Nieuwsgroepers,

De kaart is geclaimed. Door de juiste driver: net8185. Het ontbreken van de juiste driver zet hem blijkbaar op unclaimed.
Na wat geëxperimenteer met Sidux ontdekte ik de net8185-driver. Die was ik elders in fora al tegengekomen, maar ik had geen idee waar ik die moest vinden. Totdat ik de meegeleverde cd-rom pakte om ook de oude drivers maar eens te proberen.
Zo bleek ouder weer eens beter te zijn. Dus niet de laatste versie van de website van de fabrikant plukken en aannemen dat nieuw beter is. Deze (laatste) foute versie gaat onder de naam smcwpcig.

Live Sidux met ndiswrapper en net8185 liet me zien dat de kaart wel kon werken.
Nu moest het ding het alleen nog onder de gewenste Ubuntusmaak ook gaan doen.
Dat is bijna rond. Ik moet alleen nog steeds handmatig een
sudo /etc/init.d/networking restart
doen om hem met encryptie kontakt te laten maken met mijn FON-router.

Rest mij nog de eerder genoemde bronnen -  wiki en howto van kevdog - van harte aan te bevelen.

mvg

pablo k