Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: werktijd gebruiker instellen  (gelezen 1629 keer)

Offline idefix

  • Lid
werktijd gebruiker instellen
« Gepost op: 2008/03/22, 09:16:14 »
Hallo,

ik zou de tijd (per dag) dat iemand ingelogd kan zijn, willen instellen: bvb mijn zoon: 2 uur per dag. nadien wordt automatisch uitgelogd en kan iemand anders. (ik heb nl nog een zoon, een dochter en mijn vrouw: we moeten een beetje delen).
Is dat eigenlijk überhaupt mogelijk?
Support bacteria. They're the only culture some people have.

Offline ivo

  • Lid
werktijd gebruiker instellen
« Reactie #1 Gepost op: 2008/03/22, 09:50:18 »
Ik denk niet dat dat standaard mogelijk is.
Is dit misschien

http://prikbord.ubuntu-nl.org/deel-je-computer-de-multiseat-pc/

wat voor je?
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline idefix

  • Lid
werktijd gebruiker instellen
« Reactie #2 Gepost op: 2008/03/22, 11:04:31 »
Citaat van: ivo
Ik denk niet dat dat standaard mogelijk is.
Is dit misschien

http://prikbord.ubuntu-nl.org/deel-je-computer-de-multiseat-pc/

wat voor je?
Dank je wel.
Maar dat is al een beetje een dure oplossing. Ik vrees dat ik zal moeten schipperen en arbiteren tussen de verschillende partijen.
(Met alle gezeur vandien). Ofwel ergens een scriptje proberen schrijven?
Support bacteria. They're the only culture some people have.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
werktijd gebruiker instellen
« Reactie #3 Gepost op: 2008/03/22, 11:43:43 »
Bij mij thuis hebben de kinderen ieder een eigen computer op de kamer. Met dus ook elk een eigen netwerkkaart. In de router heb ik de toegangstijd van de netwerkkaarten van de kinderen, bepaald op 10:00 tot 21:00.

werktijd gebruiker instellen
« Reactie #4 Gepost op: 2008/03/22, 11:44:04 »
Hallo,
te denken valt aan een scriptje dat na verloop van tijd (via het at-commando) eenvoudigweg de lopende X-sessie uit de lucht schiet, maar dit is wel een erg botte oplossing.

Waar je ook aan kunt denken is om na x minuten een zenity-venstertje te laten verschijnen met het verzoek om uit te loggen (typ zenity --help in de terminal).

Maar het beste lijkt me toch - hier in gebruik voor mijn twee jonge dochters - om duidelijke afspraken te maken: samen een uur surfen of spelen, afwisselend vijftien minuten per persoon. Daarna soms nog even de vaderlijke autoriteit laten gelden! :-)

Groet, Paul.

Offline idefix

  • Lid
werktijd gebruiker instellen
« Reactie #5 Gepost op: 2008/03/22, 11:54:18 »
Hey, dank je voor de suggesties. Ik weet dat klare afspraken het beste zijn. Maar als we eens weg zijn en onze zoon is een namiddag alleen, wil ik vermijden dat hij ENKEL op de computer zit. Ik zou willen dat de computer hem na 2 uur automatisch uitlogt .
Support bacteria. They're the only culture some people have.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
werktijd gebruiker instellen
« Reactie #6 Gepost op: 2008/03/22, 12:00:35 »
Citaat van: idefix
Hey, dank je voor de suggesties. Ik weet dat klare afspraken het beste zijn. Maar als we eens weg zijn en onze zoon is een namiddag alleen, wil ik vermijden dat hij ENKEL op de computer zit. Ik zou willen dat de computer hem na 2 uur automatisch uitlogt .
Nou, je kunt dan gewoon ad hoc even in de configuratie van de router, de toegangstijd beperken, toch? 5 minuten werk.

werktijd gebruiker instellen
« Reactie #7 Gepost op: 2008/03/22, 12:11:15 »
Pjotr, ik denk dat dat alleen werkt in een netwerk. Daarvan is hier geloof ik geen sprake, want de pc kun je gewoon gebruiken, ook zonder netwerktoegang.

Het gaat idefix geloof ik om het computeren zelf, niet alleen het internetten.
Toch?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
werktijd gebruiker instellen
« Reactie #8 Gepost op: 2008/03/22, 12:16:56 »
Kijk eens naar het pakket timeoutd. Dat lijkt precies te doen wat jij wil.
Je kan ook nog kijken naar Sabayon of Pessulus, maar ik weet niet of je daarmee ook een automatische afmelding in kan stellen.

werktijd gebruiker instellen
« Reactie #9 Gepost op: 2008/03/22, 12:42:25 »
Die duidelijke afspraken gelden hier ook, maar dat van die zenity lijkt me wel wat.  Alleen ben ik niet zo'n straffe in het scriptjes schrijven. :(  Iemand die een handje kan toesteken ?

Ik ben al zover dat ik tien minuten voor de ingestelde afsluittijd van internet (volgens de regels van Pjotr die ik hier ook al een hele tijd heb lopen) volgende commandoregel wil laten uitvoeren:zenity --warning --text="Je hebt nog tien minuten om je werk op te slaan." --no-wrap
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline idefix

  • Lid
werktijd gebruiker instellen
« Reactie #10 Gepost op: 2008/03/22, 12:57:05 »
Citaat van: sisosteven
Pjotr, ik denk dat dat alleen werkt in een netwerk. Daarvan is hier geloof ik geen sprake, want de pc kun je gewoon gebruiken, ook zonder netwerktoegang.

Het gaat idefix geloof ik om het computeren zelf, niet alleen het internetten.
Toch?
Inderdaad, zoonlief is zowat verslaafd aan Blender (no prob, ik vind het leerzaam, maar 2 uur per dag volstaat. Hij mag/moet van mij ook nog fietsen, kiten, zwemmen,...)
Support bacteria. They're the only culture some people have.

Offline idefix

  • Lid
werktijd gebruiker instellen
« Reactie #11 Gepost op: 2008/03/22, 13:01:54 »
Citaat van: Johanvd
Kijk eens naar het pakket timeoutd. Dat lijkt precies te doen wat jij wil.
Je kan ook nog kijken naar Sabayon of Pessulus, maar ik weet niet of je daarmee ook een automatische afmelding in kan stellen.
Ik denk dat timeoutd is  wat ik zoek. Ik ga het deze avond eens bestuderen.
Merciekes!
Support bacteria. They're the only culture some people have.

werktijd gebruiker instellen
« Reactie #12 Gepost op: 2008/03/22, 15:32:38 »
Dat lijkt inderdaad de juiste aanpak, dat timeoutd. Enige probleem blijft dat kinderen in digitaal opzicht meestal veel slimmer zijn dan hun ouders en een live-cd met Blender erop snel gebrand is... :-)

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
werktijd gebruiker instellen
« Reactie #13 Gepost op: 2008/03/22, 15:37:22 »
In de bios kan je instellen dat de computer niet van cd op mag starten. Je kan ook een wachtwoord op de bios zetten zodat die instelling niet aangepast kan worden.

De computerkast moet dan opengemaakt worden om daar omheen te komen :)