Voor hulp bij en discussie over
Ubuntu
Kubuntu
Edubuntu
Xubuntu
Je bent niet ingelogd.
ik merk op dat ubuntu trager is dan xp
merk het vooral als ik een programma opstart 
In principe kan dit niet echt zo zijn.
Bekijk met de opdracht "top" eens wat er allemaal aan het werk is en hoeveel resources het vreet.
Daarnaast ( iets wat je niet gewend bent) klopt het dat iets opstarten langer duurt.
Maar dit is alleen de eerste keer dat je een proggie opstart.
Wanneer je het afsluit en dan opnieuw opstart begint het vrijwel meteen te werken.
Dit is linux eigen.
In windo gebeurt dit previes andersom.
Het start snel op, gaat dan alle recources opvreten van je cpu, en vervolgens gaat je pc langzamer werken.
Laatst bewerkt door Gandyman (18-03-2008 11:18:18)

Op mijn systeem (zie mijn signature hier onder voor de specificaties) duurde het 2,5 minuten voor de opstart van Windows XP, Ubuntu deed het in 1,15 minuten. Ik heb de visuele effecten op geen gezet omdat alles wat trager bleek te werken.
Het zou kunnen zijn dat dit invloed heeft op het opstarten van programma's op zwakkere systemen. Je zou het kunnen uitproberen door de visuele effecten uit te zetten en kijken of dit helpt, anders zou ik het verder niet meer weten.
Voor de rest heb ik geen problemen hiero. Loopt als een trein.
gekky29 schreef:
merk het vooral als ik een programma opstart
Merk ik idd ook. Mijn laptop (zie signature) vergeleken met een quadcore computer is gewoon trager
Denk dat je al heel wat winst kunt halen in een snellere harde schijf (min 7200rpm). Open Office kun je trouwens zo tweaken dat hij vrijwel direct tevoorschijn komt. Ff de snelstarter aanzetten, Java uitzetten en het gebruikte geheugen ff opkrikken tot bijv. 128 mb (als je die ruimte tenminste hebt. Met de snelstarter duurt het opstarten van de pc wat langer, maar dat scheelt niet zo heel veel.
crashit schreef:
gekky29 schreef:
merk het vooral als ik een programma opstartMerk ik idd ook. Mijn laptop (zie signature) vergeleken met een quadcore computer is gewoon trager
Denk dat je al heel wat winst kunt halen in een snellere harde schijf (min 7200rpm). Open Office kun je trouwens zo tweaken dat hij vrijwel direct tevoorschijn komt. Ff de snelstarter aanzetten, Java uitzetten en het gebruikte geheugen ff opkrikken tot bijv. 128 mb (als je die ruimte tenminste hebt. Met de snelstarter duurt het opstarten van de pc wat langer, maar dat scheelt niet zo heel veel.
hoe doe je dat ?
mijn pc heeft een amd athlon 64 3400+
en 1,5 GB geheugen
en een ati radeon 9800XT
kan het ook te maken hebben met AMD Cool'n'Quiet wat standaard aan staat ?
Ik heb hetzelfde, xp boot sneller dan ubuntu. programma's opstarten is vergelijkbaar. Maar ik geloof dat de bootsnelheid aangepakt werd in de volgende ubuntu?
koenvanwijk schreef:
Ik heb hetzelfde, xp boot sneller dan ubuntu. programma's opstarten is vergelijkbaar. Maar ik geloof dat de bootsnelheid aangepakt werd in de volgende ubuntu?
De opstartsnelheid van Ubuntu is normaal gesproken aanzienlijk hoger dan die van XP. Is dat bij jou niet het geval, dan kan er dit aan de hand zijn:
http://computertip.googlepages.com/enke … eninubuntu
Wanneer je een dual-boot systeen hebt, met een NTFS schijf, dan gaat Ubuntu ook de NTFS schijf testen bij het opstarten.
Zeker bij een grote NTFS partitie of schijf duurt dat even.
Heb je geen dual-boot met Windows, dan gaat het een stuk sneller 
r0n. schreef:
Wanneer je een dual-boot systeen hebt, met een NTFS schijf, dan gaat Ubuntu ook de NTFS schijf testen bij het opstarten.
dat verklaart dus waarom mijn ubuntu sinds een full-reinstall een stuk sneller boot
vroeg het me al af.. wat draait dit soepel zeg 
Hmm, kun je dat ook ergens uitschakelen??
pjotr123 schreef:
koenvanwijk schreef:
De opstartsnelheid van Ubuntu is normaal gesproken aanzienlijk hoger dan die van XP. Is dat bij jou niet het geval, dan kan er dit aan de hand zijn:
http://computertip.googlepages.com/enke … eninubuntu
Vreemd
. Op mijn pc boot Ubuntu egt heel snel en ik heb een groot scherm en ik heb een dualboot met 3 NTFS partities ernaast. Gelukkig heb ik hier dan geen last van. Bij mij gaat alles in een sneltreinvaart door tijdens het opstarten.
De opstartsnelheid is al aardig aangepakt met de release van 6.06 (als het goed is) De volgende ubuntu versie 8.04 krijgt vooral een betere ondersteuning voor videokaarten, en wordt de beveiliging op geschroeft. Als je een goed idee hebt kan je die kwijt op ubuntu brainstorm. Maar bij mij is ubuntu met opstarten ook wat trager dan xp, maar dat komt omdat als ubuntu opgestart is, ook opgestart is. Bij xp worden er bij het aanmelden nog van alles geladen, waardoor het sneller lijkt.
bij mij startte feisty toch redelijk wat sneller dan gutsy, ik dacht eerst dat het kwam omdat ik toen gutsy al vanaf de beta had geinstalleerd, maar ondertussen al een aantal keer opnieuw geinstalleerd en is altijd best traag...bij mij blijft hij redelijk lang staan op het humankleurig scherm...
Wat mijn systeem best wel flotter maakte met het opstarten van apps:
http://www.techthrob.com/tech/preload.php
r0n. schreef:
Dat kost idd héél veel tijd
Mijn compu was met de helft sneller toen ik dat uitzette!
gekkie29 schreef:
hoe doe je dat ?
In Open Office via extra -> opties -> geheugen
En Open office via extra -> opties -> java
In Open Office via extra -> opties -> geheugen.
----------------------------------------------------------
En wat zet U dan uit bij geheugen ?.
Afbeelding cache geheugen op 128mb bijv. Objecten naar 20mb. En daar kun je ook de snelstarter inschakelen.
crashit schreef:
r0n. schreef:
Heb je geen dual-boot met Windows, dan gaat het een stuk snellerDat kost idd héél veel tijd
Mijn compu was met de helft sneller toen ik dat uitzette!
Hoe zet je dat dan uit?
Bij mij wordt blijkbaar ook elke keer bij het opstarten een 120GB NFTS partitie gecontroleerd. Ik denk dat dat ook wel tijd zou schelen.... Heb ik overigens nog wel gewoon toegang tot het bestandssysteem als het niet wordt gecontroleerd bij het opstarten?
Alvast bedankt,
Hendrik
In de terminal tik het volgende:
sudo nano /etc/fstab
vervolgens opent ie de file fstab. Dan krijg je iets wat hier op lijkt:
# /etc/fstab: static file system information. # # <file system> <mount point> <type> <options> <dump> <pass> proc /proc proc defaults 0 0 # /dev/hda1 UUID=12102C02102CEB83 /media/windows ntfs silent,umask=0,locale=it_IT.utf8 0 0 # /dev/hda2 UUID=cee15eca-5b2e-48ad-9735-eae5ac14bc90 none swap sw 0 0 # /dev/hda3 UUID=98E0-6D24 /media/dati vfat defaults,utf8,umask=007,uid=0,gid=46,auto,rw,nouser 0 0 # /dev/hda4 UUID=0aa86c61-0df9-4f1a-8b0b-34abbee6b769 / ext3 nouser,defaults,errors=remount-ro,atime,auto,rw,dev,exec,suid 0 0 /dev/hdc /media/cdrom0 udf,iso9660 user,atime,noauto,rw,dev,exec,suid 0 0
Stel, er staat zoiets:
# /dev/hda1 UUID=12102C02102CEB83 /media/windows ntfs silent,umask=0,locale=it_IT.utf8 0 0
Dan gaat het om de laatste twee cijfers. In het voorbeeld zijn dat twee nullen. Waarschijnlijk staat bij jou hier een van de twee getallen, of allebei, op een 1. Maak hier gewoon een nul van. Druk ctrl+o om op te slaan en ctrl+x om te sluiten. De volgende keer dattie opstart, zal hij de schijven niet gaan controleren (al doet hij dat wel elke dertigste keer dat je de pc opstart).
Als je dat doet, kan je dan nadat je ubuntu opgestart hebt alsnog in de ntfs schijven komen?
Normaal gesproken wel natuurlijk omdat de schijf gewoon gemount word.
Pas wanneer je de hele regel weghaald of aan het begin van de regel een # zou plaatsen zie je de schijf niet meer, totdat je hem handmatig gaat mounten.

Volgens mij moet dat geen probleem zijn. Heb hier ook een NTFS-partitie en die werkt gewoon normaal 
heb nu hardy er op staan gaat een stuk sneller 
gekky29 schreef:
heb nu hardy er op staan gaat een stuk sneller
Is de Beta versie al uit en waar kun je die downloaden ?.
En werkt die al beter als de Alpha?.
Laatst bewerkt door wandarooze (20-03-2008 12:29:30)
mag dat trouwens gedaan worden bij alle partities? of alleen ntfs? bij mijn ntfs partitie staat 0 en 1...bij mijn ubuntu rootpartitie staat ook 0 en 1, maar bij mijn /home en ext3 data partitie staat 0 en 2...
Ubuntero van de maand - Juli 2008 - Stani
01-07-2008
Ubuntero van de maand - Juni 2008 - SeySayux
01-06-2008
Ubuntero van de maand - Mei 2008 - Laacque
01-05-2008
Ooievaar brengt “Ruige Reiger”!
24-04-2008
Hardy Release Parties 2008
15-04-2008
Ubuntu demonstratie 19 april a.s. in Apeldoorn
10-04-2008